منو

سندروم تونل تارسال یا tts (علت، علائم، روش تشخیص و درمان)

سندرم تونل تارسال یک بیماری ناشی از فشار یا کشش مداوم روی عصب تیبیال (درشت نی) می باشد. در این نوشتار به بررسی علائم، علت ایجاد، روش تشخیص و درمان سندروم تونل تارسال (TTS) می پردازیم.


عصب تیبیال از عصب سیاتیک انشعاب گرفته و پس از طی مسیر از پشت زانو وارد قسمت خلفی ساق پا می شود و به عضلات آن ناحیه عصب دهی می کند. عصب تیبیال در ناحیه مچ پا از درون تونل تارسال عبور می کند. تونل تارسال، کانالی تنگ در پشت قوزک داخلی مچ پا می باشد که توسط استخوان و بافت نرم احاطه شده است.

علائم سندروم تونل تارسال مچ پا

افراد مبتلا به سندرم تونل تارسال امکان دارد درد، بی حسی یا گز گز را احساس کنند. این درد می توان در هر جایی از مسیر عصب تیبیال احساس شود اما نواحی رایج احساس درد در کف پا یا قسمت داخلی مچ پا هستند. این درد می تواند مانند موارد زیر احساس شود:

❇ درد تیز و تیر کشنده

❇ سوزن سوزن شدن

❇ احساس برق گرفتگی

❇ احساس سوزش در کف پا

علائم بسته به هر فرد متفاوت هستند. در حالی که برخی افراد علائمی را تجربه می کنند که به صورت تدریجی در حال پیشرفت هستند، برخی دیگر علائمی را تجربه می کنند که به صورت بسیار ناگهانی پدیدار می شوند. درد و دیگر علائم اغلب با فعالیت فیزیکی افزایش می یابند. با این حال، در صورتی که این وضعیت طولانی مدت باشد، برخی افراد این درد یا گز گز را حتی در شب یا هنگام استراحت نیز احساس می کنند.

سندروم تونل تارسال

علت ایجاد سندروم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال در اثر فشرده شدن یا کشیده شدن عصب تیبیال ایجاد شده و اغلب ثانوی به عوامل دیگر به وجود می آید. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

صافی کف پا می تواند سبب کشیدگی عصب تیبیال شود.

✳ برجستگی های  خوش خیم استخوانی در تونل تارسال

✳ واریس ورید های غشای احاطه کننده عصب تیبیال که سبب ایجاد فشار بر روی عصب می شود.

✳ التهاب ناشی از آرتریت

✳ ضایعات و توده هایی مانند تومور ها و لیپوما ها در نزدیکی  یا داخل عصب تیبیال

✳ آسیب ها یا ضربه ها مانند شکستگی یا پیچ خوردگی مچ پا. التهاب و تورم ناشی از این موارد می تواند به سندرم تونل تارسال منجر شود.

دیابت می تواند سبب آسیب پذیری بیشتر این عصب در مقابل فشردگی و کشش شود.

تشخیص گرفتگی کانال مچ پا

در صورتیکه فرد تصور بر ابتلا به سندرم تونل تارسال دارد باید با یک پزشک ملاقات کند تا او به تشخیص علت و ایجاد یک برنامه درمانی جهت بدتر نشدن وضعیت بیماری کمک کند. پزشک عمومی می تواند فرد را به یک جراح ارتوپد یا متخصص پا ارجاع دهد.

در جلسه ملاقات با پزشک، پزشک از فرد در ارتباط با پیشرفت علائم و سابقه پزشکی او مانند ضربه به آن ناحیه سوالاتی خواهد پرسید. پزشک، پا و مچ آن را معاینه کرده و به دنبال خصوصیات فیزیکی می گردد که می توانند بیانگر ابتلا به سندرم تونل تارسال باشند (مثل تحلیل رفتن عضلات کف پا).

علامت تینل چیست؟

پزشک احتمالا تست تینل را برای فرد انجام خواهد داد که این آزمایش شامل وارد کردن ضربه ای آرام به عصب تیبیال می شود. در صورتی که در اثر این ضربه احساس گز گز شدن یا درد تجربه شود ابتلا به سندرم تونل تارسال مشخص می شود.

علاوه بر آن، امکان دارد پزشک انجام آزمایش های دیگری را برای یافتن یک علت زمینه ای درخواست دهد. از جمله این آزمایش ها می توان به الکترومیوگرافی اشاره کرد که می تواند اختلالات عملکردی عصبی را تشخیص دهد. همچنین، در صورتیکه پزشک در ارتباط با علت ایجاد سندرم تونل تارسال به وجود یک توده یا زائده استخوانی مشکوک باشد می تواند انجام  MRI را درخواست دهد.

عوارض سندرم تونل تارسال

در صورتی که سندروم تونل تارسال درمان نشود، می تواند به آسیب عصبی دائم و غیر قابل بازگشت منجر شود. از آنجایی که این آسیب عصبی، پای فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، راه رفتن یا ادامه دادن به فعالیت های عادی برای او دردناک می باشند.

مصرف دارو

درمان سندرم تونل مچ پا

درمان سندروم تونل تارسال به علائم فرد و علت زمینه ای درد او بستگی دارد.

درمان های خانگی سندرم تونل تارسال

فرد می تواند جهت کاهش التهاب که خود به کاهش فشار بر روی عصب منجر می شود از دارو های ضد التهاب (از جمله انواع غیر استروئیدی) استفاده کند. استراحت کردن، اعمال یخ، کمپرس کردن و بالا بردن پا که به درمان RICE نیز شناخته می شوند می توانند به کاهش التهاب و تورم کمک کنند.

روش های درمانی تجویز شده توسط پزشک

در برخی موارد، گچ یا آتل یا بریس برای بی حرکت سازی پا و محدود کردن حرکتی استفاده می شوند. در صورتی که فرد به طور طبیعی به صافی کف پا دچار است، می تواند از کفی هایی استفاده کند که از قوس پا حمایت می کنند.

جراحی

در موارد شدید و طولانی مدت، پزشک می تواند انجام یک عمل جراحی را به نام رهایی تونل تارسال پیشنهاد دهد. در حین این فرایند، جراح از پشت مچ تا پایین قوس پا یک برش ایجاد می کند. این کار رباطی را آزاد کرده که در نتیجه آن عصب آزاد می شود.

یک عمل جراحی دیگر با کمترین سطح تهاجم ( جراحی اندوسکوپیک) نیز توسط برخی جراحان انجام می شود که در آن برش های بسیار کوچک تری بر روی مچ پا ایجاد می شوند. در این جراحی از ابزار هایی کوچک جهت قطع کردن رباط استفاده می شود. از آنجایی که آسیب رسیده به بافت ها کمتر می باشد، خطر ابتلا به عوارض و زمان بهبودی نیز کاهش می یابد.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب
  • تصویر کاربر عباسی جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام پسرمن ۱۵ سال و ۳ ماهشه قد مادر ۱۵۰ قد پدر ۱۷۰ قد پسرم ۱۶۴
    متاسفانه دکتر غدد بردمش میگه صفحات رشدش بسته شده و دیگه قد نمیکشه، آمپول رشد هم براش نوشته و تقریبا ۶ ماهه قدش استپ کرده و بلند نشده
    بنظر شما صفحه رشد پسرم در چه مرحله ای است و چند سانت دیگه رشد میکنه؟
    دو تا عکس مچ دستش مال پارسال و امساله
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      هنوز ممكنه ٤-٥ سانت رشد كنه 

  • تصویر کاربر کورش جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    با سلام
    من فروردین 1401 در کرمانشاه به دلیل سقوط از ا رتفاع جراحی تالوس پا انجام دادم والان پلاتین داخل استخوان پا دارم متاسفانه بعد از سه ماه که پزشکم گفته بود مراجعه کردم ایران نیست وتا کنون هم برنگشتن درد ندارم یه مقدار کمی می لنگم تکلیف من چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      راديوگرافى و سى تى اسپيرال انجام بدين و به يكى از همكاران مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر پ جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام خانمی ۵۹ساله ام تصمیم به تعویض مفصل زانو دارم اما با ۱۰۰کیلووزنوقد ۱۵۷ که نزدیک ۴۰کیلو اضافه وزن دارم آیا بعد عمل با توجه به وزن زیاد مشکلی برام پیش نمیاد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      ريسك مشكلات در شما بيشتر خواهد بود 

      اول براى چاقى اقدام كنيد و شايد لازم باشه عمل اسليو معده انجام بدين

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام و درود خدا بر شما .
    آقای نادری عزیز من مجرد، ۲۷ ساله هستم .
    من تو رستوران کار میکنم اینجا تقریبا ده تا دوازده تا پله های چوبی دایره ای شکل خیلی کوچیک و غیر استاندارد داره الان چند روزی میشه که گهگاهی یکی از زانو هام و بعضاً هم هر دو موقع پایین و بالا شدن درد خفیفی میگیره .
    که قبلاً هم پیشینه یا سابقه ای ازین نوع درد ها اصلا نداشتم الان به درد زانو مبتلا شدم .
    بنابراین ممنون لطف تون میشم اگر راه حل عالی و نتیجه بخشی برام اعلام بدارد .
    باید اینم اضافه کنم که اصلا هم جای تورم و یا کبودی و یا قرمزی هم دیده نمیشه روی زانو هام فقط درد از داخل احساس میکنم همین و بس .
    منتظر پاسخ تون هستم آقای نادری عزیز .
    یا اگر ممکن بود تماس بگیرید.
    ممنون احسان تون میشم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      بابد يا تمرينات مداوم عضله چهارسر ران رو قوى كنيد و اگه اضافه وزن داريد اون رو كم كنيد

  • تصویر کاربر الهام شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر خانم هستم ۳۵ سالمه قدا۵۵ وزن ۵۴ من قبلا ۵سال پیش درد شدید کف هردوپا گرفتم بعلت شغل همش سرپا بودم و کفش نامناسب ... دردم به حدی رسید که چن ماه زمین گیرشدم خیلی دکتر رفتم و آمپول خارپاشنه تزریق کردن توپاشنه هام و ... و ۸ ماه طول کشید تا کامل خوب شدم حالا بعد ۵ سال وزنم که به ۶۲رسید درد کف پام جفتش عود کرد و الان ۶ماهه درد دارم سوالم اینه که امکانش هست باز خوب بشه چکار کنم چون بچه کوچیک دارم خیلی اذیتم رو زانو راه میرم از درد زانوهامم زخم شدن دیگه ...
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      فیزیوتراپی و شاک ویو می تونه موثر باشه به همراه کاهش وزن

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.2 هفته پیش سر یه تصادفی پای بنده بین لاستیک ماشین و دیوار موند و همون موقع شدید ورم کرد و بعد از 2 دور اتل بستن دکتر تشخیص دادن انگشت اول و دوم و انگشت شکسته و انگشت سوم مشکوک به شکستن هست و گچ گرفتن و گفتن دو ماه داخل گچ باشه و بعد از 1 ماه روی گچ با کفش طبی راه بروم.الان دو هفته گذشته و گاهی همون درد اولیه رو حس میکنم.خواستم ببینم نیاز به جراحی هست یا یا به این اوضاع پام جوش میخوره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      باید هر یکی دو هفته رادیوگرافی کنترلانجام بدین و اگه جا به جایی در شکستگی دیده نشه جراحی نخواهد خواست

  • تصویر کاربر محمود شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام من چند سال پیش رباط صلیبی عمل کردم ولی دوباره پاره شد و دوباره عملش کردم و دکتر گفت ک رباط مصنوعی برات گذاشتم الان بعد از سه سال دوباره سمت داخل زانوم درد کمی داره و احساس میکنم زانوم خالی ولی اصلا ن تا الان خالی کرده ن چیزی و هنگام زانوم جمع میکنم و باز میکنم صدای داخل زانوم میاد ممنون میشم اگه بفرمایید مشگل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      معاینه لازمه ممکنه منشا درد ضعف عضله چهار سر یا اسیب منیسک باشه و غضروف

  • تصویر کاربر نبات شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت تون بخیر.
    چند وقته راه که میرم مچ پای راستم درد میکنه..حس میکنم پشت مچ پا کمی تورم داره..بعد از چندین قدم که بر میدارم یهو درد میکنه که این درد توی ساق پشت پا و باسن حس میکنم...آیا با ماساژ روغن سیاهدانه خوب میشه.!؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      معاینه لازمه ممکنه حتی درد از کمر منشا گرفته باشه

  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من ۲ماه نیم پیش رباط صلیبی پاره کردم دکتر گفت عمل کن حالا من میخوام عمل کنم بعضی ها بهم گفتن قبل عمل برو باشگاه عظلات قوی کن ایا دوچرخه سواری کنم و حرکات که فیزتراپی بهم قبلا گفته بود انجام بدم یا برم باشگاه بهتر است
    تا الان پام خالی نشده ولی بعضی مواقع که یه می چرخم از زانو صدای تق میده و وقتی میخوام صاف کنم زانو رو یه صدای تق کوچیک میده بدون درد بعداز اینکه صدا رو میده دو یا سه بار که زانو صاف میکنم دیگه صدا نمیده
    بهتر عمل چه موقع عمل کنم
    یه دکتر دیگه که رفتم بهم گفت رباط صلیبی و داخلی و خارجی اسیب دیده ولی من در اون قسمت درد ندارم
    من هنوز ورم پام نخوابیده و دکتر قرص نوشته ایا قرص ها تمام شد دوباره ازشون بگیرم ورم یکم کم شده
    قرص کوبیکس ۱۰۰ هست
    بعد اگر زانو خالی کنه درد دارد یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      اگر در معاینه زانوی شما ناپایدار باشه حتی بدون درد هم باید عمل کنید و بهتره نهایتا ظرف همین یکی دو ماهه باشه جراحیتون 

  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    استخوان تالوس پاي راست من در اثر سقوط شكسته ولي اصطلاحا استپ نداشته و پزشكي كه مراجعه كردم تشخيص دادن با گچ گيري درمان ميشه، الان مدت ٥ هفته از زمان گچ گيري گذشته، آيا نياز به گرفتن عكس سي تي اسكن براي مشاهده روند درمان وجود داره؟ اگه جواب مثبته چند روز بعد از گچ گيري بايد اين كار رو انجام داد؟
    ممنون ميشم بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      این یک تصویر برای قضاوت کافی نیست 

      سی تی رو الان هم می تونید انجام بدین 

درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر فردین چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام وقتی پیاده روی داشته باشم یاسرپاوایسم انگاراستخون گودی کف پام شکسته توگوشت فرومیره.میلنگم راه میرم. دردش میخوره به پاشنه سینه ای پام. که تواستراحتم بتزم پاشنه ای پام دردمکینه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      احتمال داره مربوط به التهاب نيام كف پا ( خار پاشنه/ فاشئيت پلانتار) باشه

      مطلب مربوط به اون رو در همين وبسايت مطالعه بفرماييد

      با احترام

  • تصویر کاربر یاس یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام...اقای دکتر وقت شما بخیر..
    اقای دکتر بنده چیزی در حدود 6سال پیش بر اثر یک حادثه مچ پای چپم اسیب دید که دچارتورم و درد شدید در قسمت مچ پا و کف پا شدم......متاسفانه دکتر معالج بنده نتونست تشخیص صحیح بده و مچ پای من دچار اسیب شد.......اقای دکتر الان درد دقیقا تو مچ پام (زیر قوزک پا) هستش و گاهی اقات درد به پاشنه پا هم کشیده میشه.....علایم درد هم سوزش در اون ناحیه...سوزن سوزن شدن ....گز گز...و حتی درد وقتی از خواب بیدار میشم هم وجود داره میشه گفت یه درد همیشگی.....الان من باید دقیقا چه کار کنم...به چن تا دکتر هم مراجعه کردم یه سریا میگن مشکل از تاندون های هستش ...بعضی ها هم گفتن مفصل پا اسیب دیده....و درمان های هم داشتم ولی متاسفانه هیچکدام به رفع اسیب دیدگی کمک نکردن.......ممنون میشم راهنمایی کنید.........باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      بايد معاينتون كنم و با اين توصيف شما نمى تونم درمانى پيشنهاد بدم 

      حتما نياز به بررسى و تصويربردارى راديولوژيك و احتمالا ام آر آى هست

      با احترام

  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    من 18 سالمه و تقریبا 2 ماه پیش.فوتبال بازی میکردم و به پاشنه پام ضربه ای خورد تا یک هفته درد میکرد(شدید) و بعدش خوب شد و الان بعضی مواقع یه درد خفیفی داره به نظرتون مشکل چیه ایا نیاز به عکس داره.
    درد بیشتر متمایل به پشت پاشنه هستش
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      به نظر من راديوگرافى و ام آر آى لازمه

      فيزيوتراپى با مگنت رو هم توصيه مى كنم

      با احترام

  • تصویر کاربر خانم دوشنبه ۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    برای درمان انگشت چکشی هم‌میتونم‌حضوری بیام؟ راه درمانی داره؟ من‌۲۲ سالمه و دچارش شدم و به شدت اذیت میشم... باید چیکار‌کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بله درمان داره كه در موارد خفيف شامل بستن و تغيير كفش هست و در موارد شديدتر عمل لازم داره

      برای اطلاع بیشتر نیز می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

      https://dr-rezanaderi.com/1370/

      با احترام

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر ببخشید یه سوال داشتم خواستم کمکم کنید
    کف پام 2 یا 3 سالی میشه کف پام رگش باد میکنه جوری که دیگه نمیتونم راه برم کلا از پا میندازم بعد درد شدیدی هم داره موقع راه رفتن و وقتی در حال استراحت هستم دردش کمتر هست و تا یه 2 سه روزی بادش هست و درد خواستم ببینم راهنمایی های شما چیه در این رابطه
    جای اسیب دیدگی یه مقداری بالای قوسی کف پا و البته وقتی پام اینطوری میشه قبلش دوتا کف دستم ورم میکنن و بعد کف پام ورم شدید میکنه همراه با درد شدید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      درود

      بايد معاينه بشين و آزمايش خون از نظر بيمارى هاى روماتيسمى و نقرس بدين

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری