منو

روش هایی برای کاهش درد آرتروز زانو با ورزش

طبق آمار بنیاد آرتریت، نزدیک به ۳۱ میلیون نفر همراه با درد آرتروز زندگی می کنند. آرتروز یا استئو آرتریت رایج ترین علت ناتوانی در میان افراد بالغ بوده و به طور شایع در مفاصل زانو پدیدار می شود. پس از شروع شدن فرایند بیماری هیچ راهی برای احیای آسیب های مفصلی وجود ندارد. به همین دلیل، پیشگیری از پیشرفت و کاهش درد آرتروز زانو و درمان آرتروز اهمیت دارد.

بر اساس گزارش بنیاد آرتریت در سال ۲۰۱۸، با گذشت هر ۱۰ سال از سن فرد، احتمال ابتلا به علائم آرتروز زانو افزایش می یابد. این گفته در سنین ۵۵ تا ۶۴ سال به طور ویژه ای آشکار تر است. تعداد افراد مبتلا به آرتروز در چند دهه اخیر به طور ثابت رو به افزایش بوده و احتمال دارد این افزایش به دلیل چاقی یا افزایش سن جمعیت باشد. شیوع این بیماری در میان کهنه سربازان ارتش آمریکا از این مقدار نیز بالا تر است.

بنیاد آرتریت بیان  می دارد که از هر ۳ کهنه سرباز ۱ نفر از التهاب مفصلی (آرتروز) رنج می برد.

علائم آرتروز زانو

علائم آرتروز اغلب به آرامی و در طول زمان نمایان می شوند. امکان دارد افراد در هنگام حرکت دادن یا اعمال فشاری اندک به زانو ها احساس درد کنند. در صورت بی حرکت ماندن برای یک مدت امکان دارد زانو ها خشک شده یا توانایی حرکت کردن در محدوده حرکتی خود را نداشته باشند. همچنین، احتمال دارد افراد در حین حرکت دادن زانو ها سایش آن ها را شنیده یا احساس کنند. این علائم به دلیل تغییر غضروف ها بروز می کنند.

غضروف بافتی سفت بین مفاصل است که به حرکت آن ها کمک می کند. هنگامی که غضروف آسیب دیده یا کاملا تحلیل رود، استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند. علاوه بر سن و چاقی، عوامل دیگری نیز می توانند افراد را در معرض خطر بالای ابتلا به درد آرتروز زانو قرار دهند. برای مثال، بنیاد آرتریت بیان می دارد که ورزشکاران بازنشسته ای که حرکات تکراری انجام داده یا قبلا آسیب هایی در حین ورزش دیده اند حتی در صورت گذشت چندین سال از این اتفاقات مستعد ابتلا به آرتروز زانو می باشند.

شغل هایی که سبب آسیب های ناشی از فشار های مداوم و تکراری می شوند نیز افراد را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می دهند. برخی افراد به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به آرتروز زانو هستند.

فرایند تولید غضروف در بدن این افراد دچار اختلال شده و سرعت آسیب دیدن مفصل زانو افزایش می یابد. پیچ خوردگی زانو مشکلی است که بر اثر آسیب دیدن رباط های زانو ایجاد می شود. این عارضه با کشیدگی مینیسک و کشیدگی در مفصل زانو متفاوت است زیرا در کشیدگی مفصل، عضلات زانو آسیب می بیند.

تشدید علائم آرتروز زانو

آرتروز زانو یک بیماری مزمن بوده و وجود درد آن همواره ممکن است. با این حال، بدتر شدن درد، بروز آن در حالت استراحت یا بیدار شدن از خواب در اثر درد می توانند از علائم پیشرفت آرتروز زانو باشند. وجود علائم دیگر از جمله تورم، قفل شدگی یا گرفتگی زانو نیز می توانند نگران کننده باشند. باید علائم جدید یا بدتر شدن علائم قبلی را با پزشک خود در میان گذاشت تا او تغییرات لازم را در برنامه درمانی اعمال کند

برای جلوگیری از آرتروز چه بخوریم؟

گنجاندن غذاهای خاص در رژیم غذایی می تواند استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با التهاب و بیماری کمک کند. افراد مبتلا به آرتروز می توانند غذای زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا علائم آنها کاهش یابد:

۱. لبنیات: شیر، ماست و پنیر سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند. این مواد مغذی قدرت استخوان را افزایش می دهند که ممکن است علائم دردناک را بهبود بخشد. لبنیات همچنین حاوی پروتئین هایی است که می تواند به عضله سازی کمک کند. افرادی که قصد دارند وزن خود را کنترل کنند می توانند گزینه های کم چرب را انتخاب کنند.

۲. سبزیجات برگ تیره: سبزیجات برگ تیره سرشار از ویتامین D و مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان های ضد استرس هستند. ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است و همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن در مقابله با عفونت کمک کند. سبزیجات برگ تیره همانند: اسفناج، کلم پیچ، کاهو رومی، برگ شلغم، بوک چوی …

۳. کلم بروکلی: کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است که محققان معتقدند می تواند پیشرفت آرتروز را آرام، کند. این سبزی همچنین سرشار از ویتامین K و C و همچنین کلسیم تقویت کننده استخوان است.

۴. چای سبز: پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که کارشناسان معتقدند ممکن است بتوانند التهاب را کاهش داده و سرعت آسیب غضروف را کاهش دهند. چای سبز حاوی مقادیر بالایی پلی فنول است.

۵. سیر: دانشمندان معتقدند ترکیبی به نام دیالول دی سولفید که در سیر وجود دارد ممکن است در برابر آنزیم های بدن که به غضروف آسیب می رسانند کار کند.

۶. آجیل: آجیل برای قلب مفید است و حاوی مقادیر بالای کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین E و فیبر است. آنها همچنین حاوی آلفا لینولنیک اسید (ALA) هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

آرتروز زانو را جدی بگیرید! زیرا می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند کیست بیکر شود. 

راه های تسکین درد آرتروز زانو

خوشبختانه، راه هایی برای مدیریت آرتروز و تسکین درد زانو پیش از درمان قطعی آرتروز زانو وجود دارد. ایجاد تغییرات در سبک زندگی از جمله انجام ورزش های مناسب برای مفاصل، داشتن وزن مناسب، توجه به علائم بدن خود و مصرف دارو ها همگی می توانند به کنترل درد آرتروز زانو کمک کنند. در لیست پایین برخی از این تغییرات آورده شده اند.

آرتروز زانو

درمان آتروز زانو با ورزش

ورزش های هوازی کم تماس همچون پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا به عنوان مواردی مفید برای زانو در نظر گرفته می شوند. دکتر پیزتسکی معتقد است که این ورزش ها برای عضله سازی در اطراف مفاصل آسیب دیده مفید بوده و به حفظ عملکرد و طرز قرار گیری مناسب آن ها کمک می کنند.

افراد باید جهت دریافت دستورالعمل های شخصی درباره زمان و نحوه انجام ورزش ها به فیزیوتراپیست مراجعه کنند. ورزش هایی ضربه رسان به مفاصل همچون دویدن یا تنیس می توانند سبب تحلیل روی بیشتر زانو های آسیب دیده شوند.

این نوع ورزش ها سبب بروز درد بیشتر می شوند. در چنین ورزش هایی افراد به دلیل درد از عضلات خود استفاده نکرده، قدرت این عضلات تحلیل رفته و طرز قراری گیری آن ها از حالت مناسب خارج می شود. این وضعیت می تواند به جراحی تعویض مفصل زانو نیز منجر شود. باید به علائم بدن خود توجه کرده و در صورت احساس درد انجام فعالیت دردناک را متوقف کرد.

* جهت تقویت عضلات تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری را با یکدیگر ترکیب کنید.

برنامه های ورزشی مناسب برای آرتروز باید در کنار تمرینات هوازی تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری را نیز شامل شوند. در حالی که تمرینات قدرتی به عضلات اطراف مفصل کمک می کنند، تمرینات کششی انعطاف پذیری زانو را حفظ کرده و گاهی بهبود نیز می بخشند.

🛑 این مقاله را حتما بخوانید: درمان مشکل زانوی ضربدری با حرکات اصلاحی و ورزش 🛑

* عضلات خود را قبل از ورزش گرم و پس از آن سرد کنید

در صورت ابتلا به آرتروز زانو نباید یکباره به سراغ برنامه ورزشی رفت. به طور کلی، گرم کردن مفاصل را نرم، حرکت آن ها را آسان تر و خطر آسیب دیدن حین ورزش را کم می کند. سرد کردن نیز در برگشتن بدن به حالت عادی مفید است. افراد می توانند نحوه صحیح سرد یا گرم کردن را از مربی یا فیزیوتراپیست خود سوال کنند.

کنترل وزن برای کاهش درد آرتروز

اضافه وزن فشار و استرس بیشتری بر روی زانو های آسیب دیده اعمال می کند. طبق یک مطالعه رادیولوژی در سال ۲۰۱۷ در صورت داشتن اضافه وزن، کاهش آن می تواند مقداری از درد زانو را کم کرده و حتی سرعت تحلیل  غضروف را نیز کاهش دهد. تحقیقات نشان داد هر چه شرکت کنندگان وزن بیشتری از دست دادند، بهبود  بیشتری را تجربه کردند. در صورت داشتن اضافه وزن، کاهش آن می تواند برای تسکین درد زانو مفید باشد

کفش مناسب افراد مبتلا به زانو درد

تعداد قابل توجهی از مقالات علمی نشان می دهند که در صورت ابتلا به آرتروز زانو، انتخاب کفش مناسب اهمیت دارد. در واقع، کفش های صاف و منعطف با تقلید حرکت طبیعی پا می توانند فشار وارد شده بر زانو را در حین فعالیت های روزانه کاهش دهند.

🛑 این مقاله را حتما بخوانید: علت زانو درد چیست؟ 🛑

ورزش برای ارتریت زانو

۱. بالا بردن پا: تقویت عضلات برای حمایت از مفاصل ضعیف. روی زمین دراز بکشید، قسمت بالای بدن با آرنج ها پشتیبانی می شود. زانوی چپ خود را خم کنید، پا را روی زمین بگذارید. پای راست را صاف نگه دارید، انگشتان پا به سمت بالا باشد. ماهیچه های ران خود را سفت کرده و پای راست خود را بالا بیاورید.

بالا بردن پا

همانطور که در تصویر نشان داده شده است ۳ ثانیه مکث کنید. ماهیچه های ران خود را محکم نگه دارید و پای خود را به آرامی به زمین بیاورید. دوباره لمس کنید و بالا بیاورید. دو ست ۱۰ تایی انجام دهید. بعد از هر ست پاها را عوض کنید.

۲. بالش را فشار دهید: این حرکت به تقویت داخلی پاها کمک می کند تا از زانو حمایت کند. به پشت دراز بکشید، هر دو زانو خم شده است. یک بالش بین زانوها قرار دهید. زانوها را به هم فشار دهید و بالش را بین آنها بچرخانید. ۵ ثانیه نگه دارید. آروم باش. دو ست ۱۰ تایی انجام دهید. بعد از هر ست پاها را عوض کنید.

۳. پاشنه بلند کردن: بلند شوید و پشت صندلی را برای تکیه نگه دارید. پاشنه های پا را از زمین بلند کرده و روی پنجه هر دو پا بلند شوید. ۳ ثانیه نگه دارید. به آرامی هر دو پاشنه پا را روی زمین بیاورید. دو ست ۱۰ تایی انجام دهید.

۴. بالا بردن ساق پا:  بایستید و پشت صندلی را برای تعادل نگه دارید. وزن خود را روی پای چپ خود قرار دهید. بلند بایستید و پای راست را به پهلو بلند کنید، پای راست را صاف و ماهیچه های خارجی ساق پا را کشیده نگه دارید. ۳ ثانیه نگه دارید، سپس پا را به آرامی پایین بیاورید. دو ست ۱۰ تایی انجام دهید. بعد از هر ست پاها را عوض کنید.

همسترینگ کشش

۵. همسترینگ کشش: حرکات کششی شما را انعطاف پذیر می کند و دامنه حرکتی شما را بهبود می بخشد، یا اینکه تا جایی می توانید مفاصل خود را در جهت های خاصی حرکت دهید. این حرکت به شما کمک می کند شانس درد و آسیب خود را کاهش دهید.

همیشه ابتدا با ۵ دقیقه پیاده روی خود را گرم کنید. وقتی آماده کشش همسترینگ هستید دراز بکشید. یک ملحفه را دور پای راست خود حلقه کنید. از ورق برای کمک به کشیدن پای راست به بالا استفاده کنید. ۲۰ ثانیه نگه دارید، سپس ساق را پایین بیاورید. دو بار تکرار کنید. سپس، پا را عوض کنید.

ورزش های مضر برای آرتروز زانو

به طور کلی، ورزش کردن گردش خون را در بدن شما افزایش داده و شما نباید در صورت داشتن آرتروز زانو، ورزش را ترک کنید. بلکه باید با مشورت پزشک خود، تمرینات مناسب را برای کاهش درد آتروز زانو انتخاب کرده و شیوه درست حرکات را عملی کنید.

در صورتی که زانودرد و مشکلات شدید زانو دارید، برخی از تمرینات باید احتیاط بیشتری انجام شود. زیرا احتمال اشتباه انجام دادن این حرکات بیشتر است. این حرکات عبارتند از:

  • حرکت لانگز
  • اسکات عمقی
  • کشش هاردلر
  • کشش کامل زانو

 

ورزش پیاده روی برای آرتروز

آرتروز زانو و پیاده روی

توجه به نکات مراقبتی و انجام احتیاطات لازم، می تواند به تداوم پیاده روی شما با وجود آرتروز زانو و درد زانو کمک کند. در اینجا به ۱۲ نکته که باید در هنگام پیاده روی با زانوی آرتروزی به آن دقت کنید اشاره می کنیم:

۱- همراه با پیاده روی، دوچرخه زدن را نیز انجام دهید تا عضلات مخالف شکل بهتری برای حمایت از زانو بگیرند.

۲- هدف خود را ۶۰۰۰ قدم در روز قرار دهید.

۳- پیاده روی خود را زمان بندی کنید. به این صورت که با توجه به هدف خود، زمان مشخصی را در روز قرار دهید و زمان تعیین شده را نیز بخش بندی کنید. شما می توانید با ۳۰ دقیقه در روز و دوره های ۱۰ دقیقه ای با استراحت بین دوره ها شروع کنید.

۴- روی سطوح نرم تر پیاده روی کنید. گاهی سطوح غیر مسطح تمرینات تعادلی بیشتری را برای شما فراهم می کنند. راه رفتن روی آسمان تا سطوح سیمانی (مانند کف پاساژها و …) برای شما بهتر است.

۵- کفش مناسب انتخاب کنید.

۶- در طول روز یک جا ننشینید. هر ۱۵ دقیقه یک بار بلند شده و کمی قدم بزنید.

۷- وزن خود را کنترل کنید.

۸- بعد از پیاده روی از کمپرس سرد استفاده کنید.

۹- در صورتی که احساس خستگی کردید، پای خود را بالا نگه دارید.

۱۰- در صورت نیاز از عصای کوهنوردی استفاده کنید.

۱۱- در ساعاتی از روز که معمولاً درد کمتری دارید پیاده روی کنید.

۱۲- پیش از پیاده روی، با حرکات کششی مناسب پای خود را گرم کنید.

درمان غیر جراحی زانو درد

زانو بند و عصا می توانند نقش مهمی در کاهش درد آرتروز زانو و بهبود عملکرد این مفصل ایفا کنند. برخی مواقع وجود دارد که درد زانو ناتوان کننده بوده اما هنوز وقت مناسب برای جراحی فرا نرسیده است. در این مواقع وسایل کمکی می تواند به افراد کمک کنند. جهت انتخاب وسایل کمکی مناسب می توان با یک متخصص کار درمانی مشورت کرد.

عمل آرتروسکوپی زانو چیست؟

جهت مراقبت از آرتروز زانو از یک تیم درمانی کمک بگیرید

این تیم درمانی باید شامل یک پزشک همچون متخصص طب فیزیکی، روماتولوژیست یا متخصص طب ورزشی باشد تا هدایت درمان های غیر جراحی را بر عهده گیرد. همچنین، فیزیوتراپیست و متخصص تغذیه نیز می توانند از دیگر اعضای مهم این تیم باشند.

کاهش درد آرتروز با دارو

برای درمان آرتروز چه بخوریم؟

دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (بدون نسخه یا تجویزی) از موارد اصلی درمان  درد آرتروز زانو به شمار می روند. البته با اینکه این دارو ها موثر هستند اما عوارض جانبی خود را نیز دارند. با اینکه این دارو ها روند پیشرفت بیماری را آهسته نمی کنند اما معمولا به بیماران توصیه می شود که در صورت نیاز به تسکین درد از آن ها استفاده کنند.

درمان های دیگری نیز برای رفع درد، گرفتگی و تورم زانو وجود دارند که از جمله آن ها می توان به استامینوفن و تزریق کورتیکوستروئید (کورتون) و ژل هیالورونیک اسید به مفاصل اشاره کرد.

با اینکه دارو های کورتیکوسترویید به طور رایج به بیماران داده می شوند اما اثرات بلند مدت آن ها تحت بررسی و تحقیق می باشند. گرما و سرما درمانی می توانند برای رهایش علائم مفید باشند. بیماران می توانند برای رفع درد و تورم مفصل از یخ و جهت رفع خشکی آن از گرما استفاده کنند. باید با پزشک خود همکاری کرد تا از داشتن بهترین برنامه درمانی اطمینان بدست آورد.


دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایرج شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    دکتر سلام من ۳۶ سال دارم زمان کوه نوردی رو به سربالا میرم درد ندارم ولی شیب رو به پایین میام درد شدیدی به زانو هام میاد نشانه چه بیماری هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش)

      مشکل کشکک

      تمرینات عضله چهارسر انجام بدین

  • تصویر کاربر فرشاد شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۰ ساله که بیماری پسوریازیس دارم و ۴۰ ساله هستم و در حال حاضر در هر ۲ زانو دارای تورم و عدم حرکت شدم لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      اولین قدم اینه که به یک همکار روماتولوژیست مراجعه کنید 

  • تصویر کاربر اکبری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ارتروز زانو دارم و کمی رماتیسم که زانوهام موقه راه رفتن خیلی دردناک و خشک شده ایا تزریق ژل به زانو میتونه در درمان مشکل زانوهام مفید باشه؟ سن 60 وزن 71 قد 158
    خیلی خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      نهايتا ممكنه موقتا موثر باشه به شرط اين كه آرتروز خفيف باشه

  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من بیست سالمه دخترم و قدم ۱۶۲ بنظرتون میشه افزایش قد داشت؟
    صفحات رشدم بسته شده؟
    خانوادم همشون بالای ۱۷۵ هستن و فقط من قدم کوتاه تره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به احتمال زياد صفحات رشد بسته هستند

  • تصویر کاربر میم یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من ارتروز زانو دارم وچند روزی است ورزش با کش را شروع کردم ولی متاسفانه درد زانویم خییییلی بدتر شده که ختی دیگه نمیتونم برای ورزش ساده زانو را خم کنم ممنون مبشم راهنمایی بفرمایید چه خرکتی انجام بدهم. سن من ۵۸
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تمرينات ايزومتريك ساده و سبك انجام بدين 

  • تصویر کاربر زمانی چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام ،دختری 12ساله دارم قدش153وزن 43کیلو،عکس از مچ دستش گرفتم امکان افزایش قد داره ..
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      قطعا رشد مى كنه 

  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    ۶۳ساله هستم ۲۸ساله ارتریت روماتویی دارم وزانوم تخریب شده وبخاطر پوکس استخوان شدید ریسک عمل هم گفتن بالاست لطفا میشه راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بهترين درمان تعويض مفصل هست براى شما 

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من دیسک خفیف گردن با آرتروز گردن دارم همراه گرفتگی عضلات گردن
    دوز اول واکسن کرونا رو که زدم دردم بیشتر شد
    الان دو هفته از نوبت دوم واکسن میگذره ولی هنوز نزدم

    اگه دوز دوم رو تزریق کنم مشکلی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير

  • تصویر کاربر زردویی دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام من اهل کرمانشاه شهر ستان پاوه هستم. مادر من 58 سال سن دارد و منطقه ما کوهپایه ای و پله کانی است و پله زیاد داریم. مادرم در اثر فشار کار در گذشته و بالا و پایین رفتن از پله ها , پاهایش درد زیادی دارد و قرص سلکو کسیب 100 و ویتامین B1 و ویتامین D 1000 مصرف می کند. وزن مادرم 57 کیلوگرم و قد 170cm است. البته مادرم دیابت دارد و داروی قلب هم مصرف می کند.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نفرمودين كجاى پا درد داره 

      در هر حال معاينه و راديوگرافى لازمه

  • تصویر کاربر مهشید چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    باسلام دختر ۲۳ ساله هستم که سال پیش ب طورناگهانی دچار دردشدید لگن و ناتوانی در حرکت شدم دکترهای زیادی رفتم الان مچ دست مچ پا و زانو قفسه سینه و پشتم هم درد میکنه ام ار ای دادم دکتر نوشته تصویر اسکلروز درمفاصل ایلیاک دکتر روماتولوژیست بم گفت روماتیسم لگن داری اما دوتا ارتوپد به من گفتن سندروم فیبروملانژیا داری من واقعا موندم تو این سن با این دردها کدوم دستخ دارویی رو مصرف کنم😔خواهش میکنم کمکم کنین ایا تصویر اسکلروز که دیده شده در ام ار ای من همون فیبروملانژیا هست یا واقعا روماتیسمه ازمایش FANA وHLB27 هم منفی شده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

       فيبروميالژى تغيير در اون مفصل لگن ايجاد نمى كنه 

      تست از نظر تب مالت هم بدين

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر