منو

درمان آنتی بیوتیکی زخم پای دیابتی

به دلیل ریسک بالای عفونت زخم پای دیابتی در افراد، آشنایی کامل و مناسب با گزینه های آنتی بیوتیک برای عفونت زخم پا بسیار ضروری است. در این مقاله ۷ آنتی بیوتیک زخم پای دیابتی را با هم مرور کرده و میزان تاثیر آن ها، دامنه پوشش و دز مورد نیاز را نیز ذکر خواهیم کرد.

درمان آنتی بیوتیک برای عفونت زخم پا

عفونت های دیابت در ناحیه پا (DFIs) از جمله مشکلات رایج و معمولا شدید برای افرادی هستند که با دیابت دست و پنجه نرم می کنند. با این که تمامی زخم های پای دیابتی عفونی نمی شوند، بسیاری از آن ها به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن و نبود احساس محیطی و ضعف خونرسانى پا به دليل بيمارى عروقى پا عفونی می شوند. این عفونت ها معمولا با زخم های کوچک پدیدار می شوند و به شکل مکرر بزرگتر می شوند و به عفونت های چند میکروبی شایع تبدیل خواهند شد.

آن دسته از زخم هایی که عفونی نمی شوند به استفاده از آنتی بیوتیک و درمان با آن ها نیازی ندارند. با این حال استفاده از آنتی بیوتیک و درمان زخم های عفونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. درمان این زخم ها و عفونت های دیابتی توسط میکرو ارگانیزم ها، بیماری های همزمان فرد و آلرژی های وی تقویت می شوند.

عکس زخم پای دیابتی

با این حال، آنتی بیوتیک یک درمان قطعی برای درمان زخم پای دیابتی نیست و در درجات شدید تر زخم، به جراحی های پیشرفته نیاز است. این مطلب صرفاً جهت آگاهی بیماران با داروهای احتمالی که ممکن است توسط پزشک تجویز شود گردآوری شده است و بیماران نمی توانند به صورت خودسرانه از این داروها استفاده نمایند.

داروی آنتی بیوتیک برای زخم پای دیابتی

عامل به وجود آمدن عفونت ها در بدن باکتری ها هستند و از طرف مقابل آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که با عفونت ها مبارزه می کنند. آن ها باکتری ها را از بین می برند و از شیوع آن ها جلوگیری به عمل می آورند. آنتی بیوتیک ها داروهایی قدرتمندی هستند که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، جان انسان ها را نجات می دهند. متاسفانه معمولا بیماران به درستی از آنتی بیوتیک ها استفاده نمی کنند و همین عامل می تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود که در ادامه مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

درجه ۱ و ۲ زخم پای دیابتی

بیمارانی با عفونت های ضعیف و متوسط می توانند به شکل سر پایی و با کمک آنتی بیوتیک های خوراکی و مواردی نظیر سترپتوکوک و استافیلوکوکوس اورئوس درمان شوند. از طرفی دارو هایی همچون سفالکسین، دیکلوساسیلین، آموکسی سیلین یا کلیندامایسین را می توان بدین منظور استفاده کرد.

اگر عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین (MRSA) در یک بیمار تشخیص داده شود می توان از آنتی بیوتیک زخم پای دیابتی همچون کلیندامایسین، تریمتوپریم-سولفامتوکسازول، مینوسیکلین یا لاینزولید استفاده کرد.

اگر میکروب هوازی منفی و یا میکروب های غیر هوازی در فرد شناسایی شوند، درمان دوگانه دارویی با تریمثوپریم-سولفامسوگزازول به همراه آموکسی سیلین یا کلیندامایسین به همراه یک فلوروکینولون نظیر لووفلوکساسین یا موکسیفلوکساسین پیشنهاد می شود.

آسپرین برای پای دیابتی

درجه ۳ و ۴ زخم پای دیابتی

برای عفونت های معمولی تا شدید، بیماران باید برای درمان آنتی بیوتیک پیوندی در بیمارستان بستری شوند. انتخاب های تجربی باید بتوانند مشکلاتی نظیر عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA)، استرپتوکوک، میکروب های هوازی منفی و میکروب های غیر هوازی را مدیریت کنند.

عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌ سیلین ( MRSA) را می توان به کمک وانکومایسین، لاینزولید یا داپتومایسین پوشش داد. از جمله پیشنهاد های قابل قبول برای میکروب های هوازی و غیر هوازی می توان به آمپیسیلین سولباکتام، پایپراسیلین تازوباکتام و مروپنم اشاره کرد. اما موارد جایگزینی همچون سفتریاکسون، سفپیم، لووفلوکساسین، موکسیفلوکساسین یا آزترونام به همراه مترونیدازول نیز وجود دارند که جهت مدیریت ارگانیزم های میکروبی هوازی منفی و غیر هوازی کافی هستند. تیژسیکلین نیز اخیرا توسط محققان مورد بررسی قرار داده شده است اما نیاز است تحقیقات بیشتری در مورد تاثیرات آن منتشر شود.

طول درمان زخم پای دیابتی با آنتی بیوتیک

مدت زمان درمان باید برای افراد مختلف شخصی سازی شود. در آن دسته از افراد که به صورت سرپایی و به کمک آنتی بیوتیک های خوراکی درمان می شوند، مدت زمان درمان در حدود ۷ الی ۱۴ روز است. آن دسته از افراد که به صورت پیوندی درمان می شوند و پوکی استخوان ندارند باید ۲ الی ۴ هفته تحت درمان قرار گیرند.

افرادی که بیماری پوکی استخوان دارند معمولا به دوره درمانی طولانی تری نیاز دارند؛ برای این دسته از افراد حداقل ۴ الی ۶ هفته دوره درمانی پیشنهاد می شود. دوره درمان برای آن دسته از افراد که در پروسه درمانی خود قطع عضو را تجربه می کنند معمولا کمتر می شود. مشورت با یک متخصص بیماری های عفونی در چنین شرایطی پیشنهاد می شود.

پماد آنتی بیوتیک برای تاول پا

۱. پماد تتراسایکلین

تتراسایکلین ها متعلق به خانواده داروهایی هستند که آنتی بیوتیک نامیده می شوند. اشکال پماد موضعی برای درمان عفونت های پوست استفاده می شود. این پماد موضعی تتراسایکلین برای کمک به کنترل آکنه استفاده می شود. آنها ممکن است به تنهایی یا همراه با یک یا چند داروی دیگر که روی پوست اعمال می شوند.

۲. پماد فوزیدیک اسید

فوزیدیک اسید متعلق به گروهی از داروها است که به عنوان آنتی بیوتیک شناخته می شوند. برای درمان انواع عفونت های پوستی ناشی از انواع خاصی از باکتری ها استفاده می شود. در نتیجه، این پماد ممکن است باعث ترمیم بافت و بهبود زخم شود.

۳. وازلین

ژله نفتی ساده در بین متخصصان پوست برای درمان زخم می تواند پوست را آبرسانی کرده و التهاب را کاهش دهد. اگرچه تاول به خودی خود به عنوان پوششی برای زخم عمل می کند، اما در صورت شکستن، فرد می تواند ناحیه را با وازلین و بانداژ بپوشاند. این ممکن است باعث بهبود منطقه شود.

آنتی بیوتیک برای عفونت پا

یکی از مشکلاتی که برای افراد دیابتی به وجود می آید، بروز عفونت در محل زخم پا است. درمان آنتی بیوتیکی از جمله مواردی است که ممکن است توسط دکتر متخصص پای دیابتی به وسیله هر یک از داروهای زیر برای شما تجویز شود. به خاطر داشته باشید از مصرف خودسرانه داروهای زیر خودداری کنید. لیست زیر صرفا جهت آشنایی شما با داروهای مصرفی تهیه شده است.

۱. پنیسیلین

پنیسیلین ها در واقع آنتی بیوتیک های آنتی باکتریایی هستند که به شکل تاثیرگذار و مناسب به مبارزه با ارگانیزم های خراب کار و عامل عفونت پرداخته و سنتز موکوپپتید دیواره سلولی موکوپپتید را محدود می کنند.

آمپی سیلین

۲. آمپی سیلین/سولباکتام (Unasyn)

آمپی سیلین / سولباکتام یک داروی ترکیبی از محدود کننده های بتا-لاکتاماز و آمپی سیلین است. این دارو می تواند با سنتز دیواره سلولی در دوره فعال آن تداخل داشته باشد و فعالیت ضد باکتریای در مقابل ارگانیزم های خراب کار و خطرناک را شروع کند.

این دارو یک جایگزین مناسب برای آموکسی سیلین است، چرا که برخی افراد نمی توانند این دارو را به صورت خوراکی و از طریق دهان مصرف کنند. این دارو پوست، فلور روده و میکروب های بی هوازی را تحت پوشش قرار می دهد اما برای پاتوژن ها ایده آل نیست.

۳. آموکسی سیلین/کلاوولانات (اوگمنتین، آگوستین XR)

آموکسی سیلین می تواند با وصل شدن به پروتئین های پنی سیلین، از سنتز دیواره سلول باکتریایی جلوگیری به عمل می آورد. اضافه شدن کلاوولانات می تواند تولید باکتری های بتا لاکتاماس را محدود کند.

این یک آنتی بیوتیک جایگزین خوب برای بیمارانی است که آلرژی داشته و یا توانایی تحمل برخی از ماکرولید ها را ندارند. معمولا این دارو به خوبی در افراد جواب می دهد و پوشش خوبی بر روی اکثر عوامل عفونی بدن انسان ها دارد. این دارو در مقابله با گونه های مایکوپلاسما و لژیونلا موثر نیست.

۴. سفالوسپورین ها (Cephalosporins)

سفالوسپورین ها از نظر ساختاری و دارویی مرتبط با پنی سیلین ها هستند. آن ها می توانند از سنتز دیواره سلولی باکتری ها جلوگیری کنند و در نتیجه فعالیت ضد باکتریایی در بدن آغاز می شود. سفالوسپورین ها به نسل اول، دوم، سوم و چهارم تقسیم می شوند.

سفالوسوپورن های نسل اول فعالیت قوی تری در برابر باکتری های گرم مثبت داشته و نسل های بعدی می توانند فعالیت خوبی در برابر باکتری های گرم منفی داشته و میزان تاثیر آن ها بر روی باکتری های گرم مثبت کمتر است.

سیفوکسیتین

۵. سیفوکسیتین

سیفوکسیتین یک سفالوسپرین نسل دوم به شمار می رود که فعالیت خوبی علیه باکتری های گرم مثبت، باکتری های غیر هوازی و عفونت های گرم منفی دارد. این دارو می تواند سنتز دیواره سلولی باکتری ها را محدود کرده و این کار را با متصل شدن به پروتئین های پنی سلینی انجام می دهد.

این دارو می تواند مرحله سنتز پپتیدوگلیکان را محدود کرده و در نتیجه سلول ها را از بین خواهد برد. عفونت های به وجود آمده در اثر سفالوسپورین یا باکتری های گرم منفی مقاوم در برابر پنی سلین ممکن است در برابر سفوکسیتین واکنش نشان دهند.

پانسمان زخم‌ دیابتی پا یکی از بخش‌های مدیریتی این بیماری است. پانسمان زخم دیابتی پا باعث رفع نشانه‌های جراحت و محافظت از زخم شده و به بهبود آن کمک می کند.

ضدعفونی پای دیابتی

مواد و دارو های ضد عفونی نظیر مترونیدازول، کلیندامیسین، تیژسیکلین، وانکومایسین و لینوزولید در مقابله با انواع باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها موثر عمل می کنند.

مترونیدازول

مترونیدازول یک نوع ایمیدازول مبتنی بر آنتی بیوتیک فعال است که در برابر باکتری های غیر هوازی و پروتوزوئا عملکرد خیلی خوبی دارد. این دارو به صورت ترکیبی با دیگر آنتی میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تیژسیکلین

تیژسیکلین یک آنتی بیوتیک فعال است که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به آنتی بیوتیک های تتراسیکلین دارد. این دارو می تواند باکتری های پروتئینی را محدود کرده و ورود مولکول های آمینو tRNA را مسدود کند.

این دارو برای مشکلات پوستی و عفونت های پوست که در اثر میکروب و باکتری های E-coli به وجود می آیند کاربرد دارد. از جمله تیژسیکلین ها می توان به انتروکوکوس فکالیس، اس اروئوس، استرپتوکوکوس آگالاستیا، استروپتوکوکوس آنجینوسوس، اس اس پیوجنس و بی فراگیلیس اشاره کرد.

دکتر رضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام.من نزدیک چند سال دیابت دارم.از اونجایی که قند خونم با عصبی شدن و استرس بالا میره نتونستم خوب کنترل کنم ..امشب یه زخم رو مچ پام دیدم که دردناکه ...از استرس خوابم نمی بره.عکیش رو ارسال میکنم نظرتون رو بگید لطفاً..ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      با مقدار كمى بتادين رفيق روزانه شستشو بدين 

  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباشید
    پدرم عمل دبریدمان کرده شست انگشت پا ۱۵ روزه یخورده عفونت داره تو بافت هست دارو هاشو بخوره حل میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      ممكنه لازم باشه دبريدمان تكرار بشه و بله حتما آنتى بيوتيك رو ادامه بدن

      نكته مهم اين هست كه با سونوگرافى داپلر شريان ها از باز بودن اون ها بايد مطمئن شد

  • تصویر کاربر Sseed دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    درود و تبریک برای سال نو
    آقای دکتر بنده از آخرین روز سال گذشته(۱۸ روز)دچار مشکلی شدم و تقاضای راهنمایی دارم
    روی پای بنده یک پینه از سالیان گذشته وجود داشت و بدون مشکلی فقط بود و هیچ درد و تورم و...نداشت.تا اینکه یک روز ملتهب شد و در عرض۲روز پای من از مچ تا انگشتان ورم کرد و اون پینه باد کرد و همراه با درد بود.بعداز ۳ الی ۴روز باز شد و ترشحاتی داشت.تا امروز سفالکسین استفاده کردم و زخم را شسته و پانسمان کردم.هنوز ترشح داره و یک سوراخ در زخم بوجود آمده.پزشکان متخصص اکثرا در تعطیلات نوروز به سر میبرند و پزشک درمانگاه همین روش خودم را پیشنهاد داد.سپاسگذار میشم راهنمایی بفرمایید گرامی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      بايد با جراحى تخليه بشه

  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 730 مشاهده پرسش
    مدت سه چهارسالی میشه هرازگاهی پشت زانوی پای چپم ملتهب وقرمز وخارشناک میشه آیا ممکنه ازدیابت باشه ومنجربه قطع عضو بشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      هر التهاب و تورم رو در فرد ديابتى بايد جدى گرفت

  • تصویر کاربر قادر یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 38سال سن دارم زیر پای چپم زخم شده من تقریبا 20سال دیابتی وار انسولین استفاده نکنم و نجه پایم تقریبا از روز اول سیاه شده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بررسى از نظر عروق لازمه 

      قسمت سياه شده بايد با جراحى برداشته بشه 

      بعد از اون مدت ها پانسمان نوين لازمه 

  • تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام..زخم پای دیابت دارم...به کلیندومایسین و تریموکسازول حساسیت شدید پوستی در حد تاول زدن دارم....جایگزین ندارند؟..... سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بهتره با متخصص عفونى در مورد انتخاب آنتى بيوتيك مشورت كنيد

  • تصویر کاربر جعفر دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    باسلام احترام اقای دکتر بنده ۴۹ سال دارم مفصل هیپ چپ تعویض مشکل واریس شدید وعروق زخم ساق پا ازانتی بیوتیک سیپروفلوکساسین ۵۰۰+برای درداستامینوفن ۵۰۰+شیاف دیکلوفناک استفاده میکنم چندروز پیش یعلت شدت درد ازمسکن ها ونوافن وقرص متادون همه باهم تقریبا استفاده کردم حالا روی پای راستم نقطه های قرمز زد که بعدتاول شده انگار ابچوش پاشیده وسوخته درد وسوزش بزرگترین تاول اندازه ناخن است ممنون میشم راهنمایی بفرمایید دارو چی وبه پزشک درچه تخصص باید مراجعه کنم قندهم ندارم فشارم ۱۴ باتشکرازشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به متخصص پوست مراجعه كنيد

      ممكنه زونا باشه

  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام انگشت کوچیک پای مادرم عفونت کرده بردیمش دکتر دیابتش ایشون گفتن زخم نیست و عفونت کرده و قرص سیرو فلکساسین و کپسول داتیسین ۳۰۰ دادن ۱۱ روز گذشته ولی خوب نشده و همچنان درد داره و متورم هستش چه کار باید کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      سونوگرافى داپلر از عروق پا انجام بدين

  • تصویر کاربر مهندس شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1472 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر بطوراتفاقی سایت شمارو دیدم.بنده مدیرعامل شرکت داروسازی دیانت دارو نوبهارهستم.جوانان بااستعدادمستقر در این شرکت چندسالی است که به دارویی گیاهی وبسیار قدرتمند در درمان زخمهای پای دیابتی وزخم بستربشکل پماد دست یافته اند وتاکنون بسیاری از بیماران دارای زخم دیابتی را درمان کرده ایم.درحال حاظر برای ثبت دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان کارآزمایی بالینی فاز انسانی درحال اجراست.وانشاء الله در چندماه آینده پس از گذراندن کارآزمایی بالینی ومراحل اداری در غذاودارو پس از دریافت کدirc بصورت گسترده درکشور توزیع خواهدشد.باتوجه به آمار بالای آمپوتاسیون بافتهای تحتانی درکشور احساس وظیفه نمودم که این دارو را به حضرتعالی معرفی کنم.این دارو با درصد خطای نزدیک به صفر دارویی استثنایی است وگریدهای بالای زخم را نیز درمان می کند.چندین دعوتنامه هم از برخی کشورهای اروپایی برای ما آمده است.ولی تصمیم به تولید دارو در ایران داریم.تاابتدا هموطنان عزیزمان بهره مند گردند.درصورت صلاحدید حضرتعالی برای بیماران دارای زخم دیابتی مراجعه کننده به شما حاضریم با کمال افتخار همکاری لازم را داشته باشیم.توفیق روزافزون شما را از خداوند بزرگ مسئلت می نمایم.باتشکر مهندس سیدمهدی میرمعینی
    تلفن تماس :09188523220---پست الکترونیک:[email protected]
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      سپاس از اطلاع رسانى 

  • تصویر کاربر فرشته دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام پای من ی ۶ ماهی میشع عفونت کرده و با تجویز دکتر از قرص سفلکسین هم استفاده کردم ولی خوب نشد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حراحى لازمه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر