وبسایت دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا
انتشار: ۰۶ شهریور ۱۳۹۵
فرو رفتن ناخن در انگشت پا

اگر ناخن انگشتان پا مخصوصا شست پای خود را زیادی کوتاه کنید ممکن است شرایط را برای برای فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا فرآهم کنید. اغلب افراد کناره ناخن را بیشتر کوتاه می کنند تا شکل ناخن با قوس انتهای انگشت مطابق باشد اما این روش ممکن است سبب شود که ناخن شما به داخل پوست رشد نماید.

کناره های ناخن به داخل پیچ می خورند و به پوست فرو می روند. فرو رفتن ناخن به داخل پوست ممکن است بر اثر پوشیدن کفش های بیش از حد تنگ یا بیش از حد کوچک نیز ایجاد شود.

فرو رفتن ناخن انگشت پا در پوست

علایم فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا

در مراحل اولیه سفتی تورم و درد در لمس وجود دارد. با گذشت زمان قرمزی و عفونت ایجاد شده درد شدید بروز می کند. فرو رفتن ناخن در پوست در نوجوانان شایع تر است. هریک از ناخن های انگشتان پا می توانند در پوست فرو روند ولی این حالت در شست پا شایعتر است و زمانی رخ می دهد که پوست یک یا هر دو طرف ناخن روی لبه های ناخن را می پوشاند یا خود ناخن به داخل پوست رشد می کند.فرو رفتن ناخن انگشت پاقرمزی، ورم و درد در کناره ی ناخن ایجاد می شود و به دنبال آن عفونت بروز می کند.گاهی مقدار کمی ترشح چرکی نیز در محل دیده می شود.

علل فرو رفتن ناخن به داخل پوست متعددند. بعضی موارد علل مادرزادی دارند بدین ترتیب که ناخن نسبت به انگشت بیش از حد بزرگ است.صدماتی نظیر کشیدن ناخن یا افتادن جسم سنگین روی آن نیز می توانند باعث فرو رفتن ناخن به داخل پوست شوند.با این همه شایعترین علت پوشیدن کفش تنگ یا کوتاه کردن نامناسب و نادریت ناخن است.

درمان فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا

۱-درمان غیر جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا

درمان باید بلافاصله پس از تشخیص آغاز گردد. اگر تشخیص زود و قبل از بروز عفونت انجام شود مراقبت مناسب در منزل می تواند نیاز به درمان های بیشتر را برطرف سازد:

• پا را روزی ۳ تا ۴ مرتبه در آب گرم غوطه ور کنید.
  • در بقیه زمان های روز پا را خشک نگه دارید.
  • از کفش های راحت و پنجه پهن استفاده کنید که جای کافی برای انگشتان داشته باشند.می توانید تا بهبود کامل از صندل استفاده کنید.
  • برای کاهش درد از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • اگر ظرف ۲ تا ۳ روز بهتر نشدید یا اگر هر زمان بدتر شدید به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است لازم باشد که به آرامی لبه ی ناخن فرو رفته به داخل پوست را بلند کنید و کمی گاز نخی را بین ناخن و پوست قرار دهید.این پانسمان را هر روز عوض کنید.

۲-درمان جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا

اگر التهاب و تورم درد شدید و ترشح چرکی وجود داشته باشند نشانه ی عفونت ناخن است که باید توسط پزشک درمان شود.ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک خوراکی پیدا کنید.احتمالا بخشی از یا همه ی ناخن باید برداشته شود.در این عمل بخشی از ناخن به همراه قسمتی از بستر زیرین آن و بافت نرم اطراف و حتی بخشی از ناحیه ی زاینده ی ناخن برداشته می شوند.

فرو رفتن ناخن پا در گوشت

جراحی روش موثری برای برداشتن کناره های ناخن و ممانعت از رشد آن ها به داخل چین های نرم کنار ناخن می باشد.برداشتن کامل و دایمی ناخن گاهی برای افراد با عود های مکرر و عفونت راجعه همراه فرو رفتن ناخن به داخل پوست توصیه می شود.

پیشگیری از فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا

بهترین راه برای پیشگیری حفاظت پاها در برابر صدمات، استفاده از کفش ها و جوراب هاییست که تنگ نباشند و فضای کافی به انگشتان پا بدهند. ناخن ها را باید به طور مستقیم با یک ناخن گیر تیز و تمیز کوتاه کرد و از گرد کردن کناره ها ی ناخن پرهیز نمود.همیشه باید پاها  را تمیز و خشک نگه داشت.

در تصویر زیر سمت راست روش غلط و در تصویر سمت چپ روش درست کوتاه کردن ناخن را می بینید.

درمان فرو رفتن ناخن پا در گوشت یا

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران