منو

چگونه سندرم پای بی قرار را درمان کنیم؟

سندرم پای بی قرار یک اختلال حسی حرکتی است که سبب بروز میل غیر قابل تحمل به تکان دادن پا ها شده و اغلب ناراحت کننده است. سندرم پای بی قرار ۳ تا ۵ درصد افراد بزرگسال را تحت تاثیر قرار داده و شیوع آن در زنان ۲ برابر مردان است.

سندروم پای بیقرار چیست

یک بیماری شایع سیستم عصبی است که باعث ایجاد انگیزه ای غیر قابل مقاومت در حرکت دادن پاها می شود. سندرم پای بی قرار نیز با تکان خوردن غیر ارادی پاها و بازوها همراه است که به عنوان حرکات دوره ای اندام ها در خواب (PLMS) شناخته می شود. برخی افراد گاه به گاه علائم سندرم پای بی قرار را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر هر روز این علائم را دارند.

علائم سندرم پای بی قرار

علائم این اختلال معمولا در شب و هنگام دراز کشیدن در تختخواب بروز می کنند. با این حال، امکان بروز علائم یاد شده در هنگام نشستن بر روی صندلی نیز وجود دارد. سندرم پای بی قرار نه تنها سبب ناراحتی و استرس می شود بلکه می تواند بر کیفیت خواب نیز تاثیر گذاشته و با تغییرات خلقی یا خواب آلودگی در روز همراه باشد.

به همین دلیل نیز بنیاد سندرم پای بی قرار در تلاش است تا نام این سندرم را به بیماری ویلیس اکبوم تغییر دهد. بنا بر گفته این نهاد، اصطلاح پای بی قرار اثرات نامطلوب این بیماری را بر کیفیت خواب و عملکرد های روزمره فرد کم اهمیت جلوه می دهد. افراد مبتلا به این سندرم علائم آن را به صورت احساس خزش حشرات بر پوست، کشیدگی، خارش و سوزش اغلب در ناحیه زیر زانو و عمق ساق بیان می کنند. در موارد شدید بازو ها نیز به این علائم دچار هستند.

حرکت دادن پا سبب تسکین آنی این علائم شده و به همین دلیل افراد اغلب مواردی همچون راه رفتن، ضربه زدن، جمع کردن، ماساژ دادن یا تکان دادن پا را انجام می دهند. علائم یاد شده معمولا در انتهای روز تشدید شده و در هنگام شب مخصوصا نیم ساعت اول رفتن به خواب به اوج خود می رسند.

علائم سندرم پای بی قرار

در نوع شدید این سندرم، علائم زودتر در طول روز پدیدار شده و موارد زیر را با دشواری همراه می کنند:

✅ نشستن به مدت طولانی

✅ شرکت در جلسات ملاقات

✅ انجام کار ها پشت میز

✅ سفر در مسافت های طولانی

علت سندروم پای بیقرار چیست

اغلب، هیچ علت شناخته شده ای برای سندرم پای بی قرار (RLS)  وجود ندارد. محققان گمان می کنند این بیماری ممکن است ناشی از عدم تعادل شیمیایی دوپامین مغز باشد که پیام هایی را برای کنترل حرکت ماهیچه ها ارسال می کند.

وراثت

بعضی اوقات نیز سندرم پای بی قرار ارثی است، به ویژه اگر این بیماری قبل از ۴۰ سالگی شروع شود. محققان مکان هایی را در کروموزوم ها شناسایی کرده اند که ممکن است ژن های RLS در آنها وجود داشته باشد.

بارداری

بارداری یا تغییرات هورمونی ممکن است علائم و نشانه های سندرم پای بی قرار  را موقتاً بدتر کند. برخی از زنان برای اولین بار در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه آخر بارداری خود به RLS مبتلا می شوند. با این حال، علائم معمولاً پس از زایمان از بین می روند.

درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب و صبح ممکن است به دلیل بیماری فاشئیت کف پا (التهاب فاشیای کف پا) یا التهاب تاندون آشیل باشد. همچنین ممکن است به دلیل آسیب دیدگی هایی مانند شکستگی باشد.

کمبود آهن و سندرم پای بیقرار

نوع اولیه این بیماری شایع ترین بوده و به صورت ایدیوپاتیک یا بدون علت رخ می دهد. بر اساس آمار ها بیش از ۴۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری دارای سابقه خانوادگی نیز هستند که بیانگر وجود یک عامل ژنتیکی زمینه ای و قدرتمند است. محققان دریافته اند که ۵ نوع ژن می توانند احتمال ابتلا به سندرم یاد شده را افزایش دهند.

یک فرضیه بیان می دارد که سندرم پای بی قرار در اثر عدم تعادل دوپامین به وجود می آید. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی بوده و وظایف مختلفی در بدن دارد که تنظیم حرکات عضلانی از جمله آن هاست. برخی از دارو های به کار رفته در درمان این سندرم مقلد عملکرد دوپامین در مغز هستند. سندرم پای بی قرار می تواند عارضه ای از بیماری های دیگر نیز باشد.

کمبود آهن یک عامل رایج است که می تواند با مصرف مکمل های آهن به خوبی درمان شود. همچنین، متخصصان بیان دارند زنان و مردان مبتلا به سندرم پای بی قرار معمولا به دیابت نوع ۲، چاقی، فشار خون بالا و آپنه خواب نیز دچار هستند.

کمبود آهن مهم ترین مورد از این مشکلات است که دلیل شیوع بیشتر این سندرم در خانم ها را نیز مشخص می کند. زنان اغلب به دلیل خونریزی در دوره قاعدگی نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به کمبود آهن هستند.

بارداری، زایمان و شیردهی نیز ذخایر آهن بدن را کاهش می دهند.

سندرم پای بی قرار چیست؟

یک مطالعه کوچک دریافت که افراد مسن مبتلا به سندرم پای بی قرار به مقادیر پایین فریتین نیز دچار بوده و علائم شدید تری را تجربه می کنند. فریتین پروتئین اصلی برای ذخیره آهن در بدن است. تحقیقات دیگر نیز بیانگر مقادیر کم فریتین مایع نخاعی و ذخیره آهن ماده سیاه مغز در افراد مبتلا به این سندرم بودند.

در نهایت، بسیاری از دارو های رایج می توانند علائم این سندرم را تشدید کنند. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

✔ کافئین

✔ الکل

✔ نیکوتین

✔ دیفن هیدرامین (بنادریل) که در بسیاری از دارو های بدون نسخه ضد سرما خوردگی، ضد حساسیت و خواب آور یافت می شود.

✔ دارو های ضد افسردگی تجویزی همچون آمی تریپتیلین، فلوکستین، سیتالوپرام

✔ دارو های ضد تهوع از جمله متوکلوپرامید و پروکلروپرازین

تشخیص سندرم پای بی قرار

این سندرم هیچ آزمایش تشخیصی اختصاصی نداشته و بر اساس علائم شناسایی می شود. با این حال، پزشک آزمایش تست سطح فریتین خون را بررسی کرده و درباره سابقه سلامتی خود و خانواده بیمار سوال می پرسد. سندرم پای بی قرار می تواند از دوران کودکی شروع شده اما با مواردی همچون اختلال بیش فعالی یا درد رشد اشتباه گرفته شود.

در صورت خفیف بودن علائم این تشخیص حتی در افراد بالغ نیز می تواند اشتباه شده یا به تاخیر افتد. بسیاری از افراد تا اواخر دهه ۳۰ سالگی به دنبال درمان مشکل خود نمی روند. تاکنون هیچ دوره مادام العمری برای سندرم پای بی قرار بیان نشده است. علائم این بیماری اغلب از نظر شدت و تکرار متغییر هستند.

تشخیص سندرم پای بی قرار

درمان سندرم پای بی قرار

درمان ها شامل مکمل های آهن، تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو هستند. در صورتی که فریتین خون پایین (کمتر از ۵۰ نانو گرم بر میلی لیتر) باشد باید جهت شناسایی علت بیمار معاینه شود. در این موارد امکان دارد فرد به خونریزی گوارشی یا ادراری دچار باشد. از آن جایی که گوشت، تخم مرغ و دیگر پروتئین های حیوانی منابع اصلی آهن در رژیم غذایی هستند، افرادی که از مصرف این مواد اجتناب می کنند مستعد ابتلا به کمبود آهن هستند.

بیماران مبتلا به سندرم پای بی قرار که به کمبود فریتین نیز دچار هستند باید ۶۵ میلی گرم مکمل آهن را یک یا دو بار در روز با معده خالی به همراه یک لیوان آب پرتقال مصرف کنند. این مقدار آهن در هر قرص ۳۰۰ میلی گرمی فروس سولفات وجود دارد.

ویتامین C موجود در آب پرتقال به جذب آهن کمک می کند. مکمل های آهن می توانند سبب ناراحتی های گوارشی همچون یبوست و درد شوند. در صورت تجربه این مشکل باید با مقدار مصرف کمتر شروع کرده و به تدریج آن را تا سطح پیشنهادی افزایش داد.

در صورت مصرف مکمل آهن، جهت پیشگیری از بروز عوارض ناشی از مصرف بیش از حد آن باید سطح آهن خون را حداقل ۲ بار در سال سنجش کرد. برخی افراد اجتناب از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل را مفید دانسته و برخی دیگر با پرت شدن حواس به وسیله مطالعه یا موارد دیگر آرامش کسب می کنند. البته، فعالیت های محرک ذهنی کمک چندانی در به خواب رفتن نمی کنند.

سندرم تونل تارسال یک بیماری ناشی از فشار یا کشش مداوم روی عصب تیبیال (درشت نی) می باشد. در این نوشتار به بررسی علائم، علت ایجاد، روش تشخیص و درمان سندروم تونل تارسال (TTS) می پردازیم.

آیا سندرم پای بی قرار برای سلامت قلب مضر است؟

پاسخ کوتاه از متخصص قلب

سوال: از چند هفته قبل به سندرم پای بی قرار در هنگام خواب دچار شدم. پس از چندین شب بی خوابی با پزشک خود تماس گرفتم. پزشک بیان داشت که این وضعیت اثراتی جدی برای قلب داشته و باید به صورت کامل معاینه شوم. ارتباط سلامت قلب و سندرم پای بی قرار چیست؟

جواب: تمامی افرادی که سندرم پای بی قرار را تجربه کرده اند از عجیب بودن آن آگاه هستند. علائم این سندرم به محض دراز کشیدن فرد به صورت میل به حرکت دادن پا ها بروز می دهند. صرف نظر از شدت تلاش های فرد، سرکوب این میل و رسیدن به راحتی امکان پذیر نیست. با این که ارتباط این سندرم و بیماری قلبی ممکن است عجیب به نظر رسد اما وجود دارد.

خطرات سندرم پای بی قرار

همچنین، طبق تحقیقات دریافتند که زنان مبتلا به سندرم پای بی قرار در معرض خطر بالای مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند. در سال ۲۰۱۳، ارتباطی بین این سندرم و خطر بالای مرگ در مردان یافت شد.

پس از این تحقیقات، محققان یک مطالعه هم گروهی گسترده را بر روی زنان مبتلا به سندرم پای بی قرار انجام دادند تا ارتباط آن با تمامی عوامل مرگ همچون حمله قلبی، سکته مغزی و دیگر بیماری های قلبی عروقی را بررسی کنند. در این مطالعه ارتباط مشخصی بین این سندرم و مرگ و میر ناشی از تمامی عوامل در زنان یافت نشد.

با این حال، پس از خارج کردن دیگر عوامل مرگ و میر از مطالعه، ارتباط چشم گیری بین سندرم پای بی قرار و خطر بالای مرگ قلبی عروقی یافت شد. با این که دارو هایی برای کنترل این سندرم وجود دارد اما افراد باید از نظر ابتلا به بیماری های زمینه ای همچون پارکینسون و نارسایی کلیوی معاینه شوند.

تزریق کورتون در پاشنه پا، که به آن تزریق کورتیزون یا استروئید نیز گفته می شود برای تسکین درد و التهاب نیام کف پا استفاده می شود.

دارو های مفید برای سندرم پای بی قرار

مصرف دارو می تواند علائم سندرم پای بی قرار را تسکین دهد اما یافتن داروی مناسب ممکن است نیازمند مقداری آزمون و خطا باشد. همچنین، با گذشت زمان تاثیر برخی دارو ها کمتر شده و به همین دلیل فرد به صورت دوره ای به جایگزینی داروی مصرفی نیاز خواهد داشت.

با این که سازمان غذا و داروی آمریکا سه داروی اختصاصی را برای تسکین علائم این سندرم تایید کرده است اما امکان دارد که پزشک دارو های بیماری های دیگر را به صورت انفرادی یا در ترکیب با این سه دارو تجویز کند. پرامی پکسول و روپینیرول دو مورد از این سه داروی تایید شده بوده و فعالیت دوپامین در مغز را افزایش می دهند.

البته، پس از گذشت مدتی این دارو ها سبب تشدید بیماری شده و در موارد شدید علائم در تمام طول روز وجود خواهند داشت. قطع مصرف تمامی دارو های مرتبط با دوپامین می تواند این مشکل را برطرف سازد. یک عارضه جانبی نادر اما جدی از مصرف این دارو ها ابتلا به رفتار های تکانشی همچون قمار بازی یا خرید وسواس گونه است. این رفتار ها با قطع مصرف دارو متوقف خواهند شد.

پرسش و پاسخ در مورد پاهای بیقرار

در ادامه، اگر سوالی در مورد پاهای بیقرار داشته باشید، میتوانید از سیستم پرسش و پاسخ دکتر غلامرضا نادری، که در پایین آورده شده استفاده کنید و آقای دکتر در اسرع وقت به پرسش شما پاسخ  میدهند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حارث چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    سلام و درود!
    اقای دکتر بنده سه هفته قبل در جریان بازی فوتبال به جای توپ ساق پای بازیکن را شوت کردم و پام به شدت آسیب دید و مجبور به ترک بازی شدم، با گذشت این سه هفته ورم پام خوب شده و از دردش کاسته شده اما احساس درد دارم در مفصل شصت پا و رفتم دکتر ایشان گفتند عکس بگیر منم عکس گرفتم امروز به محض دیدن عکس ها گفتند ارتروز داری و باید عمل بشه تا پیشرفت نکنه، اما من قبل اون صدمه اصلا دردی نداشتم و سخت ترین فوتبال هارو انجام میدادم ایا امکانش هست ارتروز داشته باشم و با این ضربه بروز شده باشه؟ عکس ها را براتون ارسال میکنم بی زحمت یک نگاه بندازین و مشاوره بدین که نیاز به عمل داره یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      آرتروز ندارین ولی رادیوگرافی ایستاده کف پا باید انجام بدین

  • تصویر کاربر پارسامهر شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام.جناب دکتر.پارسا هستم ۳۵ساله قد ۱۷۵ وزن ۶۵ ..
    نیاز به عمل هالوکس والگوس دارم..قبلا پیش دکتر رفتم و تشخیص دادن ک باید عمل بشه(یکی از انگشتا پام ام ۱۵سالی هست ک در رفته ولی از ترس دردش جا ننداختم) ولی گفتند باید ۲ماه پاهام گچ باشن و بخاطر شغلم برام مقدور نیست...شنیدم ک شما پین بجای گچ میزارید..لطفا ی مشاوره کامل بهم بدین چون شهرستان هستم بعد عمل میشه راه رفت..میتونم بدون همراه بیام تهران...ومیشه فقط یکی پاهام فعلا عمل کنید تا مشکلی برای برگشت نداشته باشم. چند وقت بعد عمل میتونم مشغول کارم بشم.ممنون میشم لطف کنید.توضیح بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      اولا شدتش کمه و ممکنه عمل لازم نباشه

      بله من گچ نمی کیرم و از همون اول به مقدار کم راه می رین

  • تصویر کاربر Ali چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام حدود ۱۵روز قبل به دلیل پارگی مینیسک زانوی چپ مورد عمل جراحی قرار گرفتم طبق دستور پزشک معالج داروهای استامینوفین کدئین .نابروکسن . وسفالکسین مصرف نمودم داروها تمام شده .والان بدون عصا اما بااحتیاط راه می روم وزانو.مچ پا را نرمش میدم در بعضی مواقع درد دارم .گفتند داروی مسکن مصرف کنم که پس ازمصرف مجددا درد به سراغم میاد لطف کنید راهنمایی بفرماید ضمنا پزشکم فعلا فیزیوترابی مجوز نداده سن ۶۱ وزن ۶۳ قد ۱.۶۰
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش)

      این روند طبیعی هست 

      با دکترتون در تماس باشین

  • تصویر کاربر سولماز شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام پسرم 8 سال و 10 ماهشه و نسبت به همسناش یکم ریزتر قد من 150 و همسرم 180 میخواستم ببینم با توجه به این عکسا و آزمایشا رشدش نرماله قد الانش 124 و وزنش 22. وزن تولدش 2830 و قدش 45. میخواستم ببینم احتیاجی به آمپول هورمون رشد داره؟ و اینکه عکس واسه فروردین ماه
    1. تصویر کاربر سولماز چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      سلام اما من فرستادم بازم 5 تا عکس بود اما الان میگه مشکلی پیش اومده.امکانش هست عکسارو تو اینستاگرام بفرستم؟
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      مشکلی نیست

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من 25 سالم هست 5 ماهه عمل رباط صلیبی و مینیسک رو انجام دادم.زانوم کامل صاف و خم میشه مشکلی نداره. صدا های غیر طبیعی نمیده و خالی هم نمیکنه.تا الان دو بار آب زانوم رو کشیدم که بار دوم با خون آغشته بود.البته هر دوباردکتر زانوم رو معاینه کرد و گفت رباط سالمه.دکتر گفت فشار آوردم که خون اومده.تقریبا 20 روز میگذره از بار دوم که آب زانوم رو کشیدم و ورم زانوم تقریبا خوابیده . روی دو زانو نمیتونم بشینم هنوز .دو تا سوال
    * اول اینکه این مواردی که گفتم طبیعیه ؟
    * ممکنه دوباره زانوم آب بیاره؟اگر آره کی متوقف میشه؟
    * در حال حاضر درد ندارم راحت میتونم بدوم از کجا باید متوجه بشم که میتونم به فعالیت ورزشیم برگردم (سالن - فوتسال)
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      براى برگشت به بازى بايد زانو توسط دستگاه به وسيله فيزيوتراپيست ورزشى تست بشه

      تورم خيلى معمول نيست 

  • تصویر کاربر گلی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام..با تبریک سال نو .وسلامتی برای شما
    دکتر جان من انگشت حلقه سمت چپم قفل میکرد رفتم دکتر آمپول کورتون زد ..که تا ی ماه دستم وحشتناک درد میکرد ‌.بعد از اون تزریق دیگه انگشتم تا نمیشه ودرد وحشتناک دارم..من چند سال پیش تزریق کردم مشکلی پیش نیومد ..اما الان انگشتم خیلی درد .. و دیگه تا نمیشه...من چکار کنم ..ممنونم میشم ی کاری واسه من انجام بدین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      بايد به يك همكار فوق تخصص جراحى دست مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر افقهی سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    چندروز هست که در پاهام خیلی احساس سستی میکنم خیلی اذیت اوره همش فکر میکنم چیزی روی پاهایم راه می ره و برای رفع سستی دائما به پاهایم ضربه میزنم که ازین حالت سستی در بیاد ضمنا یک غم بزرگی بخاطر مریضی بابام دارم همش گریه میکنم احساس دلتنگی زیاد بخاطر بیماری ناگهانی سکته مغزی بابام اومده سراغ مون، با خودم میگم شاید عصبی باشه آزمایش چربی و قند دادم چربی ام 250 بوده ، یک خار پاشنه دارم از قبل ، لطفا بفرمائید این بیماری سندروم پای بی قراره؟ راه درمان بفرمائید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      بله به نظرم سندرم پاى بيقراره

  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    من از موقعی که کرونای سخت گرفتم وزن بسیار زیادی کم کردم و حدود۳۵ روز اسهال بودم از سال ۹۹تا الان مرتب گزگز گف پا بی خوابی رو دارم از داروهایی که روی دوپامین مغز تاثیر میزاره زیاد خوردم ،گاپانتین۳۰۰،پرگابالین۷۵،پروکسیل۷درصد لطفا منو رهنمایی کنید من ساکن فریمان یکی از شهرستانهای نزدیک مشهد زندگی میکنم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لازمه بررسى شامل آزمايش خون و نوار عصب انجام بدين

  • تصویر کاربر عرفان سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،من فوتبالیست هستم بیشتر ۵ ماه هستش که رباط صلیبی و مینیسکمو عمل کردم،از مینیسک هم مقدار خیلی کمی برداشته شده،فیزوتراپی هارو کامل انجام دادم، جدیدا راه که میرم یا نرم دویی میکنم پشت زانوم دردی میگیره که باعث قفل شدنش میشه و صاف کردن زانوم واسم دردناک میشه،یه ماه پیش سر همین موضوع از دکترم پرسیدم گفت بخاطر التهابه زانو ساییدگی مفصیله استراحت کردم مراعات کردم ولی هنوز همون داستان قفل کردنو درد پشت زانو رو دارم میشه لطفا راهنمایی کنید مشکل کجاس و چه کارهایی باید انجام بدم که زودتر برگردم به سلامتی کامل؟(و به فوتبال)
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      بهتره مجدد معاينه بشين

  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشد من 29 سال سن و 102 کیلو وزنمه که یکماه پیش از ناحیه مچ پای چپ دچار پیچ خوردگی شدم و با نظر متخصص ارتوپد کشیدگی رباط تشخیص داده شد و گفتن باید دو هفته گچ بشه ولی من گچ نکردم و از قوزک بند کشی استفاده کردم ولی بازم هنوز احساس درد دارم و وقتی که به صورت طولانی پیاده روی میکنم احساس درد شدید دارم و نمیتونم تحمل کنم میخواستم بدونم از نظر شما لازمه گچ بگیرم یا آتل کشی ببندم برای درمان بهتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      معاينه و ام آر آى لازمه 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر