منو

تفاوت آرتروز و بورسیت در چیست؟

آرتروز و بورسیت، بیماری هایی متفاوت، با خصوصیاتی مشابه هستند. آرتروز به گروهی از بیماری های مزمن گفته می شود که شایع ترین آن ها استئوآرتریت (OA) و آرتریت روماتوئید (RA) است. بورسیت، یک بیماری موقتی می باشد که معمولاً در اثر افعالیت زیاد، آسیب یا عفونت ایجاد می گردد. هر دو بیماری علائمی شامل التهاب، درد و ناراحتی مفصلی دارند. در ادامه درباره ی علائم، شباهت و تفاوت آرتروز با بورسیت توضیح خواهیم داد.

آرتروز و بورسیت در کجا اتفاق می افتد؟

اگرچه آرتروز و بورسیت می توانند مفاصل یکسانی را تحت تأثیر قرار دهند، اما شیوع ایجاد هر کدام از این بیماری ها در مفاصل متفاوتی بیشتر است. آرتروز بیشتر در زانوها، لگن و مفاصل کوچک ایجاد می گردد، در حالی که بورسیت، بیشتر در شانه ها، باسن، آرنج و زانوها بروز می یابد.

بورسیت چیست؟

به التهاب بورسا، کیسه ای مملو از مایع که در نزدیکی مفاصل قرار دارد، بورسیت می گویند. بورسا، مانند یک بالشتک محافظ، سبب کاهش اصطکاک و التهاب مفصل، تاندون ها و عضلات می شود. این التهاب می تواند در اثر فعالیت زیاد، قرارگیری طولانی مدت در یک حالت بدنی یا ابتلا به برخی بیماری های التهابی ایجاد گردد.

بورسیت

افزایش فشار بر قسمت های خاصی از بدن، مانند زانو نیز می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به بورسیت گردد. به علاوه، ابتلا به برخی بیماری ها مانند آرتروز، نقرس، دیابت، بیماری تیروئیدی، آسیب دیدگی و عفونت نیز از عوامل خطر ابتلا به بورسیت هستند. فعالیت هایی که می توانند منجر به بروز بورسیت شوند عبارتند از:

بورسیت در کجا رخ میدهد؟

بورسیت، می تواند در هر کدام از ۱۵۰ بورسای موجود در بدن ایجاد گردد، اما برخی از نواحی، بیشتر تحت تأثیر این شرایط قرار می گیرند، از جمله:

علائم بورسیت

بورسیت، می تواند باعث ایجاد ناراحتی در مفصل آسیب دیده و درد خنجری در حین حرکت یا لمس آن ناحیه شود. علائم دیگر آن عبارتند از:

آرتروز چیست

آرتروز چیست؟

آرتروز، شامل بیش از ۱۰۰ بیماری مختلف است که علامت اصلی آن معمولاً درد مفصلی می باشد. این نوع التهاب، به طور معمول در بیش از یک مفصل ایجاد می گردد و تورم، گرفتگی، درد و محدودیت دامنه حرکتی ناشی از آن، با گذشت زمان تشدید می شود.

انواع آرتروز

۱_ روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید-RA)

آرتریت روماتوئید، یک بیماری خود ایمنی است، که در آن، سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم حمله می نماید. در RA، سلول های ایمنی عمدتا به مفاصل حمله می کنند، و عوارض آن به طور ناگهانی ایجاد می گردد. این بیماری، سبب التهاب پوشش مفصل و آسیب به بافت مفصلی می شود که می تواند درد مزمن، تغییر شکل مفصل و محدودیت در حرکت ایجاد نماید.

علائم RA شامل درد مفصلی، تورم، گرفتگی، خستگی و تب کم درجه است. RA همچنین می تواند بافت های دیگر بدن را تحت تأثیر قرار داده و سبب ایجاد مشکل در اندام هایی مانند ریه ها، قلب و چشم ها شود.

۲_ استئوآرتریت (OA)

استئوآرتریت، شایعترین شکل آرتروز است که اغلب در بزرگسالان بالای ۶۵ سال ایجاد می گردد. به دلیل ارتباط این بیماری با افزایش سن، عموما به آن بیماری تحلیل برنده مفصل یا آرتروز “سایشی” می گویند. این بیماری بیشتر در دست ها، باسن و زانوها به وجود می آید.

در استئوآرتریت، غضروف درون مفصلی شروع به از بین رفتن کرده و ساختار استخوان زیرین آن تغییر می یابد. OA می تواند باعث بروز درد، گرفتگی، تورم و در برخی موارد، کاهش عملکرد و ناتوانی شود.

شباهت بورسیت و آرتروز در چیست؟

آرتروز و بورسیت از جهات مختلفی شبیه به هم هستند. تشابه علائم و محل بروز این بیماری ها، تمایز آن ها را از یکدیگر دشوار می کند. بورسیت و آرتروز می توانند باعث بروز علائم زیر شوند:

این شرایط همچنین بر نقاط یکسانی از بدن تأثیر می گذارند، از جمله:

  • شانه ها
  • زانو
  • مچ دست
  • باسن

به علاوه، هر دو بیماری توانایی تأثیرگذاری بر سایر مناطق بدن را نیز دارند.

برای درمان آرتروز زانو به غیر از روش های دارویی، برخی ورزش ها می تواند در درمان زانو درد شدید بسیار مؤثر باشد فقط باید نکاتی را رعایت کرد

تفاوت آرتروز با بورسیت در چیست؟

تفاوت کلیدی این دو عارضه، در محل دقیق بروز التهاب است. التهاب ناشی از آرتروز، در مفصل رخ می دهد، در حالی که التهاب ناشی از بورسیت، در بورسا ایجاد می گردد. همچنین تفاوت آرتروز با بورسیت از نظر آسیب شناسی، زمان شروع علائم و مدت دوام آن ها با یکدیگر نیز است.

زمان بروز آرتروز و بورسیت

بورسیت می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود و معمولاً یک بیماری حاد است. آرتروز به طور معمول یک بیماری تدریجی و پیشرونده می باشد (به جز انواع معدودی از آرتروز مانند آرتریت سپتیک، که یک عفونت سریع پیشرونده است).

طول دوره بیماری

آسیب مفصلی ناشی از آرتروز، اغلب دائمی است. بورسیت، یک تحریک کوتاه مدت می باشد که آسیب پایداری ایجاد نمی کند مگر اینکه استرس جسمی موجود در ناحیه ادامه دار باشد.

ام آر آی برای بررسی مفصل

تشخیص آرتروز و بورسیت

بورسیت، معمولاً با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. در صورت بروز مجدد بیماری یا وجود علائم عفونت، پزشک می تواند موارد زیر را توصیه نماید:

۱- تصویربرداری اشعه ایکس برای رد سایر بیماری ها، مانند شکستگی

۲- سونوگرافی یا ام آر آی برای بررسی مفصل

۳- آزمایش خون برای جستجوی شواهدی از عفونت

۴- نمونه مایع بورسا، برای شناسایی سلول ها یا ارگانیسم های عفونی

برای تشخیص آرتروز، پزشک با گرفتن شرح حال پزشکی و معاینه فیزیکی می تواند اثر درد بر عملکرد شما و علت ایجاد درد را ارزیابی نماید. ممکن است به اشعه ایکس یا سایر روش های تصویربرداری مانند CT اسکن یا MRI، برای بررسی میزان آسیب مفصلی نیاز داشته باشید.

برای کنترل تشخیص آرتروز یا بورسیت، بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص و درمان به موقع، باعث بهبود سریع بورسیت و پیشرفت کندتر آرتروز می گردد.


 

دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص مچ پا و پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۴۰ سالمه آشیل پای چپم از بچگی مشکل داره یعنی کشیدگی داره و روی پنجه پام راه میرم آیا میشه اومیدوار بود عمل شود و به حالت عادی برگردد ممنون میشم پاسخ مرا بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله امكانش هست

  • تصویر کاربر یونس پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با درود خدمت شما آغای دکتر،الان عکسهای ctرو براتون می فرستم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه 

      ممكنه جراحى نياز باشه

  • تصویر کاربر لاله شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    پدرم حدود ۲ماه پیش تصادف کردند و قسمتی از زانو ترک برداشته به صلاحدید دکترشون براشون پلاتین گذاری شده بعد از ۱ونیم ماه حدود ۴ روزه هست دچار تب در پا شدند و هروز کمی بیشتر میشود به دکترش مراجعه کردیم گفتند مشکلی نیست ولی دلیل این تب و بیقراری در خواب ایشون چی هست
    امکان عفونت هست؟ لطفا راهنمای بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله ممكنه و نظر جراحشون مهمه

  • تصویر کاربر آرشان جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پسرم ۱۲ ساله است دچار صافی کف پا درجه دو است و ایتخوان از بقل به سمت داخل انحنا پیدا کرده آیا نیاز به عمل دارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود 

      به احتمال زياد بله 

  • تصویر کاربر بهار جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب چند سال پیش دچار خارپاشنه شدم که با کمی مراقبت درمان شد ولی از سال گذشته شروع شد و ازون تراپی تجویز شد و کفی طبی که ازون تراپی رو انجام ندادم چون شنیدم ایمنی بدن رو پایین میاره همزمان کمی هم جابجایی در استخوانهای انتهایی ستون مهره ها دارم که درد در زمان نشتن رو بوجود میاره . خواستم مشورت کنم برای ادامه ی درمان چون کفی کفش و دمپایی طبی تاثیر زیادی در بهبود خار پاشنه نداشته و هم در زمان ایستادن و راه رفتن بخاطر داشته مشکل دارم و هم در زمان نشستن بدون تیوپ برام ممکن نیست . ممنون میشم از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى و كفى موثره

      ازون  درمانى از سال ٢٠١٦ در آمريكا ممنوع شده و مجوزى  هم در ايران نداره 

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پسر من امسال که با گوشی درس می خوند چون چشمش ضعیف کردنش خم می کرد الان حی میکنم گردنش امودجلو پشت گردنش یکم باد کرده میشه منو راهنمایی کنید چیکار کنم الان خیلی نگرانم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به نظر من نياز به تمرينات اصلاحى داره و اصلاح روش نشستن

  • تصویر کاربر مهلا یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    دختری ۱۰ ساله دارم دچار قوز شست پا هست چکار کنم پیشرفت نکنه ودرمان شود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      استفاده از كفش هاى پنجه پهن

  • تصویر کاربر عبدمرادی یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    درود .خسته نباشید.۴۰ سالمه .از ۲۰ سالگی دیکس کمر داشتم.۲ ماه سرکاررفتم مچ پاهام ورم میکنن قسمت اشیل پاشنه .دردزیاد نمیتونم دیگه راه برم .فیزیوتراپی رفتم به تازگی حالا استخان ساق پاهاهام خیلی درددارن لطفاراهنایی کنیذ خوب بشم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اون تورم مربوط به كمرتون نيست و بررسى و معاينه لازمه

  • تصویر کاربر نوذر دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام زانوی دچارپارگی سه چهارم رباط قدامی وپارگی مینیسک شد ودکترآرترسکوپی انجام داد پارگی رباط راترمیم کرد ولی به رباط دست نزد گفت رباطت یک چهارمش مونده مواظب باش آیااین رباط امکان جوش خوردن داره الان نزدیک۴۰روزه ازعملم میگذره بدون عصا یازانوبند نمیتوانم راه برم ۱۰ جلسه هم فیزیوتراپی انجام دادم کی من میتونم به حالت عادی برگردم قبلا من فوتبال بازی میکردم بازم بااین رباط میتوانم بازی کنم یابرای همیشه باید بگذارم کنار وچه کارکنم این رباط باقی مونده پاره نشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر در معاينه ناپايدارى زانو نداشتيد نياز به بازسازى رباط هم نبوده و با فيزيوتراپى و تقويت عضله ممكنه بتونيد ظرف دو ماه بعد از عمل به بازى برگرديد

  • تصویر کاربر عظیم جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 50 سال سن دارم قدم 180 و وزنم 58 کیلو ، مدت زیادی که در ناحیه درد زیادی دارم بحدی که گردن را به هرسمت میچرخانم بشدت به درد می اید . همچنین مچ هر دو دست به شدت درد میکند به حدی خیلی مواقع یه وسیله ی دو کیلیوئی را هم به زحمت میتوانم جابجا کنم ، خیلی مواقع هم زانو کیک از دو پا بشدت درد میکند به تازگی مچ پای راست سوزن سوزن میشود البته من یه سری از حرکات کششی را در منزل انجام میدهم ممنون میشم راهنمائی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بهتره يك نوار عصب و عضله از دست و پا ها و يك آزمايش خون از نظر روماتيسم انجام بدين

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر