منو

درمان پای مورتون (گرفتگی کف پا) یا نوروم مورتون

اگر گاهی حس می کنید که  هنگام راه رفتن یک تیله به کف پای شما چسبیده است و درد پایداری در سینه ی پای خود دارید ممکن است مبتلا به نوروم مورتون یا سندرم مورتون باشید. در این نوشتار با این بیماری و نحوه ی درمان پای مورتون بیشتر آشنا میشوید.

نورومای مورتون یک نوع خوش خیم از ورم است که تومور سرطانی نیست و در یکی از رگ های پا که حس انگشتان پا را حمل می کند، اتفاق می افتد. دلیل این که چرا اعصاب این ناحیه ناگهان شروع به ورم می کنند هنوز مشخص نیست.

اما وقتی که ورم آغاز به شکل گیری می کند، استخوان های اطراف و لگامنت ها بر روی اعصاب فشار وارد می کنند و منجر به حساسیت و التهاب آن ها می شوند. همین موضوع منجر به بروز درد و سوزش، بی حسی، مور مور شدن و دیگر حس های خاص و غیر نرمال در داخل انگشتان پا می شود.

نورومای مورتون معمولا در بین انگشتان سوم و چهارم شکل می گیرد. به شکلی کمتر، این مشکل ممکن است در بین انگشتان دوم و سوم پدیدار شود. وجود مورتون نوروما در دیگر نواحی پا بسیار نادر است. همچنین شکل گرفتن این مشکل ورم در هر دو پا به صورت همزمان نیز آنچنان رایج نیست.

این ورم و درد پا در خانم ها بیشتر از آقایان نمود پیدا می کند، دلیل آن نیز احتمالا پوشیدن کفش های پاشنه بلند با ناحیه بسیار تنگ برای انگشتان پا است. این نوع از کفش ها باعث می شوند انگشتان پای افراد در حالتی غیر نرمال قرار بگیرند. داشتن اضافه وزن نیز یکی دیگر از فاکتورهایی به شمار می رود که ریسک بروز این اتفاق را بالا می برد.

علائم نوروم مورتون

معمولا هیچ نشانه بیرونی  به عنوان مثال برآمدگی یا بیرون زدگی  از این شرایط وجود ندارد، به جای آن، ممکن است علائم و نشانه هایی از قبیل موارد زیر را تجربه کنید:

❇ حس این که انگار در داخل کفش های شما سنگ ریزه وجود دارد و بر روی آن ها ایستاده اید.

❇ درد سوزشی در سینه ی پا که ممکن است به انگشتان پا نیز پخش شود. درد معمولا با فعالیت یا هنگام پوشیدن کفش تشدید می شود. درد شبانه نادر است.

❇ ممکن است احساس خواب رفتگی یا یک حس ناخوشایند در انگشتان پا وجود داشته باشد.

دونده ها ممکن است در هنگام استارت زدن از تخته ی استارت احساس درد کنند. کفش های پاشنه بلند که پا را در وضعیتی مشابه استارت زدن دونده ها قرار می دهند نیز ممکن است علایم را تشدید کنند. کفش های تنگ و پنجه باریک هم با فشردن استخوان ها به هم و تحت فشار قرار دادن عصب باعث بدتر شدن علایم می شوند.

آیا درد کف پا و سوزش پنجه پا خطرناک است؟

پیشنهاد می شود هرگز درد هایی از ناحیه پا که بیش از چند روز باقی می مانند را نادیده نگیرید. در صورت داشتن درد و سوزش در کف پا که بهبود پیدا نمی کند، سریعا به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر با عوض کردن کفش ها و تغییر فعالیت های خود باز هم درد تسکین پیدا نکرد.

نورومای مورتون

علت درد کف پا در سندرم موتون

مورتون نوروما معمولا بر اثر کفش هایی که خیلی تنگ هستند و یا کفش های پاشنه بلند به وجود می آید. این کفش ها منجر به فشرده شدن اعصاب در ناحیه پا شده و آن ها را با مشکل مواجه می کنند. اعصاب آسیب دیده ضخیم شده و کم کم دردناک می شوند و همه این ها به دلیل فشاری است که توسط کفش به پا وارد می گردد.

یک علت احتمالی دیگر می تواند غیر نرمال بودن پای افراد باشد که می تواند منجر به ناپایداری فرد شده و بر روی اعصاب ناحیه پا در فرد، فشار ایجاد کند. مورتون نوروما معمولا با موارد زیر همراه است:

صاف بودن کف پا

بونیون های پا

قوس زیاد کف پا (High arches)

انگشت چکشی (hammer toes)

این مشکل پا همچنین می تواند به دلیل فعالیت های خاصی که فرد انجام می دهد رخ دهد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇ فعالیت های ورزشی پر تکرار نظیر دویدن و یا ورزش هایی که با راکت انجام می شوند، چرا که در این ورزش ها میزان فشار روی پا زیاد است.

❇ ورزش هایی که به کفش های تنگ نیاز دارند به عنوان مثال اسکی یا رقص باله

گاهی اوقات نیز، مورتون نوروما در اثر آسیب دیدگی پا رخ می دهد.

عوامل مؤثر در مورتون نوروما

فاکتورهایی که به نظر می رسد منجر به بروز مورتون نوروما می شوند، عبارتند از:

کفش های پاشنه بلند: پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا کفش هایی که تنگ هستند و به خوبی برای پا طراحی نشده اند می توانند فشار زیادی را بر روی انگشتان و کف پا قرار دهند.

ورزش های خاص: شرکت در برخی از فعالیت های ورزشی خاص نظیر دویدن،  می توانند منجر به بروز حادثه و مشکل برای پای شما شوند. ورزشی هایی که در آن ها باید از کفش های تنگ استفاده کرد نظیر اسکی روی برف یا سخره نوردی نیز می توانند منجر به افزایش فشار روی پا شوند.

بد شکلی و دفرمه بودن پا: افرادی که با مشکل بانیون ها، چکش پا، آرک های بلند یا صافی کف پا مواجه هستند، بیشتر از بقیه در خطر بروز نورومای مورتون در پای خود هستند.

معاینه انگشتان پا

تشخیص نورومای مورتون

در حین آزمایش، پزشک معالج بر روی پای شما فشار وارد می کند تا یک توده یا نقطه حساس را پیدا کند. همچنین ممکن است حس صدای خاصی بین استخوان های پای خود داشته باشید.

آزمایش های تصویر برداری

برخی از آزمایش های تصویربرداری در تشخیص مشکل نورومای مورتون از دیگر موارد، کاربردی تر هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

❇ آزمایش اشعه ایکس: احتمال این که دکتر از شما بخواهد ایکس ری انجام دهید وجود دارد، تا بدین ترتیب برخی از علل احتمالی درد نظیر اصطحکاک استخوانی رد شوند.

❇ سونوگرافی: این تکنولوژی از امواج صدا استفاده می کند تا تصاویری از ساختار و استخوان بندی بدن شما ثبت کند. آزمایش سونوگرافی برای نشان دادن بافت هایی که حالت نرمالی ندارند بسیار کاربردی است، به خصوص برای نوروما.

❇ آزمایش ام آر آی: این روش از امواج رادیویی و میدان آهنربایی قوی استفاده می کند تا تصاویری دقیق از بافت های نرم بدن شما تولید کند. اما این یک آزمایش گران قیمت است و نوروما را در افرادی که هیچ علائمی ندارند، نشان می دهد.

پوشیدن کفش نامناسب

جلوگیری از عود مجدد نورومای مورتون

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از این که دوباره نورومای مورتون به پای شما بیاید، پوشیدن کفش های مناسب و خوب است.

❇ از پوشیدن کفش های تنگ یا کفش هایی که پاشنه بلند دارند برای مدت زمان های طولانی خودداری کنید.

❇ کفش هایی را انتخاب کنید که دارای فضای بزرگ برای انگشتان پا هستند تا آن ها را به سادگی تکان دهید.

❇ از کفی های طبی درون کفش در صورت صلاحدید پزشک خود استفاده کنید تا بدین ترتیب فشار روی کف پای شما کمتر شود.

❇ از جوراب های دارای پد استفاده کنید چرا که اگر زیاد می ایستید یا راه می روید پای شما را کمک خواهند کرد.

❇ اگر در ورزش های خاصی شرکت می کنید، از کفش هایی استفاده کنید که درون آن ها کفی وجود داشته باشد تا از پای شما محافظت شود.

درمان مورتون نوروما

درمان به میزان شدت علائم شما بستگی دارد. پزشک معالج شما معمولا از یک برنامه خاص استفاده خواهد کرد. بدین معنا که شما ابتدا با درمان های معمولی تر کار را شروع خواهید کرد و کم کم به درمان های جدی تر خواهید رسید، به خصوص اگر درد شدید شود.

درمان خانگی نوروم مورتون

درمان اولیه با استفاده از محافظ های قوس پا و کفی های خاص برای کفش ها شروع می شود. این کار منجر به کاهش میزان فشار روی اعصاب پا می شود. این موارد می توانند آماده تهیه شده یا مختص شما طراحی شوند. همچنین پزشک شما ممکن است مسکن های OTC یا داروهای ضد التهاب غیر استروءیدی را تجویز کند، از قبیل ایبوپروفن یا آسپیرین.

از جمله دیگر درمان های اولیه:

❇ فیزیوتراپی

❇ تمرینات کششی برای نرم شدن تاندون و لگامنت ها

❇ ماساژ کف پا

❇ نرمش هایی برای قوی شدن قوزک پا و انگشتان

❇ استراحت دادن به پا

❇ گذاشتن یخ بر روی نقاط مربوطه

❇ تزریقات

اگر درد شما کماکان ادامه دارد، پزشک معالج ممکن است از تزریق کورتیکوسترویدها یا داروهای ضد التهاب به ناحیه درد استفاده کند. یک تزریق بی حس کننده موضعی نیز می تواند به از بین بردن حس اعصاب کمک کند. این کار می تواند به صورت موقت درد شما را از بین ببرد.

جراحی نوروم مورتون

وقتی که همه روش های درمانی در بهبود وضع پای شما ناموفق بودند، پزشک می تواند به سراغ جراحی برود.

❇ نیورکتومی (neurectomy)، که در آن بخشی از اعصاب جدا می شود.

❇ جراحی کریوجنیک یا همان نیوروبلاسیون کریوجنیک، که در آن اعصاب و لایه پوشش دهنده آن ها به کمک دمای بسیار پایین کشته می شوند.

❇ جراحی فشرده سازی که در آن به کمک بریدن لگامنت ها و دیگر ساختار های دور اعصاب، فشار روی آن ها کم می شود.

 

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهر چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    کمی کبود شده ازتون خواهش میکنم نظرتون رو بفرمایید بعد از تزریق درد بدتر شده طبیعیه، ؟؟ و آیا امکان بهبودی بعداز تحمل اینهمه درد تزریق هست؟؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تشديد موقت درد طبيعيه

  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    در حدودی یک ماه که من در گودی کف پای راست خودم در یک نقطه کوچیک در حد یک سانتی متر احساس خارش میکنم که گاهی اوقات اذیت کننده اس و هیچ دلیلی هم نمیتونم براش پیدا کنم
    هیچ گونه علایم ظاهری خاصی هم موجود نیست، فقط در پای راست و اگر همون ناحیه رو فشار بدم یه درد کمی هم به وجود میاد
    لازم به ذکر که بگم اینجانب پرستار ام و زمینه شغلی سختی رو هم تجربه میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      يك نوار عصب و عضله انجام بدين

  • تصویر کاربر حمزه شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من36سالمه.الآن دقیقا3ماه ونیم هستش که تاندون آشیل پامو بخاطرپاره شدن با تیزی سنگ عمل کردم هنوز ورم و کمی درد دارم و میخام راه برم میلنگم.هروقت هم زیاد راه برم وبهش فشار بیارم ورمش خیلی زیادمیشه ومچ پام درد میگیره ورنگش تغییرمیکنه.چرااا؟؟
    ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بازتوانى مى تونه تا يك سال زمان ببره و اين علايم طبيعى هستن

  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید. من حدود 1ماه پیش زمین خوردم که چیز خاصی جز کبودی و یکم ورم نبود و خوب شد. الان 2روز که وقتی از سرکار برمیگردم مچ پای چپم(همون پایی که اسیب دید) ورم داره و بعد از کمی استراحت ورم مبخوابه. واینکه کارم ی مقدار سرپایی داره ولی اگر مربوط ب سرپا ایستادنه چرا فقط پای چپمه؟! ایا ممکنه مشکل جدی باشه؟
    ممنون ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله ممكنه مهم باشه

      لازمه معاينه و بررسى ( احتمالا ام آر آى ) انجام بشه

  • تصویر کاربر بذرافشان چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عزی.بنده ۲ هفته پبش جراحی نوروم مورتون داشتم که هنوز کف پام تیر میکشه خواستم بدونم این طبیعیه و زمان بهبود کامل چقر طول میکسه؟ با تشکر از راهنمایی سما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ممكنه تا سه ماه زمان ببره

  • تصویر کاربر حلما یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام.باتشکر از جواب شما.من یکبار پیام دادم که شما زحمت کشیدید جوابمو دادید.فقط میخاستم بگم که دکتر ۳تا امپول به استخوان برجسته پشت پام زد.یعنی هرپام ۳تا و جمعا ۶تا امپول زد.از وقتی که تزریق کردم پایی که درد میکرده کم‌و بیش دردش ارومتره ولی پای چپم که دردی نداشته الان هم دردش بیشتر شده و هم بیرون زدگی استخوانم بیشتر شده طوری که بعضی وقتا احساس میکنم که تاندون پام داره کشیده میشه و میخاد پاره بشه...ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      اميدوارم كورتون تزريق نكرده باشن چون خطر پاركى تاندون آشيل رو زياد مى كنه

  • تصویر کاربر ژیلا دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    با سلام .در هنگام جراحی مورتون نوروما ، قسمتی از عصب صدمه دیده برداشته میشود یا بافت متورم برای ایجاد فضای بیشتر برای عصب برداشته میشود ؟ و انتخاب یکی از این دو به جواب ام ار ای بستگی دارد یا تشخیص جراح . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بافت متورم جداازعصب نيست و اون قسمت از عصب تا محل دو شاخه شدن عصب برداشته  مى شه

      با احترام

  • تصویر کاربر فاطیما جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    با سلام پزشک برای دخترم بریس داده ولی ب هیچ عنوان اروم نمیگیره و اذیت میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      شايد لازم باشه به جاى بريس گچ بگيرن

      با احترام

  • تصویر کاربر معصومه شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز.من در انگشتان ۲و ۳و۴ انگشتان پای چپم درد دارم خصوصا بعد از پیاده روی.دکترم تشخیص نوروما مورتون داده است.میخواستم در صورت امکان نظر شما رو هم بدونم.نظرتون راجع به عمل جراحی چیه؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود 

      تا حد امكان روش هاى غير جراحى رو دنبال كنيد 

      اكر صلاح دونستيد براى معاينه و درمان تشريف بياريد

      با احترام

  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۲۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب،دکتر من خانومی ۲۸ ساله هستم بهمن سال۹۷ بدلیل تصادف جفت استخون ساق پای چپم شکست،برای درشت نی پلاتین گذاشتن،حالا بمدت یک ماهه که پام دچار عفونت شده،با سلولیت شروع شد،چند روز پیش اسکن هسته ای استخوان انجام دادم و اسکن نشون داد که یه نقطه از استخوان زیر پلاتین عفونت داره،دکترم قراره پنج روز دیگه پلاتین پام رو دربیاره،میخواستم بدونم که بعد از خارج کردن پلاتین آیا عفونت پای من خوب میشه،دیگه مشکلی برام ایجاد نمیشه؟لطفا راهنماییم کنید،خیلی نگرانم و نمیخوام عارضه ای برای پام ایجاد بشه.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      حقيقت اينه كه عفونت استخوان عارضه بدى هست

      در هر حال تنها و بهترين راه چاره در آوردن وسيله هست و اميدوارم بهترين نتيجه حاصل بشه

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر