وبسایت دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا
انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۵
صافی کف پا

نوزاد معمولا با کف پای صاف به دنیا می آید و قوس طبیعی کف پا ممکن است تا سن ۱۰-۷ سالگی نیز ایجاد نشود. در یک بررسی آماری نشان داده شد که %۵۴ کودکان در سن ۳ سالگی کف پای صاف داشتند  در حالی که این میزان در ۶ ساله ها %۲۴ بود. %۲۰-۱۵ بالغین درجاتی از صافی کف پا دارند که اکثرا بدون علامت است.

صافی کف پا در کودکان اغلب انعطاف پذیر است یعنی در حالتی که کودک وزن تحمل نمیکند، یا وقتی کودک می نشیند یا روی نوک انگشتان می ایستد،قوس نرمال کف پا ایجاد می شود.

کف پای صاف انعطاف پذیر معمولا هر دو پا را درگیر می کند. معمولا والدین و سایرافراد خانواده بیهوده نگرانند که مبادا صافی کف پا در کودک منجر به بدشکلی یا ناتوانی دایمی شود.کف پای صاف انعطاف پذیر اغلب بدون درد است و مانع راه رفتن کودک یا شرکت وی در فعالیت های ورزشی نمی شود.

علایم صافی کف پا در اطفال

• درد پا،ساق یا زانو
  • انحراف پاشنه پا به سمت خارج در حالی که کودک می ایستد.
  • بد راه رفتن کودک
  • مشکل در پوشیدن کفش و ساییدگی نامتقارن کفش ها
  • کاهش انرژی در فعالیت های فیزیکی

درمان صافی کف پا در اطفال

تا سن ۳ سالگی کف پای صاف انعطاف پذیر نیاز به هیچ درمانی ندارد و استفاده از کفش های طبی و کفی های مختلف توصیه نمی شود، مگر این که سابقه خانوادگی قوی وجود کف پای صاف وجود داشته باشد که تا سن بلوغ، خود به خود اصلاح نشده است.

پس از سن ۳ سالگی، اگر کودک علامتی نداشته باشد،اغلب نیازی به درمان ندارد اما اگر کودک علامت را داشته باشد نیاز به درمان خواهد بود.

روش های غیر جراحی درمان صافی کف پا در اطفال

• کاهش سطح فعالیت برای کم کردن درد

• استفاده از کفی های مخصوص

• درمان فیزیکی شامل تمرینات کششی برای تاندون آشیل

• مسکن برای کاهش درد

• استفاده از کفش های طبی مخصوص

گاهی درمان جراحی برای کاهش علایم صافی کف پا و بهبود عملکرد پا لازم است.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران