منو

شکستگی استخوان کف پا (متاتارس) از علائم تا درمان

آسیب به پا شایع است و گاهی اوقات منجر به شکستگی استخوان کف پا می شود. تشخیص علائم شکستگی پا می تواند به تعیین میزان جدی بودن آن و زمان مراجعه به پزشک کمک کند. گرچه پا به طور معمول می تواند مقدار قابل توجهی از نیرو را تحمل کند، اما شکستگی استخوان در پای افراد یک اتفاق معمول است.

آناتومی استخوان کف پا

در ناحیه استخوان کف پا یک رباط نازک و بلند وجود دارد که مستقیماً در زیر پوست کف پای شما قرار گرفته است. این استخوان پاشنه را به قسمت جلوی پای شما متصل می کند.

کف پا از ۲۶ استخوان تشکیل شده است. دو استخوانی که در پشت پا قرار دارند یعنی استخوان های تالوس Talus و پاشنه یا کالکانه Calcaneous را روی هم رفته هیندفوت Hindfoot یعنی پشت پا مینامند.

متاتارس چیست؟

متاتارسوس گروهی از استخوان ها در قسمت میانی پا است. هر پا دارای پنج استخوان متاتارس است که هر کدام به فالانژ انگشتان پا متصل هستند.
متاتارسوس آداکتوس به وضعیتی اشاره دارد که در آن استخوان های متاتارس به سمت وسط بدن چرخانده می شوند. این باعث تغییر شکل قابل مشاهده می شود و هر دو پا اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند.

علائم شکستگی استخوان روی پا

علائم شکستگی استخوان روی پا با شکستگی استخوان کف پا متفاوت است. در شکستگی متاتارس این علائم عبارتند از:

➖ شکستگی حاد متاتارس

در شکستگی حاد متاتارس گاه صدای قابل توجهی ایجاد می شود و در همان لحظه درد شدیدی در ناحیه شکستگی حس می شود. به دردی که در شکستگی حاد ایجاد می شود درد نقطه سوزنی (Pinpoint pain) می گویند به این دلیل که محل درد دقیقا مشخص و واقع در محل اعمال ضربه است.

استخوان های شکسته بعد از ضربه دچار خون ریزی می شوند پس در محل ضربه کبودی و تورم مشاهده می شود. هم چنین ایستادن روی پای ضربه خورده با درد و سختی شدیدی همراه است. در شکستگی حاد حرکات پا محدود می شود، اما با این وجود چند ساعت پس از ضربه درد پا مقداری بهبود می یابد.

➖ شکستگی استرس

در این نوع از شکستگی، علائم مشابه با علائم شکستگی حاد مشاهده می شود، با این تفاوت که در این نوع از شکستگی، خبری از صدای شکستن و  کبودی نیست.

در ابتدا علامت اصلی دردی است که در حین فعالیت در پا احساس می شود اما در هنگام استراحت این درد بهبود می یابد. درد در شکستگی استرس به صورت گسترده در پا انتشار می یابد.

شکستگی متاتارس

پس از مدتی درد پا ادامه دار می شود و با استراحت درد کم نمی شود. در این هنگام کیفیت درد نیز تغییر می کند و از حالت انتشاری و گسترده محدود به منطقه شکستگی می شود. 

معمولا شکستگی استرس باعث ایجاد یک منطقه دردناک در امتداد استخوان متاتارس دوم و سوم می شود. ممکن است در این نوع از شکستگی مقداری تورم دیده شود اما هیچ گونه کبودی نخواهیم داشت.

استخوان سزاموئید استخوانی است که درون تاندون یا عضله قرار گرفته است. این کلمه از کلمه لاتین sesamum (“دانه کنجد”) گرفته شده که بیانگر کوچک بودن کنجد است.

مدت زمان ترمیم شکستگی کف پا

❇ مدت زمان جوش خوردن شکستگی استخوان کف پا در حالت شکستگی حاد متاتارس معمولا ۶ تا ۸ هفته طول می کشد. ممکن است برای ورزشکاران برای برگشت کامل این مدت طولانی تر شود.

حداقل زمان جوش خوردن شکستگی کف پا در بچه ها این زمان کوتاه تر است. در این مدت پای بیمار در آتل قرار دارد. آتل حدود چهار هفته باقی میماند. بعد از آن آتل خارج شده و به بیمار اجازه داده میشود تا بدون عصا با هر دو پای خود راه برود.

❇ شکستگی استرس معمولا بدون عارضه بهبود می یابد و در این زمان افراد می توانند به طور کامل به فعالیت های پیشین خود بازگردند. شما زمانی میتوانید به فعالیت های خودتان بازگردید که بتوانید آن ها را بدون هیچ دردی انجام دهید. حداقل زمان جوش خوردن شکستگی استخوان کف پا معمولاً شش هفته و حداکثر دوازده هفته است. 

زمانی که شما دوباره شروع به ورزش کردن کردید، باید شدت فعالیت هایتان را به تدریج افزایش دهید. بازگشت ناگهانی به ورزش های شدید بعد از شکستگی کف پا ممکن است باعث تکرار شکستگی یا یک شکستگی استرس جدید یا آسیب دیگری شود.

ورزشکار

تشخیص علت شکستگی کف پا

اگر پزشک شما به شکستگی استخوان کف پا شک کند، احتمالا برای شما انجام رادیوگرافی را پیشنهاد می کند.

➖ شکستگی حاد متاتارس

بیشتر این موارد در رادیوگرافی به سادگی دیده می شوند. در ابتدا پزشک می تواند ترک های استخوانی را ببیند و  پس از مدتی همزمان با بهبود استخوان، در عکسبرداری بی نظمی هایی نیز در سطح استخوان دیده می شود. گاه برای تشخیص به تصویربرداری به روش ام آر آی و سی تی اسکن نیاز است.

پزشکان هم چنین باید بدانند که آیا استخوان ها جابجایی داشته اند یا خیر. در صورتی  که در استخوان های متاتارس جابجایی صورت گرفته باشد نیاز به مداخله جراحی برای قرار گیری دوباره و ثابت نگه داشتن استخوان ها داریم. این اتفاق در شکستگی های حاد متاتارس معمول است، چرا که وزن بدن روی قسمت شکسته شده فشار می آورد و لبه های شکسته شده استخوان از هم جدا شده یا فاصله می گیرند.

➖ شکستگی های استرس

این نوع از شکستگی معمولا در مراحل اولیه به راحتی در عکسبرداری با اشعه ایکس دیده نمی شوند. نیمی از این شکستگی ها هیچ گاه در عکس های اشعه ایکس دیده نمی شوند.

در شکستگی های استرس معمولا شکستگی ها یا شکاف های کوچک و متعدد و یا ترک های ظریفی در سطح استخوان داریم که به راحتی در سطح استخوان پیدا نمی شوند. از آن جا که این ترک ها معمولا به آرامی شکل گرفته اند بافت استخوان به آن واکنش زیادی نشان نداده است.

شکستگی متاتارس

درمان شکستگی کف پا

درمان شکستگی کف پا بستگی به موارد زیر دارد:

❇ کدام یک از استخوان های متاتارس شکسته باشد

❇ چه قسمتی از استخوان متاتارس شکسته باشد

❇ آسیب با چه شدتی وارد شده باشد

❇ این که آیا شکستگی حاد باشد یا شکستگی استرس

همچنین به موارد زیر نیز بستگی دارد:

❇ این که آیا شکستگی استخوان کف پا ترمیم شده باشد یا خیر

❇ این که آیا بافت های پا در اطراف شکستگی به طور بدی آسیب دیده باشند که باعث شده باشد شکستگی به شکستگی باز تبدیل شده باشد یا خیر

اصول پایه درمان شکستگی استخوان کف پا به صورت زیر است:

مصرف دارو

✔ مسکن های ساده

مسکن ها مانند پاراستامول (استامینوفن) و مسکن های ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن ممکن است به بهبود درد شکستگی کف پا کمک کنند.

✔ یخ

قرار دادن یخ روی پاهایتان می تواند برای کاهش درد مفید باشد. یخ باید بلافاصله بعد از آسیب قرار داده شود، برای مدت ۲۰-۳۰ دقیقه. (کمتر از ۱۰ دقیقه اثرات کمی خواهد داشت. بیشتر از ۳۰ دقیقه ممکن است به پوست آسیب برساند.)

با حوله یا کیسه پلاستیکی یک کمپرس یخ بسازید. یخ را به صورت مستقیم روی پوست قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث ایجاد سوختگی با یخ شود.

به آرامی یخ را روی قسمتی که آسیب دیده است فشار دهید. سرما جریان خون ناحیه آسیب دیده را کاهش می دهد. این ممکن است درد، التهاب و کبودی را کاهش دهد.

بعضی از پزشکان توصیه می کنند در ۴۸-۷۲ ساعت ابتدایی هر دو ساعت ۱۵ دقیقه این کار را تکرار کنید (در طول روز). هنگام خواب روی ناحیه یخ نگذارید.

✔ استراحت و بالا قرار دادن پا

بالا قرار دادن پا ابتدا با هدف کاهش هرگونه تورم است. برای مثال، در هنگام نشستن پایتان را روی صندلی حداقل تا سطح لگنتان قرار دهید. هنگامی که در تخت هستید، پایتان را روی یک بالش بگذارید.

بعضی اوقات تنها درمان مورد نیاز استراحت است، حتی در شکستگی های حاد.

✔ پرهیز از فشار روی پا

اگر شکستگی استرس برای شما تشخیص داده شود، برای بهبود، خودداری از فعالیت هایی که باعث ایجاد آن شده اند مهم است. ممکن است این به معنی استفاده از عصا یا حتی ویلچر باشد.

✔ عدم تحرک

بعضی از شکستگی ها برای بهبود فقط نیاز به پشتیبانی دارند. برای مثال، بانداژ پلاستیک پشتیبان به همراه کفش مستحکم. برای پشتیانی از پا و بی تحرک کردن شکستگی کفش های ویژه ای وجود دارند که شما می توانید با آنها راه بروید.

ممکن است بعضی از شکستگی ها، نیاز به گچ گرفتن تا زیر زانو داشته باشند.

✔ جراحی

گاهی اوقات برای شکستگی کف پا ممکن است جراحی نیاز باشد برای مثال، قرار دادن هر قسمتی از استخوان که از جای خودش خارج شده است. شکستگی استرس نیز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد مخصوصا در ورزشکاران حرفه ای.

شکستگی لیسفرانک وقتی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های میانه‌ی پا شکسته شده و یا رباطی که مربوط به قسمت میانی پا است، پاره شود. این آسیب دیدگی می‌تواند ساده، یا شدید بوده و شامل بسیاری از استخوان‌ها و مفاصل قسمت میدفوت باشد.

مراقبت های بعد از شکستگی استخوان کف پا 

استراحت دادن به پاها در زمان شکستگی کف پا بسیار مهم است.

✅ پای خود را بالا ببرید تا ورم و درد کاهش یابد.

✅ از انجام فعالیت هایی که سبب شکستگی شما شده است خودداری کنید.

✅ اگر راه رفتن برای شما سخت است، پزشک ارتوپد ممکن است استفاده از عصا برای تحمل وزن بدن در هنگام راه رفتن را برای شما تجویز کند.

کاهش درد استخوان متاتارس

اگر درد بدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید. الگوی مورد انتظار بهبودی، در هرگونه آسیب استخوانی این است که، در هنگامی که بهبودی رخ می دهد مقدار درد به تدریج کمتر شود و هرگونه تشدید درد به معنی این است که آسیب تشدید می شود، یا این که شما آسیب تازه ای دارید.

اگر درد پای شما با گذر زمان افزایش یابد، فعالیت های شما ممکن است مشکل موجود را تشدید کرده باشد. در موارد شکستگی استرس این ممکن است به معنی پیشرفت به شکستگی حاد باشد.

در موارد شکستگی حاد این ممکن است بدتر شدن تغییر مکان استخوان و کاهش تماس دو سر استخوان با همدیگر باشد. همیشه اگر علائم شما به تدریج بدتر شدند، به پزشک یا متخصص خود مراجعه کنید.

ورزش بعد از شکستگی کف پا

ورزش کردن می تواند محدودی حرکتی، انعطاف و استحکام مفاصل شما را در طول مدت ریکاوری از شکستگی استخوان متاتارس حفظ کند. برای انجام ورزش های مناسب به توصیه های پزشک ارتوپد خود برای انجام تمرینات بازتوانی دقت کنید.

عوارض شکستگی استخوان کف پا

در صورت درمان مناسب، شکستگی استخوان کف پا (متاتارس) باید بدون عارضه طولانی مدت بهبود یابد. در صورتی که شکستگی تشخیص داده نشود و یا درست درمان نشود، بعضی از مشکلات زیر ممکن است رخ دهند:

⚛ اگر فشار روی استخوان ادامه پیدا کند، شکستگی استرس متاتارس می تواند به تدریج بدتر شود. حتی در نهایت این شکستگی می تواند به شکستگی کامل متاتارس تبدیل شود.

⚛ شکستگی اولین استخوان متاتارس می تواند منجر به آرتروز مفصل انگشت بزرگ پا شود.

⚛ شکستگی در قاعده پنجمین متاتارس اغلب با پیچ خوردگی مچ پا اشتباه می شود و از این رو به اندازه کافی درمان نمی شود که می تواند به مشکل در بهبود منجر شود.

⚛ شکستگی با جا به جایی زیاد می تواند باعث شود که استخوان در وضعیت نامناسب جوش بخورد و این در نهایت می تواند به بدشکلی پا منجر شود. بد شکلی پا می تواند باعث مشکل در پوشیدن کفش شود و پا را دردناک کند.

⚛ همچنین شکستگی استخوان کف پا می تواند گاهی اوقات منجر به جوش نخوردن شود. که این موضوع ممکن است منجر به کاهش توانایی پا در تحمل فشار راه رفتن و دویدن شود و همچنین ممکن است منجر به درد مزمن در پاها گردد.

درد مچ پا نشانه چیست؟ درمان درد مچ پا با روش های درمان خانگی و کلینیکی و معرفی بهترین مسکن برای تسکین درد مچ پا از زبان دکتر رضا نادری.

شکستگی استخوان متاتارس هنگامی اتفاق می افتد که یکی از استخوان های کف پا ترک بردارد یا بشکند. این اتفاق ممکن است به دلیل یک آسیب ناگهانی (شکستگی حاد)، یا به دلیل فشار های مکرر (شکستگی استرس STRESS FRACTURE) به وجود آید.


استخوان های متاتارس در کجا قرار دارند؟

استخوان های متاتارس استخوان هایی در پا هستند که بیشترین احتمال شکستگی را دارند. در هر پا پنج عدد استخوان متاتارس وجود دارد. متاتارس ها استخوان هایی نازک و بلند هستند که استخوان های کوتاه پا را به ابتدای انگشتان پا متصل می کنند.

شکستگی استخوان متاتارس پنجم

در آسیب های ناگهانی به پا، بیشترین شکستگی در استخوان متاتارس پنجم به وجود می آید (شکستگی حاد). بر اساس نوع آسیبی که به پا وارد می شود شکستگی استخوان متاتارس ممکن است در نقاط مختلف پدید آید.

دیگر استخوان های متاتارس هم احتمال شکستگی دارند. در ورزش بیشترین آسیب ممکن است به استخوان های متاتارس اول، دوم و پنجم وارد شود. تعداد زیادی از بازیکنان فوتبال در سال های اخیر دچار شکستگی استخوان متاتارس شده اند.

عوامل شکستگی استخوان کف پا

➖ شکستگی حاد استخوان کف پا

شکستگی کف پا ممکن است به دلیل آسیب و  ضربه مستقیم به پا اتفاق بیافتند. برای مثال در اثر پا گذاشتن یا لگد زدن یک نفر دیگر به پا، افتادن جسم بر روی پا یا بر اثر سقوط کردن و افتادن وزن بدن بر روی پا که نهایتاً به درد روی پا و کف پا منجر می شود. 

پیچ خوردن مچ پا می تواند باعث آسیب به ابتدای استخوان متاتارس پنجم شود. در این آسیب پیچ خوردن باعث کشیده شدن یک تاندون بسیار محکم که به ابتدای متاتارس پنجم وصل است می شود و این کشیدگی باعث شکستن استخوان می شود.

مطلب مرتبط: درمان پیچ خوردگی مچ پا چگونه انجام می شود؟

بدنه استخوان متاتارس معمولا بر اثر پیچیش پا در هنگام فرود بعد از پرش، دچار شکستگی می شود. این نوع شکستگی معمولا در رقصنده های باله اتفاق می افتد.

شکستگی حاد متاتارس

➖ شکستگی استرس استخوان کف پا

این نوع از شکستگی معمولا بر اثر اعمال فشار های خفیف ولی مکرر بر استخوان به وجود می آید. شکستگی استرس معمولا در کسانی دیده می شود که مسافت های طولانی رژه نظامی رفته اند یا دویده اند یا پیاده روی کرده اند، مخصوصا اگر بار سنگین همراه خود داشته باشند (به همین دلیل به این نوع از شکستگی “شکستگی رژه MARCH FRACTURE” نیز می گویند).

این نوع از شکستگی معمولا در افراد ورزشکار دیده می شود، هر چند امکان بروز آن در دونده های عادی هم وجود دارد، حتی اگر مسافت خیلی کمی را دویده باشند.

دونده های مستعد شکستگی استرس

❇ دونده هایی که به صورت ناگهانی مقدار مسافتی که می دوند را افزایش می دهند.

❇ دونده هایی که با کفش های نامرغوب که سایز مناسب پایشان نیست می دوند.

❇ دونده هایی که علیرغم حس درد در پا به دویدن ادامه می دهند.

❇ دونده هایی که نوع کفش ورزشی خود را به طور ناگهانی تغییر می دهند.

آیا می دانستید قوس زیاد کف پا می تواند سبب شکستگی های استرسی کف پا شود و مشکلات عدیده ای را برای شما به وجود آورد؟ برای اطلاع از تشخیص و درمان گودی کف پا روی لینک زیر کلیک کنید:

افراد ممکن است معیارهای متفاوتی در خرید کفش های مناسب ورزشی داشته باشند. اما تحت هر شرایطی قبل از انتخاب کفش از افراد مطلع مشورت بگیرید. برای مثال برای دویدن با پای برهنه باید تکنیک های مناسب دویدن را یاد بگیرید. نوع کفش ورزشی خود را ناگهان عوض نکنید زیرا بسیاری از آسیب ها نتیجه تغییر ناگهانی کفش ورزشی است.

ناهنجاری های ساختمان پا، ناهنجاری های استخوان ها و مفاصل مانند روماتوئید آرتریت (التهاب روماتیسمی مفاصل) یا پوکی استخوان، می توانند احتمال ایجاد شکستگی استرس را افزایش دهند.

شکستگی های استرس در بین رقصنده های باله و ژیمناستیک کارها نیز متداول است.

 افرادی که حس را در پاهایشان به دلیل مشکلات عصبی از دست داده اند، مانند افراد دیابتی، در معرض ابتلا به این نوع از شکستگی قرار دارند.

مطلب مرتبط: ۱۶ راهکار برای مراقبت از پای دیابتی

آیا افزایش سن باعث افزایش احتمال شکستگی استخوان کف پا می شود؟

بیشتر شکستگی های متاتارس در افراد جوان اتفاق می افتد. از آن جا که شکستگی استخوان کف پا در زمینه انواع ورزش ها و رژه های نظامی اتفاق می افتد به همین دلیل  این نوع از شکستگی ها در افراد جوان شایع تر است.

با این حال، همزمان با افزایش سن انعطاف پذیری بدن در پاها کمتر و احتمال پوکی استخوان بیشتر می شود. این بدان معناست که تحمل فشار در پاها کمتر می شود و احتمال شکستگی در استخوان های پا افزایش می یابد. پوشیدن کفش های مناسب در سنین پیری باعث کاهش احتمال شکستگی کف پا و شکستگی در استخوان های متاتارس می شود.

شکستگی متاتارس

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و متخصص جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.2 هفته پیش سر یه تصادفی پای بنده بین لاستیک ماشین و دیوار موند و همون موقع شدید ورم کرد و بعد از 2 دور اتل بستن دکتر تشخیص دادن انگشت اول و دوم و انگشت شکسته و انگشت سوم مشکوک به شکستن هست و گچ گرفتن و گفتن دو ماه داخل گچ باشه و بعد از 1 ماه روی گچ با کفش طبی راه بروم.الان دو هفته گذشته و گاهی همون درد اولیه رو حس میکنم.خواستم ببینم نیاز به جراحی هست یا یا به این اوضاع پام جوش میخوره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      باید هر یکی دو هفته رادیوگرافی کنترلانجام بدین و اگه جا به جایی در شکستگی دیده نشه جراحی نخواهد خواست

  • تصویر کاربر پوریا دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشین
    دکتر من ۳۲ سالمه و ۹۵ کیلو وزنم ۱۸۴ قدمه پنج سال پیش مدام مچ پای راستم پیچ میخورد و مجبور به عمل شدم الان یکسالی هست که متورم شده عکس ام ار ای رو نشون ۷ تا دکتر دادم متاسفانه نتیجه ای حاصل نشد و من آمدم مطب شما بعد تعطیلات که گفتن دکتر نیست از شهرستان امده بودم گفتن مچ پات سیاه شده خونریزی هم داری ولی هیچکدوم جواب صددرصدی برای خوب شدن ندادن دکتر کمکم کنید چندبارم تماس گرفتم مطب نوبت بهم نمیدنیا خیلی طولانیه وقتا۰۰۰۰۰۰ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      بله معاینه لازمه 

      لطف کنید به شماره موبایل داخل همین وبسایت روی واتساپ پیام بدین

  • تصویر کاربر ابوالفضل یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من پشت مچ پام ورم کرده و درد متوسط و بعضی اوقات شدید داره MRI انجام دادم ولی گزارش جوابش هنوز آماده نشده
    درضمن چجوری میتونم نوبت بگیرم نوبتا خیلی دیره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      تصاوير كافى هستن 

      بعد از نوبت اينترنتى به موبايل منشى من پيام واتساپى بدين

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وادب واحترام خدمت آقای دکتر همسرم سال ۹۵ دوبار جراحی دیسک کمر انجام دادن تنگی کانال مادر زادی شدید داشتن طی ۶ ماه دوبار جراحی داشتن دفعه اول کار خاصی انجام ندادن بار دوم مهره هاشون را پیچ ومهره کردن که تا برج ۸ سال ۱۴۰۱ خوب بود ولی دوباره اود کرد و دوباره جراحی کردن ودکتر شون گفتن که مهره هاش کج شده که باز دو تا از مهره ها رو پیچ کردن و یدونه هم پلاتین گذاشتن که وقتی از اتاق عمل اومد درد شدیدی در پای چپش داشت ۲۴ ساعت این درد طول کشید تا دکتر اومد ودید دوباره بردن اتاق عمل گفتن که پیچ رو خیلی سفت کردن دردش بخاطر اون بوده که بعداز عمل پای چپش حرکت نداشت الان حدودا ۵ ماهه جراحی کردن ۵۰ جلسه فیزیو تراپی انجام داده ولی افتادگی مچ وپنجه پا داره بخاطر همین نمیتونن درست راه برن وتعادل ندارن در راه رفتن اگر ممکن هست ما رو راهنمایی بفرمایید که باید به کجا مراجعه بکنیم برای درمان وآیا درمان میشه یا خیر ممنون از لطف شما بزرگوار
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      معاینه لازمه و نوار عصب

      ممکنه بشه با جراحی انتقال تاندون درمانشون کرد

  • تصویر کاربر جهان چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر جهان هستم ۴۱ ساله و قد ۱۷۸ و وزن ۸۷
    بعضی وقتها مچ پای راستم خود بخود ورم میکنه و درد شدیدی میگیره تا حدی که نمی تونم راه برم و بایستم وخم و راست کردن مچ پام خیلی درد اوره که نمیتونم خم و راستش کنم و این ورم و درد بعضی وقتها تا ۴،۵ روز ادامه داره و کم کم ورم و درد پام تموم میشه بقول معروف خوب خوب میشه ولی دو باره بعد از چند روز ( تا یک ماه حدودا) دوباره همین ورم و درد برمیگرده ممنونم میشم راهنماییم کنید سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      احتمالا نقرس دارید

      آزمایش اسید اوریک بدین

  • تصویر کاربر کیانوش۹۳۹۰ چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت دکتر بنده برای دومین بار در مورد شکستگی مچ پام که قوزک داخلی از همون اول جوش نگرفته بود که یک سال و چهار ماه میگذره از شما سوال می پرسم در سوال قبلی گفته بودی که رادیو گرافی و سی تی اسکن انجام بده این کار رو کردم مفصل پام از بین رفته یه کم ازش مونده و به چند دکتر نشون دادم گفتن اول باید پلاتین ها از پات خارج بشه بعد مفصل پات خشک بشه آیا بعد از خشک کردن تو راه رفتن نمیلنگم خوب راه میرم ۳۷سال سن دارم وزنم ۹۰ کیلو خیلی استرس دارم تصاویر رو برات ارسال کردم لطفآ راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      بله نظرشون درست بوده 

      در راه رفتن آهسته مشکلی نخواهید داشت ولی نخواهید تونست بدوید 

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    با سلام..من 6 هفته ای میشه آشیل پای راستم در اثر اصابت با شیشه کامل پاره شده و جراحی کردم... قرار هفته آینده گچ پام رو باز کنم و فیزیوتراپی رو انجام بدم... خواستم بدونم دقیق چه مدت طول می‌کشه که رباط آشیل کامل ترمیم بشه و آیا مث روز اول میشه و اگه نه چکاری باید انجام داد... اگه این جراحی خوب نباشه میشه دوباره جراحی کرد؟؟؟لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش)

      تا سه ماه عد عمل فیزیوتراپی لازمه و بعد از اون تمرین باید ادامه داشته باشه 

      عملکرد کامل 9-12 ماه بعد از عمل بر می گرده

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من یک ماه پیش متاتارس پنجم پای راستم دچار شکستگی شد و همون موقع برام گچ گرفتن
    گاهی درد و سوزش داره
    عکس رادیولوژی روز اول و بیستم رو فرستادم خدمتتون، به نظرتون بعد از چند روز میتونم گچ رو باز کنم؟
    1. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      آقای دکتر ببخشید سوال منو پاسخ ندادین
      یه سوال دیگه اینکه به نظرتون این شکستگی نیاز به جراحی نداره؟
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      6-8 هفته بعد از شکستگی

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    چند وقتی بود مچ پام درد گرفته تازه متوجه شدم استخون مچ پام یا قاپک پام زده بیرون وقتی روی پام وایمیسم به شدت درد میگیره میخاستم بفرمایید چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      باید حتما معاینه بشین اطلاعات بسیار کمی فرمودین

  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    حدود دوماه پیش متاتارس ۵ دچار شکستگی شد در فوتبال
    سبار ب دکتر متخصص رفتم میگن شکستگجوش نمیخوره پ بای عمل کنیم پلاتین بزاریم میخاسم نظر شمارم بدونم تصویر سمت راست امروز و سمت چپ مال دو هفته پیش است
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      جراحی لازمه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر