منو

درمان خالی کردن و بی ثباتی مچ پا چیست؟

نیمه در رفتگی مچ پا که اصطلاحاً با خالی کردن مچ پا یا بی ثباتی مچ پا نیز شناخته می شود، وضعیتی ناتوان کننده است که با درد های عودکننده، درد مداوم و موارد مکرر خالی شدن مچ پا ارتباط دارد. 


این وضعیت، وضعیتی چند عاملی است که با هم تراز بودن پا هنگام سکون، ضعف عضلانی، حس عمقی ضعیف (ادراک وضعیت و موقعیت فیزیکی بخش های مختلف بدن نسبت به بکدیگر) و آسیب رباطی در ارتباط است. اگر این بیماری درمان نشود، این وضعیت سطح عملکردی و کیفیت زندگی فرد را کاهش می دهد و این توانایی را دارد که به التهاب مفاصل و درد مزمن ختم شود.

پیچ خوردگی های مچ پا از جمله ی رایج ترین بیماری های قابل درمان اسکلتی عضلانی است. بروز این بیماری در عموم جامعه سالانه ۲.۱۵ در هر ۱۰۰۰ نفر است. درحالیکه، اکثریت قریب به اتفاق بیماران بدون عوارض طولانی مدت بهبود می یابند اما برخی افراد ممکن است مبتلا به بی ثباتی و خالی شدن مزمن مچ پا می گردند.

علت خالی شدن مچ پا هنگام راه رفتن

بی ثباتی یا خالی شدن مچ پا معمولاً در هنگام پیچ خوردن مچ پا رخ می دهد. در صورت پیچ خوردن مچ پا، لیگامنت ها ی مچ پا کشیده شده یا پاره می شوند، و هنگامی که بازسازی می شوند، ضعیف تر و شل می شوند. افرادی که در فعالیت هایی که مچ پا درگیر می شود، نظیر باله و ژیمناستیک یا در فعالیت هایی که فشار زیادی بر روی مچ پا است، مانند فوتبال و بسکتبال، شرکت می کنند، بیشتر در معرض خالی شدن مچ پا هستند. همچنین افرادی که همواره با مشکل پیچ خوردن پا مواجه هستند، بسیار در معرض مشکل بی ثباتی یا خالی شدن مچ پا هستند.

آناتومی مچ پا

مفصل مچ پا متشکل از مفصل بین استخوان های درشت نی، نازک نی و گنبد استخوان تالوس (استخوانی در پایین مچ پا) است. سطح بالای انطباق مچ پا به آن ثبات و پایداری می بخشد اما تعامل پیچیده بین رباط های احاطه کننده ی مچ پا و همتراز بودن کلی پا و مچ برای پایداری و ثبات مچ پا الزامی هستند. مجموعه ی رباط های جانبی شامل رباط تالوفیبولار قدامی، رباط کالکانوفیبولار و رباط تالوفیبولار خلفی می باشد. در حالیکه پایداری و ثبات میانی مچ پا مرهون وجود رباط دلتوئید نیز هست.

آناتومی مچ پا

علت نیمه در رفتگی مچ پا

پایداری و ثبات مچ پا مرهون هر دو ساختار استخوانی و رباطی-تاندونی است. ساختار های استخوانی و تاندونی سبب  ثبات مچ پا در بی حرکتی و سکون هستند. تاندون ها ثبات و پایداری مچ پا را در حین حرکت ممکن می کنند. تاندون هایی که مربوط به نیمه در رفتگی جانبی مچ پا هستند تاندون های پرونئال نامیده می شوند. انطباق مفصل مچ پا در سطح بالایی از پایداری مچ پا نقش دارد.

هم تراز نبودن مچ پا ناشی از والگوس (تغییر شکل) استخوان پشت پا یا قوس بیش از حد پا، با خالی شدن مچ پا و نیمه دررفتگی مچ پا در ارتباط هستند این هم تراز نبودن در سطحی از رباط ها است که ثبات اولیه در آنجا رقم می خورد. رباط تالوفیبولار قدامی در درجه اول در مقابل سستی حرکت (بدون تغییر جهت) استخوان تالوس در صفحه ی ساجیتال (دیدی که به صورت چپ و راست باشد) مقاومت می کند.

آناتومی مچ پا

نشان داده شده است که رباط تالوفیبولار قدامی کمترین آستانه تحمل در برابر آسیب را دارد و بدین ترتیب این رباط رایج ترین رباط آسیب دیده است. رباط کالکانوفیبولار در برابر چرخش رو به بالا ی بیش از حد در هر دو مفصل مورتیس (مچ پا) و مفصل سابتالار مقاومت می کند. رباط تالوفیبولار خلفی رباطی قدرتمند با سطحی گسترده است که استحکام کششی بالایی به مچ پا می دهد. آسیب دیدن رباط تالوفیبولار خلفی کمترین احتمال رخ دادن را دارد.

عوارض بی ثباتی مچ پا

خالی شدن مچ پا در اثر همان مکانسیمی به وجود می آید که سبب پیج خوردگی های ساده ی مچ پا می شود. مجموعه ی رباط های جانبی (مخصوصا رباط تالوفیبولار قدامی و رباط کالکانوفیبولار) نسبت به صدماتی که در اثر چرخش مچ پا به وجود می آیند آسیب پذیر است. بسیاری از بیماران مبتلا به خالی شدن مچ پا درمان می شوند و عوارض بلند مدت محدودی دارند هرچند که برخی بیماران علائم مزمن مرتبط با تغییرات مکانیکی و عملکردی ایجاد شده توسط یک آسیب حاد را نشان می دهند.

عوامل مکانیکی مرتبط با خالی کردن مچ پا شامل ضعیف شدن و به تبع سستی رباط ها، تغییرات مفصلی و تغییرات مخرب می شوند. عوامل عملکردی مرتبط با خالی کردن مچ پا شامل تغییر در حس عمقی و ادراک موقعیت اعضای بدن، کنترل عصبی- عضلانی، کنترل وضعیتی و در نهایت کمبود قدرت حاصل شده از پیچ خوردگی مچ پا می شود. نتیجه ی نهایی این روند سوق داده شدن به سمت پیچ خوردن های مکرر مچ پا، درد مچ پا به صورت مداوم، و ضعف عضلانی است.

مشکلات بالینی خالی شدن مچ پا

بیماران مبتلا به التهاب مفاصل، دچار درد و تورم هستند. به طور کلی، شخص باید از سابقه ی آسیب دیدگی خود مطلع باشد مخصوصا اگر عوارض بافت نرم پس از جراحی به هر دوی آسیب قبلی یا جراحی مرتبط باشد. باید از بیماران در مورد سابقه ی شکستگی باز یا عفونت پس از جراحی سوال شود. همچنین مهم است که به پیچ خوردگی های متعدد یا شکستگی و یا وجود احساس خالی شدن در مفصل مچ پا توجه شود. بیماران مبتلا به خالی شدن اتی مچ پا دچار درد مداوم، پیچش های مکرر، و احساس خالی شدن مچ پا هستند. باید از بیماران در مورد سابقه ی پیچش مچ پا، درمان پیشین مچ پایشان، و هرگونه جراحی سوال شود.

میزان حساسیت و ویژگی (اصطلاحات اپیدمیولوژیک) یک معاینه ی فیزیکی کامل برای تشخیص بی ثباتی مزمن به ترتیب ۹۶ و ۸۴ درصد است. هم تراز بودن کلی مچ پا باید به روش تحمل وزن مشخص شود. همچنین باید یک معاینه عصبی- عروقی انجام شود تا اگر عواملی زمینه ساز برای بی ثباتی مچ پا وجود دارند شناسائی شوند. حساسیت قسمت جانبی مچ پا، محدوده ی حرکتی مچ پا و آزمون های محرک که شامل آزمون کشویی زانو (از جلو) و آزمون چرخش تالار (چرخاندن طرفین کف پا به سمت بالا) هستند به تشخیص کمک می کنند.

معاینه ی فیزیکی باید شامل بررسی اختصاصی هم تراز یودن استخوان پشت پا، تونایی بالا آوردن کامل مچ پا و علائم معمول تحرک بیش از حد مچ پا (مانند آزمون Beighton) باشد. آزمودن حس ادراک موقعیت و وضعیت نسبی اعضای بدن همراه با آزمون رومبرگ برای تشخیص و درمان های هدایت کننده مفید است.

عکس رادیولوژی نیمه در رفتگی مچ پا

فیلم های ساده از مچ پا اولین مرحله ی تصویر برداری است. رادیوگرافی های تحمل وزن (نوعی رادیوگرافی) برای بررسی هم تراز بودن عمومی مچ پا و پا الزامی هستند. معیار طلایی تشخیص پایداری مکانیکی مچ پا مقایسه ی سمت تحت تاثیر قرار گرفته با سمت تحت تاثیر قرار نگرفته توسط رادیوگرافی فشار است. تفاوت بیشتر از ۳ میلی متر در تست کشویی زانو و بیش از ۳ درجه در آزمون چرخش تالار قابل توجه است. در حالیکه فیلم های ساده محدود به بررسی بافت نرم هستند، آسیب های استخوانی که شامل شکستگی ها و التهابات مفاصل است نیز می توانند دیده شوند.

با اینکه روش تصویر برداری فراصوت بسیار به خود بیمار بستگی دارد و مطالعات اظهار دارند که یک معاینه ی فیزیکی کامل در ویژگی و حساسیت سطح بالایی دارد اما تصویر برداری فراصوت می تواند جهت تشخیص پارگی ها در رباط های تالوفیبولار قدامی و کالکانوفیبولار مورد استفاده قرار گیرد.

تصویر برداری MRI روش تصویربرداری ضمیمه ای است که در بررسی ساختار های بافت نرم همانند آسیب های غضروفی مفید است. بدون تصویربرداری متحرک، MRI در تشخیص دادن بی ثباتی ها محدود است اما تغییرات شکلی و ساختاری رباط ها را به خوبی می تواند نشان دهد. MRI در برنامه ریزی قبل از عمل، برای بیمارانی که در استفاده از روش های کم تهاجمی یا غیر تهاجمی موفق نبوده اند مفید است.

بیشتر بخوانید: آیا غضروف مچ پا قابل ترمیم است؟

mri از مچ پا

درمان شل شدن پاها

پس از اینکه بی ثباتی مچ پا تشخیص داده شد اولین مرحله ی درمان، درمان های غیر جراحی است. از ورزش های قدرتی و آموزش های مرتبط با حس عمقی و ادراک وضعیت اعضای مختلف بدن که بر نگه داشتن مچ پا در محدوده ی حرکتی کامل و عادی خود تمرکز دارند استفاده می شود. تعداد زیاد و مختلفی از مچ بندها جهت ثابت نگه نداشتن مچ پا وجود دارند هرچندکه هیچکدامشان نمی توانند علت زمینه ای بی ثباتی مچ پا را رفع کنند. یک نقش مچ بندها می تواند در کمک در زمینه ی توانبخشی، هنگامی که فشار روی مچ پا زیاد می شود باشد.

مچ بند پا

 

دررفتگی مچ پا چیست؟

دررفتگی مفصل زمانی اتفاق می افتد که استخوان ها از محل طبیعی خود خارج می شوند و درنتیجه ایجاد دررفتگی می کنند. وقتی این اتفاق در مفصل مچ پا رخ می دهد، به آن دررفتگی مچ پا می گویند که یک آسیب شدید است.

۳ استخوان که مفصل مچ پا را تشکیل می دهد:

  • استخوان درشت نی
  • استخوان فیبولا
  • استخوان تالوس

به طور معمول، مجموعه ای از رباط های بسیار قوی، تمام این استخوان ها را محکم در جای خود نگه می دارد. آسیب شدید می تواند این رباط ها را جا به جا یا پاره کند و باعث ایجاد فضای غیرطبیعی بین استخوان ها می شود. رباط ها بسیار محکم هستند و به راحتی از بین نمی روند و پاره نمی شوند. دررفتگی مچ پا اغلب همراه با شکستگی در ۱ یا چند استخوان مچ پا رخ می دهد. در بعضی موارد، دررفتگی مچ پا می تواند بدون شکستگی در استخوان های مچ پا اتفاق بیفتد. در این موارد، دررفتگی مچ پا همراه با پیچ خوردگی شدید مچ پا رخ می دهد. پیچ خوردگی شدید هنگامی است که رباط ها پاره شوند.

چه عواملی باعث دررفتگی مچ پا می شوند؟

دررفتگی مچ پا ناشی از آسیب شدید مچ پا است. با این کار ۱ یا بیشتر رباط های مچ پا پاره می شود. بدون این رباط ها برای نگه داشتن استخوان ها، استخوان های مچ پا جدا می شوند. این امر ممکن است هنگام ورزش نیز اتفاق بیفتد، خصوصاً مواردی که شامل با پرش همراه است، بیشتر اتفاق می افتد.

چه کسانی در معرض دررفتگی مچ پا قرار دارند؟

موارد زیر خطر ابتلا به دررفتگی مچ پا را افزایش می دهد:

  • اگر شما فعالیتهای ورزشی سنگینی انجام می دهید
  • اگر شما در گذشته دچار پیچ خوردگی مچ پا، شکستگی یا دررفتگی شده اید
  • اگر مچ پای شما از بدو تولد غیرطبیعی بوده است
  • اگر سیگار می کشید یا اضافه وزن دارید

دررفتگی مچ پا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ارتوپد در مورد علائم و سابقه سلامتی با شما صحبت خواهد کرد و ممکن است قسمت هایی از پایین ساق پا و مچ پا را تحت فشار قرار دهد. این برای بررسی درد و تورم است. پزشک متخصص، رگ های خونی را به منظور جریان خون در پا و مچ پا بررسی می کند. برای تشخیص استخوان های شکسته به اشعه ایکس از پا، مچ پا و پا و گاهی ممکن است به سی تی اسکن یا MRI نیاز داشته باشید. این موارد باعث می شود تا پزشک جزئیات بیشتری را در مورد آسیب دیدگی شما بررسی کند.

تشخیص دررفتگی مچ پا

درمان دررفتگی مچ پا

هنگامی که تورم و درد به اندازه کافی کاهش یافت، پزشک از شما می خواهد یک سری تمرینات را برای بازگرداندن دامنه حرکت، قدرت، انعطاف پذیری و ثبات مچ پا شروع کنید. پزشک یا یک فیزیوتراپیست روش مناسب و پیشرفت تمرینات را برای شما توضیح می دهد.

آموزش تعادل و ثبات به ویژه برای تمرین مجدد عضلات مچ پا برای همکاری در حمایت از مفصل و جلوگیری از پیچ خوردگی های مکرر بسیار مهم است. این تمرینات ممکن است درجات مختلف چالش تعادل مانند ایستادن روی یک پا باشد.

اگر هنگام ورزش دچار پیچ خوردگی مچ پا شده اید، در مورد زمان شروع فعالیت خود با پزشک صحبت کنید. پزشک یا فیزیوتراپیست شما ممکن است بخواهند فعالیت های خاص و آزمایش های حرکتی را انجام دهید تا عملکرد مچ پا را برای ورزشهایی که انجام می دهید، تعیین کند.

جراحی نیمه در رفتگی مچ پا

اگر پس از یک دوره توانبخشی برابر برای هر دو پا، بی ثباتی مچ پا هنوز وجود داشت مداخله ی جراحی ممکن است مفید واقع شود. درمان های جراحی متعددی وجود دارند اما می توانند به طور عمده به دو دسته ی ترمیم از لحاظ آناتومی یا تثبیت تاندونی طبقه بندی شوند. هدف ترمیم آناتومی، بازگرداندن آناتومی و بیومکانیک عادی مچ پا در ضمن حفظ کردن محدوده ی حرکات مچ پا است.

جراحی مچ پا

ترمیم تغییر یافته بروستورم، متداول ترین ترمیم استفاده شده است. رباط تالوفیبولار قدامی و رباط کالکانوفیبولار جهت ترمیم نقص در عمل جراحی روی هم قرار می گیرند و توسط بخشی متحرک از قسمتی از مچ پا (inferior extensor retinaculum) محکم می شوند. پایداری تاندون ها، سستی پا و حرکات آسیب رسان را محدود می کنند اما اثری بر عوامل زمینه ای آسیب رسان به رباط ها که سبب ناپایداری آنها می شوند ندارد.

ثبات و پایداری مچ پا به قیمت جایگزین شدن بیومکانیک عادی مچ پا و استخوان پشت پا بدست می آید. پروسیجر Christman-Snook شامل وصل کردن یک قسمت از تاندون نازک نئی کوتاه به استخوان تالوس و کالکانئوس می شود تا با اینکار به رباط تالوفیبولار قدامی و رباط کالکانوفیبولار  کمک کنند.

با تقسیم کردن تاندون نازک نئی کوتاه این حس می شود که قسمتی از عملکرد آن تاندون نیز حفظ شده و کامل از بین نرفته است. پروسیجر ایوانس شامل تاندون نازک نئی کوتاه تا تاندون نزدیک longus می شود که در این عمل با تقویت کردن مسیر تاندون نازک نئی دور از طریق ایجاد سوراخی در قسمت دور استخوان نازک نی همراه می شود. به تازگی تکنیک های بازسازی از طریق پیوند زدن تاندون (چه از خود شخص پیوند گرفته شود یا از شخصی دیگر) تلاش می کنند تا پایداری و ثبات ایجاد شده توسط رباط تالوفیبولار قدامی و رباط کالکانوفیبولار را احیا کرده و بازگردانند. در ضمن این که حرکات مچ پا آسیب نبینند و حفظ شوند و تاندون هایی که سبب پایداری در حرکت می شوند از بین نروند.

نقش آرتروسکوپی در درمان بی ثباتی مچ پا در حال گسترش بوده است. آرتروسکوپی در درمان وضعیت های مختلف مرتبط با بی ثباتی مچ پا از جمله ضایعات استخوانی- مفصلی استخوان تالوس، خرد شدن، اجسام آزاد، چسبندگی، نرمی، و خار استخوانی در نظر گرفته می شود. همچنین امید است که بتوان هر دو رباط تالوفیبولار قدامی و رباط کالکانوفیبولار را از طریق آرتروسکوپی ترمیم کرد.

پیچ خوردگی های مچ پا از جمله ی متداول ترین آسیب های عضلانی اسکلتی است. درحالیکه اکثریت قریب به اتفاق افراد بدون هیچ عوارضی بهبود می یابند، بخشی از جمعیت بیماران مبتلا به درد، پیچ خوردن های مکرر و احساس خالی شدن مچ پا و تمام نشانه های بی ثباتی مزمن مچ پا می شوند.

درحالیکه بی ثباتی مچ پا می تواند وضعیتی ناتوان کننده باشد دانش آسیب شناسی، بیومکانیک های جاگزین و دانش الگوریتم های درمانی این امکان را می دهد تا سطوح بالای رضایت بیماران هنگامی که به خوبی درمان می شوند بدست آید.

ورزش های مناسب برای بی ثباتی و نیمه در رفتگی مچ پا

آموزش تعادل

مشکلات موجود در بیماران مبتلا به ناپداری مزمن مچ پا (CAI)، کاهش کنترل وضعیتی و آگاهی از وضعیت مفصل و افزایش بی ثباتی است. تصور می شود که تغییرات عملکرد سیستم حسی-حرکتی منشا این مشکلات باشد. آموزش تعادل بخش مهمی از پروتکل های توانبخشی فعلی نیمه در رفتگی مچ پا است. اثرات آموزش تعادل بر روی کمبودهای حسی-حرکتی معمول برای CAI، از جمله کنترل وضعیتی، تعادل پویا، حس موقعیت مفصل و رفلکس های ستون فقرات ، تایید شده است. آزمون تعادل گردش ستاره ای به عنوان یک تمرین توانبخشی عالی برای تعادل در CAI پیشنهاد شده است.

بارگذاری پیشرفتی

ثابت شده است که تقویت عضلات ایزوکینتیک تأثیر مثبتی بر توانایی عملکردی ، قدرت عضلانی و قدرت تصحیح مچ پا دارد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهراب جمعه ۲۶ خرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    سلام و ادب. حدود یکسال هست که در ناحیه مچ پا درد و تورم شدید دارم‌ . در حالت حرکت درد کمه ولی موقع برخاستن یا حرکت از حالت سکون در شدید در قسمت مچ دارم‌. جوری ورم می کنه که قوزک پام ناپدید می شه.‌با استراحت ‌کمتر می شه ولی برطرف نمی شه.‌ممنون می شم راهنمایی کنید.‌
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ خرداد ۲( 8 ماه پیش)

      معاينه و احتمالا ام آر آى لازمه 

      اگه هر دو پا مشكل دارن بابد اول از نظر مسايل داخلى و قلب بررسى بشين

  • تصویر کاربر مهدیه یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    یک ماه هست ورزش میکنم بیشتر تردمیل و طناب یک هفته پیش که تردمیل میرفتم یک دفعه حس کردم مچ پام حالت گرفتگی شد، پام و چند بار انداختم تا مچ پام اگر گرفته باز بشه، تردمیل و ادامه دادم حس میکردم مشکل خاصی نیست
    الان یک هفته هست زیر قوزک پام خیلی کم متورم شده و یه درد آرومی زیر قوزک پام دارم و مچ پام را راحت نمی تونم بچرخونم یکم درد داره ولی مشکل خاصی توی راه رفتن و تردمیل رفتنم نیست ولی همچنان درد میکنه
    بنظرتون چه کنم؟ من ایران نیستم وگرنه حضوری میومدم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 1 سال پیش)

      درود

      اون جا مراجعه كنيد به دكتر و بهتره از نظر تاندون هاى Peroneal بررسى انجام بدن 

  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    درود؛
    بعد از نصب پلاتین در ۶ماه گذشته برای پاشنه پام هنوز درد دارم و دایره حرکت مچ پام و راه رفتنم کامل نشده.چطور میشه کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 1 سال پیش)

      درود

      عمل عاليه 

      مقدارى محدوديت حركتى مى تونه نرمال باشه

      فيزيوتراپى موثره

  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام دکتر،من برج ۵ سال ۱۴۰۰ جراحی دیسک کردم،هنوز خوب کامل نشده ام و با یک عصا راه میرم،نمیتونم سر نوک انگشتان پام بلندشم،مچ پای چپم بالا و پایین میشه ولی انگشتام بالا نمیاد،موقع راه رفتن کمرم لنگ میزنه، پای راستم بهتره،راهنمایی کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      معاينه لازمه و ممكنه عمل انتقال تاندون نياز باشه

  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من حدود ی ماه هست رباط فیکولار مچ پام کش اومده ت سالن بعد من اشتباه کردم بعدش تمرین میکردم گچ نگرفتم خلاصه بعد دو هفته رفتم پیش متخصص ۳ جلسه فیزتوپراپی نوشت اون ۳ جلسه رفتم اما هنوز درد میکنه تمرینات تقویت شروع کردم در بدترین حالت مدت درمان من چقدر طول میکشه و نیاز دوباره ب فیزیوتراپی دارم یا ن؟ خیلی متشکرم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى رو ادامه بدين و دو هفته بعد مجدد معاينه بشين 

      اگه بهبود نداشت بايد ام آر آى بفرماييد 

  • تصویر کاربر راضیه چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مچ پام درد می کنه یکم باد کرده عکس شو گذاشتم چندجای پام هم باد کرده مثل کیسه آبه شده چی کار کنم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      حتما معاينه و بررسى لازم داره 

  • تصویر کاربر حسام چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر
    من سید حسام موسوی هستم 28 سالمه
    و سوالی داشتم خدمت شما
    من سال 89 پای راستم یه اسیب خیلی بد دید
    هنگامی که پریده بودیم هوا با یکی از بازیکنان پاهامون خورد به هم و پای من زمانی که ب زمین رسید تو وضع بدی اومد رو زمین , کج اومد و من دادم به هوا رفت
    دکتر عمومی رفتم بخاطر شرایط مالی ضعیف تو اون سالا
    پای راستم به شکل عیجیبی ورم کرده بود
    درد بسیار عجیب و زیاد
    نمیدونم شکستگی بود چی بود
    ولی یادمه آتل گرفتم
    از اون سال اگر اغراق نکرده باشک سالی یه بار این مچ پا از هکون ناحیه اسیب میبینه و جوری شد که باعث شد فوتیالو بذارم کنار
    الان استخون همون قسمت ب شکل نامتعارفی زده بیرون
    و اینکه بازم از هکون ناحیه مصدوم شم هفته پیش
    راهنماییم کنید لطفا ک چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      معاينه و ام آر آى لازمه 

  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام اقای دوکترمن 14ساله هستم طی یک ماه پیش من مداوم پام پیچ می خوردوهالاپشت سره هم مچ پایم خالی میکند
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما نياز به معاينه و بررسى دقيق با ام آر آى هست 

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر چندی پیش بعلت فشار به روی برآمدگی ساق بیرونی پای چپم رباط پام پاره شد وآنرا گچ گرفتم وبه مدت یکماه است که احساس درد میکنم و هنوز خوب نمی‌توانم راه بروم لطفا مرا راهنمایی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه مجدد و ام آر آى لازمه 

  • تصویر کاربر افسری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام بندە54سالەوزن68ک.گ وقد170معلول جسمی حرتی بالای 60 درصد ازناحیە دست وپای چپ شایدازبدوتولدقبلاروی کف انگشتان خصوصن انگشت شست خیلی سلیس وسریع بدون درد وآزار ومحدودیت راە می رفتم ولی مدت سەسالی می شود کەمچ پایم بەطرف داخل خیالی منحرف وشق وشل است طوری نیمە راست کف پام کج وچرخشی کەبەطرف بیرون سرمی خوردبەزمین میخوردخورد،حالاسرعت راەرفتم خیلی کندشدەومچ وروی پام درد می کند،خواهشن راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا عمل لازمه 

      بابد معاينه و بررسى بشين

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر