منو

بورسیت پاشنه (التهاب پشت پاشنه پا) چیست؟

دو بورس در اطراف پاشنه های پا وجود دارد؛ بورس عمیق یا بورس پشت پاشنه پا (Retrocalcaneal) و بورس سطحی یا زیرپوستی.

زمانی که بورس التهاب و درد داشته باشد، این شرایط در پزشکی بورسیت نامیده می شود. بورسیت پشت پاشنه(بورسیت رتروکالکانئال) نسبت به بورسیت های زیرپوستی شایع تر می باشد.

بورسیت پاشنه چیست؟

بورسیت پاشنه، التهاب کیسه پر از مایع سینوویال (بورس) در پشت استخوان پاشنه پا می باشد. بورسیت یکی از عوامل اصلی بهبود پیدا نکردن درد در محل تاندون آشیل و یا رفع نشدن کامل این مشکل است.

بورسیت پاشنه چیست؟

علل بورسیت پاشنه

بورس به صورت یک بالشتک و روان کننده بین تاندون ها یا ماهیچه هایی عمل می کند که روی استخوان ها می لغزند. بورس ها در اطراف اکثر مفاصل بزرگ در بدن مانند مچ پا وجود دارند.

بورس پشت پاشنه در پشت مچ پا نزدیک به پاشنه قرار دارد. این جایی است که تاندون آشیل، عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند.

استفاده مکرر یا بیش از حد از مچ پا می تواند باعث آسیب و التهاب این بورس شود. این مشکل می تواند ناشی از پیاده روی، دویدن و یا پریدن بیش از حد باشد. این شرایط، اغلب با التهاب و پارگی تاندون آشیل (تاندونیت) همراه می باشد. گاهی اوقات بورسیت های پشت پا ممکن است با تاندونیت آشیل اشتباه گرفته شوند.

موارد زیر ممکن است موجب بروز این مشکل شوند:

  • شروع یک برنامه تمرینی بسیار شدید
  • افزایش ناگهانی سطح فعالیت بدون آمادگی مناسب
  • تغییر سطحی که روی آن فعالیت فیزیکی انجام می شود
  • سابقه آرتریت و بیماری های روماتیسمی
مدت زمان ترمیم تاندون آشیل چقدر است؟

بورسیت پشت پاشنه (رتروکالکانئال)

بورس پشت پاشنه یک فضای کوچک ایجاد شده بین تاندون آشیل و بالای استخوان پاشنه پا می باشد .این بورس اصطکاک بین تاندون و استخوان ناشی از حرکات مکرر تاندون را که بر روی استخوان پاشنه (کالکانئوس) حرکت می کند، کاهش می دهد.

یک بورس نرمال دارای لایه نازکی ازغشای سینوویال و حاوی مقدار کمی مایع از جنس مایع مفصلی می باشد. اگر بورس در معرض فشار مکرر یا اصطکاک قرار بگیرد، این غشا ملتهب می شود. این امر باعث افزایش مقدار مایع سینوویال در بورس می شود که باعث می شود این ناحیه به لمس حساس باشد و یا ورم کند. به این حالت بورسیت رتروکالکانئال (پشت پاشنه)گفته می شود.

female-foot-heel-pain-with-red-spot--plantar-fasciitis-887354474-5ad3e907ae9ab80038a20df3

عوامل ایجاد بورسیت پشت پاشنه پا

بورسیت پشت پاشنه اغلب با افزایش  نا متناسب فشار مکانیکی همراه است. همانطور که پیش از این گفته شد، این فشار موجب التهاب و دردناک شدن بورس می شود.

 

درد معمولاً در حالات زیر اتفاق می افتد:

  • پس از انجام ورزش هایی جدید مانند هاکی یا دویدن
  • افزایش سریع بار تمرینی
  • پوشیدن یک جفت کفش جدید

بورسیت پشت پاشنه در دونده هایی شایع می باشد که برای ماراتون تمرین می کنند یا مسافت تمرینی خود را به سرعت افزایش داده اند. ما همیشه توصیه می کنیم که مسافت تمرینی خود را به سرعت تغییر ندهید. قانون ۱۰% را به یادداشته باشید، مسافت تمرین خود را بیشتر از ۱۰% در هفته افزایش ندهید.

آسیب دیدگی پا و مچ پا برای بازیکنان فوتبال

بورسیت زیرجلدی چیست؟

بورس زیرجلدی سطحی تر می باشد (نزدیک به پوست) که بین تاندون آشیل و پوست قرار گرفته است. این بورس به عنوان  بورس سطحی یا زیرجلدی شناخته شده است. این بورس می تواند ملتهب شود.

در صورتی که این ناحیه در حین لمس کردن نرم باشد و در سونوگرافی التهاب مشاهده شود، به این حالت بورسیت زیر جلدی گفته می شود. به همین ترتیب این مشکل در دونده ها و افراد بالای ۴۰ سال رخ می دهد.

علت ایجاد بورسیت زیرجلدی

بورسیت زیر جلدی که سطحی تر است (نزدیک به پوست) و معمولاً پس از ضربه ترومای بلانت (آسیب غیر نافذ) شروع می شود. دلیل معمول این مشکل، ضربه یا لگد به پاشنه توسط حریف در فوتبال یا راگبی می باشد ولی به طور شایع بر اثر استفاده از کفش نامناسب هم ایجاد می شود.

این یک حالت بسیار دردناک است و اغلب زمان زیادی طول می کشد تا برطرف شود و نیاز به تزریق استروئید با هدایت سونوگرافی برای کاهش درد دارد.

چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟

بورسیت چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص دقیق این مشکل سخت است. معاینه توسط پزشک به درستی نمی تواند بورسیت را تشخیص دهد. اگر شما می خواهید بدانید که مبتلا به بورسیت هستید، مشکل شما باید توسط سونوگرافی تشخیص داده شود. MRI نیز می تواند با دقت بالا وجود بورسیت را تشخیص دهد.

در صورت وجود تاندونیت یا التهاب تاندون آشیل، بورسیت اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. بورسیت اغلب با مشکلات تاندون آشیل همراه می باشد، به همین دلیل معمولاً علائم تاندون آشیل با ورزش به تنهایی رفع نمی شوند.

تشخیص بورسیت پاشنه

بیماری هایی که با بورسیت پاشنه اشتباه گرفته می شوند

شرایط دیگری که مشابه با بورسیت می توانند باشند:

  • شکستگی فشاری پاشنه (stress fracture)
  • تاندینوپاتی (التهاب تاندون آشیل)
  • Posterior ankle impingement
  • پارگی تاندون پرونئال یا تاندینوپاتی
  • دردانتشاری از کمر

با معاینات بالینی و تصویربرداری مناسب، مشکل بورسیت پاشنه تشخیص داده یا رد خواهد شد. لازم به ذکر است که بورسیت پشت پاشنه می تواند علائم اولیه التهاب سیستمتیک مانند بیماری های روماتیسمی باشد. اگر پزشک شما مشکوک به آن باشد ممکن است از شما بخواهد آزمایش خون انجام دهید یا به روماتولوژیست مراجعه کنید.

این مشکل نادر می باشد اما در صورتی که از علائم زیر رنج می برید، پزشک روماتولوژیست باید شما را معاینه کند:

  • مفاصل دردناک و ملتهب به ویژه اگر هر دوسمت راست و چپ بدن را تحت تأثیر قرار داده باشند برای مثال هر دو مچ دست.
  • التهاب مثانه، چشم یا روده
  • راش های پوستی
  • سابقه ی خانوادگی آرتریت روماتویید یا اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • اگر شما احساس درد های منتشر دارید و یا همیشه خسته هستید.
علت و درمان برجستگی یا استخوان اضافه پشت پاشنه پا

درمان بورسیت پاشنه پا

اگر گزینه های درمان خانگی موفق نباشند، چندین نوع درمان دیگر برای شما وجود دارد. اگر در سونوگرافی یک بورسیت واضح وجود داشته باشد و درد ادامه داشته باشد، ممکن است تزریق تحت هدایت سونوگرافی پیشنهاد شود. ما در تزریق استروئید، برای بورسیت های پاشنه زیرجلدی و بورسیت های پشت پاشنه شدید و مزمن، پیشرفت های خوبی را مشاهده کرده ایم.

درمان بورسیت پاشنه

تزریق استروئید تحت هدایت سونوگرافی، ترکیبی از بیحسی موضعی و کورتیزوستروئید (یک ضد التهاب قوی) می باشد. این ماده با هدایت سونوگرافی (برای اطمینان از مکان درست تزریق) تزریق می شود. تزریق استروئید می تواند به سرعت درد شما را تسکین بخشد تا پاشنه پای شما فرصت توانبخشی داشته باشد. هدف ما برگشتن به روال طبیعی زندگی، از پیاده روی عادی گرفته تا کارکردن و یا دوی ماراتون با سرعت و ایمنی هرچه بیشتر است.

در موارد شدید و طول کشیده (۶-۱۲ ماه) که به درمان های غیر جراحی پاسخ مناسب نمی دهند عمل جراحی توصیه خواهد شد.

بورسیت ها معمولاً به درمان غیر جراحی مثل فیزیوتراپی و اورتوز ها به خوبی پاسخ می دهند.

درمان خانگی بیماری بورسیت پاشنه پا

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که ممکن است شما سعی در امتحان کردن آنها داشته باشید:

۱. شدت تمرین و یا دویدن خود را کاهش دهید.

۲. کفش های ورزشی مناسب و  طبی بپوشید. کفش های چرم سفت یا کفش های تخت می توانند این شرایط را بدتر کنند.

۳.تقویت ماهیچه ساق پا

۴. کرم ها یا پمادهای موضعی، گرچه ابتدا باید در مورد آنها با داروساز خود صحبت کنید، چرا که برخی از افراد نسبت به آنها آلرژی دارند.

عوارض کفش تنگ و مشکلات پا

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر توحید یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین،من 5ماه پیش نازک نی پام تو ورزش شکست عمل کردم،یک ماه تو گچ‌ بودم و بعدش فیزیو تراپی رو شروع کردم اما پام خوب نمیشد بعد چند وقت عکس گرفتم چیزی نشون نداد،خدمت شما رسیدم سی تی اسکن نوشتین و من گرفتم اما نتونستم خدمت شما بیارم به خاطر اینکه راه دور هستم تبریز هستم،الان عکس جدیدی گرفتم از مچ پام که چند تا دکتر به من گفتن عمل دوباره نیاز هست آسیب سیندسموز دارم انکار،میخواستم نظر شمارو بدونم و اینکه عمل سیندسموز چجوریه با ارتروسکوپی میشه درست کرد،طول درمانش هم میخواستم بدونم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      سى تى لازمه 

      فكر مى كنم لازمه باز بشه و پلاك خارج بشه و سيندسموز فيكس بشه

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مدتی بود پاشنه و پشت پاشنه مقداری درد داشتم ولی الان دو هفته ای است که پشت پاشنه ام یکم ورم کرده و درد سوزاننده ای دارد و صبح ها اصلا نمیتونم پامو زمین بزارم و هنگام دست زدن به پشت پاهام فکر میکنم استخوانشه خیلی درد می‌کنه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آى انجام بدين

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من فعالیت شدید و پیاد روی نداشتم ضرب دیدگی هم نداشتم کفش نو و تازه عوض نکردم الان یه چند روزی که وقتی در حالت سکون یعنی چند دقیقه به صورت خوابیده استراحت میکنم پشت هر جفت پاشنه درد میگیره البته درد شدید نیست و بعد از یکی دو دقیقه راه رفتن برطرف میشه و در ابتدای صبح این درد کمی شدیدتر میشه و بعد از یکی دو دقیقه بر طرف میشه درد وقتی که بلند میشم و راه میرم هست یعنی انگار تو همون یکی دو دقیقه انگار موقع راه رفتن کش میاد ودرد میگیره ممنون اگه بتونید کمکم کنید و راهنمایی بفرمایید چیکار کنم یا علتش چیه یا به چه متخصصی باید مراجعه کنم آخرین آزمایش خونم براتون میفرستم
    خیلی مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه 

      فعلا تمرينات كششى براى عضلات دو قلوى ساق انجام بدين 

  • تصویر کاربر بتول یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام من بورسیت پشت پاشنه پای چپ دارم ۳ساله در گیرم یکبار تزریق کورتون کردم وپایم راگچ گرفتن ولی فقط ۴ماه بدون درد بود الان خیلی پشت پاو اطراف قوزک پام درد میکنه ومتورم هست چکار کنم اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود 

      اصلا كورتون نزنيد و يك ام آر آى انجام بدين

  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام من چند وقته اشیل پای چپم درد گرفته البته من هفته پیش کوه رفتم به مدت ۱۵ ساعت پیاده روی کردم درضمن هر روز یک ساعت پیاده روی دارم چند هفته در میان کوهنوردی دارم ولی تاحالا پاهام آنقدر درد نگرفته بود ولی برای یک هفته تمام پای چپم از ناحیه اشیل درد گرفت و با پروفن دردم آروم گرفت الان خوبم آزمایش هم دادم درضمن من درد مفاصل هم دارم یه روز مچ پا یا آرنج یا کف پا مچ دستم هم درد می‌گیرد روزی یک عدد هم قرص مداسین مصرف می‌کنم لطفا راهنماییم کنید الان وقت گرفتم برای مهر ماه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فعاليت رو كم كنيد

      ام آر آى انجام بدين 

      آزمايش اسيد اوريك بدين

  • تصویر کاربر Masoud سه شنبه ۱۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام من پام بعد از ضربه ای که دید بسیار درد. گرفت و به بیمارستان رفتم اونجا از من عکس گرفتند و گفتند پات مو و داشته اتل بستند بعد از دو هفته به گفته دکتر پامو وا کردم ولی. هنوز هم ورم داره هم درد به گفته دوستان از مواد گیاهی به اسم مومیا و بویاق استفاده کردم اما هنوز خوب نشده لطفاً راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بايد معاينه و بررسى بيشتر انجام بشه

  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام. حدود یک ماهه کشش شدید در پشت ساق پا از ران تا مچ پا دارم. ورزش واستراحت هم تاثیر نمیکنه. بطوری که گاهی از خواب هم بیدار میکنه دردش در حدی ایست که نمیتونم تحمل کنم. خواهش میکنم علت آن رو بفرمایید که چکار باید انجام دهم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه 

      ممكنه اين يك درد سياتيكى با منشا ستون فقرات كمرى هم باشه

    2. تصویر کاربر لیلا شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      با تشکر از شما آقای دکتر من از آذربایجان شرقی مزاحم شده‌ام. الان بنظرتون به کدام دکترمتخصصی برای معالجه مراجعه کنم. آیا علاجی برای دردم هست. ممنون میشم راهنماییم بفرمایید.
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      به يكى از همكاران ارتوپد مراجعه بفرماييد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرشته سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام
    در طول سال گذسته مچ پای راستم سه بار دوار درد شده..بار اول بدون هبچ اتفاق و حرکت خاصی و دوهفته آتل گرفتم و بعدش خوب شد.بار دوم از ارتفاع افتادم و کف پام بشدت روی زمین فرود آمد و درد شدیدی داشتم و دوهفته اتل گرفتن و خوب شدم.کوهنورد و ورزشی هستم.
    بار سوم زمین خوردم..خودم پیچ خوردگی ندیدم..اما برام گچ نوشتن و یک‌ماه داخل گچ بود.و بعدش جلسات فیزیوتراپی و گفتن کشیدگی تاندون داشتم.
    اما بعد چهار ماه همچنان ورم میکنه ودرد.
    خسته شدم و میترسم چون ورزشم برام مهمه
    .کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود 

      حتما معاينه لازمه 

      ممكنه نياز به عمل داشته باشيد

    2. تصویر کاربر فرشته یکشنبه ۲۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      اقای دکتر همین امشب دکتر بودن..بنده خراسان جنوبی هستم.پارگی تاندون نداشتم.اما گفتن تاندونای کف پات دوار ضعف و التهاب شده
      و دکتر برام کورتون تزریق کرد
      کار اشتباهی کردم تزریق کردم؟
      دردمم از کف پا شروع میشه و میاد ب پشت قوزک
      دکتر گف بیا prpهم شو:/
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      نظر خاصى ندارم 

      اميدوارم به اون نقاطى از مچ كه تزريق كورتون ممنوعه تزريق نكرده باشن

      پى آر پى نزنيد 

       

    4. تصویر کاربر فرشته سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      نمیدونم چطور تشکر کنم از وقتی ک میزارین.
      کاش زودتر ابنجارو پبدا مبکردم.
      من خیلی ترسیدم آقای دکتر..اگ خدایی نکرده اشتباه زده باشن خیلی بد میشه؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۴ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      بله مى تونه عوارض بدى داشته باشه

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر دیانا چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دختری۱۶ساله هستم که ۱۰سالگی عادت ماهانه شدم رشد قدی ام خیلی عالی بود ولی یکهو افت کرد من پیش دکتر رفتم عکس مچ دست برام نوشت میخواستم بدونم که جای رشد دارم میشه کاری کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      رشد قابل توجهى متصور نيست

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر