منو

آیا نقرس باعث مرگ می شود؟

نقرس نوعی رایج از التهاب مفاصل (آرتریت) است که سبب ایجاد درد شدید، تورم و سفتی در آن ها می شود. هرچند این بیماری به خودی خود مرگبار نیست اما خطرات و عوارض نقرس قابل توجه است. این بیماری معمولا مفصل انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله با بیماری نقرس پا و روش های درمان آن بیشتر آشنا می شویم.


حملات نقرس می توانند به سرعت ایجاد شده و در طول زمان به صورت مکرر اتفاق افتند. این بیماری بسیار دردناک بوده و به آرامی بافت های محل التهاب را تخریب می کند.

علاوه بر این موارد، نقرس با افزایش بروز بیماری های قلبی و متابولیک ارتباط داده شده است. این بیماری شایع ترین نوع التهاب مفاصل در مردان است. با اینکه احتمال ابتلا به این بیماری در مردان بیش از زنان است، اما زنان پس از یائسگی بیشتر مستعد ابتلا می شوند.

علائم نقرس چیست؟

علائم نقرس بدون هشدار قبلی، به صورت ناگهانی و اغلب در نیمه شب بروز می دهند. علامت اصلی نقرس درد مفصلی شدید است که گاه این درد بر روی پا احساس شده و با ناراحتی، التهاب و قرمزی همراه است.

با اینکه نقرس به صورت متداول مفصل بزرگ شست پا را تحت تاثیر قرار می دهد اما می تواند زانو، آرنج، مچ دست و انگشت ها را نیز مبتلا سازد. درد نقرس بسیار طاقت فرسا است.

آیا نقرس کشنده است؟

یک مطالعه جدید نشان داده افراد مبتلا به نقرس نسبت به افراد بدون نقرس ۲۵ درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند. یافته ها همچنین نشان می دهد که این میزان مرگ و میر در ۱۶ سال گذشته بر خلاف میزان مرگ و میر افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) بهبود نیافته است.

عوارض نقرس

خطرات نقرس جدی است و عوارض نقرس می تواند بیماری های مزمنی مانند موارد زیر باشد:

۱. سنگ های کلیوی

در صورتی که کریستال های اورات در مجاری ادراری تجمع یابند، می توانند به سنگ های کلیوی تبدیل شوند.

۲. نقرس عود کننده

برخی افراد تنها یک حمله  نقرس را تجربه کرده اند. دیگر افراد بازگشت های مکرری از این بیماری را تجربه می کنند که به صورت تدریجی به مفاصل و بافت های اطراف آن ها آسیب می رساند.

حمله نقرس چقدر طول میکشد

حمله یک دوره نقرس معمولاً حدود ۳ روز با درمان و تا ۱۴ روز بدون درمان طول می کشد. در صورت عدم درمان، احتمال بیشتری وجود دارد که قسمت های جدید بیشتری داشته باشید و این می تواند منجر به بدتر شدن درد و حتی آسیب مفاصل شود.

تصاویر نقرس

تشخیص بیماری نقرس با سطح اسید اوریک

شباهت علائم نقرس به علائم بیماری های دیگر، تشخیص آن را دشوار می سازد. با اینکه هیپر اوریسمی (بالا بودن اوریک اسید خون) در اغلب افراد مبتلا به نقرس وجود دارد, امکان دارد سطح اسید اوریک خون در زمان حمله حاد نقرس نرمال یا کمتر از نرمال باشد. علاوه بر آن، اغلب افراد مبتلا به هیپر اوریسمی به نقرس مبتلا نمی شوند.

آزمایش مایع مفصلی یکی از آزمایش هایی است که پزشکان برای این بیماران انجام می دهند. در این آزمایش مقداری مایع به وسیله یک سوزن از مفصل آسیب دیده گرفته شده و از نظر داشتن کریستال های اورات بررسی می شود. از آنجایی که علائم عفونت های مفصلی به علائم نقرس شباهت دارند، پزشک می تواند در حین آزمایش مایع مفصلی وجود باکتری ها را نیز بررسی کند.

علاوه بر این موارد، پزشکان جهت سنجش میزان اوریک اسید خون انجام یک آزمایش خون را از بیمار درخواست خواهند کرد. با این حال، همانطور که در بالا نیز گفته شد، افرادی که سطح اوریک اسید خون آن ها بالا می باشد همواره به نقرس مبتلا نمی شوند. از طرف دیگر، برخی افراد بدون اینکه میزان اوریک اسید خونشان افزایش یابد به علائم نقرس مبتلا می شوند.

تصویر برداری اشعه ایکس قادر به تشخیص نقرس نیست اما می توان جهت رد احتمال وجود عوامل دیگر از آن استفاده کرد.

 

بیماری نقرس

آیا می دانستید عدم درمان نقرس می تواند زمینه ساز بیماری کیست پشت زانو در افراد شود؟

انواع بیماری نقرس

موارد زیر مراحل مختلف پیشرفت بیماری نقرس پا هستند.

✳️ هیپر اوریسمی بدون علامت

امکان دارد، میزان اوریک اسید خون یک فرد بالا برود اما فرد بدون علامت باشد. در این مرحله با اینکه کریستال های اورات در حال رسوب در بافت ها بوده و به آن ها آسیب خفیفی می رسانند اما نیازی به درمان نیست. به این افراد توصیه می شود که اقداماتی را جهت رفع هرگونه عامل احتمالی تجمع اوریک اسید انجام دهند.

✳️ نقرس حاد

این مرحله هنگامی اتفاق می افتد که کریستال های اورات به صورت ناگهانی رسوب کرده و سبب ایجاد التهاب و درد شدید شده اند. این حمله ناگهانی معمولا پس از گذشت ۳ تا ۱۰ روز فروکش می کند. گاهی اوقات حملات می توانند به وسیله وقایع استرس زا، مصرف دارو و الکل یا مصرف بیش از حد مواد پروتیینی یا آب و هوای سرد آغاز شوند.

✳️ وقفه نقرس

این مرحله بازه زمانی بین دو حمله نقرس حاد می باشد. امکان دارد، حملات بعدی ماه ها یا سال ها بعد بروز کنند. با این حال درصورت عدم درمان، با گذشت زمان مدت زمان پایداری این حملات بیشتر شده و به دفعات بیشتری بروز خواهند داد. در حین این بازه زمانی، کریستال های اورات بیشتری در بافت ها رسوب خواهند کرد.

✳️ نقرس مزمن به همراه توفوس

این مورد ناتوان کننده ترین نوع نقرس است. در این مرحله آسیب هایی دائمی به مفاصل و کلیه ها رسیده و بیمار از التهاب مزمن مفاصل رنج می برد. علاوه بر آن، بیمار در نواحی سرد تر بدن همانند مفاصل انگشتان به توفوس مبتلا می شود. رسیدن به این مرحله از نقرس مدت زمان طولانی (حدود ۱۰ سال) طول می کشد. بسیار نادر است که یک بیمار با وجود دریافت درمان مناسب به این مرحله از بیماری برسد.

✳️ نقرس کاذب

نقرس کاذب بیماری است که به آسانی با نقرس اشتباه گرفته می شود. علائم نقرس کاذب بسیار شبیه به علائم نقرس هستند. تفاوت عمده بین نقرس و نوع کاذب آن این است که در نوع کاذب مفاصل به جای کریستال های اورات به وسیله کریستال های فسفات کلسیم تحریک می شوند. نقرس کاذب نیازمند درمانی متفاوت با درمان نقرس است.

بیماری نقرس چگونه ایجاد می شود؟

نقرس در ابتدا به وسیله بالا رفتن اوریک اسید در خون یا هیپر اوریسمی ایجاد می شود. اوریک اسید هنگامی تولید می شود که پورین ها در بدن شکسته می شوند. پورین ها ترکیبات شیمیایی هستند که به مقادیر زیاد در برخی مواد غذایی از جمله گوشت، گوشت ماکیان و غذا های دریایی یافت می شوند.

به طور معمول، اوریک اسید در خون حل شده و به وسیله کلیه ها از بدن دفع می شود. در صورتی که اوریک اسید بیش از حد تولید شده و یا به اندازه کافی از بدن دفع نشود، در بدن تجمع یافته و کریستال هایی سوزنی شکل را تشکیل می دهد. این کریستال ها سبب ایجاد درد و التهاب در مفاصل و بافت های اطراف آن ها می شوند.

عوامل خطرساز در بیماری نقرس پا

چندین عامل وجود دارند که می توانند احتمال ابتلا به هیپر اوریسمی و در نتیجه نقرس را بالا ببرند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سن و جنسیت: مردان نسبت به زنان اوریک اسید بیشتری تولید می کنند. با این حال، میزان اوریک اسید بدن زنان پس از یائسگی به مقدار اوریک اسید در بدن مردان نزدیک می شود.

ژنتیک: داشتن سابقه خانوادگی نقرس احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

سبک زندگی: مصرف الکل در دفع اوریک اسید از بدن اختلال ایجاد می کند. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از پورین نیز مقدار تولید اوریک اسید را در بدن افزایش می دهد.

قرار گیری در معرض سرب: قرار گرفتن به صورت مزمن در معرض سرب با برخی از موارد ابتلا به نقرس ارتباط داده شده است.

مصرف برخی دارو ها: برخی دارو ها می توانند میزان اوریک اسید خون را در بدن افزایش دهند. این دارو ها شامل برخی مدر ها (ادرار آور) و دارو های حاوی سالیسیلات می شوند.

وزن: داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد. دلیل آن نیز ساخت و ساز بیشتر سلول های بافت های بدن و تولید بیشتر اوریک اسید به عنوان یک محصول زائد از سوخت و ساز بدن است. همچنین، از آنجایی که سلول های چربی سیتوکین های پیش التهابی را تولید می کنند، مقادیر زیاد چربی سبب افزایش التهاب بدنی می شود.

عمل جراحی: جراحی یا آسیب نیز خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد.

دیگر مشکلات سلامتی: نارسایی و دیگر مشکلات کلیوی می توانند توانایی بدن را در دفع موثر مواد زائد کاهش دهند که این وضعیت به افزایش مقدار اوریک اسید خون منجر می شود. دیگر بیماری های مرتبط با نقرس شامل فشار خون بالا، دیابت و کم کاری تیروئید می شوند.

درمان نقرس

درمان دائمی نقرس

اغلب موارد ابتلا به نقرس با مصرف دارو درمان می شوند. داروها می توانند برای درمان علائم حملات نقرس، پیشگیری از حملات بعدی و کاهش خطر ابتلا به عوارض این بیماری به کار گرفته شوند. از جمله عوارض نقرس می توان به سنگ های کلیوی و تشکیل توفوس اشاره کرد. توفوس ها توده هایی هستند که در اثر پیشرفت بیماری در اطراف مفاصل به وجود می آیند.

دارو هایی که معمولا برای این بیماری مصرف می شوند شامل دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، کلشیسین یا کورتیکو استروئید ها (کورتون) هستند. این داروها التهاب و درد نواحی مبتلا به نقرس را کاهش داده و اغلب به صورت خوراکی مصرف می شوند.

داروها می توانند سبب کاهش تولید اوریک اسید یا افزایش توانایی کلیه در دفع آن از بدن شوند. نمونه این دارو ها به ترتیب آلوپورینول و پروبنسید می باشند. حمله حاد نقرس در صورت عدم درمان ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت به شدید ترین حالت خود خواهد رسید. در صورت عدم درمان بهبود خود به خود ظرف ۱ تا ۲ هفته مورد انتظار خواهد بود.

راههای پیشگیری از نقرس

راهبرد های بسیاری از نظر رژیم غذایی و سبک زندگی وجود دارند که با پیروی از آن ها می توان از بروز اولیه یا بازگشت بیماری نقرس جلوگیری کرد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇ خودداری از مصرف الکل

❇ حفظ وزن مناسب

❇ مصرف مایعات فراوان 

❇ اجتناب از استرس

❇ احتیاط در مورد اسیب های احتمالی به مفاصل

❇ اجتناب از زیاده روی در مصرف مواد پروتیینی

همچنین بخوانید: درد انگشت شست پا نشانه چیست؟

درمان دارویی نقرس

مصرف دارو به دو روش می تواند بیماری نقرس را کنترل کند که به شرح زیر است:

  • درد حمله را کاهش می دهند
  • تجمع اسید اوریک که می تواند باعث بروز این بیماری شود را کاهش می دهد

برای مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید تا نسبت به میزان علکرد کلیوی شما، عوارض جانبی و دیگر موارد مربوط به سلامتی بهترین نوع دارو برای شما تجویز شود.

– داروهای بدون نسخه

مصرف داروهای NSAID درد و تورم مفاصل را در هنگام حمله ی نقرس کاهش می دهند و انواع پر مصرف این داروها شامل ایبوپروفن و ناپروکسن است.

اگر از این داروها در ۲۴ ساعت اول حمله ی نقرس استفاده کنید، دوره ی حمله کوتاه می شود.

از دیگر روش های کاهش درد می توان به یخ درمانی، استراحت و بالا نگه داشتن مفاصل اشاره کرد.

– داروهای تجویزی

پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که تهیه ی آنها بدون نسخه امکان پذیر نباشد.

این داروها شامل موارد ذکر شده در زیر است:

💊 آلوپورینول (آلوپریم، زیلوپریم)، این داروها تولید اسید اوریک را کاهش می دهند.

💊 کلشی سین (کولکریس، میتیگره)، این داروها التهاب را کاهش می دهند.

💊 فبوکوستات (اولوریک)، این دارو تولید اسید اوریک را کاهش می دهد.

💊 ایندومتاسین (ایندوسین، تیوربیکس)، این داروها مسکن های قوی تری نسبت به داروهای خانواده ی NSAID هستند.

💊 لسینوراد (زورامپیک)، این دارو به دفع اسید اوریک از بدن و از طریق ادرار کمک می کند.

💊 پگلوتیکاز (کریستکسا)، این دارو باعث تجزیه شدن اوریک اسید می شوید.

💊 پروبنسید، این دارو به دفع اسید اوریک از طریق کلیه ها کمک می کند.

💊 استروئیدها (کورتیکواستروئیدها نیز نامیده می شوند)، این داروها با التهاب مقابله می کنند.

مدرن ترین روش درمانی نقرس چیست؟

طبق تائید سازمان FDA، مصرف لزینوراد (زورامپیک) به همراه آلوپورینول (زیلوپریم) یا فبوکوستات (اولوریم) برای درمان هایپراوریسمی مرتبط با نقرس مناسب است.

رژیم غذایی نقرس

رژیم غذایی نقرس

اگر مستعد حملات ناگهانی نقرس هستید، از غذاهایی با پورین بالا (ماده بی رنگ و کریستالی که اوریک اسید را در فرآیند اکسیداسیون شکل می دهد) خودداری کنید.

اینها غذاهایی هستند که بیش از ۲۰۰ میلی گرم پورین در هر ۱۰۰ گرم دارند.

همچنین باید از غذاهای پر فروکتوز و همچنین غذاهای پرمصرف پورین که حاوی ۱۵۰-۲۰۰ میلی گرم پورین در هر ۱۰۰ گرم هستند، خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث حمله نقرس شود.

در اینجا چند غذای مهم پورین، غذاهای دارای پورین نسبتاً زیاد و غذاهای پر فروکتوز برای جلوگیری از آنها ذکر شده است:

❌ همه گوشت های اندام: شامل جگر، قلوه، و مغز

❌ گوشت جانوران شکاری: نمونه های آن شامل قرقاول، گوشت گوساله و گوزن

❌ ماهی: شاه ماهی، ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ساردین، لنگرگاه، خرچنگ و موارد دیگر

❌ غذاهای دریایی دیگر: ماهی، خرچنگ، میگو

❌ نوشیدنی های قندی: به خصوص آب میوه و نوشابه های قندی

❌ شکر اضافه شده: عسل، شهد و شربت ذرت با فروکتوز بالا

❌ مخمرها: مخمرهای مغذی، مخمر آبجو و سایر مکمل های مخمر

علاوه بر این، از کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند نان سفید، کیک و کلوچه باید اجتناب شود. اگرچه آنها از نظر پورین یا فروکتوز زیاد نیستند، اما از نظر مواد مغذی کم هستند و ممکن است سطح اسید اوریک شما را بالا ببرند.

پرسش و پاسخ در مورد نقرس

در ادامه، اگر سوال یا اطلاعات بیشتری در مورد نقرس داشته باشید، میتوانید از سیستم پرسش و پاسخ دکتر غلامرضا نادری، که در ادامه آورده شده استفاده کنید. آقای دکتر در اسرع وقت به پرسش شما پاسخ میدهند.

 

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابوالفضل چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام من چندین سال نقرس دارم کلش سین مصرف می‌کنم التهاب شدید شصت پا دارم الان شصت پا سوراخ شده مایع سفید رنگ بیرون میرزه ولی درد ندارم چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      حتما اول با روماتولوزیست مشورت کنید 

  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    خانم ۴۲ ساله هستم با ۷۳ کیلو وزن قد۱۷۰
    مدتی هست که پاشنه پا ی راست من درد شدید داره درحدی که گاها"پارو زمین نمیتونم بزارم
    برسی آزمایشات خونی انجام دادم وگرید یک هستم
    ممنون میشم برای درمان بنده راهکاردرمانی تجویز بفرمایید🙏🙏تشکرازتوجه تون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      معاينه ضرورى هست 

      شايد شروع درمان با شاك ويو انتخاب خوبى باشه 

  • تصویر کاربر جوادی یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن ۶۶سالمه وده ساله نقرس دارم کلشیسین روزی یک عددمصرف میکنم دوماه پیش زمین خوردم واستخوان نازک نی پای راستم شکست ازهمان روزحمله نقرس شروع شد تاکنون ادامه داردبه پزشک مراجعه نمودم الوپورینول تجویزکردن روزی یک عددولی تاالان مشکلم ادامه داره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      در حمله حاد داروهايى مثل شياف ايندومتاسين يا كلشى سين موثره و آلوپورينول در زمان حمله توصيه نمى شه

  • تصویر کاربر سحر سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید اقای دکتر من همه ی علایم نقرس و دارم الان حدود ۳ماه هست پاشنه پام خیلی درد میکنه ایا به نقرس ربط داره۴۰ ساله وزن ۸۰ قد ۱۷۰
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      بعيد هست مربوط باشه

  • تصویر کاربر سبحان دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آیا امکانش هست باپایین اومدن سطح اسیداوریک نقرس برای همیشه درمان بشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اختلال آنزيمى هميشه هست و كاهش اسيد اوريك به كاهش دفعات حملات و كاهش ريسك رسوب اسيد اوريك در كليه ها كمك مى كنه

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من استخوان زانوم بر اسر بازی فوتبال ترک خورده این روز ها شاهد تیر کشیدن کمر هم هستم میشه راه درمان رو به من بگین راستی من نمیتونم از بازی فوتبال دست بکشم یه جورایی معتادش شدم لطفا راه درمان رو به من بگین خیلی ممنون بیمارمون خیلی بزرگ نیست ۱۴ سالشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ختما به ارتوپد مراجعه كنن

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر الان بیش ۱۵ سال با بیماری نقرس سرو کار دارم قلبم درد میکند کم کاری تیرویید دارم مدتی بود بالای زانو تورم نفوس کرده بود مثله جوش سرش سفید شده بود من آنو با سوزن ترکوندم ماده سفید ازون بیرون آمد چند روزی است جای درست نمیشه و همون ماده خارج میشه جای زخم بزرگ شده این خطرناک است
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بابد معاينه بشين و مطمئن بشين كه عفونت نكرده باشه 

  • تصویر کاربر نربمان شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشی.من ده سال هست نقرس دارم.کم کاری تیرویید هم دارم.وقرص میخورم.لوتیروکسین.برای نقرس هم گلشسین ‌و آلوپورنیول میخورم. بعد از این همه سال به مرور زمان پاهام چپ وراست انگشت شسصت اندازه یک گردو بالای شسصت گرد شده که توفوس میگن آیا با عمل باز بر میگرده.ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله امكانش هست

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من تمام علایم نقرس را دارم لطفا آدرس بفرمایید تا خدمتتون برسم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بهتره به متخصص داخلى براى ادامه درمان مراجعه بفرماييد

  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من الان حدود دوماهی هست که برای اولین بار یهو انگشت شصت پام ورم و شروع به درد شدید کرده رفتم دکتر ارتوپد آزمایش دادم اسید اوریک نرمال بوده حتی عکسم گرفتم چیزی نشون نداد و دکتر احتمال نقرس داده بود و بهم یه کپسول و پماد داد استفاده کردم بهتر شده بود یه دو ماهی راحت بودم البته بعد شنیدن این موضوع حسابی تو رژیم غذایی رعایت کردم تا اینکه دیروز همون اتفاق برای پای راستم افتاده و دردش امونم رو بریده طوری که نمیتونم راه برم میخواستم نظر شما و بدونم که چه تشخیصی میدید ؟ سنم ۲۸ قدم ۱۶۸ وزنم ۸۷ کیلو
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا همون نقرس هست

      شياف ايندومتاسين بگذاريد و با متخصص داخلى مشورت كنيد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر