منو

انواع جراحی صافی کف پای کودکان

هنگامی که کودک مبتلا به عارضه ی کف پای صاف انعطاف پذیر می ایستد، قوس کف پا ناپدید میشود. اما در حالت نشسته یا زمانی که روی نوک انگشتان پا می ایستد مجددا این قوس ظاهر می شود. این عارضه اغلب هر دو پا را درگیر می کند. یکی از روش های درمان صافی کف پا، جراحی کف پای صاف در کودکان است.

جراحی کف پا

درمان با عمل جراحی ممکن است گاها برای بیمار نوجوان و دارای درد مزمن، تجویز شود. جراحی کف پای صاف اغلب برای ایجاد قوس کف پا و یا بلندتر کردن تاندون های کوتاهی که موجب درد می شوند، انجام می شود. این جراحی معمولا طی مراحلی صورت می گیرد؛ به این صورت که ابتدا جراحی روی یک پا صورت می گیرد و پس از بهبودی با فاصله چند ماه جراحی روی پای دوم انجام می گردد. البته گاه می توان هر دو پا را هم زمان جراحی کرد.

با گذشت زمان و تغییر و پیشرفت انواع جراحی منجر به حصول نتایج کوتاه مدت و بلند مدت بهتری شده است. بیایید نگاهی دقیق تر به عارضه ی کف پای صاف اطفال و انتخاب روند درمانی مناسب جهت دستیابی به نتایج بهتر بیندازیم. اولین و مهم ترین نکته قابل بررسی در اصلاح انواع صافی کف پا, عامل اصلی ایجاد کننده آن یا همان فاکتوری است که از آن با عنوان سطح غلبه غیرطبیعی یاد میشود.

باید به خاطر داشته باشیم که پا شبیه یک سه پایه است. برای اینکه پا عملکرد صحیحی داشته باشد، هر سه قسمت این سه پایه (که در این مورد پاشنه، سر استخوان متاتارس اول وسر استخوان متاتارس پنجم) باید همزمان روی زمین قرار بگیرند. به علاوه تاندون های پشتی به ویژه تاندون آشیل باید به اندازه کافی منعطف باشند تا کشش زیادی بر این سه پایه وارد نکنند؛ چرا که این فشار می تواند موجب از بین رفتن قوس کف پا شود.

معاینه صافی کف پا در کودکان

معاینه صافی کف پا در کودکان

در مطالب قبل، راجع به تشخیص صافی کف پا در کودکان، شرح داده شد. در این مطلب درباره معایناتی که قبل از عمل جراحی کف پای صاف مورد نیاز است صحبت می شود.

روش های جراحی صافی کف پا و روش مناسب

روش های متعدد جراحی کف پای صاف در کودکان و نوجوانان وجود دارند که یکی یا ترکیبی از روش ها ممکن است بسته به نظر جراح در یک فرد مورد استفاده قرار بگیرند.

۱-استفاده از ایمپلنت ساب تالار

این ایمپلنتها با برش کوچکی روی قسمت بیرونی پا بین استخوان تالوس و استخوان پاشنه قرار می گیرند و مانع چرخش غیر عادی پاشنه می شوند و از این طریق باعث اصلاح کف پای صاف می شوند.

۲-اوستئوتومی ها

اوستئوتومی یعنی بریدن استخوان ها به منظور تغییر راستا یا چرخش آن ها. برای اصلاح صافی کف پا ممکن است نیاز به بریدن و تغییر جهت در استخوان پاشنه یا استخوان کونئیفرم باشد.معمولا محل اوستئوتومی با پیچ یا پلاک فیکس می شود.

۳-فیوژن ها

فیوژن یا آرترودز یعنی جوش دادن استخوان های دو طرف یک مفصل به هم. معمولا در دفورمیته های خیلی شدید یا همراه تغییرات آرتروزی در افرادی که در پایان سال های رشد خود هستند یا شلی بیش از حد لیگامانی به صورت ارثی دارند استفاده می شوند.

۴-عمل جراحی روی تاندون ها

اغلب به صورت مکمل و همراه سایر اعمال جراحی لازم برای اصلاح صافی کف پا انجام می شوند مثل بلند کردن تاندون آشیل یا جلو کشیدن تاندون تیبیالیس پوستریور.

مشکلات متنوعی در پا می توانند منجر به ایجاد صافی کف پا شوند. در این مقاله به بررسی علائم و علل صافی کف پا در بالغین می پردازیم.

عوارض عمل جراحی صافی کف پا

جراحی کف پای صاف پا برای اکثر افراد موفقیت آمیز است. با این حال، با عوارضی همراه است. در اینجا لیستی از رایج ترین عوارض ذکر شده است:

۱. درد

درد خطری است که با هر نوع جراحی که انجام می دهید ایجاد میشود. جراح از شما میخواهد پای خود را بالا نگه دارید تا درد و تورم کاهش یابد. آنها همچنین می توانند دارویی را برای شما تجویز کنند که درد را کاهش دهد.

۲. عفونت

احتمالش کم است که عفونت رخ دهد، با این حال، اگر به عفونت مبتلا شدید، پزشک متخصص می تواند توصیه کند که آنتی بیوتیک مصرف کنید. در موارد نادر، عفونت جدی ایجاد می شود. اگر عفونت های جدی درمان نشوند می توانند کشنده باشند. به همین دلیل مهم است که علائم را زود تشخیص دهیم تا عفونت درمان شود.

۳. ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز ورید عمقی پس از جراحی کف پای صاف می تواند به دلیل بی حرکتی طولانی مدت ایجاد شود. خوشبختانه با ورزش می توانید خطر ترومبوز ورید عمقی را کاهش دهید. متخصص اطفال هریسبورگ می تواند در مورد تمریناتی که می توانید انجام دهید و زمانی که می توانید ورزش کنید به شما بگوید.

۴. بهبودی دیرهنگام

زمان بهبودی می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. با این حال، روند بهبود می تواند بسیار بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

۵. زخم

هر جراحی می تواند باعث ایجاد اسکار شود. زخم معمولاً کوتاه مدت است، اما ممکن است در درازمدت ایجاد شود. برخی از انواع پوست بیشتر دچار زخم می شوند.

۶. سندرم درد منطقه پیچیده

این بیماری به عنوان دیستروفی سمپاتیک رفلکس نیز شناخته می شود. زمانی اتفاق می افتد که ناحیه ای از بدن بیش از حد حساس می شود. کوچکترین لمس می تواند غیرقابل تحمل باشد.

۷. عود

اگرچه عمل جراحی کف پای صاف برای اکثر افراد موفقیت آمیز است، اما همیشه این احتمال وجود دارد که این مشکل دوباره تکرار شود. جراح نمی تواند تضمین کند که مشکل عود نمی کند.


دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صبا چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر! من مشکل کف پای صاف دارم که یه پام شدیدتر هست میخواستم بدونم که هزینه عمل چقد هست و آیا بیمه تکمیلی تامین اجتماعی و یا خدمات درمانی هزینه رو قبول میکنن؟ کدوم یکی از این دو بیمه بهتر هست؟ و اینکه بعد از عمل مشکلی توی راه رفتن و فعالیت هام به وجود نمیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      اول معاینه و بررسی لازمه 

  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    من پسرم 8سالشه یه کم قوسی کف پا داره و زانوی پرانتزی داره ولی پای چپش از قسمت مچ به بیرون انحراف پیدا کرده طوری که همه متوجه این مشکل هستن.موقع فعالیت و دویدن هم همیشه زمین. میخوره خیلی وقتا هم از درد ساق پا و زانو شکایت می‌کنه ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      نياز به معاينه و بررسى دقيق هست

  • تصویر کاربر نیکوسخن چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام. دختر اینجانب دارای انحراف مچ پا می‌باشد و از سن 6 سالگی در 2 مقطع زمانی متفاوت به 2 دکتر ارتوپد حاذق در کرج مراجعه کردیم که هر 2 اسکن پا و تجویز کفش طبی کردند و ملزم کردند که در طول شبانه روز حداقل 8 ساعت باید کفش پوشیده شود. متاسفانه بعلت سختی این کار، دخترم کفش ها را طبق ضوابط نپوشید. یکی از دکترها در همان مقطع زمانی اشاره کرده بود که اگر انحراف مچ پا خوب نشود باید بعد از 8 سالگی، مچ پا عمل و با یک سری پیچ داخل مچ پا این مشکل برطرف شود. دخترم الان 9 ساله است و به نظر می‌رسد این مشکل هنوز وجود دارد. الان مقطع حساسی برای تصمیم‌گیری اینکه این عمل باید انجام شود یا خیر و اینکه چه عملی باید انجام شود که بدون عوارض و محدودیت دخترم بتواند براحتی راه رفته و مثل یک فرد عادی تحرک داشته باشد. به پیوست عکس رادیولوژی و اسکن کف پا در 3 سال پیش و عکس پا حال حاضر ایشان ارسال می‌شود. خواهشمند است در صورت امکان در این خصوص راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      مى سه با جراحى اصلاح كرد 

  • تصویر کاربر سپهر چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    کف پاهام به شدت صافه به گونه ای که مچ به سمت داخل حالت بیرون زدگی دارد و نرمی مفاصل هم دارم همچنین در زمان پیاده روی و فعالیت طولانی مدت درد دارد با این وضعیت امیدی به بهبود با عمل جراحی هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      درود

      بله علاجش جراحيست 

  • تصویر کاربر سهیل سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر من دو فرزندم کف پای صاف دارن ک دختر حالت کج گرفته پاهاش سنشون یکی 11 و دیگری 12 سال دارند باید عمل بشن تو این سن یا صبر کنم هر دوتاشون درد هم دارن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      بهتره عمل بشن

    2. تصویر کاربر سهیل دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      با سلام خدمت آقای دکتر بچه ام چون در حال رشد مشکلی پیش نمیاد یا در سن بالاتر هم میشه این عمل انجام داد
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      در اين سن بهتر و آسونتر هست

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اکرم یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پسر م ۴ سالشه ولی پای صاف شدید داره..دکتر آرتی از اهواز بهم گفت باید عملش کنی .. میخواسنم بدونم ایا برا عمل زوده... شوهرم هم کف پای صاف داره ولی هیچ درد یا عوارضی نداره ... پسرمم هم هیچ درد یا عوارضی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      اصلا در اين سن عمل نكنيد

      اقلا تا ٧-٨ سالگى صبر كنيد

  • تصویر کاربر Ghzl یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    ببخشید من صافی کف پام بسیار بسیار اذیتم میکنه وقتی که راه میرم دیگه پاهام بی جون میشه امکانش هست عمل کنم؟ چندسال پیش از کفی طبی استفاده کردم بعد از شکستگی خیلی بدتر شده نمیتونم راه برم حتی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      بله امكان عمل هست

  • تصویر کاربر الهه یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    من ۱۸ سالمه و از کودکی کف پام ساف بوده و چند سالی از کفی اصتفاده کردم اما فایده نکرده استخوان داخلی مج پای من به زمین نزدیک شده و باعث درد مج پا شده به گونه ای که انگار استخوان داره بیرون میاد اما من باید عمل کنم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      احتمالا عمل لازمه 

      معاينه و بررسى بايد بشه

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من پسرم 12سالشه کف پاش خیلی صاف هست نمیتونه وقتی هم راه می‌ره پاش درد میگیره و دیگه نمیتونه راه بره و زانوی چپ استخوان اضافی آورده و مچ پاش استخوان اضافی آورده
    به عمل نیاز داره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله

  • تصویر کاربر عسل چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۴ سالمه و دچار بیماری مفصلی شدم و کف پاهام صاف خواستم بدونم صافی شدید کف پا قابل درمان نیاز به جراحی داره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      اگر لازم باشه اصلاح بشه راهش جراحى هست

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر