منو

هر آنچه باید در مورد تاندونیت آشیل پا بدانید

فعالیت های بدنی شدید و ادامه دار نظیر دویدن یا پریدن می توانند منجر به بروز التهاب دردآور در تاندون آشیل شوند که به آن تاندونیت آشیل نیز می گویند. خوشبختانه درمان تاندونیت آشیل در مراحلی بدون جراحی نیز ممکن است. 

تاندون آشیل در بدن انسان ها عضله دو قلوی ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می کند. به استخوان پاشنه پا، کالکانئوس (calcaneus) نیز می گویند. انسان ها از این تاندون برای پریدن، راه رفتن، دویدن و ایستادن بر روی پاشنه پای خود استفاده می کنند. 

تاندون آشیل پا کجاست؟

تاندون آشیل یک بافت فیبری قوی است که عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه شما متصل می کند. اگر تاندون آشیل خود را بیش از حد کشش دهید ، ممکن است به طور کامل یا بخشی از آن پاره شود.

اگر تاندون آشیل شما پاره شود، ممکن است صدای یک پاپ را بشنوید و به دنبال آن یک درد شدید فوری در پشت مچ پا و پایین ساق پا ایجاد شود که احتمالاً بر توانایی راه رفتن صحیح شما تأثیر می گذارد. جراحی اغلب برای ترمیم پارگی انجام می شود. با این حال ، برای بسیاری از افراد ، درمان غیر جراحی نیز به همان اندازه مفید است.

 

درد آشیل پا نشانه چیست؟

دو علت بسیار شایع درد تاندون آشیل پا، التهاب یا تاندونیت آشیل و تاندونوز آشیل یا ضخیم شدن تاندون آشیل است. در حالیکه هر دو این بیماری ها به نظر یکسان می رسند، اما علائم مخصوصی دارند و یکی از آنها مزمن تر از دیگری است.
علت کمتر رایج درد تاندون آشیل، پارگی تاندون آشیل است که زمانی اتفاق می افتد که بافت های تاندون پاره و جدا شوند.

انواع التهاب تاندون آشیل

در مجموع دو نوع تاندونیت آشیل وجود دارد: تاندونیت در محل اتصال و تاندونیت آشیل در غیر از محل اتصال. اما تفاوت این دو نوع از مشکل تاندونیت آشیل چیست؟

۱. تاندونیت آشیل در محل اتصال

بخش پایینی از تاندون شما را تحت تاثیر قرار می دهد، درست در نقطه ای که تاندون به استخوان پاشنه پا متصل می شود.

۲. تاندونیت آشیل در غیر از محل اتصال

در این نوع علاوه بر بخش پایینی فیبرهای موجود در بخش میانی تاندون پا نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و این مورد بیشتر برای افراد جوان تر اتفاق می افتد چرا که فعالیت و تحرک بدنی بیشتری دارند.

درمان های خانگی ساده می توانند به مشکل تاندونیت آشیل افراد کمک کنند. با این حال اگر این درمان های خانگی و نسبتا ساده کارآمد نباشند، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر مشکل تاندونیت آشیل شما شدیدتر شود، احتمال پاره شدن آن وجود دارد. در این صورت ممکن است برای کاهش درد و رفع مشکل نیاز به عمل جراحی و مصرف مواد دارویی باشد.

علت درد زیر انگشت شست پا

تاندون آشیل

علت بروز التهاب تاندون آشیل

ورزش و نرمش افراطی و یا راه رفتن بیش از حد بخصوص در ورزشکاران، می تواند منجر به بروز تاندونیت آشیل شود. با این حال فاکتورهایی نیز در این میان وجود دارند که ارتباطی به نرمش و فعالیت بدنی ندارند. آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis) و سایر اشکال بیماری های روماتیسمی هم می توانند از عوامل بروز تاندونیت آشیل پا شوند.

هر فعالیت بدنی تکراری و طولانی که تاندون آشیل شما را تحت فشار قرار دهد می تواند عامل بروز تاندونیت در این ناحیه شود. از جمله این فعالیت های بدنی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱_ شروع ورزش بدون گرم کردن و نرمش های اولیه

۲_ فشار آوردن به عضله ساق پا در حین ورزش های تکرار شدنی و فعالیت های فیزیکی

۳_ انجام ورزش هایی نظیر تنیس که نیاز به ایست های ناگهانی و تغییر مسیر دارند.

۴_ افزایش ناگهانی فعالیت بدنی بدون این که به بدن فرصت دهیم خود را با شرایط جدید و فعالیت بیشتر انطباق دهد.

۵_ پوشیدن کفش های قدیمی و یا نامناسب

۶_ پوشیدن روزانه کفش های پاشنه بلند و یا برای مدت زمان طولانی

۷_ با بالا رفتن سن و سال نیز تاندون آشیل ضعیف تر می شود و احتمال بروز مشکل تاندونیت آشیل بیشتر خواهد شد.

درمان خانگی کشیدگی تاندون پا

روش رایس (RICE) در واقع مخفف عبارات روبرو است: استراحتRest، یخIce، بستن پاCompression و بالا نگه داشتن Elevation.

این روش معمولا در درمان مشکل تاندونیت آشیل موثر واقع می شود آن هم درست پس از زمانی که آسیب دیدگی برای فرد به وجود آمده باشد (یعنی در موارد حاد). این متد به روش زیر کارکرد دارد:

استراحت: بر روی تاندون پای خود تا یک تا دو روز فشار یا وزن اعمال نکنید آن هم تا زمانی که بتوانید بدون درد در تاندون خود راه بروید. تاندون پا معمولا زمانی سریع تر بهبود می یابد که هیچ فشار اضافه ای در این دوره بر روی آن وجود نداشته باشد.

در صورتی که شما نیاز به راه رفتن در مسافت های طولانی دارید، پزشک معالج شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که حنما از عصا استفاده کنید تا امکان استراحت تاندون پا فراهم شود.

یخ: یخ را در یک کیسه قرار دهید و این کیسه را در یک پارچه بسته بندی کنید و این بسته از یخ را بر روی پوست ناحیه مربوطه از پا قرار دهید. این کیسه یخ را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی تاندون خود نگه دارید. سپس آن را بر دارید و به تاندون اجازه دهید تا کم کم دوباره گرم شود. یخ ها معمولا باعث می شوند التهاب یا ورم تاندون زودتر از بین بروند.

بستن: از یک بانداژ یا نوار های ورزشی خاص استفاده کنید و آن را دور تاندون پا در ناحیه مصدوم شده ببندید. این کار کمک می کند تا از ورم بیش از حد تاندون در پای فرد جلوگیری به عمل آید. اما هیچ چیزی را خیلی سفت دور تاندون پای خود نپیچانید چرا که می تواند گردش خون در ناحیه مربوطه را محدود کند.

بالا نگه داشتن: پاهای خود را بلند کنید و از سطح قفسه سینه خود بالاتر ببرید. از آن جایی که در این روش پا بالاتر از سطح سینه قرار می گیرد، خون سریع تر از داخل آن به قلب بر می گردد و ورم پا کم کم می خوابد. انجام این کار بسیار ساده است، کافیست دراز بکشید و پای خود را بر روی یک بالشت یا هر سطح مرتفع دیگری قرار دهید.

عمل جراحی تاندون آشیل

در صورتی که این نوع درمان برای تاندونیت آشیل شما کارساز نبود، ممکن است به عمل جراحی برای درمان تاندون آشیل شما نیاز باشد. اگر شرایط وخیم تر شود و درمانی صورت نگیرد، ریسک پارگی آشیل که خود نیز به عمل جراحی نیاز دارد بالاتر می رود. این موضوع می تواند منجر به درد شدید در ناحیه پاشنه شود.

برای درد کف پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

پزشک شما ممکن است بر اساس میزان شدت پارگی تاندون آشیل و این که آیا واقعا پارگی صورت گرفته یا خیر چندین گزینه مختلف برای جراحی پارگی تاندون را پیش رویتان قرار دهد. پزشکان معمولا شما را به یک جراح ارتوپد معرفی می کنند تا بهترین گزینه جراحی را به شما معرفی کند.

نوع جراحی بر اساس محل ابتلا و شرایط بیمار و میزان پارگی تاندون (در صورت وجود) متفاوت است.

تقویت تاندون آشیل با ورزش

این تمرین بر اساس انجام سه ست ۱۵ تکراری روی پای آسیب دیده دو بار در روز، هفت روز در هفته و به مدت ۱۲ هفته است. باید با دردی متوسط، اما قایل تحمل انجام شود.

  • با دوچرخه ثابت ، پیاده روی یا درجا زدن برای چند دقیقه خود را گرم کنید.
  • کنترل خود را حفظ کنید و به آرامی تا جایی که می توانید روی هر دو انگشت پا بلند شوید.
  • وزن خود را به سمت پایین در طرف آسیب دیده حرکت دهید و به آرامی شروع به پایین آوردن کنید (این مرحله انقباض خارج از مرکز است) تا زمانی که پاشنههای پا کمی زیر استپ یا پایه قرار گیرند.
  • وزن خود را به پشت برگردانید و به حالت اول (بالا) برگردید و ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار کنید.
  • سینه و برآمدگی کف پای خود را روی لبه استپ قرار داده و پاشنه پا را آزاد نگه دارید.
  • تاندون آشیل خود را بکشید.
  • عضلات ساق پا را بکشید
بورسیت پاشنه (التهاب پشت پاشنه پا) چیست؟

علائم تاندونیت آشیل

کسانی که با مشکل تاندونیت آشیل دست و پنجه نرم می کنند، معمولا علائم و نشانه های خاصی را دارند. از جمله این علائم و نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

❇ حس نامناسب و عدم راحتی و ورم در ناحیه پشت پاشنه پا

❇ سفت شدن عضله ساق پا

❇ محدوده کم برای حرکت دادن در حین کشش پا

❇ گرمای بیش از حد پوست ناحیه پاشنه پا

علامت اصلی مربوط به تاندونیت آشیل، درد و ورم  پا در ناحیه پشتی افراد آن هم در زمانی که راه می روند و یا می دوند می باشد. از جمله دیگر علائم تاندونیت این ناحیه می توان به سفت بودن عضله ساق پا و محدود بودن دامنه ی حرکتی پا در حین کشش آن اشاره داشت. در تاندونیت در غیر محل اتصال تورم در خود تاندون و به صورت یک برجستگی دوکی شکل در قسمت انتهایی پشت ساق لمس و رویت می شود.

معاینه پزشک

تشخیص تاندونیت آشیل

جهت تشخیص وجود مشکل تاندونیت در ناحیه تاندون آشیل، پزشک متخصص سوالاتی را پیرامون درد و ورم در ناحیه ساق پا و پاشنه از شما خواهد پرسید. همچنین دکتر معالج از شما می خواهد بر روی پاشنه پا بایستید تا در همین حین بتواند محدوده حرکت و میزان انعطاف پذیری پا در ناحیه مربوطه را مشاهده و بررسی کند.

در همین حین پزشک معالج نواحی مورد نظر را لمس کرده و کمی فشار می دهد تا دقیقا ناحیه اصلی مربوط به درد و ورم را که درد آن شدیدتر از سایر بخش ها است شناسایی کند.

بررسی های تصویر برداری نیز می توانند به تشخیص مشکل تاندونیت آشیل کمک کنند اما معمولا بیماران به این بررسی ها نیازی ندارند. با این حال ممکن پزشک معالج دستور انجام هر کدام از آنها  را صادر کند. از جمله این بررسی های تصویربرداری می توان به موارد زیر اشاره داشت:

❇ رادیوگرافی ساده که از ناحیه پا و استخوان های آن تصاویری تولید و در اختیار پزشک معالج قرار می دهد. در صورت وجود خار استخوانی یا برجسگی استخوانی غیر طبیعی در پاشنه این تصاویر کمک کننده خواهند بود و رسوب غیر طبیعی کلسیم در داخل تاندون را هم نشان می دهند.

❇ اسکن های ام آر آی (MRI) که پزشکان می توانند به کمک آنها پارگی ناکامل تاندون آشیل و التهاب در بافت های مجاور آن در پای بیمار را شناسایی و تعیین کنند.

❇ سونوگرافی یا همان اولتراسوند که می تواند میزان حرکت تاندون، آسیب های مرتبط به آن و وجود التهاب و ضخیم شدن تاندون در این ناحیه را مشخص کند.

 

علت و درمان درد مچ پا

درمان تاندونیت آشیل

راه های درمانی مختلفی برای تاندونیت آشیل در افراد وجود دارند که از جمله آن ها می توان به درمان های خانگی نظیر استراحت کردن و دارو پهای ضد التهاب و همچنین درمان های تهاجمی تر و تخصصی نظیر تزریقات استروییدها (کورتون)، تزریق های پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و همچنین عمل جراحی اشاره داشت.

قابل ذکر است که تزریق کورتون در اطراف یا داخل تاندون آشیل ریسک پارگی خود به خود آن را به میزان زیادی افزایش می دهد و به طور معمل باید از آن اجتناب نمود. ممکن است پزشک معالج شما پیشنهاد کند:

❇ فعالیت بدنی خود را کاهش دهید.

❇ عضلات ساق پای خود را بسیار آرام و نرم کشش دهید و کم کم آن ها را قوی تر کنید.

❇ یک ورزش دیگر با فشار بدنی کمتر را انتخاب کنید.

❇ پس از انجام فعالیت بدنی و ورزش و یا در حین درد از یخ جهت سرد کردن ناحیه مربوطه استفاده کنید.

❇ از بندهای بستنی محکم یا بوت های خاص air walker boot  جهت اجتناب از حرکت پاشنه پا استفاده کنید.

❇ به فیزیوتراپی بروید.

❇ از دارو های ضد التهاب نظیر ناپروکسن یا ایبوپروفن (ادویل) برای مدتی محدود استفاده کنید.

❇ از یک کفش با پاشنه طبی استفاده کنید تا میزان فشار و حرکت تاندون آشیل بدین وسیله کاهش یابد.

پروتکل rice

 

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام اقابه دکتر انگشت پا من اینجوری شده عکسشو براتون میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به متخصص پوست مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    چندماه بالای پاشنه پام برامدگی بوجوداومده وخیلی دردمیکنه.یبار کورتن تزریق کردن اما دردش برگشته
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بابد معاينه و ام آر آى بشين 

      واصلا كورتون اون جا نزنيد

  • تصویر کاربر سمانه دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام
    ۲۷سالمه قدم ۱۶۷ وزنم ۶۰
    حدود ۲سال میشه که پاشنه پام
    قسمت داخلی پاشنم
    در واقع زیر قوزک داخلی پام درد به حدی میپیچه که کل پاشنه پام رو درگیر میکنه
    اگر زیاد سرپا وایسم ورم میکنه و به شدت درد میگیره
    الان کتونی با کفی طبی میپوشم
    توخونه هم کلا دمپایی طبی پام هست
    بدون دمپایی طبی ی رب هم نمیتونم سرپاوایسم
    عکس هم انداختم سالمه درحالت عادی ورم نداره فقط زیاد ک سرپا وایسم ورم میکنه
    فقط بااستراحت و نشستن خوب میشم صبحاهم که بیدار میشم اصن درد ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آى و نوار عصب لازمه 

  • تصویر کاربر ابوالفضل جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام سه سال پیش حین ورزش مچ پام پیچ خورده ولی هنوز وقتی میدوم یا وزنه ای بلند میکنم پایم درد می کند ومیلنگم وبعد از مدتی دوباره خوب میشودخواهش میکنم علتش چیست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و بررسى لازمه

  • تصویر کاربر حفیظ پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام من 29,سالمه حل تاجیکستان هستم در اصفهان زندگی میکنم .چند وقته که گرفتار درد شدید در ناحیه مچ پاه سمت چپ ساق پاه دقیقا اون قسمت پایانی مچ پای چپم .علایم دقیقا را توضیح میدهم .
    1درد شدید که حتا راه رفتنم را مختل کرده .
    2گرمای شدید که فکر میکنم پام رو آتیشه .
    3به هیچ صور نمی توانم این ور اون ور کنمش .
    4پندیدگی شدید.
    5صفتی اون قسمت پندیدگی .
    دردش تا اون حد می‌رسد که همه بدنم را درد می‌گیرد تب و لرزه شدید گاهی وقتها با همرا دارد .
    اگر کمکم کنید ممنونتان میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      آزمايش اسيد اوريك بدين اگه نرمال بود ام آر آى كنيد

  • تصویر کاربر ارشیا شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    پسر من یازده سالشه و فوتبال تمرین میکنه حین تمرین آشیل پا با پاشنه درد میکنه و نمیتونه فوتبال بازی کنه و دویدن براش مشکل ساز شده نظرتون چیه باید معاینه بشه یا فیزیوتراپی لازمه ممنون میشم جواب بده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما معاينه بشه

  • تصویر کاربر عرفان دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من پا ۱ سال پیش ضربه خورده از ناحیه مچ پا و الان هم خوب نشده گچ گرفتم اتل گرفتم میشه یه جواب بدید خواهشا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و بررسى و احتمالا جراحى لازمه 

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام شبتون بخیر
    من چن وقته که آشیل پای چپم آسیب دیده
    الان درد به پشت ماهیچه ی پام میزنه راهنماییتون رو لازم دارم و اینکه چیکار باید بکنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه

      فيزيوتراپى مى تونه كمك كنه

  • تصویر کاربر موگیچ دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید، ۳۳ ساله هستم ورزش رو به صورت حرفه ای انجام میدم «هندبال» و حدود ۲ ماه و ۱۰ روز جراحی آشیل داشتم ، ۶ هفته پام تو گچ بود ، الان حدود ۳ هفته اکثر اوقات بریس میبندم ، بعد از باز کردن گچ توی خونه شروع کردم به کشش با کش تراباند از خیلی کم شروع کردم و الان پام کامل ۹۰ درجه شاید بیشتر انعطاف داره ، الان توی خونه خودم لنگان ولی بدون درد راه میرم ولی بیرون میرم با دوتا عصا هستم فیزیوتراپی رو شروع کردم کم کم ، حالا دوتا سوال دارم؟
    .
    اول اینکه جای پارگی رباط که کرفت خورده یکم تو رفتگی داره و مثل تاندون پای دیگم نیست این موضوع طبیعی هست؟
    ‌.
    دوم اینکه کی میتونم راحت راه برم و فیزیوتراپی از «آی آر _ یو اس _ برق _ لیزر» استفاده کنم موردی نداره؟
    .
    ممنون از لطفتون که مایه دلگرمی آدم هست 🙏🌸
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا تا سه چهار هفته ديگه راه مى رين

      فيزيوتراپى هم منعى نداره

  • تصویر کاربر عطرین چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    به علت جابه جایی منزل.پله هارو زیاد بالا و پایین رفتم و قسمت پشت ساق های پام دچار گرفتگی عظلات شده که موقع راه رفتن خیلی درد میکنه .همچنین کمر درد گرفتم در سمت چپ کمرم که نزدیک به پهلوی سمت چپم میشه احساس کشیدگی و درد دارم.لطفا راهنمایی بفرمائید.
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      استراحت ، مسكن، ماساژ و كمپرس گرم

      اگر بهتر نشد معاينه لازمه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر