منو

علت و درمان درد ماهیچه پشت ساق پا

ماهیچه پشت ساق پا عمدتا از دو عضله به نام‌های گاستروکنمیوس و سولئوس و یک عضله کوچک به نام پلانتاریس تشکیل شده است. این عضلات اگر بیش از حد کشیده شوند، دچار آسیب خواهند شد.

آسیب عضله‌ی ساق می‌تواند در حد یک کشیدگی ساده باشد که در خانه درمان می‌شود یا در حد یک پارگی جدی که نیاز به مراجعه به پزشک  دارد.

دلایل آسیب دیدگی ماهیچه پشت ساق پا

آسیب ماهیچه عضلات پشت ساق پا اغلب اوقات در ورزش‌هایی اتفاق می‌افتد که نیاز است خیلی سریع پاهای خود را حرکت دهید تا ناگهان سرعت بالایی به دست آورید. این ورزش‌ها عبارتند از تنیس، بیس‌بال، فوتبال، و حتی دویدن ساده.

حرکت‌های ناگهانی می‌تواند به عضله‌ی ماهیچه پشت ساق پا فشار بیاورد و آن را بیش از حد طبیعی دچار کشیدگی کند. این اتفاق می‌تواند به صورت ناگهانی (آسیب حاد) یا در طول زمان (آسیب مزمن) رخ دهد.

علت درد عضله پشت ساق پا

اگر فشار زیادی به عضلات پشت ساق پای خود آورده باشید یا به درستی از آن استفاده نکرده باشید، ممکن است درد شدید یا کشیدگی را در ناحیه تاندون های پشت ساق پای خود به همراه ورم تاندون احساس کنید. یکی دیگر از علل درد پشت ساق پا، سیاتیک است که در این حالت همراه با کبودی خواهد بود.

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا

روش های درمان درد عضلات پشت ساق پا بسته به علت آن متفاوت است، اما اکثرا می توان آن را در خانه برطرف کرد. در مورد درد پشت ساق پا ناشی از استفاده بیش از حد یا ضربه خفیف تا متوسط، چند نکته وجود دارد:

۱. داروهای OTC، درد ساق پا را می توان با مسکن های رایج مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن تسکین داد. 

۲. کشش، کشش سبک می تواند به کاهش درد ساق پا کمک کند. بعد از اینکه علائم کمی فروکش کرد، باید عضلات ساق پا را کشش دهید.

۳. هیدراته بمانید، هیدراته ماندن یکی دیگر از راه های کلیدی برای جلوگیری از درد ساق پا است. این به این دلیل است که کم آبی بدن مستقیماً باعث گرفتگی عضلات می شود.

برای آسیب های جدی تر، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. برای درد ساق پا ناشی از شرایطی مانند DVT، سندرم کمپارتمان یا DPN، مداخله پزشکی شامل جراحی و داروها مورد نیاز است. اگر درد شدیدتر شد یا طی چند روز کاهش نیافت، باید با پزشک خود مشورت کنید.

علائم پارگی عضله‌ پشت پا

درد ساق که در قسمت بطن عضله‌ی ساق آن را احساس می‌کنید اغلب اوقات ناشی از کشیدگی یا پارگی عضله‌ی ساق پا است. پارگی عضله‌ی ساق  را گاهی اوقات با مواردی مانند پارگی زردپی آشیل، تاندینوپاتی آشیل، کرامپ ساق، یا حتی درد سیاتیکی اشتباه می‌گیرند یا آن را به درد کمر مرتبط می‌دانند.

اگر سابقه‌ی پارگی آشیل دارید، در این مورد هم ممکن است فکر کنید چیزی به ساقتان اصابت کرده یا صدای تق  به گوشتان برسد. اما تقریباً در ۱۰۰ درصد موارد، دچار یک درد ناگهانی در پشت ساق  می‌شوید. در طول چند ساعت بعدی، به سختی می‌توانید راه بروید و قدم بردارید یا خیلی سخت می‌توانید روی پایتان بایستید یا روی انگشتان پا بلند شوید. درموارد پارگی شدید عضله‌ی ساق  تورم و خون‌مردگی دیده می‌شود.

درمان پارگی عضله ساق پا

فشارهای عضلانی (کشش یا پارگی عضلات پشت ساق پا) معمولاً زمانی رخ می دهد که ماهیچه ای بیش از حد خود کشیده می شود و بافت ماهیچه ای در حین فعالیتی مانند دویدن سریع یا لگد زدن به یک توپ پاره می شود.

✳️ به عضله آسیب دیده استراحت دهید (استراحت موقت و کاهش  فعالیت های ورزشی).

✳️ می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای تسکین درد و تسکین تورم استفاده کنید.

با کاهش تدریجی درد، پزشک یک برنامه توانبخشی را برای بازگرداندن محدوده طبیعی حرکت در پای شما و تقویت تدریجی ماهیچه آسیب دیده توصیه میکند.

ممکن است لازم باشد توسط یک متخصص مانند ارتوپد مورد ارزیابی قرار بگیرید و برای ترمیم عضله آسیب دیده، برای چند هفته از بریس یا گچ استفاده کنید. اما در شرایط حساس شاید نیاز به ترمیم عضله پاره شده توسط متخصص ارتوپدی باشد. 

علت پارگی ماهیچه

علت پارگی ماهیچه چیست؟

پارگی عضله‌ی ساق معمولاً هنگام سرعت گرفتن یا تغییر جهت اتفاق می‌افتد، مثلاً هنگام تغییر سرعت دویدن. با این حال، در درصد کمی از افراد، پارگی عضله‌ی ساق حتی با راه رفتن ساده هم ممکن است ایجاد شود.

شایع‌ترین پارگی در عضله‌ی ساق، در سر داخلی عضله‌ی گاستروکنمیوس رخ می‌دهد. با این حال، هر یک از عضلات دیگرتان هم ممکن است دچار پارگی شود:  سر خارجی گاستروکنمیوس، سولئوس، پلانتاریس.

بیشتر بخوانید: بورسیت پاشنه (التهاب پشت پاشنه پا) چیست؟

کشیدگی ماهیچه پا چیست؟

کشیدگی  عضله ساق  زمانی رخ می‌دهد که بخش از عضلات (گاستروکنمیوس، سولئوس، پلانتاریس) فراتر از میزان تحملش در برابر کشش، دچار کشیدگی شود.

کشیدگی ماهیچه ساق اغلب در طول سرعت گرفتن یا تغییر ناگهانی جهت هنگام دویدن رخ می‌دهد.

کشیدگی عضله‌‌ی ساق که در اکثر مواقع در عضله‌ی گاستروکنمیوس رخ می‌دهد، ممکن است بسیار خفیف یا خیلی شدید باشد و به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود:

✳️ کشیدگی درجه ۱

عضله به علت پارگی‌های در حد میکرو و خیلی کوچک در فیبرهای عضلانی، دچار کشیدگی می‌شود. فرد می‌تواند به فعالیتش ادامه بدهد اما درد خواهد داشت. بهبود کامل تقریباً دو هفته طول می‌کشد.

✳️ کشیدگی درجه ۲

در این‌جا فیبرهای عضلانی تا حدودی پاره شده‌اند، بنابراین فرد نمی‌تواند به فعالیت ادامه دهد. بهبود کامل تقریباً پنج تا هشت هفته طول می‌کشد.

✳️ کشیدگی درجه ۳

شدیدترین نوع کشیدگی که با پارگی و ازهم‌گسیختگی فیبرهای عضلانی همراه است. بهبود کامل سه تا چهار ماه طول می‌کشد.

آسیب ساق تنیس‌بازان یعنی چه؟

شایع‌ترین نوع کشیدگی عضله‌ی ساق، پارگی بخش داخلی عضله‌ی گاستروکنمیوس است و دلیل این نامگذاری این است که چنین آسیبی اغلب در تنیس‌بازان مشاهده می‌شود. به ویژه در محل اتصال تاندون _ عضله یعنی جایی که تاندون‌ها با بطن عضله اتصال پیدا می‌کنند، شایع‌ترین منطقه‌ای است که آسیب می‌بیند.

از شایعترین علائمی که درد قدام زانو دارد، همین درد مبهم و در بعضی مواقع خیلی شدیدی است که در ناحیه زانو به تدریج شروع می‌شود.

درمان کش آمدن ماهیچه پشت پا

اولین درمان کشیدگی ماهیچه ساق R.I.C.E است (یعنی استراحت، یخ، فشار، بالا نگه داشتن عضو) که در سه تا پنج روز بعد از آسیب مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شرح زیر است:

۱. استراحت

خیلی مهم است که عضله استراحت کند، یعنی از هرگونه فعالیتی که ایجاد درد می‌کند باید پرهیز کرد. همچنین هر فعالیت شدید یا کشیدگی اضافی باید محدود شود؛ پس، دویدن، پریدن، یا بلند کردن وزنه ممنوع است. همچنین، تا زمانی که کاملاً درد از بین نرفته است، نباید دوباره ورزش کنید. ممکن است پزشک برایتان چوب زیر بغل تجویز کند تا فشار اضافی به ماهیچه‌ی آسیب‌دیده وارد نشود.

۲. یخ

برای کاهش تورم توصیه می‌شود که از یخ با فواصل بیست دقیقه‌ای چندین بار در روز روی ساق پا استفاده شود. بهتر است که یخ به طور مستقیم با پوست پا تماس نداشته باشد، به این منظور می‌توانید از یک حوله‌ی نازک یا یک کیسه یخ استفاده کنید.

۳. فشار

خیلی خوب است که ساق پای آسیب‌دیده را با یک بانداژ فشاری کشی باندپیچی کنیم (به شیوه‌ ACE) تا خون در پا جمع نشود. برخی ورزشکاران می‌دانند که نوارپیچ کردن و چسب زدن ساق پا باعث کاهش درد و پیشگیری از آسیب بیش‌تر می‌شود. استفاده از  چسب کینزیولوژی هم یک راه آسان برای بانداژ راحت عضله‌ی ساق محسوب می‌شود.

۴. بالا بردن عضو آسیب‌دیده

برای کاهش تورم عضو آسیب‌دیده باید آن را بالاتر از سطح قلب نگه داشت.

پزشک ممکن است حدوداً سه روز از داروهای ضد التهابی مثل یک NSAID (مثلاً ایبوپروفن) استفاده کند تا درد و تورم کاهش یابد.

علاوه بر استفاده از پروتکل R.I.C.E. ممکن است فرد نیاز به توان‌بخشی به کمک یک فیزیو‌تراپیست داشته باشد که البته این به شدت آسیب بستگی دارد. تمرین‌ها یا مداخله‌های یک فیزیو‌تراپیست ممکن است شامل این موارد باشد:

۵. محدوده‌ تمرین‌های کششی

وقتی درد حاد از بین رفت، با حرکات کششی پاسیو، کشش ملایم عضلات را شروع کنید. با زانوی صاف، به آرامی عضلات پا و انگشتانتان را تا آن‌جا که می‌توانید به سمت خودتان بکشید تا ماهیچه‌ی ساق پا کشیده شود. ۱۰ ثانیه نگه دارید و ۵ تا ۱۰ مرتبه این حرکت را تکرار کنید.

۶. تمرینات کششی پیش‌رونده

وقتی ماهیچه ترمیم شد، می‌توانید شروع به استفاده از برنامه‌ی منظم کششی و انعطاف‌پذیری کنید تا دامنه‌ی حرکتی را دوباره به دست آورید و از آسیب‌های آتی پیشگیری کنید. وقتی این تمرینات را شروع کردید، حتماً به توصیه‌های تراپیست خود عمل کنید.

۷. استفاده از فوم رولر

همچنان که عضله‌ی آسیب‌دیده‌ی ساق پا بهبود پیدا می‌کند، می‌توانید با استفاده از یک فوم رولر ماساژهای ملایمی را انجام دهید که کمک می‌کند بافت اسکار کمتر شکل بگیرد و جریان خون به این ناحیه هم بهبود پیدا می‌کند.

۸. تقویت عضله پشت ساق پا

وقت بهبود پیدا کردید، و هنگام استفاده از تمرینات ابتدایی استقامتی دردی نداشتید، به تقویت عضلات پشت ساق پا بپردازید تا از صدمات مربوط به این قسمت پیشگیری کنید.

به یاد داشته باشید که هدف توان‌بخشی این است که هرچقدر که ممکن است سریع‌تر به فعالیت‌های نرمال برگردید بدون این که آثار جانبی بلندمدتی داشته باشد. اما اگر بخواهید خیلی زود این مسیر را طی کنید، ریسک آسیب‌های مزمن را در پی خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که سرعت بهبودی افراد متفاوت است، و توان‌بخشی شما باید متناسب با نیازها و پیشرفت شما باشد، نه بر اساس روز و تقویم.

برای اطمینان از تشخیص صحیح و توانبخشی سریع، مراجعه به پزشک و یک فیزیوتراپیست توصیه می‌شود.

دکتر ماهیچه ساق پا

ورزش برای گرفتگی عضلات پشت ساق پا

هم تمرینات کششی و هم استقامتی برای آسیب‌های عضلات پشت ساق پا مهم هستند. تمرینات فقط باید پس از گذشت از مرحله‌ی حاد بهبودی شروع شود و همیشه هم بدون درد انجام گردد.

✔ وقتی مراحل اولیه‌ی بهبود تکمیل شد توصیه می‌شود از کشش فعال ماهیچه‌ی ساق پا استفاده کنید. این تمرینات شامل حرکت دادن پا برای کشش عضلات هستند.

✔ همچنان که ماهیچه بهبود پیدا می‌کند، کشش‌های استاتیک باید با زانوی صاف و خمیده انجام شود تا روی عضلات گاستروکنمیوس و سولئوس تاثیر بگذارد.

✔ تمرینات قدرتی را هم می‌توان به محض آن که درد اجازه داد، انجام داد. می توان این کار را با یک باند مقاوم (مثل کش های ورزشی و تراباند) انجام داد به این ترتیب که در حالت نشسته دو سر باند را در دست نگه می دارید و حلقه ایجاد شده را از کف پا عبور می دهید (مثل رکاب).در مقابل مقاومت باند و دست سعی می کنید تا پنجه پا را به سمت پایین خم کنید.

✔ و سرانجام، تمرینات پویا و کاربردی‌تر، آن شکاف بین تمرین‌های پایه‌ی توانبخشی و آمادگی کامل فردی را پر می‌کند.

دکتر رضا نادری فوق تخصص مچ پا و ارتوپدی

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    درد ماهیچه پشت پا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      براى علت يابى بايد معاينه بشن 

      ويك دليل مى تونه انتشار درد از كمر باشه

  • تصویر کاربر یاسر یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من چند روز پیش تصادف کردم پشت ساق پا زیر زانو پارگی اتفاق افتاد که بیمارستان رفتم وبخیه زدن ولی نمیدونم که الان باید چیکار کنم چون هم خیلی ورم داره هم موقع راه رفتن درد میکنه زیر زانو هم خون مردگی زیادی هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به اورژانس همون بيمارستان مراجعه كنيد موظف هستن بررسى كنم 

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام من 13 سالمه و هنگام فوتبال بازی کردن دردی شدید ی در ساق پلم حس کردم 3 هفته استراحت کردم و الان قشنگ میدوم و میشوتم اما امروز توپ خود به پام ولی مثل ان موقع درد نداشت والان راه می روم کمی درد حس می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بهتره يك راديوگرافى ساده بگيريد و در صورت وجود درد تمرين و بازى فوتبال انجام ندين

  • تصویر کاربر یوسف دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    باسلام
    سه ماه پیش در تمرین فوتبال عضله دوقلوی پای چپم تقریبا کنی پایین تر از زیر زانو بشدت درد گرفت و به پزشک مراجعه نمودم گفت مشگل خاصی نیست و آمپول دگزا متازون وقرص ناپروکسن وده جلسه فیزیو تراپی تجویز کرد و داروهارا مرتب استفاده کردم ده جلسه فیزیوتراپی هم انجام شد ولی متاسفانه بهبودی حاصل نشد و درحال حاضر برای نشستن وراه رفتن درد زیادی داره لطفا مرا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      فيزيوتراپى لازمه 

  • تصویر کاربر مونا شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    البته با ورزش روی پاشنه پا ونگشتان پا دردها درپشت پا شروع شد بطوریکه نمی تونستم درست حرکت کنم سپس درد در پاشنه پاها تسری پیدا کرد . از کفی سیلیکونی استفاده کردم ولی خیلی تاثیر نداسته طب سنتی هم استفادهداز سرکه سیب آغشته در پنه بوده که یه کم بهتر شده اما مشکل هنوز هیت خیلی نمی تونم راه برم وزیاد که راه برم پاشنه پا رنگ بنفش پیدا می کنه وحالت رگهای واریسی دیده میشه آقای دکتر راهنمایی بفرمائید . ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      معاينه و بررسى لازمه 

      ويك درمان مناسب مى تونه فيزيوتراپى و شاك ويو باشه

  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید..بیش از یک ماه است که بر اثر پریدن و بنا به تشخیص ام ار ای تاندون پلانتیر دچار پارگی نسبی شده و کوفتگی عضلانی..چه کار باید انجام بدهم که زودتر خوب بشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      فيزيوتراپى مفيده براتون 

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    دیروز تو باشگاه داشتم طناب میزدم بعد از ۱۰ دقیقه ساق پام احساس خستگی و سوزش کرد، اما ادامه دادم، بعد انگار مثل دو‌تا رگ که روی هم بلغزند ساق پام سفت شد و خوردم زمین و درد شدیدی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      براى معاينه به ارتوپد مراجعه بفرماييد 

  • تصویر کاربر قطبی چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام.پشت ساق پام کشیده شده و چون چندین سال هست که تکرار میشه بعد از استراحت حرکات قدرتی را انجام دادم ولی بر خلاف دفعات قبل وقتی ورزش را شروع کردم دوباره درد برگشت.
    لطفا راهنمایی کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      نياز به معاينه هست

  • تصویر کاربر کاوسی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام شب شما بخیر اقا دکتر پدرم یک بار سنگین جابجا کرده و ماهیچه پشت پاش صدا داده و بعد کبود و الان نو ک انگشتان پایش حالت خون مردگی دارد ماساژ الان با روغن زیتون دادیم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود 

      ام آرآی کنن

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    دیروز بازی فوتبال عضله پشت ساق پا(زیر زانو) جوری کش اومد که احساس کردم از پشت ضربه خورد ولی ضربه ای نبوده وشدت کشش یا پارگی بوده که من احساس کردم ضربه خورده. الان درد دارم وپامو نمی تونم زمین بذارم وبا یه فشار کوچک درد شدید وطاقت فرسایی داره راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آی کنید ممکنه آشیل پاره باشه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر