منو

آسیب رباط صلیبی (ACL) چگونه درمان میشود؟

آسیب رباط صلیبی یکی از شایع ترین آسیب های زانو است. ورزشکارانی که در ورزش های پر برخورد مثل فوتبال، بسکتبال و کشتی فعالیت می کنند، بیشتر در معرض آسیب رباط صلیبی هستند.


اگر رباط صلیبی شما آسیب ببیند، شما ممکن است برای بازیابی عملکرد کامل زانوی خود نیاز به جراحی داشته باشید. این مسأله به عوامل متعددی از جمله شدت آسیب و میزان فعالیت شما بستگی دارد.

آناتومی رباط صلیبی

مفصل زانو از تلاقی سه استخوان ایجاد می شود که عبارتند از:

❇ استخوان ران

❇ استخوان ساق

❇ کشکک

استخوان ها توسط رباط ها به هم وصل می شوند. در زانوی شما چهار رباط  اصلی وجود دارند که مانند طناب هایی محکم استخوان ها را به هم متصل کرده، به زانوی شما پایداری می بخشند.

رباط های جانبی

این رباط ها در طرفین زانوی شما قرار دارند. رباط جانبی داخلی در سمت داخل و رباط جانبی خارجی در سمت خارج. این رباط ها مانع حرکت زانو به طرفین شده آن را در برابر حرکات نامعمول محافظت می کنند.

رباط های صلیبی

این رباط ها در داخل زانوی شما قرار دارند و مانند حرف انگلیسی X یکدیگر را قطع می کنند، رباط صلیبی جلویی (ACL) و رباط صلیبی پشتی (PCL). رباط های صلیبی حرکت زانو به جلو و عقب را کنترل می کنند.

رباط صلیبی جلویی (ACL) به طور مایل در وسط زانو قرار می گیرد و مانع این می شود که استخوان ساق نسبت به استخوان ران بیش از حد به سمت جلو بلغزد و نیز باعث پایداری چرخشی زانو می شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی

تعریف رباط صلیبی

حدود نیمی از آسیب های رباط صلیبی همراه آسیب به سایر ساختمان های زانو نظیر غضروف مفصلی، منیسک یا سایر رباط ها هستند. کشیدگی رباط ها بر اساس شدت به ۳ درجه طبقه بندی می شوند:

درجه ۱

رباط آسیب جزئی می بیند و اندکی کشیده می شود ولی باز هم می تواند زانو را پایدار نگه دارد.

درجه ۲

رباط به قدری کشیده می شود که شل می گردد. معمولا به  آن پارگی نسبی رباط می گویند.

درجه ۳

معمولا به آن پارگی کامل گفته می شود. رباط کاملا پاره شده و مفصل را ناپایدار می کند.

❗نکته: پارگی های نسبی رباط صلیبی نادر هستند، اغلب آسیب های رباط صلیبی پارگی کامل یا نزدیک به کامل هستند.

عکس پارگی رباط صلیبی

عکس پارگی رباط صلیبی

عکس پارگی رباط صلیبی

دلیل پارگی رباط صلیبی

رباط صلیبی جلویی (ACL) به صورت های مختلف ممکن است آسیب ببیند:

❇ تغییر جهت سریع و ناگهانی

❇ توقف ناگهانی

❇ کم کردن سرعت حین دویدن

❇ پایین آمدن نامناسب و نادرست پس از جهش

❇ برخورد یا صدمه مستقیم مانند تکل در فوتبال

مطالعات زیادی نشان داده اند که خانم های ورزشکار بیش از آقایان ورزشکار در بعضی ورزش ها دچار پارگی رباط صلیبی می شوند. دلایل آن می تواند تفاوت در آمادگی جسمانی، قدرت عضلانی، کنترل عصبی – عضلانی، راستای لگن و اندام های تحتانی، شلی رباط ها و اثرات استروژن ( هورمون جنسی زنانه) بر خواص رباط ها باشد.

پارگی رباط صلیبی در فوتبال

یکی از عوامل مهم در بروز پارگی رباط صلیبی حین فوتبال، نوع زمین چمن است. چمن های مصنوعی علیرغم مزایای زیادی که دارند، ریسک بیشتری برای پارگی رباط صلیبی در بین بازیکنان دارند. همچنین خشک یا تر بودن زمین نیز در احتمال پارگی رباط صلیبی تأثیر دارد. زمین های خشک بازیکنان را بیشتر در معرض خطر پارگی رباط صلیبی قرار می دهد. این امر احتمالاً به دلیل کمتر شدن توانایی دریبل کردن بازیکنان در زمین های خیس است.

بعلاوه سابقه پارگی رباط صلیبی در بین بازیکنان می تواند ریسک ابتلا به این آسیب را بالاتر ببرد. در فوتبال حرفه ای، ۱۸.۳ درصد از افرادی که سابقه پارگی رباط صلیبی داشته اند، دوباره به این عارضه مبتلا می شوند.

محل پست بازیکنان

هر پستی، درصد احتمال مشخصی از ابتلا به آسیب رباط صلیبی را دارد. به این معنی که در برخی پست ها، فشار بیشتری به زانو وارد می شود و احتمال پارگی رباط صلیبی بیشتر می شود.

پست تهاجمی

بازیکنان حرفه ای که در پست های تهاجمی و حمله بازی می کنند بیشتر احتمال دارد که به بیماری ACL مبتلا شوند. کات های شدید و تغییر جهت های ناگهانی برای تکل کردن و دریافت کردن توپ، مهاجمان را مستعد پارگی رباط صلیبی می ند. در یک خط حمله، بازیکنی که تکل می کند در معرض خطر کمی است و بازیکنان خط جلو در معرض خطر بیشتری هستند.

پست های تدافعی

مدافعان بیشترین احتمال پارگی رباط صلیبی را دارند. در طول پوشش دادن گوشه های زمین و تکل کردن و برگشت به عقب، مدافعان در معرض خطر بالایی از ابتلا به پارگی رباط صلیبی قرار می گیرند.

در همین باره پیشنهاد می شود مطالب زیر را بخوانید:

علائم آسیب رباط صلیبی

هنگامی که رباط صلیبی شما آسیب می بیند شما ممکن است یک صدای غیر عادی از زانوی خود بشنوید و احساس کنید که زانوی شما خالی کرده است. سایر علائم عبارتند از:

❇ زانوی شما طی ۲۴ ساعت اول متورم خواهد شد و درد می کند. اگر به این علائم توجهی نشود، ممکن است خود به خود از بین بروند، اما وقتی سعی می کنید دوباره به ورزش برگردید زانوی شما ناپایدار خواهد بود و شما در معرض آسیب بیشتر به زانوی خود مخصوصاً صدمه به منیسک ها خواهید بود.

❇ از دست دادن دامنه حرکتی کامل

❇ حساسیت در لمس خط مفصلی

❇ احساس ناراحتی هنگام راه رفتن

مراجعه به پزشک

تشخیص آسیب رباط صلیبی ACL

۱️⃣  معاینه جسمانی و شرح حال

در اولین ویزیت پزشک شما از شما در مورد علائم  و سابقه مشکلتان می پرسد. حین معاینه جسمانی، پزشک شما تمام ساختمان های زانوی آسیب دیده ی شما را بررسی کرده و آنها را با زانوی سالمتان مقایسه می کند. بیشتر آسیب های رباط های زانو را می توان با معاینه دقیق و کامل تشخیص داد.

۲️⃣ تصویربرداری

رادیوگرافی ساده

رادیوگرافی ساده صدمه رباط صلیبی را نشان نمی دهد، ولی می تواند نشان دهد که آیا این صدمه همراه شکستگی در استخوان ها هست یا نه.

MRI

تصاویر بهتری از بافت های نرم مانند رباط ها، منیسک و غضروف می دهد. ولی برای تشخیص پارگی رباط صلیبی اغلب نیاز به MRI نیست.

درمان آسیب رباط صلیبی

درمان پارگی رباط صلیبی بسته به نیاز هر بیمار متفاوت است. مثلا یک ورزشکار جوان که ورزش های نیازمند به چابکی انجام می دهد، برای بازگشت ایمن به ورزش احتمال بیشتری دارد که نیاز به جراحی داشته باشد.

فرد با فعالیت کمتر و مسن تر ممکن است بدون جراجی بتواند به یک زندگی آرا م تر و ساکن تر برگردد.

۱️⃣ درمان غیر جراحی آسیب رباط صلیبی

رباط صلیبی پاره شده بدون جراحی ترمیم نمی شود. ولی درمان غیر جراحی ممکن است برای بیماران مسن تر که میزان فعالیت کمی دارند موثر باشد. اگر پایداری کلی زانوی شما برقرار باشد، پزشک شما ممکن است درمان های ساده غیر جراحی را پیشنهاد کند.

بریس (زانو بند)

ممکن است پزشک شما برای حفظ زانوان شما در برابر ناپایداری برای شما زانو بند تجویز کند. برای محافظت بیشتر از زانو ممکن است نیاز به عصا داشته باشید.

درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی

به موازات کاهش تورم یک برنامه دقیق بازتوانی آغاز می شود. تمرینات مخصوص، عملکرد زانوی آسیب دیده را بازیابی کرده عضلات شما را برای محافظت از آن تقویت می کنند.

بهترین کار برای پیشگیری از جراحی اصلاحی رباط صلیبی، استفاده از یک برنامه بازتوانی زانو برای درمان رباط صلیبی است که شامل تقویت سلولی و بازتوانی مجدد در سطوح بالا، به همراه فعالیت های ورزشی و تقویت عملکرد باشد. متخصص فیزیوتراپی شما می تواند ورزش های لازم برای درمان پارگی رباط صلیبی را تجویز کند.

درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی با اهداف زیر انجام می شود:

  • کاهش درد و ورم
  • عادی کردن دامنه حرکت مفاصل
  • تقویت زانو به خصوص عضلات چهار سر ران و همسترینگ
  • تقویت اندام تحتانی مانند ماهیچه ساق پا، ران و لگن خاصره
  • اصلاح جهت کشکک زانو
  • اصلاح طول ماهیچه ها
  • بهبود تعادل و حرکات
  • بهبود عملکردی شامل راه رفتن، دویدن، نشستن و …
  • کاهش احتمال آسیب مجدد

جراحی

۲️⃣ درمان جراحی آسیب رباط صلیبی

بازسازی رباط

اکثر پارگی های رباط صلیبی را نمی توان با بخیه زدن ترمیم کرد. برای ترمیم جراحی رباط صلیبی و بازیابی پایداری زانو، باید رباط را بازسازی کرد. پزشک شما رباط پاره شده شما را با پیوند یک بافت دیگر جایگزین می کند. این پیوند مانند یک چارچوب برای رشد رباط جدید شما عمل می کند.

پیوند رباط می تواند از تاندون کشکک، تاندون همسترینگ، تاندون عضله چهارسر و حتی از تاندون های انسان مرده تهیه شود. از آن جا که فرآیند ترمیم زمان بر است پس از جراحی ممکن است ۶ ماه یا بیشتر زمان لازم باشد تا ورزشکار بتواند به فعالیت ورزشی خود باز گردد.

این جراحی با برش های کوچک و توسط آرتروسکوپ انجام می شود.وقتی که التهاب کاهش یابد و دامنه حرکتی قبل از جراحی برگردد می توان اقدام به جراحی نمود. بیش از حد زود انجام دادن بازسازی رباط صلیبی ، خطر چسبندگی در زانو را بسیار زیاد می کند.

بازتوانی پس از آسیب رباط صلیبی

چه درمان جراحی شده باشید یا نه، بازتوانی نقش حیاتی در بازگرداندن شما به فعالیت های روزانه تان دارد. برنامه فیزیوتراپی به شما کمک می کند که قدرت و حرکت زانوی خود را مجدداً به دست آورید.

اگر جراحی کرده باشید، فیزیوتراپی ابتدا بر بازگرداندن حرکات زانوی شما و عضلات اطراف آن تمرکز خواهد کرد. به دنبال آن برنامه تقویت عضلات برای محافظت از رباط شما آغاز می شود. مرحله نهایی بازتوانی، با هدف بازگشت عملکرد مورد نیاز برای فعالیت ورزشی انجام می شود.

کوتاهی آشیل پا در کودکان

آنچه باعث می شود بسیاری از کودکان بر روی نوک پنجه پا راه بروند و پاهای خود را کاملاً بر زمین نگذارند ربطی به رباط های صلیبی ندارد و بیشتر به کوتاهی آشیل پا مربوط می شود و پس از سن مشخصی، یکی از درمان ها می تواند جراحی باشد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میثم پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب
    بنده 40 روز هست که ای سی ال و منیسک عمل کردم و از بدن خودم پیوند زدن.پام در اثر پیچیدن در فوتبال آسیب دید.بعداز دوهفته فیزیوتراپی و شروع کردم و نرمش های دکترم رو هم از روز بعداز عمل مرتب انجام دادم.الان بعد از20 جلسه فیزیوتراپی پام 90 درجه بیشتر خم نمیشه حتی بادستگاه های کششی و خیلی هم درد میگیره زمان فشار آوردن.برای صاف شدن هم مثل پای سالمم صاف نمیشه و وقتی میخوام صافش کنم بازم خیلی درد میگیره. لطفا راهنماییم کنید.
    اگر زیر بیهوشی خم بشه یا جراحی برای چسبندگی نیاز داشته باشه دوباره این مراحل و باید طی کنم یا میتونم برگردم سرکار و زندگیم؟ و آیا شماپیشنهاد همچین کاری و میدین؟
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      به نظرم بعد از ٤٠ روز براى دستكارى زير بيهوشى زوده

      با احترام

  • تصویر کاربر دهیار یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر رباط صلیبی هر دو زانوی من پاره شده و کشاورز هستم برای همین نیاز به ترمیم زانو هام دارم و چند بار خواستم از بیمارستان معیری وقت بگیرم موفق نشدم چیکار کنم . با تشکر یوسف حسین زاده از مشگین شهر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      بنده معيرى كار نمى كنم

  • تصویر کاربر هاشم دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر هزینه عمل پارگی رباط صلیبی در بیمارستان خصوصی چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      با وسايل و هزينه بيمارستان حدود ١٢-١٥ ميليون

      با احترام

  • تصویر کاربر رامین شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من چهار سال رباط و منیسک عمل کردم راه که میرم یا پام دراز میکنم زانوم صدای شکستن میده و ماهیچه پام از اون یکی پام سردتره زیادراه برم پام ورم میکنه چندبار ام ارای انجام دادم گفتن رباط منیسک سالمه ولی هرچی میگم دکترا حرف قبول نمیکنم قرص یا پماد استفاده میکنم خب میشه بدچند وقت دوباره شروع میشه مخصوصا تو فصل سرما چی کارکنم لطفن راهنمایی کنید چرا فوتبالیستا بد یه دوره راحت بازی میکن بد عمل واسه من اینجوری نیست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      با جراحتون هم در ميان بگذاريد ولى يك علت مهم و عمده مى تونه ضعف عضله چهار سر باشه 

      در هر صورت معاينه دقيق براى تشخيص لازمه

      با احترام

  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام
    هنگام ورزش و پیچ خوردن زانو زانوی من خالی میکند
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      لازمه معاينه بشين هر چند خالى كردن زانو لزوما به معنى پارگى رباط يا منيسك نيست

      با احترام

  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام علیکم
    دکتر جان من سال ۹۱ از طریق فدراسیون پزشکی ورزشی ACLزانوی راستم رو پیش شما جراحی کردم الان متاسفانه بدلیل پارگی مجددا نیاز ب جراحی داره دکتر گفتن خلاصه پرونده عمل رو میخواد
    خواستم بپرسم شما کدوم کلینیک عمل داشتید؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      فكر مى كنم كلينيك سهند بوده

      علت پارگى مجدد چى بوده؟

      با احترام

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۵ روز پیش رباط صلیبیمو عمل کردم ،علت عمل پارگیه کامل بود ، همه چیز خوب پیش رفت تا اینکه یه فشار کوچیک به زانوم وارد شد ،الان میترسم دوباره پاره شده باشه ،میشه بگید از کجا میتونم بفهمم هنوز سالمه و پاره نشده و علائم پارگی دوباره چیه ؟؟؟ ایا مثل دفعه اوله ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      علايم خفيف تر خواهد بود

      بايد توسط جراحتون معاينه بشين تا معلوم بشه

      با احترام

  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر نادری
    بنده 7 سال پیش رباط صلیبی پاره کردم و یک ماه هست که عمل ACL و مینیسک به روش آرتروزکپی انجام دادم و 10 روز بعد از عمل شروع به فیزیوتراپی کردم. برای عمل از همسترینگ پای خودم استفاده شده و این رو هم عرض کنم که شلی لیگامان هم دارم. الان با گذشت 30 روز زانوم فقط کمی بیشتر از 90 درجه خم میشه و فشار خیلی زیادی هم نمیتونم بیارم چون دردش زیاده.
    سوال اولم این هستش که تا چه مدت بعد از عمل فرصت هست که خودم کم کم بتونم زانو را کامل خم کنم؟
    سوال دوم اینکه درد نسبتا زیاد زیر زانو موقع انجام ورزش های فیزیوتراپی مخصوصا موقعی که نشسته هستم و پا را بالا میارم طبیعی هست یا خیر؟
    پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      نخست اين كه حتما بايد با جراحتون در تماس باشيد و توصيه هاى ايشان در اولويت هست

      معمولا ما سعى مى كنيم خم كردن زانو تا حدود شش هفته بعد از عمل كامل بشه

      علت درد مى تونه همين محدوديت در خم كردن باشه و احتمالا با فيزيوتراپى بر طرف مى شه

      با احترام

       

  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب
    جناب دکتررباط صلیبی عمل کردم شش ماه پیش هنوز کمی میلنگم وکمی درد دارم عضله چهار سروساق پا لاغرشده چند وقته ورزش می کنم خیلی بهتر شده از نظر تغذیه چی باید بخورم لطفا نام ببرید ممنون متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      تغذيه نقش مهمى نداره

      صرفا به تمرين ادامه بدين

      با احترام

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    با سلام من ۲۰ سالمه وحدود۴ ماه پیش به دلیل سقوط از ارتفاع استخوان رادیوس (کالیس)دست راستم شکست وجراح متخصص عمل پین گزاری انجام داد یه مدتی ست که متوجه شدم استخوان اولنا با حرکت دادن دستم صدا میده و دامنه حرکاتیم محدود شده واسخوان اولنا به سمت خارج تمایل پیدا کرده ودرد شدیدی داره با مراجعه به متخصص وگرفتن عکس رادیو لوژی وام ار ای پزشک متوجه شد که رباط دستم پاره شده وقسمتی از استخوان اولنا را هم کنده واستخوان اولنا دچار در رفتگی شده ایشون گفتن که نیاز به عمل جراحی داره به نظر جناب آلی آیا میشه با جراحی آرتروسکپی پارگی رباط را ترمیم کرد ؟ به نظر شما چند درصد احتمال بهبودی کامل وجود دارد ودامنه حرکاتیم به حالت قبل بر میگردد ؟ ویه سوال دیگه که هزینه احتمالی جراحی باز چطوریه ؟ ممنون میشم به سوالاتم پاسخ بدین منتظر جوابتون هستم نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      ترجيحا بايد با همكارانى مشورت كنيد كه جراح دست باشند

      من آقايان دكتر كامرانى، دكتر نجد و دكتر شريعت زاده رو توصيه مى كنم

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر