منو

انتخاب بهترین تشک برای کمر درد

خوابیدن روی تشک نامناسب می تواند باعث ایجاد یا تشدید کمردرد شود. استفاده از تشکی که حفاظت مناسب را از بدن ندارد، سبب قرار گرفتن بدن در حالتی نامناسب به هنگام خواب، خستگی عضلات و هم راستا نبودن ستون فقرات می گردد، و همه این موارد، به ایجاد کمردرد کمک می کنند.

اگر تشک مورد استفاده شما، با سلیقه شخصیتان مطابقت نداشته باشد، خواب راحتی نیز نخواهید داشت. تشکی که هم راحتی و هم حفاظت مناسب از بدن را فراهم کند، به کاهش کمردرد کمک نموده و به ساختارهای ستون فقرات اجازه می دهد تا در طول شب، واقعاً استراحت کنند و ترمیم شوند.

انتخاب تشک مناسب

با وجود تنوع بسیار زیاد تشک های موجود در بازار، انتخاب تشک مناسب دشوار است. دستورالعمل های زیر، برای کمک به بیماران مبتلا به کمردرد، در انتخاب بهترین تشک برای محافظت از پشت و راحتی خواب، طراحی شده اند:

  1. ✅ سلیقه شخصی، در نهایت تعیین کننده تشک مناسب است. هیچ نوع تشکی وجود ندارد که برای همه افراد مبتلا به کمردرد مناسب باشد. هر تشکی که به فرد کمک کند تا بدون درد و سفت شدن عضلات بخوابد، بهترین تشک برای اوست. بیماران مبتلا به کمردرد باید تشکی را انتخاب کنند که مطابق با استاندارد آن ها باشد و بتواند خواب راحتی را برایشان به ارمغان بیاورد.
  2. ✅ اجزای فیزیکی تشک را بشناسید و درمورد آن ها تحقیق کنید. سیم پیچ ها یا فنرهای داخلی تشک، حفاظت ایجاد می کنند. تشک های مختلف از نظر تعداد و ترتیب سیم پیچ با هم متفاوت هستند. بالشتک بالای تشک می تواند ضخامت های مختلفی داشته باشد. عمق تشک عموماً از۱۸ تا ۴۳ سانتی متر متغیر است. انتخاب تعداد سیم پیچ، نوع بالشتک و عمق تشک، باید با توجه به سلایق فردی هرکس تعیین شود.
  3. ✅ تشکی را انتخاب کنید که از کمر محافظت کند. یک تشک خوب باید از قوس های طبیعی و تراز ستون فقرات، محافظت نماید. حفاظت مناسب از پشت، همچنین در جلوگیری از ابتلا به درد عضلات به هنگام صبح، به بیمار کمک می کند. با این که اطلاعات بالینی زیادی در مورد تشک ها وجود ندارد، یک مطالعه نشان داد که تشک هایی با میزان سفتی متوسط، معمولاً نسبت به تشک های سفت، درد کمر را بیشتر تسکین می دهند.
  4. ✅ به یک تعادل بین حفاظت از کمر و راحتی برسید. راحتی کلی هنگام خوابیدن روی تشک به اندازه حفاظت کافی از کمر، مهم است. خوابیدن روی تشکی که خیلی سفت باشد، می تواند باعث ایجاد درد در نقاط فشار گردد. یک تشک متوسط می تواند راحت تر باشد زیرا به شانه و پهلو اجازه می دهد تا اندکی درون آن فرو بروند. بیمارانی که می خواهند تشک سفت تری برای محافظت از پشت خود داشته باشند، می توانند از یک تشک با بالشتک ضخیم تر، برای راحتی بیشتر، استفاده کنند.
  5. ✅ زمان مناسب برای تهیه یک تشک جدید را بشناسید. اگر تشک قدیمیتان به وضوح از وسط خم می شود یا دیگر راحت نیست، احتمالاً زمان خرید یک تشک جدید است. قرار دادن تخته در زیر تشک خم شده، برای جلوگیری از ایجاد فرورفتگی در وسط آن، تنها یک راهکار کوتاه مدت است. شما هنوز به یک تشک جدید نیاز دارید.
تشک مناسب برای حفاظت از کمر

نکاتی در هنگام خرید تشک جدید

هنگام خرید تشک، مهم است که از کیفیت و ارزش هر خرید آگاهی داشته باشید. در ادامه مواردی که یک بیمار، به هنگام خرید تشک جدید باید در نظر بگیرد، آورده شده است:

  1. راحتی تشک: تشک هایی که فنر بیشتر و بالشتک ضخیم تری دارند، از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و گران تر نیز هستند. با این حال، قیمت بالاتر، تضمین کننده راحتی یا حفاظت بیشتر ِتشک نیست. تشک فروشی ها، اغلب تخفیف دارند، بنابراین بهتر است پس از پیدا کردن تشک مناسب خود، فروشگاه های مختلف را از نظر قیمت با یکدیگر مقایسه کنید.
  2. قبل از خرید تشک، آن را تست کنید: برای نمونه، افراد می توانند قبل از مراجعه به فروشگاه، روی انواع مختلف تشک، در هتل ها یا خانه افراد دیگر، بخوابند. هنگام خرید از فروشگاه، خریداران باید چند دقیقه روی تشک دراز بکشند تا در مورد مناسب بودن آن تصمیم بگیرند. اگر دو نفر قرار است روی یک تشک بخوابند، هر دو باید همزمان آن را امتحان کنند تا از وجود فضای کافی و راحتی آن مطمئن شوند.
  3. انتخاب بهترین فروشگاه لوازم خواب: خدمات مشتری که توسط فروشگاه ارائه می شود، مانند گزینه های تحویل، ضمانت و تعویض تشک های قدیمی و سیاست عودت کالا به فروشگاه را در نظر بگیرید.

 بهتر است تشک را روی جعبه فنری/ پایه ای که برای آن ساخته نشده است، قرار ندهید، زیرا این امر باعث کاهش طول عمر آن می گردد.

انواع تشک برای کمر درد

۱- تشک طبی اسفنجی

برای رفع کمر درد استفاده از تشک‌های طبی اسفنجی را که دارای خاصیت ارتجاعی هستند پیشنهاد می‌شود. تشک‌های طبی اسفنجی نه آنقدر سفت است که باعث خشکی بدن شود و یا آنقدر نرم است که باعث شود ستون مهره ها بیش از اندازه انحنا پیدا کند و فرد اذیت شود.

۲- تشک مموری فوم حافظه دار

بسیاری از تشک هایی که مناسب برای کمردرد هستند دارای برخی از انواع فوم حافظه‌دار میباشند. این تشک ها وزن بدنتان را  بطور مساوی بر روی سطح تشک مموری فوم پخش میکنند، این موضع از جهت گیری طبیعی بدن شما نیز حمایت می کند.

۳- تشک با هسته لاتکس

در برخی از تشک های لاتکس ما شاهد لایه های راحتی لاتکس و هسته پلی استر هستیم و به عنوان بهترین تشک های ‌مناسب برای کمردرد شناخته شده اند. تشک های لاتکس مممکن است دارای سوراخ های کوچک هوادهی باشند تا گردش هوا در فضای داخلی تخت خواب ترویج شود و جذب حرکت فوق‌العاده‌ای نیز دارند.

۴- تشک های فنری منفصل پاکتی

در حالی که همه تشک‌ها دارای فنر نیستند اما آن انواعی که دارای فنر پاکتی هستند و قابلیت جداسازی دارند. تشک های فنری پاکتی از تکنولوژی جدید می باشد که کار تقسیم وزن  در سطح تشک انجام می دهند. تعداد فنرها در این نوع تشک می تواند بین ۶۰۰ تا ۵۰۰۰ فنر باشد. هرچه تعداد فنرها بیشتر باشد فرد احساس راحتی بیشتری خواهد داشت و پشتیبانی بهتری فراهم می شود.

بهترین تشک برای کمر درد

خوابیدن روی تشک اشتباه باعث ایجاد یا تشدید کمر درد می شود. عدم رضایت از تشک، وضعیت خواب نامناسب را تقویت می کند، عضلات را خسته میکند و به همین دلیل باعث کمر درد میشود.

تشکی که هم راحتی و هم رضایت از راحتی کمر را فراهم می کند به کاهش کمر درد کمک می کند و به ساختارهای ستون فقرات اجازه می دهد در طول شب واقعاً استراحت کرده و جوان شوند. با تنوع گسترده تشک های موجود در بازار، انتخاب تشک مناسب می تواند دشوار باشد. نکات زیر برای بیماران مبتلا به کمردرد، برای انتخاب بهترین تشک کمک کننده است:

۱- استحکام

زمانی اعتقاد بر این بود که یک تشک محکم بهترین پشتیبانی را از کمر شما ارائه می دهد، اما حال دیگر اینگونه نیست. دکتر لوئیس پنا-هرناندز، دکتر مراقبت های ویژه و اختلالات خواب میگوید: “گرچه معمولاً این باور وجود دارد که تشک محکم برای افرادی که از کمر درد رنج می برند بهتر است، اما همیشه اینطور نیست. یک تشک محکم همیشه کانتور مناسب برای ستون فقرات را ایجاد نمی کند، بلکه می تواند مشکلات اضافی نیز ایجاد کند.

روش بهتر این است که به جای گزینه ای متناسب برای همه، تشکی مطابق با بدن و نیازهای خواب منحصر به فرد خود انتخاب کنید.

۲- نوع تشک و مواد به کار رفته

تشک ها می توانند از مواد طبیعی و مصنوعی مختلف ساخته شوند اما برخی از مواد هنگام تأمین حمایت اضافی مورد نیاز برای تسکین کمر درد، از سایر مواد بهتر هستند.

۳- حمایت کردن

بسیار مهم است که کسانی که کمر درد دارند روی یک تشک حمایتی که تراز ستون فقرات را حفظ می کند، استراحت کنند. تراز بندی ستون فقرات باعث می شود که شما منحنی طبیعی ‘S’ ستون فقرات خود را حفظ کنید و فشار را از کمر و پشت باز می دارد و باعث سلامت بدن می شود.

با قرار گرفتن روی یک تشک بدون پشتوانه خیلی نرم که باعث می شود لگن یا سایر قسمت های بدن شما بیش از حد در تخت فرو بروند، خطر ایجاد عدم انطباق ستون فقرات را فراهم میکند، دردهای موجود را تشدید کرده و احتمالاً باعث ایجاد دردهای جدید می شوید.

۴- تشک مموری فوم یا تشک لاتکس

معمولاً تختخواب هایی که برای کمر درد توصیه می شوند، تشک مموری فوم یا لاتکس هستند. تشک های مموری فوم و جایگزین طبیعی آنها، تشک های لاتکس، هر دو پشتیبانی و راحتیه شگفت انگیزی را ارائه می دهند. آنها بدن را بغل کرده و تمام منحنی های طبیعی شما را گهواره می کنند. مموری فوم و لاتکس همچنین به حفظ ستون فقرات در هنگام خواب کمک می کند، که باعث کاهش بیشتر فشار در پشت، کمر و کاهش درد در همه مناطق می شود.

 

نحوه ارزیابی تشک

انتخاب تشک جدید راحت، محافظ و با کیفیت برای کمک به خواب راحت شبانه در افرادی که کمر درد دارند، مهم است. و پیام های بازرگانی، تبلیغات و ویژگی های خاص، می تواند خرید تشک مناسب را به یک چالش تبدیل کند.

با دانستن ساختار فیزیکی تشک و پرسیدن سوالاتی در مورد فضای داخلی آن، افراد می توانند تشک ها را به طور دقیق ارزیابی و مقایسه کنند. برخی از فروشگاه ها، نمایی از برش داخلی تشک را ارائه می دهند که می تواند کمک خوبی به درک و بررسی کیفیت آن باشد.

انتخاب بالش مناسب، نحوه درست خوابیدن بر روی بالش

اجزای اصلی تشک خوب

اجزای فیزیکی زیر از ویژگی های مهم بیشتر تشک های با کیفیت است.

فنرها و سیم پیچ های تشک از کمر حفاظت می کنند

سیم موجود در سیم پیچ ها، دارای ضخامت های مختلف است، و هرچه درجه پایین تری داشته باشد، نشان دهنده ضخیم تر، سخت تر و محکم تر بودن تشک است. تعداد بیشتر فنر های استیل ممکن است نشان دهنده کیفیت بالاتر تشک باشد، اما، این بدان معنا نیست که هر تشکی که تعداد فنر بیشتری داشت، مناسب تر است: بیماران باید خود در مورد مناسب بودن تشک برای حفاظت و کمک به کاهش کمر درد شان، قضاوت کنند.

بالشتک تشک، راحتی را فراهم می کند

علاوه بر سیم پیچ فنری، بالشتک رویی یک تشک، می تواند نشان دهنده کیفیت آن باشد. بالشتک، معمولاً از موادی مانند فوم پلی اورتان، پلی استر متورم یا پنبه حلاجی شده ساخته می شود. بالشتک های بزرگ، اغلب گرانتر هستند، اما به نظر بسیاری از افراد راحت ترند و ارزش خرید بیشتری دارند.

بالشتک میانی در یک تشک

این نوع بالشتک، درست در زیر لایه لحافی بالایی قرار داشته و معمولاً با فوم ساخته می شود. هنگام مشاهده سطح مقطع تشک، فوم های نرم تر در هنگام لمس، تقریباً حس مرطوب بودن را القا می کنند؛ در حالی که فوم های محکم تر به سرعت به حالت اولیه بر نمی گردند. لایه بعدی بالشتک، از پنبه حلاجی شده ساخته شده است؛ که ممکن است از نظر ضخامت در تشک های مختلف و حتی درون یک تشک، متفاوت باشد. این امر باعث می شود که برخی از قسمت های یک تشک، نسبت به سایرین، محکم باشد. مانند سفتی مضاعف در نواحی میانی تشک.

بالشتک عایق

این بالشتک، روی فنرهای سیم پیچ قرار دارد به طوری که از بالای تشک احساس نمی شوند و همچنین از آسیب رسیدن به لایه های بالایی تشک توسط سیم پیچ ها، محافظت می کند.

دوخت و لحاف تشک

لایه خارجی، معمولاً در یک تشک خوب، ترکیبی از پلی استر یا پنبه-پلی است. دوخت ها، لحاف را به قسمت بالایی بالشتک متصل می کنند. بهتر است کیفیت دوخت روی لحاف تشک را بررسی کنید و به دنبال دوخت های ثابت و جدا نشدنی باشید.

دوخت و لحاف تشک

پایه های تشک

پایه تشک یا جعبه فنر، سطح دیگری از حفاظت را به تشک اضافه می کند. پایه ها معمولاً از یک قاب چوبی یا فلزی فنردار تشکیل شده اند. یک قاب چوبی ساده، نسبت به انواع فنردار، ممکن است کاری کند که تشک سفت تر به نظر برسد. پایه تشک چوبی، فقط در صورت ترک نداشتن و صاف بودن باید خریداری شود. خرید هردو بخش پایه و تشک، به عنوان یک مجموعه، به نگهداری بهتر تشک کمک می کند.

تشک های فومی

به عنوان یک جایگزین برای تشک های سنتی، برخی از انواع تشک ها به طور کامل یا اکثرا از فوم یا لاتکس ساخته می شوند. آن ها را می توان در تراکم های مختلف خریداری کرد. برخی از تشک های فومی، از چند لایه فوم چسبیده ساخته شده اند؛ در حالی که بعضی دیگر از آن ها، یک هسته فومی دارند. تشک های فومی دارای درجه های استحکام مختلفی هستند تا گزینه های انتخابی بیشتری از حفاظت کمر و راحتی را برای خریداران فراهم کنند. انتخاب بین تشک فومی و تشک سنتی، به سلیقه شخصی افراد مرتبط است.

سوال کردن، درخواست اطلاعات كتبی درباره كالا و بررسی دقیق هر تشك، به بیماران كمك می كند تا به عنوان یک خریدار، اطلاعات بیشتری داشته باشند. با پیروی از دستورالعمل های کاربردی برای انتخاب یک تشک جدید، بیماران به خوبی می توانند راحت ترین تشک را برای حفاظت از کمر و کاهش کمردرد، پیدا کنند.

 

دکتر غلامرضا نادری 

متخصص ارتوپد ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شکری جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان بنده دچار فتخ دیسک کمر هستم و وقتی دردم شروع میشه کاملا به سمت چپ کج میشم و درد از داخل باسنم میزنه تا پایین پام حالا خواستم در مورد تشک مناسب راهنماییم کنید که تشک فنردار سفت بخرم یاتشک با فوم سفت
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      تشك فنر دار سفت نوصيه مى شه

  • تصویر کاربر انیس یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام مادر من ۹۳ سال دارند و از پوکی استخوان و ارتروز رنج میبرند شماره ۳ استخوان کمر نیز اسیب دیده چه تشکی را پیشنهاد میفرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      تشك طبى مخصوص آرتروز 

      اگر خيلى لاغر هستن تشك زياد سفت نگيرن

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب خدمت آقای دکتر ، آقای دکتر من ۴۱ ساله با قد ۱۷۵ و وزن ۷۶ کیلو مدتی است که دچار دیسک کمر بین مهره های ۴ و۵ شدم البته درمانهای جایگزین عمل را انجام داده ام مثل آب درمانی و کایروپراکتیک و ورزش و .... خدا رو شکر الان بهترم سوالم این بود که چون در شرف ازدواج هستم و در فکر خرید تشک ، نمی دانم چه تشکی برای مناسب تر است اگر لطف کنید و راهنمایی بفرمایید بی نهایت سپاسگزار میشوم .به امید سلامتی و بهروزی شما .
    روزتون بخیر و شادی ان شاءالله.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تشك هاى طبى كه كمى سفت تر از تشك هاى معمولى هستن 

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.حدود5سال مچ پام مشکل داره بعدازمراجعه به ارتوپد در اهواز گفتن ام ار ای بگیرید که بادیدن عکس گفتن باید عمل بشید.چون صلیب های مچ پاآسیب دیدن درضمن همیشه درد دارم مخصوصا وقتی از پله بالا میرم خیلی درد پیدا میکنم.اگه میشه راهنمای کنید که با عمل کردن مچ پام خوب میشه؟آیا به زندگی بدون درد برمیگردم؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      معاينه و بررسى لازمه

  • تصویر کاربر فرید شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من 14هس رباط ACLزانومو عمل کردم تا الان زانو بند آتل دار میبستم دو روز پیش بخیه هامو برداشتن حالا با ورزش تو دو روز 90درجه زانوم خم میشه پاشنه پامو از زمین کامل بلند میکنم و با واکر راه میرم آتل زانوم رو چه زمان هایی موتونم باز کنم .؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بر اساس صلاحديد جراحتون اقدام كنيد

      با احترام 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر