منو

آرتروز شست پا (علت، علائم، درمان)

بیماری آرتروز معمولا مفاصل زانوها، دست ها و لگن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما ممکن است در هر مفصل دیگری نیز وجود داشته باشد. در این نوشتار به بررسی علائم و روش های درمان آرتروز شست پا می پردازیم.


آرتروز عموما خیلی آرام آغاز می شود و با گذر زمان شدید و جدی تر می شود. قسمت بالایی شست پای انسان که با نام مفصل متاتارسوفالنژیال نیز از آن یاد می شود، یکی از رایج ترین مکان های بروز آرتروز است و منجر به آرتروز انگشت شست پا می شود. 

آرتروز یا همان OA (استئوآرتریت) می تواند مفاصل هر ناحیه ای از بدن انسان را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی که غضروف درون مفاصل تحلیل میروند و ضعیف می شوند، استخوان ها به هم نزدیک تر می شوند و با هم برخورد خواهند کرد. همین موضوع منجر به ورم پا و درد در مفصل شده و میزان توانایی حرکتی شما را محدود می کند.

علت های درد شست پا

درد در انگشت پا می تواند به دلیل ناهنجاری یا آسیب به هر یک از قسمت های انگشت از جمله پوست، اعصاب، استخوان ها، رگ های خونی و بافت های نرم ایجاد شود. درد انگشتان پا یک علامت نسبتاً شایع است زیرا پاهای ما در اثر راه رفتن، دویدن یا سایر فعالیت های ورزشی و حرکت به طور مداوم در معرض فشار قرار می گیرند. برخی از انواع درد انگشتان پا می تواند با بی حسی، سوزش ، گرما یا سایر علائم همراه باشد. شایعترین علل درد انگشتان پا شامل رشد ناخن پا، بونیون، بریدگی یا خراش، سایر آسیب ها ، تاول و میخچه و پینه است. آرتروز (از جمله آرتریت روماتوئید ، نقرس و انواع دیگر آرتروز) و عفونت ها از دلایل دیگر درد انگشتان پا هستند.

علائم آرتروز انگشت شست پا

حتی در مراحل اولیه و شکل گیری، بروز آرتروز در شست پا می تواند منجر به مشکلاتی نظیر حساسیت بیشتر، دردناک بودن و درد مفصل شود. آرتروز شست پا ممکن است باعث ایجاد درد در دیگر انگشت های پا شود. همچنین آرتروز شست پا می تواند باعث شود تا شما در حین راه رفتن، در قوس پای خود احساس درد کنید. حتی این احتمال وجود دارد که با گذر زمان یک حس سوزش در مفصل نیز شکل گیرد.

انگشت شست یا حتی دیگر انگشت های پا ممکن است پس از زمان طولانی نشستن و یا حتی زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید، درد داشته باشد. رشد بیش از حد استخوان در اطراف مفصل ممکن است حتی امکان خم کردن انگشت را از شما بگیرد و توان حرکتی بالایی نداشته باشید. در نتیجه این موضوع، یک انگشت پای سفت و سخت خواهید داشت. از نام علمی هالکوس والگوس برای چنین حالتی در پا استفاده می شود. 

روش جدید جراحی هالوکس والگوس

۱_ تغییر وضعیت ظاهری

آرتروز منجر به ایجاد التهاب می شود، بنابراین در صورت داشتن آرتروز شست پا ممکن است شاهد ورم در اطراف مفصل انگشت خود باشید. غضروف های آسیب دیده منجر به برخورد و اصطکاک استخوان ها بر روی هم می شوند. بدن شما سعی می کند با رشد بیشتر استخوان با موضوع مربوطه مقابله کند، در نتیجه بیرون زدگی استخوانی رخ می دهد که به آن bone spurs می گویند.

ممکن است تا قبل از این که بیرون زدگی استخوان زیاد نشود، حتی از وجود آن در انگشت پای خود بی خبر باشید. وقتی دامنه حرکتی شست کم شود و شست دردناک باشد تحمل وزن ناگزیر توسط متاتارس های کوچکتر انجام می شود که باعث درد در آن ها یا حتی پینه بستن پوست زیر آن ها می شود.

درد پا

۲_ مشکل در راه رفتن

به دلیل کاهش دامنه حرکتی شست پا، برداشتن پا از روی زمین حین راه رفتن مشکل می شود و این سبب درد و کاهش سرعت راه رفتن می شود.

علت آرتروز شست پا

خطر ابتلا به آرتروز با افزایش سن افزایش می یابد که بیشتر به دلیل ساییدگی و پارگی بافت های و استخوان ها است. با افزایش سن بدن شما کمتر قادر به بازسازی غضروف آسیب دیده است.

  • سابقه خانوادگی
  • چاقی
  • آسیب های قبلی از ناحیه مفصل

همگی در افزایش احتمال ابتلا به آرتروز انگشت شست نقش دارند.

این مشکل همچنین ممکن است به دلیل آسیب دیدگی انگشت یا تغییر شکل پا ایجاد شود. سفتی در انگشت شست پا عموماً از سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی آغاز می شود.

درمان خانگی آرتروز انگشت پا

اگر علائمی از ابتلا به آرتروز انگشت پا دارید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. زمانی که اقدامات اولیه برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری انجام شود، درمان آرتریت آسان تر است.

با این حال، چندین کار وجود دارد که یک فرد می تواند در خانه برای تسکین علائم آرتروز در انگشتان پا انجام دهد. این شامل:

  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش التهاب
  • پوشیدن کفش هایی با کفی سفت و جا برای انگشتان پا
  • نپوشیدن کفش های پاشنه بلند
  • حمام کردن پا در حمام کنتراست

برای استفاده از حمام کنتراست، فرد پای آسیب دیده را به مدت ۳۰ ثانیه در یک سطل آب سرد و سپس در یک سطل آب گرم به مدت ۲۰ ثانیه قرار می دهد و بین سطل ها به طور متناوب به مدت ۵ دقیقه. این کار را می توان تا سه بار در روز انجام داد، اما فرد باید مراقب باشد که از یخ زدن یا سوختن آب جلوگیری کند.

علت نقرس شست پا

نقرس یک نوع شایع و پیچیده از آرتروز است که می تواند هر کسی را درگیر کند. این بیماری با حملات ناگهانی و شدید درد، تورم ، قرمزی و حساسیت به لمس در مفاصل، به خصوص مفصل در قاعده انگشت شست پا همراه است.

نقرس هنگامی رخ می دهد که کریستال های اورات در مفصل شما جمع شده و باعث التهاب و درد شدید حمله نقرس می شود. وقتی مقادیر زیادی اسید اوریک در خون داشته باشید ، بلورهای ادرار می توانند تشکیل شوند. در مطلب خطرات نقرس بیشتر درباره این بیماری توضیح داده ایم.

درمان آرتروز شست پا

پزشک معالج شما یک تصویر رادیوگرافی از پای شما خواهد گرفت تا تغییرات ایجاد شده بر اثر آرتروز و شدت آن ها را ارزیابی کند.  درمان ممکن است توسط کفی های دست ساز و مخصوص یا کفش های خاصی انجام شود..

پزشک معالج یا فیزیوتراپیست می تواند به شما نشان دهد چگونه حرکات کششی و تمرین هایی را برای پای خود انجام دهید. در برخی از موارد استفاده از یک عصای خاص راه رفتن می تواند به وضعیت شما کمک شایانی کند.

پزشک شما ممکن است کورتیکو استرویید (کورتون) یا ترکیبات اسید هیالورونیک را مستقیما به مفصل تزریق کند.

۱_ عمل جراحی آرتروز شست پا

در برخی موارد شدید و خاص پزشکان جراح می توانند غضروف آسیب دیده را به صورت مستقیم حذف کرده و مفصل شما را در یک حالت دائمی فیکس کنند. به این نوع عمل و درمان آرتروز، عمل فیوژن یا آرترودز می گویند.

پزشکان جراح می توانند این کار را با پیچ و پلاک خاصی انجام دهند. برخی بیماران می توانند از عمل جراحی تعویض مفصل استفاده کنند که نام علمی آن نیز آرتروپلاستی است. تعویض مفصل صرفا در بیماران بسیار مسن و با فعالیت کم فیزیکی توصیه می شود چون ریسک شل شدن مفصل به کار رفته بالاست.

آرتروز انگشتان پا

آیا امکان پیشگیری از آرتروز شست پا وجود دارد؟

نکاتی که در ادامه مقاله می آوریم را به دقت مطالعه کنید تا از آرتروز شست پا جلوگیری به عمل آورید.

۱_ وزن سالم و مناسبی داشته باشید.

نگه داشتن وزن خود در حد مناسب و سالم می تواند از فشار بیش از حد بر روی مفاصل جلوگیری کند. اتحادیه رسمی آرتروز اعلام کرده است که به ازای هر ۱ پوند وزنی که اضافه می کنید، زانو های شما باید فشار حدود ۴ پوند بیشتر را تحمل کنند. با گذر زمان این فشار بیشتر می تواند منجر به فرسایش و مشکل در مفاصل شما شود.

۲_ سطح قند خون خود را در حد مناسبی حفظ کنید.

افرادی که با بیماری دیابت نوع ۲ دست و پنجه نرم می کنند دو برابر بیشتر در معرض آرتروز قرار دارند. پژوهش های اخیر نشان می دهند که قند خون بالا منجر به شکل گرفتن مولکول هایی می شوند که آسیب دیدگی غضروف ها را به همراه دارند.

۳_ تناسب اندام خود را حفظ کنید.

تمرین و ورزش منظم کمک می کند تا قدرت عضلات بیشتر شوند تا مفاصل را به خوبی نگه دارند. همچنین عضلات قوی منجر به انعطاف پذیری مفاصل نیز می شوند. داشتن ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی آن هم برای ۵ بار در هر هفته می تواند از آرتروز جلوگیری کند.

۴_ آسیب های مفصلی را جدی بگیرید.

احتمال بروز مشکل آرتروز در مفصل هایی که آسیب دیده اند بسیار بیشتر است. درمان این صدمات را جدی بگیرید. از نگه دارنده ها و محافظ های مناسب به هنگام ورزش کردن استفاده کنید.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسینی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    دکتر ارتوپدی گفتن باید تزریق انجام بدم ولی من ترسیدم و انجام ندادم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      تزریق می تونه موثر باشه (کورتون)

      کفی طیی و استفاده از کفش پهن هم مناسبه

  • تصویر کاربر ناهید پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    مدتیه دست راستم قسمت بازو شدید درد دارم جوریکه درد به قسمت جلو پایین گردنم کشیده میشه با خوردن دارو مسکن وداروهای دیگه برا درد استخوان هیچ اثری ندارد یکسال پبش عکس گرفتم گفتن ساییدگی مهره گردن دارم الانم تو نوبت ام ار ای هستم میخاستم بدونم از گردنم هست یا ممکنه چیز دیگه باشه در ضمن قسمت ارنج به پایین همون دست راستم اصلا دردی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      می تونه مال گردن باشه به احتمالزیاد و با احتمال کمتر مربوط به شانه

  • تصویر کاربر پارسا پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۲۰ ساله
    من یک هفته ای است بدنسازی رو بعد یک سال شروع کردم امروز بعد تمرینم احساس کردم جفت مفاصل شونه و جفت مفاصل آرنج درد میکنه درد غیر قابل تحمل نداشت ولی درد داشت
    میخاستم بودنم این درد علتش چیه؟ و اینکه میتونم تمرین رو ادامه بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      فعلا بايد فشار تمرين رو كم كنيد 

  • تصویر کاربر اکرمی سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    من خانمی ۶۱ ساله هستم ۵ سال است پارکینسون دارم و وزن ۶۹ و قد ۱۵۵ دارم مبتلا به ارتروز شدید زانو هستم درجه تخریب غضروف ۴ ودکتر گفته باید عمل کنم ولی من به علت ناراحتی قلبی و غیره تحمل عمل را ندارم واز طرفی درد ناشی از پارکینسون و ارتروز همدیگر راتشدید می کنند
    میخواستم بدانم اسپیلاوایزر در کاهش درد من موثر است و ایا عوارضی ندارد
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      روش علمى و پذيرفته شده اى نيست و اثر پايدارى نداره 

  • تصویر کاربر گیتی یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام دکتر انگشت شست پام دچار ارتروز شده خیای دردناک شده دکتر گفته باید عمل بشه آیا بعد عمل کاملا خوب میشه دردش؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      بله اين امكان وجود داره 

  • تصویر کاربر 9195346403 دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام من نقرس دارم و التهاب شست پام زیاده و در پوشیدن کفش مجبورم چند سایز بزرگتر استفاده کنم امکان از بین بردن برآمدگی شست پا وجود داره ؟ ممنون میشم راهنمایی کنین ؟ سپاس از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      بله گاه جراحى مى خواد

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب من ۳۸ سالمه و چند سال هست که آرتروز شصت پای چپ رو دارم ..به تازگی انگشت شست پای راست هم درگیر شده و هر کفشی راحتی هم میپوشم درد شدیدی موقع راه رفتن دارم.حتی در منزل هم روی فرش هم موقع راه رفتن دردناک هست.ازتون تقاضامیکنم راهی غیر از عمل جراحی پیش پام بگذارید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      اگه با تغيير كفش و مصرف مسكن بهتر نشده باشيد جراحى لازمه 

  • تصویر کاربر M شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام
    خانمی ۵۵ساله هستم انگشت شصت پام درد داره ، عکس گرفتم و گفتند آرتروز هست و نیاز به جراحی داره .
    میخواستم شما هم نظر بدید که فقط درمانش جراحیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      خود تصوير راديوگرافى رو بفرستيد نه گزارشش رو 

  • تصویر کاربر آریان شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر چند روزی هست شست پای راستم متورم و درد میکنه طوری ک نمیتونم راه برم البته یک سال و نیم پیش میخواستم توپ شوت کنم ضربه خورد گرافی گرفتم شکستگی نداشت ولی مرداد ماه سال ۱۴۰۰ازمایش دادم اوریک اسید8.30 بود با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حمله ی نقرس

  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دو ماه است که به دلیل نقرس، شست پای چپم درد و تورم دارد و این درد بهبود نمی‌یابد. ترسم از این است که مبتلا به آرتروز شست پا شده باشم، چکار باید بکنم چون راه رفتن برایم خیلی سخت شده است.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      راديوگرافى انجام بدين تا ببينيم آرتروز هست يا نه 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر