منو

علت درد و روش های درمان قوس کف پا

گودی و قوس کف پا یا همان pes cavus در برخی از افراد مشکلاتی را به وجود می آورد که با عنوان کف پای گود شناخته می شود. در این حالت قوس میان پا بسیار زیاد بوده و این ناحیه در حین ایستادن با زمین در تماس نیست. در نتیجه فشار زیادی بر روی پاشنه و سینه پا وجود خواهد داشت و باعث احساس درد قوس کف پا  خواهد شد. بنابراین باید در جهت درمان قوس کف پا اقدام کرد.

مشکل گودی زیاد کف پا ممکن است بنا به دلایل ژنتیکی و محیطی به وجود آید. بدین معنا که برخی افراد با این مشکل به دنیا می آیند و برخی دیگر به مرور زمان با آن مواجه می شوند.

شما میتوانید دیگر دلایل علت درد کف پا ی خود را در لینک زیر مطالعه کنید:
علت درد کف پا

علت قوس کف پا

دو دلیل اصلی برای مشکل قوس و گودی کف پا وجود دارد:

۱_گودی زیاد ذاتی در کف پا

در این شرایط مشکل مذکور در برخی خانواده ها به شکل ارثی وجود دارد.

۲_ علل عصبی و عضلانی

در این حالت مشکل قوس کف پا در اثر مشکلات اعصاب از قبیل بیماری شارکو ماری توث به وجود می آید.

بیشتر افرادی که با مشکل قوس و گودی کف پا دست و پنجه نرم می کنند ، با این شرایط به دنیا آمده اند:

تشخیص گودی کف پا

عوارض گودی کف پا

درد ناشی از وجود چنین مشکلی در بدن می تواند در زمان ایستادن ، راه رفتن و یا دویدن فرد خود را نشان دهد. معمولا در این شرایط میزان فشار بر روی استخوان های داخلی پای شما بیشتر می شود چرا که وزن بدن شما فقط بر روی پاشنه پا است. از جمله دیگر مشکلات مربوط به گودی کف پا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. به وجود آمدن کورن و کالوس (سوار شدن انگشتان پا روی هم) در پاشنه پا یا سینه پا
  2. عدم انعطاف پذیری و سختی قوس پا
  3. سفتی عضلات ساق پا

در مقابل این مشکل، بیماری کف پای صاف وجود دارد که به خصوص در کودکان می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. برای اطلاع بیشتر از این بیماری مطلب زیر را بخوانید:

اصلاح کف پای صاف در کودکان

انواع قوس کف پا

علت درد قوس کف پا چیست؟

معمولا ارتفاع زیاد قوس پا نمی تواند به تنهایی عامل درد در این ناحیه از بدن فرد باشد. اما مشکل پروناسیون فشار زیادی را بر روی مفاصل و عضلات پا ، مچ پا و ساق وارد می کند.

درد زیاد در ناحیه کف پا می تواند از علائم مربوط به مشکل پروناسیون باشد. از جمله مشکلات همراه با پروناسیون می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • درد نوار ایلیوتیبیال (IT) در قسمت خارج ران و زانو
  • زانو درد
  • تاندونیت آشیل
  • فاشئیت پلانتار 

کسانی که مشکل پروناسیون در آن ها شدید است معمولا مستعد بروز مواردی همچون درد مچ پا ، پاشنه پا و همچنین شکستگی های ناشی از فشار (stress fractures) هستند. با این که پروناسیون با مشکل گودی و قوس زیاد پا تفاوت دارد، اما به عنوان یکی از مشکلات رایج مرتبط با گودی زیاد پا شناخته می شود.

 

چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟

درمان درد قوس کف پا

گودی کف پا معمولا منجر به بروز مشکل خاصی نمی شود اما گاهی اوقات منبع اصلی درد در افراد همین مورد است. راه های درمانی مختلفی وجود دارند که تسکین درد افراد خواهند بود. معمولا استفاده از کفش های طبی مخصوص می تواند به شما کمک شایانی کند.

این پشتیبانی می تواند فشار بر روی نواحی خاصی از پا در حین راه رفتن یا دویدن را کاهش دهد. یک راه دیگر جهت مدیریت درد در پا ایجاد تغییراتی در فعالیت ها و فشار بیش از حد بر روی این ناحیه از بدن است. به عنوان مثال اگر پیاده روی های طولانی مدت انجام می دهید بهتر است این کار را متوقف کرده و یا مسافت را کاهش دهید.

تعریف کف پای گود

کف پای گود به حالتی گفته می شود که گودی پا حتی اگر فرد ایستاده باشد به خوبی دیده می شود. علاوه بر این ، یک یا چند مورد از علائم زیر در فرد ظاهر می شوند:

  • درد در حین راه رفتن یا ایستادن
  • پای ناپایدار و سست به خاطر کج شدن پاشنه به سمت داخل که در نهایت منجر به بروز مشکلاتی در مچ پا می شود.
  • کالوس ها در ناحیه پا و اطراف آن و همچنین پاشنه پا
  • خم شدن انگشت های پا و یا جمع شدن آن ها مثل یک مشت (claw toes)

از جمله دیگر اتفاقاتی که احتمال دارد در افراد رخ دهند می توان به ضعف عضلات پا و همچنین افتادگی پا اشاره کرد. مشکل افتادگی پا معمولا نشانه یک مشکل عصبی در بدن فرد است.

تشخیص کف پای گود

تشخیص گودی پا شامل بررسی تاریخچه سلامت خانواده فرد می شود. جراح یا متخصص به خوبی پا را معاینه می کند تا علائم احتمالی و مرتبط با این مشکل را پیدا کند.

سپس پا در زمینه قدرت عضلانی آزمایش می شود و همچنین الگوی راه رفتن فرد و نحوه هماهنگی اعضای بدن وی تحت نظر خواهد بود. اگر مشکل عصبی باشد شاید پزشک بخواهد معاینات خود را به شکل گسترده تری دنبال کند. همچنین برخی پزشکان جراح الگوی ساییدگی در کفش های بیمار را بررسی می کنند.

گاهی اوقات به جهت داشتن ارزیابی دقیق و بیشتر از تصاویر رادیوگرافی استفاده می شود. ممکن است پزشک جراح بخواهد بیمار را به یک متخصص اعصاب معرفی کند تا ارزیابی سیستم عصبی به شکل کامل انجام شود.

راه های درمان کف پای گود

درمان گودی کف پا به درمان های جراحی و غیر جراحی تقسیم می شود:

درمان غیر جراحی قوس کف پا

درمان مشگل گودی قوس پا ممکن است شامل یک یا چند مورد از آیتم هایی که در ادامه با هم مرور می کنیم باشد:

  • ارتوزها: ارتوز(کفی) را می توان در داخل کفش قرار داد تا یک پشتیبان خوب برای ناحیه قوس و گودی پا باشد و فشار را از نواحی دیگر کم کند.
  • ایجاد تغییرات در کفش ها: کفش های طبی پشتیبان خوبی برای قوزک پا هستند و همچنین پهن بودن پاشنه کفش ها می تواند پایداری بهتری به پای فرد بدهد.

عمل جراحی قوس کف پا

اگر درمان های غیر جراحی نتوانند به خوبی درد فرد را تسکین داده و مشکل ناپایداری پای وی را حل کنند ، به عمل جراحی برای کاهش درد و بهبود وضعیت پا نیاز خواهد بود تا ضعف پای فرد جبران شود.

پزشکان جراح بر اساس وضعیت ویژه هر بیمار ، پروسه درمانی مناسب وی را انتخاب می کنند. ممکن است از یک عمل جراحی خاص و یا ترکیبی از چند مورد استفاده شود.

در برخی موارد که مشکل اصلی فرد در سیستم عصبی باشد ، گاهی در آینده نیز به عمل جراحی نیاز است چرا که مشکل افراد در این شرایط معمولا با گذر زمان پیشرفت می کند.

کفش مناسب برای کف پای گود

پوشیدن کفش هایی که راحت باشند برای افرادی که مشکل گودی کف پا دارند بسیار ضروری است. کفش هایی تهیه کنید که پشتیبانی مناسبی را با کمک پد طبی خود برای پا به همراه داشته باشند.

کفش مناسب برای کف پای گود

از کفش هایی با پاشنه کوتاه استفاده کنید و همچنین ناحیه جلوی کفش باید به خوبی اندازه پای شما باشد و از جمع شدن انگشتان پا جلوگیری شود.

پوشیدن کفش های پاشنه بلند عموما گزینه مناسبی به حساب نمی آیند اما گاهی اوقات این کفش ها در پای بانوانی که مشکل گودی کف پا دارند حس خوبی را به وجود می آورند.

دکتر رضا نادری، جراح و متخصص ارتوپد 

فهرست مطالب
  • تصویر کاربر خسرو شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام شب بخیر دکتر جان دست پسرم ده ساله هست 5ماه پیش دستش شکست و پلاتین برای دستش گذاشتند دوتا پلاتین کارگذاشتن هردولوله دستش آیا ورزش ضرر ندارد دمبل دوکیلو می زند این کار اشتباه نیست ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      دمبل مشکلی نداره ولی ورزش تماسی نباید انجام بده

  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    من سه ماه پیش عمل acl و ترمیم مینیسک زانو داشتم حالا ام ای ار جدید گرفتم میشه وضیعتم رو بررسی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      اول این که نمی دونم چرا باید 3 ماه بعد عمل ام آر آی می کردین 

      دوم این که بررسی وضع شما نیاز به معاینه داره تا تصویربرداری

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      اول این که نمی دونم چرا باید 3 ماه بعد عمل ام آر آی می کردین 

      دوم این که بررسی وضع شما نیاز به معاینه داره تا تصویربرداری

      ظاهرا منیسک و رباط بازسازی شده پاره گزارش شدن

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فتانه شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام ۴۸ سال سن دارم دو هفته ای هست که در ناحیه پشت پاشنه پای راستم احساس درد میکنم و صبحها هنگام شروع راه رفتن درد میگیره وقتی دستم رو روی همان نقطه فشار میدم درد میگیره علت چیست با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      التهاب در محل اتصال تاندون آشیل به پاشنه

  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من مدت ۳ ماه هست که موقع ورزش سنگین مثل فوتسال درد شدیدی در قسمت کشاله ران هایم تا زیر بیضه ها و روی آلت تناسلی تا حدود زیر نافم احساس میکنم طوری که وقتی فوتسال بازی می‌کنم و میخام مثلا یک حرکت سریع انجام بدم حس میکنم اون قسمتی را که گفتم اصلا با من همکاری و همیاری نمیکنه طوری که دوست دارم به سمت توپ بدم ولی توانش را ندارم این حس را هم در بازوی دست راستم هم دارم‌ هرچند این درد بعد از چند روز خوب میشه و فقط موقع بازی این درد سراغم می‌آید من مذکر هستم و ۳۲ ساله ام ممنون میشم جواب بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      از نظر فتق ورزشی باید معاینه بشین . اگه لازم شد ام آر آی هم انجام بدین

  • تصویر کاربر صحرا شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من دچار شکستگی مچ پا شده بودم توسط شما معاینه شدم فرمودید که استخوان خرد در مچ پای من هست باید هم ارتروسکوپی کنم هم جراحی باز انجام بدم اما به دلایلی نتونستم جراحی رو انجام بدم آقای دکتر توحید صفایی معاینه کردن تا داخل بیمارستان بتونم جراحی کنم ایشون هم ارتروسکوپی پیشنهاد دادن هم جراحی باز اما شما پین رو فرمودید احتیاج نیست ایشون میخوان پین بزارن آیا درسته من این جراحی انجام بدم آیا باعث کوتاهی مچ پام نمیشه یعنی ایشون درست تشخیص دادن شما این جراحی رو تایید میکنید توسط ایشون جراحی رو انجام بدم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      تصمیم با شماست و صلاحدید با پزشک جراحتون

  • تصویر کاربر هاشم شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما اقای دکتر فردی ۳۸ ساله هستم چند سالی هست که مبتلا به شست پای کج شده ام ولی الان دیگه درد انگشتم خیلی اذیت میکند و با پوشیدن کفش واقعا اذیتم میکند می خواستم بپرسم ببینم ایا امکان عمل وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      در صورت درد و ناراحتی می شه عمل کرد

  • تصویر کاربر ارجمندی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر بنده 35 ساله هستم چندماهه باکوچکترین پیاده روی 200یا 300متری روی صاق پای چپم درد شدیدی میگیره طوری که یجاهایی به زحمت میتونم به حرکتم ادامه بدم واینکه کمر درد هم به تازگی گرفتم طوری که موقع بلند شدن از زمین نمیتونم کمرم رو سریع صاف کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر ارجمندی دوشنبه ۱۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      پاسخ
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      نیاز به معاینه و بررسی هست . ممکنه درد از کمر منتشر بشه

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    مچ پام شکسته بود عمل کردم و پین گذاری کردم بعد سه ماه مجدد عمل کردم و یکی از پین هارو درآوردم بعد یه هفته رفتم دکتر گف عفونت داره و بستری شدم امروز رفتم اتاق عمل گفتن بازم چهارشنبه عمل نمونه برداری کردن جوابش فردا میاد
    نمونه برداری از چیه؟؟مگه چه مشکل جدی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      برای تشخیص نوع عفونت و درمان مناسب 

  • تصویر کاربر هستی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر ممنون و سپاسگزارم از لطف شما ،من خانمی 50ساله حدودا 77کیلو
    وزن، 7/10/مچ پام از دوجا شکسته،حدود یک
    ماه بعد پامو گچ گرفتن،،الان به امید خدا قرار
    هست 9/22گچ پام باز بشه،،سوالم از خدمت شما،،مچ پام گاهی درد و گاهی ارامه
    امروز مچ پام میسوزه گویی پام بریده شده
    ،گاهی ارام ،وبعضی وقت باین شکله
    نظرشما چیه آقای دکتر ،بعداز بازشدن گچ پام
    چیکار کنم که هرچه سریع تر به شرایط عادی برگردم ،قبلا از زحمات شما خیلی ممنون و سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      فیزیوتراپی به شما کمک زیادی می کنه 

  • تصویر کاربر حارث چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام و درود!
    اقای دکتر بنده سه هفته قبل در جریان بازی فوتبال به جای توپ ساق پای بازیکن را شوت کردم و پام به شدت آسیب دید و مجبور به ترک بازی شدم، با گذشت این سه هفته ورم پام خوب شده و از دردش کاسته شده اما احساس درد دارم در مفصل شصت پا و رفتم دکتر ایشان گفتند عکس بگیر منم عکس گرفتم امروز به محض دیدن عکس ها گفتند ارتروز داری و باید عمل بشه تا پیشرفت نکنه، اما من قبل اون صدمه اصلا دردی نداشتم و سخت ترین فوتبال هارو انجام میدادم ایا امکانش هست ارتروز داشته باشم و با این ضربه بروز شده باشه؟ عکس ها را براتون ارسال میکنم بی زحمت یک نگاه بندازین و مشاوره بدین که نیاز به عمل داره یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      آرتروز ندارین ولی رادیوگرافی ایستاده کف پا باید انجام بدین

درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر ائلمان پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت عالی بخیر باقری ( بابای ائلمان ) هستم از تبریز شهریور عمل انجام دادیم قبل عید وقت داشتیم با این شرایط نتوستیم بیایم پای چپ ائلمان فوق العاده خوب شده ولی پای راستش یکمی برگشته که فکر میکنم با کفی خوب شه ولی مشکل اصلی ما راه رفتنشه که با پای راستش لنگ لنگان راه میره و تمرینات رو بیشتر انجام میدیم میگه درد داره . آیا باگذشت زمان یا با درآوردن ایمپلنت ها حل میشه ؟ لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمائید . با تشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بله به احتمال زياد بهبود حاصل خواهد شد و جاى نگرانى نيست

      با احترام

  • تصویر کاربر الناز چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دختری دارم 14 ساله که از 8سالگی به یکباره پاهاش چپ می‌گذاشت به پزشک مراجعه کردم گفتن هم صافی کف پا داره هم چرخش غوزک وفقط کفش طبی با کفی تجویز کردند شکل ظاهری پای دخترم خیلی بده به طوری که هرکسی متوجه مشکلش میشه آیا باعمل میشه درمانش کرد یا نه؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بايد معاينه بشن و بررسى انجام بشه .عمل جراحى به تغيير شكل پا كمك مى كنه ولى صرف زيبايى دليل جراحى نيست

      با احترام

  • تصویر کاربر Sdg جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    ببخشید میشه بگید هزینه عمل کف پای صاف تقریبا چقدر هست و از چه سنی میشه عمل کرد؟؟؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      درود 

      از هشت-نه سالگى و ترجيحا ١٢-١٣ سالگى مى شه عمل كرد و بستكى به نوع كف پاى صاف و معاينه و راديوگرافى نوع عمل متفاوته 

      با احترام

  • تصویر کاربر شیرین دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام سال نو مبارک، مامان اسرا هستم که تیر ۹۸ جراحی اصلاح صافی پا براش انجام دادین فرموده بودین برای برطرف شدن درد پا بعد از اردیبهشت که مطلب ان شالله باز بشه برای برداشتن پروتز بیاییم مطب ،ولی هر روز که میگذره درد پا و به دنبالش لنگش پاش بیشتر میشه گاهی روزه ااز اول صبح درد شروع میشه و تا شب بیشتر میشه درد الان بیشتر از دردهای ناشی از صافی کف پاشه، چی صلاح میدونید با توجه به شرایط الان چکار براش بکنیم خیلی اذیت میشه بیشتر از قبل عمل
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      فعلا اگه مشكل گوارشى يا حساسيت دارويى يا فاويسم ندارند از استامينوفن كديين هر شش ساعت و ناپروكسن ٥٠٠ هر دوازده ساعت استفاده كنن با معده پر

      با احترام

    2. تصویر کاربر شیرین شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و ممنون از پاسخگوییتون این مدت از بس از مسکن هایی که نام بردین خورده مشکل معده پیدا کرده ولی بعضی وقت ها از شدت درد پا بیخیال درد معده میشه و مسکن میخوره ظاهرا تا باز شدن مطب چاره ای جز تحمل نداره
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      توى منزل حتما از دمپايى استفاده كنند و تمرين ايستادن روى پنج رو براى تقويت عضلات ساق انجام بدن و پاشون رو به طور متناوب در ظرف آب گرم و سرد بگذارند

      با احترام

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری