منو

درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل

پیچ خوردگی مچ پا زمانی رخ می دهد که مچ پا به طور اتفاقی دچار پیچش شود یا به صورت نادرستی چرخانده شود. این کار می تواند سبب کشیده شدن یا پاره شدن رباط هایی شود که استخوان مچ و مفاصل پای شما را در کنار هم نگه می دارند. درمان پیچ خوردگی مچ پا به شدت آن بستگی دارد. در برخی موارد درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل امکان پذیر نیست و تنها راه درمان مراجعه به متخصص ارتوپد است.

رباط ها مقاومت خاصی دارند که به آنها این امکان را می دهد تا مفاصل شما را ثابت نگه دارند. زمانی که رباط های اطراف مچ پا بیش از حد کشیده شوند، مچ پا دچار پیچ خوردگی می شود. پیچ خوردگی مچ پا معمولاً باعث آسیب دیدگی رباط های قسمت بیرونی مچ پا می شود.

همانطور که گفتیم درمان پیچ خوردگی مچ پا به شدت و نوع پیچ خوردگی مرتبط است. با وجود اینکه شما می توانید از مراقبت های خانگی و داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید، اما بهتر است پزشک شدت آسیب را تعیین کرده و مطابق با آن، دوره و روش درمان را به شما توصیه کند.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

علائم و نشانه های پیچ خوردگی مچ پا با توجه به شدت آسیب دیدگی، متفاوت است. در صورت مشاهده ی علائم زیر در مچ پا، شما ممکن است دچار پیچ خوردگی شده باشید:

  • درد و عدم امکان تحمل وزن بدن بر روی پای آسیب دیده
  • حساسیت به لمس
  • تورم
  • کبودی
  • دامنه حرکتی محدود
  • عدم تعادل
  • احساس صدا دادن مچ آسیب دیده
پیچ خوردگی مچ پا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شاید شما تنها به مراقبت ها و درمان های خانگی نیاز داشته باشید؛ اما در صورت داشتن درد و تورم، بهتر است با پزشک مشورت کنید. زیرا پزشک می تواند تشخیص دهد که آسیب دیدگی شما از نوع پیچ خوردگی است یا خیر. همچنین، در صورت شدید بودن علائم ممکن است آسیب شدید به رباط ها وارد شده باشد، یا شما دچار شکستگی استخوان مچ یا ساق شده باشید.

تشخیص پیچ خوردگی مچ پا

در صورتی که پای شما پیچ خورده باشد، پزشک با انجام معاینه فیزیکی می‌تواند آن را تشخیص دهد. در زمان معاینه ی فیزیکی، پزشک مچ، کف و ساق پای شما را بررسی کرده و پوست اطراف ناحیه ی آسیب دیده را لمس می کند تا نقاط حساس به درد در مچ پا را پیدا کند. همچنین، با حرکت دادن پا، دامنه ی حرکتی مچ پا و حالت های دردناک آن را مورد بررسی قرار می دهد تا روش درمان درمان پیچ خوردگی مچ پا را تشخیص دهد.

در صورت آسیب دیدگی شدید، پزشک ممکن است برای در نظر گرفتن احتمال شکستی استخوان و پارگی رباط، روش های تشخیصی زیر را تجویز کند:

✳️ اشعه ایکس: یک نوع اشعه از نوع امواج الکترومغناطیسی است که تصاویری از درون بدن شما ایجاد می کند. این آزمایش برای بررسی شکستگی مچ پا تجویز می شود.

✳️ MRI: آزمایش MRI از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از بدن استفاده می کند. این آزمایش برای بررسی دقیق ساختارهای نرم مچ پا، مثل رباط ها استفاده می شود.

✳️ سی تی اسکن: ترکیبی از یک سری تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف است، که می تواند جزئیات بیشتری در مورد استخوان ها و مفاصل در اختیار پزشک قرار دهد.

✳️ سونوگرافی: یک روش تصویر برداری است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر از ساختارهای بدن استفاده می کند. این تصاویر به پزشک کمک می کند تا وضعیت تاندون ها در موقعیت های مختلف را با دقت بررسی کند.

درمان پیچ خوردگی مچ پا

مانند تمام مواردی که ذکر شد، درمان پیچ خوردگی مچ پا نیز به شدت علائم آن بستگی دارد. هدف از درمان، کاهش درد و تورم، بهبود رباط ها و بازگرداندن عملکرد مچ پا می باشد. در صورت آسیب دیدگی شدید، ممکن است شما به یک متخصص ارتوپد یا یک فیزیوتراپ نیاز داشته باشید.

درمان های خانگی پیچ خوردگی مچ پا

برای درمان پیچ خوردگی های خفیف، در دو سه روز اول، درمان های خانگی زیر توصیه می شود:

⬅️ استراحت کنید، از انجام فعالیت هایی که باعث درد، ورم یا ناراحتی مچ پای شما می شود بپرهیزید.

درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

⬅️ از یخ استفاده کنید، بلافاصله بعد از پیچ خوردگی، کمپرس یخ را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی محل آسیب دیده قرار داده و این کار را هر ۲-۳ ساعت تکرار کنید. در صورت داشتن بیماری های عروقی، دیابت یا بی حسی، قبل از استفاده از یخ با پزشک مشورت کنید.

⬅️ مچ پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهید، این کار را به ویژه در شب ها انجام دهید. جاذبه و تخلیه مایعات اضافی به کاهش تورم و درمان پیچ خوردگی مچ پا کمک می کند.

⬅️ از حمام نمک اپسوم (Epsom) استفاده کنید، نمک اپسوم معمولاً به عنوان یک درمان خانگی برای پیچ خوردگی مچ پا استفاده می شود. با وجود اینکه تحقیقات محدودی در زمینه ی اثربخشی نمک های اپسوم وجود دارد، اما تجربیات بیماران نشان می دهد که به علت منیزیم موجود در این نمک، خیساندن مچ پا در وان نمک اپسوم می تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

برای تهیه ی حمام نمک اپسوم، ۱ فنجان نمک اپسوم را در وان آب گرم بریزید، آن را با دست هم بزنید تا نمک ها حل شوند، سپس پای خود را به مدت ۳۰ دقیقه در وان قرار دهید.

بستن مچ پا

⬅️ بستن مچ پا، برای کاهش تورم، مچ پا را با یک باند الاستیک (کشی) ببندید. اما توجه داشته باشید که این باندها نباید خیلی محکم بسته شوند، زیرا ممکن است جلوی جریان خون در آن ناحیه را بگیرند! از دورترین نقطه از قلبتان باند پیچی را شروع کنید.

درمان دارویی

در اغلب موارد، برای کنترل درد و درمان پیچ خوردگی مچ پا از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوبروفن، ناپروکسن یا استامینوفن استفاده می شود.

توان بخشی

هنگامی که درد و تورم شما به اندازه ی کافی بهبود پیدا کرد، پزشک برای بازگرداندن دامنه ی حرکتی، قدرت، ثبات و انعطاف پذیری مچ پا، تمریناتی را تجویز می کند. پزشک یا فیزیوتراپ، نحوه ی انجام این تمرینات را به شما توضیح خواهند داد.

تمرین تعادل و ثابت ماندن شامل تمرین همکاری ماهیچه های مچ پا و حمایت از مفاصل برای جلوگیری از پیچ خوردگی های مکرر می شود. مانند چالش های تعادل، ایستادن روی یک پا و …

اگر پیچ خوردگی مچ پای شما در حین فعالیت های ورزشی اتفاق افتاده است، برای تعیین زمان از سر گرفتن ورزش با پزشک مشورت کنید. پزشک یا فیزیوتراپ ممکن است برای شما فعالیت ها و آزمایشات حرکتی جداگانه ای تجویز کند.

درمان پیچ خوردگی مچ پا با گچ گیری

لوازم کمکی

راه رفتن با پای پیچ خورده ممکن است دشوار و دردناک باشد. بنابراین شما می توانید برای کاهش درد از عصا استفاده کنید. با توجه به شدت پیچ خوردگی مچ پای شما، پزشک ممکن است به شما توصیه کند برای ثابت ماندن مچ پا از باند الاستیک، نوار های ورزشی یا بریس مچ پا استفاده کنید. برای پیچ خوردگی های شدید، شما ممکن است به گچ گیری یا ایرکست air cast نیاز داشته باشید.

عمل جراحی

در مواردی که پیچ خوردگی مچ پا با روش های درمانی و فیزیوتراپی بهبود پیدا نکرد، به جراحی نیاز است. موارد انجام جراحی عبارتند از:

  • ترمیم رباطی که بهبود پیدا نکرده است
  • بازسازی رباط با پیوند تاندون
شکستگی پایلون به نوعی از شکستگی گفته می شود که در انتهای استخوان درشت نی بروز داده و سطح حامل وزن در مفصل مچ پا را درگیر می کند.

علت پیچ خوردگی مچ پا​

پیچ خوردگی پا زمانی اتفاق می افتد که مچ پای شما از حالت طبیعی خود خارج می شود؛ که در برخی موارد می تواند منجر به پارگی یا کشیده شدن رباط های مچ پا شود. دلایل پیچ خوردگی پا:

🔷 زمین خوردنی که باعث پیچ خوردن مچ پای شما شود

🔷 در صورتی که به طور اتفاقی در زمان پریدن یا چرخیدن، به صورت بدی روی مچ پایتان فرود بیایید

🔷 راه رفتن یا ورزش کردن روی سطح ناهموار

🔷 در حین فعالیت های ورزشی، شخص دیگری به پای شما ضربه وارد کند

عوامل خطر ساز

عواملی که خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می دهند عبارتند از:

❌ ورزش: پیچ خوردگی پا یک مصدومیت ورزشی شایع است؛ به ویژه در ورزش هایی که نیاز به پرش یا چرخش دارند. مثل بسکتبال، فوتبال، دو میدانی و …

❌ سطوح ناهموار: راه رفتن یا دویدن روی سطح ناهموار و ورزش در زمین های غیر استاندارد می تواند خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش دهد.

❌ آسیب های قبلی مچ پا: اگر قبلاً مچ پای شما دچار پیچ خوردگی یا آسیب دیدگی شده است، ممکن است دوباره این اتفاق برایتان رخ دهد.

❌ آمادگی جسمانی پایین: آمادگی بدنی پایین یا انعطاف پذیری کم مچ پا می تواند خطر پیچ خوردگی در حین فعالیت های ورزشی را بالا ببرد.

❌ کفش نامناسب: کفش های غیر استاندارد، یا کفش های پاشنه بلند می توانند منجر به پیچ خوردگی مچ پا شوند.

عوارض عدم درمان پیچ خوردگی مچ پا

عدم درمان پیچ خوردگی مچ پا، یا شروع فعالیت قبل از بهبودی کامل پیچ خوردگی مچ پا می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

♦️ درد مزمن مچ پا

♦️ سستی و ناپایداری مزمن مفصل مچ پا

♦️ آرتروز مفصل مچ پا

پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا

نکات زیر می تواند به پیش گیری از پیچ خوردگی مچ پا و تکرار آن کمک کند:

❇️ قبل از ورزش و تمرین، بدن خود را گرم کنید.

❇️ هنگام راه رفتن یا دویدن روی سطوح ناهموار مراقب باشید.

❇️ برای مچ پای آسیب دیده یا ضعیف، از باند یا بریس های مچ پا استفاده کنید.

❇️ کفش مناسب بپوشید.

❇️ از کفش های پاشنه بلند، کمتر استفاده کنید.

❇️ اگر آمادگی جسمانی ورزش خاصی را ندارید، در آن ورزش شرکت نکنید.

❇️ تمرینات قدرت و انعطاف پذیری عضلات را انجام دهید.

❇️ تمرینات ثبات و تعادل را انجام دهید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سپهر دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی
    موفق به دریافت نوبت اینترنتی نشدم
    تصویر جواب mri مچ پای پسرم را خدمتتون میفرستم خواهشمندم راهنمایی بفرمایید در صورت امکان بفرمایید چه زمانی میتونیم خدمت برسیم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      متاسفانه این گزارش ام آر آی اصلا قابل اعتماد نیست 

      معاینه و دیدن خود تصاویر لازمه 

  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    یک هفته پیش به مچ پام براثر ضربه پیچ خوردگی و به تشخیص دکتر موبرداشتن وپردگی استخوان بود وبه مدت یکماهتشخیص دادن تو گچ باشه ممنون میشم راهنمایی
    راجعه کننده گرامی
    برای مشاهده تصاویر پزشکی خود, لینک زیر را باز کنید
    https://ardpacs.ssu.ac.ir/metric/rh/3550647954
    با آرزوی سلامتی شما-بیمارستان ضیایی اردکان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      دو ماه بعد از صدمه باید مجدد معاینه بشین

  • تصویر کاربر نعمت دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دوسال پیش در درگیری دوتا پام ساچمه خوردن الان خیلی پاهام لاغر شدن و درد میکنن میخاستم درشون بیارم آیا امکانش هست؟ ممنونم میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      کمی بعیده که بشه مخصوصا اگه عمیق باشن 

      برای اون لاغری و تشخیص علتش حتما نوار عصب انجام بدین

  • تصویر کاربر مريم شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام من دو هفته پيش سر خوردم افتادم رو مچ پام الان تو آتله پام استخوان ساق پام ترك خورده دكتر گفت تو آتل باشه گچ نميخواد الان پام ميسوزه و داغ ميشه چي كار كنم دكتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      نظرمن رو بخواهید جراحی لازمه

  • تصویر کاربر محمدپور شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    آقای دکتر
    درود و وقت بخیر
    ۲۵ فروردین دچار شکستگی ( به گفته بیمارستان) کف پا شدم، ۳۵ روز که در گچ قرار دارد،
    عکس مربوط به ۳۰ روز اول گچ گرفتگی،
    میخواستم بدونم شرایط شکستگی در چه مرحله ای؟
    چقدر دیگه باید داخل گچ باشه؟
    خانم ۳۱ قد ۱۶۰ وزن ۶۴
    1. تصویر کاربر محمدپور پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      ا
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      می تونید باز کنید و فیزیوتراپی شروع کنید

      ممکنه مقدار کم درد تا شش ماه هم ادامه داشته باشه که جای نگرانی نسیت

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرمحمد شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    با سلام، پسرم ۱۱ سالشه، قدش ۱۳۰ هست، دکتر بعد از ازمایشات مختلف تزریق هورمون رشد تجویز کرده است. میخواستم بپرسم تزریق هورمون رشد چه عوارضی خواهد داشت؟؟!!
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      اگر تشخیص دادن که کمبود وجود داره عارضه نخواهد داشت

  • تصویر کاربر طیبه دوشنبه ۲۸ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام وادب واحترام
    سه تا ازانگشتهای پام روقطع کردن به علت گرفتگی عروق الان حدود دوسال داره میگدره هنوزخیلی درددارم توناحیه انگشتهای باقیماتده ومچ پا دکتر خودم معرفی کردن به دکترایت اللهی که متاسفانه انگارایران نیستن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۸ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      علت مشکل عروقی شما چی هست؟سیگار؟دیابت؟ 

  • تصویر کاربر نادرالاصلی چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر هنگام فرود اومدن تعادلم را از دست دادم و روی کف پا از ناحیه بیرون پاهام کشیده شد عکس گرفتم، پیش متخصص رفتم و گچ گرفتن تا دو هفته الی 4 هفته که بهبود پیدا کنه لطفا شما هم نظر بدید، ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      رادیوگرافی ایستاده مقایسه ای از هر دو پا انجام بدین برای احتمال آسیب لیسفرانک

  • تصویر کاربر ریحانه چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من ۱۹ سالمه و اضافه وزن دارم در ناحیه نازک نی پای راست دچار شکستگی شدم به علت پیچ خوردگی ودکتر به من گفته که خوب میشه و حتی نیازی گچ هم نیست و با آتل خوب میشه و دو سوال دارم یک اینکه من وقتی که پام رو جابجا میکنم یک صدای تلق تلق میده ولی بدون هیچ دردی هست آیا امکانش هست استخوان جابجا میشه؟ چون حس میکنم میخواد جداشه و کارم به عمل و پلاتین بکشه و دو اینگه کامل مچ پام کبود و متورم هست ولی طبق گفته رزیدنت دکتر هیچ شکستگی یا در رفتگی نداره این کبودی و تورم و درد کم طبیعی‌ست در ناحیه مچ که نشکسته؟ لطفت جواب بدی ممنون میشم چون سه روز است گریه میکنم چون حس میکنم کارم ممکن است به عمل بکشه و اینکه بعد ۳ روز دردم کمتر شده و جابجایی راحت تر شده نشونه شروع جوش خوردن است؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      باز هم علیرغم تاکید همیشگی رادیوگرافی نفرستادین

  • تصویر کاربر رسول شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام من بعد از گرفتن ام ار ای دچار پارگی جزئئATFLوPTFL شدم همچنین بنا به گزارش ام ار ای افیوژن خفیف مفصل مچ پا و اسیب استئوکندرال درجه ۲ در پلافوند داخلی تیبیال دارم.دکتر برام ازون تراپی و پی ار پی و ارتکین رو تجویز کردن ایا راه موثری است؟؟؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      نیاز به معاینه است و ازون و .... متاسفانه روش های غیر علمی هستن

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر