منو

پرونیشن پا چیست؟ [علت، علائم و درمان آن]

هنگام راه رفتن، توزیع وزن بدن بیشتر به سمت داخل پا متمایل است، در نتیجه چرخش پا به سمت خارج اتفاق می افتد که به آن پرونیشن (Pronation) گفته می شود. پرونیشن پا برای درست راه رفتن، یک حرکت مهم و ضروری است، اما مهم تر آن است که پا به اندازه مناسب پرونیشن داشته باشد. پرونیشن ناکافی و یا بیش از حد می تواند برای پاها مضر باشد.

واژگان پزشکی مربوط به پرونیشن هنگام راه رفتن، پرونیت (pronate)، پرونیت بیش از حد (overpronate)، پرونیت کمتر از حد (underpronate) می باشند. در این مقاله، توضیحاتی در رابطه با پرونیشن و اهمیت درست راه رفتن داده می شود.

درمان چرخش مچ پا

پرونیشن پا و دلایل ایجاد آن

پرونیشن بیش از حد (overpronation) نوعی مشکل بیومکانیکی رایج است و زمانی ایجاد می شود که هنگام راه رفتن، قوس روی پا بر اثر فشار ناشی تحمل وزن فرد از بین می رود. در این حالت، فشار زیادی به کف پا وارد می شود و به دنبال آن، استخوان بندی کف پا تغییر شکل داده و گودی کف پا از بین می رود. در نتیجه، این تغییر شکل منجر به صاف شدن کف پا می شود.

پرونیشن بیش از حد، اغلب منجر به مشکلاتی مثل التهاب نیام کف پا، خار پاشنه (درمان خار پاشنه)، احساس درد در ناحیه متاتارسال پا، التهاب تاندون های پشت ساق پا و همینطور بیرون زدگی استخوان بغل پا (Biunion) می شود. صاف شدن کف پا دلایل زیادی دارد. عواملی ازجمله چاقی مفرط، بارداری و یا برداشتن گام های سنگین بر روی سطوح سخت و ناهموار، می توانند قوس کف پا را از بین برده و منجر به پرونیشن پا شوند.

افرادی که کف پای صاف دارند، معمولا بلافاصله احساس ناراحتی نمی کنند. برخی افراد نیز ممکن است هیچگونه ناراحتی را تجربه نکنند. با این حال، هنگامی که علائم بروز پیدا کرده و دردناک می شوند، نحوه راه رفتن، ناموزون شده و این حالت نیز موجب افزایش فشار روی پا و ساق پاها می شود.

انواع پرونیشن پا

انواع پرونیشن پا

بسته به مواردی مانند نحوه گام برداشتن و قوس دادن کف پا، سه نوع پرونیشن پا وجود دارد.

۱. پرونیشن طبیعی یا خنثی:

به طور طبیعی حدودا ۱۵ درصد پرونیشن در پاها وجود دارد. این چرخش، تکانه ای که در حین گام برداشتن به پا وارد می شود را جذب کرده و مچ پا و پاها را هم تراز قرار می دهد. این مسئله، از بروز آسیب های شایع ناشی از دیگر انواع پرونیشن پا جلوگیری می کند.

۲. پرونیشن کمتر از حد (Underpronatio):

پرونیشن کمتر از حد که اصطلاحا به آن supination نیز گفته می شود، زمانی رخ می دهد که پا هنگام راه رفتن به سمت خارج متمایل می شود. این حالت به قسمت های خارجی پا فشار وارد می کند و در افرادی که دارای قوس زیاد کف پا هستند، می تواند آسیب و التهاب تاندون آشیل، التهاب کف پا، پیچ خوردن مچ پا، خار پاشنه و دیگر آسیب های ناشی فشار وارد شده به پا را ایجاد کند.

۳. پرونیشن بیش از حد (Overpronation):

هنگامی که پا بیشتر از ۱۵ درصد به سمت داخل می چرخد، اصطلاحا به آن پرونیشن بیش از حد می گویند. این حالت در افرادی که کف پای صاف دارند، دیده می شود. پرونیشن بیش از حد می تواند منجر به بروز سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) شود. این بیماری به قسمت خارجی زانو آسیب رسانده و باعث ایجاد درد در ناحیه زانو می شود.

علائم پرونیشن پا

پرونیشن می تواند مشکلاتی همچون احساس درد و ناراحتی در پاها، ساق پا، زانوها، باسن و یا کمر را ایجاد کند. به طور کلی، علائم پرونیشن پا شامل ۵ مورد می باشد. در صورتی که این علائم نادیده گرفته شود و عواملی که منجر به ایجاد پرونیشن شده اند، برطرف و یا درمان نشوند، آسیب های وارده به پا می تواند بر کل بدن تأثیرات منفی بگذارد.

علائم چرخش مچ پا همچنین می تواند منجر به ایجاد عدم تعادل در سراسر بدن، شامل چرخش زانوها به سمت داخل، کج شدن لگن و افتادگی شانه ها شود. این عدم تعادل، مشکلات بزرگتری را نیز در پی دارد. علائم پا پرونیشن عبارت اند از:

۱. انحراف پاها

در همه ی افرادی که پرونیشن وجود دارد، انحراف پاها دیده می شود.

۲. چرخش داخلی زانو ها

در حالتی که کف پاها به طور صاف روی زمین قرار می گیرد، پاها به صورت دو طرفه و نامتقارن به سمت داخل می چرخند (به شکل ایکس) و در این حالت، بیشترین میزان انحراف در قسمت تحتانی بدن دیده می شود.

۳. خمیدگی تاندون آشیل

از نمای پشت سر، پاها و مچ پا به سمت داخل متمایل بوده و این حالت موجب خمیدگی تاندون های آشیل و به مرور زمان، تغییر شکل آن ها می شود.

۴. کف پای صاف

در حالتی که فرد بیشترین حد پرونیشن را دارد، قوس پا از بین میرود و در نتیجه باعث کف پای صاف می شود.

۵. ناهموار بودن پاشنه پا

در حالتی که پاها به صورت دو طرفه و نامتقارن می چرخند، هنگام راه رفتن، فرود پا به گونه ای است که باعث ناهموار شدن پاشنه پا و چرخش مچ پا می شود.

آسیب های چرخش مچ پا

اگرچه نمی توان به طور قطع هرگونه دردی را مربوط به پرونیشن پا دانست، اما موارد زیر، در ارتباط با پرونیشن می باشند:

✳️ درد در ناحیه جلوی زانو و استخوان کشکک (Patellofemoral)

✳️ خار پاشنه (احساس درد در پاشنه پا)

✳️ کمر درد

✳️ درد در ناحیه باسن

✳️ احساس خستگی در ساق پا

وجود درد در پاها و اندام های تحتانی می تواند منجر به بروز مشکلاتی در سبک زندگی شده و فعالیت روزمره را مختل کند. علاوه بر پرونیشن، عوامل دیگری نیز در نحوه حرکت بدن دخیل اند که برای ایجاد برنامه درمانی باید در نظر گرفته شوند.

جلوگیری از پرونیشن

پیشگیری و درمان پرونیشن پا

‌پرونیشن بیش از حد را می توان با روش های درمانی های غیر جراحی و با استفاده از آرتوزهایی که به طور اختصاصی طراحی شده اند، کنترل و درمان کرد. آرتوز، وسیله ایست که با اصلاح ساختار اندام، موجب بهبودی عملکرد آن می شود. آرتوزها با هدف ایجاد حمایت مناسب از قوس پا و همچنین کنترل و اصلاح حرکات پا طراحی شده و از بروز پرونیشن بیش از حد نیز جلوگیری می کنند.

از آنجایی که استفاده از کفش های نامناسب می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در پاها شود، اطمینان از اندازه مناسب کفش مسئله ی مهمی است. همچنین، استفاده از کفش هایی که کفی طبی محکمی دارند، برای تعادل و حمایت بیشتر پاها، توصیه می شود.

درمان پرونیشن بیش از حد

درمان های مختلفی برای پرونیشن بیش از حد وجود دارد و پزشکان متخصص، معمولا ترکیبی از این روش های درمانی را به کار می گیرند. در ادامه برخی از پروتکل های درمانی آورده شده است.

۱. ضربه زدن

وارد آوردن ضرباتی به پا، که به روش خاصی انجام می شود، تعادل و حمایت از پا را ایجاد می کند. این روش در بعضی موارد حاد به عنوان خط اول درمان چرخش مچ پا استفاده می شود.

۲. ماساژ دادن

سفت شدن عضلات ساق پا نسبتاً شایع بوده و منجر به پرونیشن پا می شود. سفت شدن عضله، دامنه حرکتی آن را نیز کاهش داده و می تواند احساس درد و گرفتگی عضله را ایجاد کند و در نتیجه، باعث محدودیت حرکتی می شود. کشش و ماساژ عضلات، موجب انعطاف پذیری بهتر، افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات می شود و کمک می کند تا سریع تر بهبود یابند.

درمان پرونیشن

۳. حرکات کششی

این حرکات به انبساط و نرم شدن ماهیچه ها و رباط های سفت کمک می کند و در نتیجه از فشار زیاد و چرخش مچ پا جلوگیری می شود.

۴. تحرک مفصل

این حرکات به مفاصل آسیب دیده و یا کم تحرک کمک کرده تا نرم و منعطف تر شوند و در نتیجه، باعث عملکرد بهتر پا می شوند.

۵. آرتوز

پرکاربرد ترین آرتوزها، کفی ها و کفش های طبی هستند. این آرتروزها می توانند از پرونیشن پا جلوگیری نموده، از پاها حمایت کرده و به آن ها امکان عملکرد بهتر را می دهند.

۶. استفاده از کفش مناسب

کفش های با کیفیت و دارای کفی محکم و مناسب، ضربه را به خود جذب کرده و فشاری که به پاها و مفاصل وارد می شود را محدود می کنند. همچنین، برای کنترل پرونیشن پا، کفش هایی با ویژگی های خاص وجود دارند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهرسام یکشنبه ۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، من پسرم ۱۲ سالشه ، پرونیشن بیش از حد مچ پا دارد ، عضلات پشت ساق پا هم خیلی سفت و دست میزنم میگه دردناک هستش ، البته باید بگم ، کمی هم پاهاش پرانتزی شده ، باید چکار کنم ؟؟
    هر چقدر زنگ میزنم ، نمیتونم از مطب شما وقت بگیرم ، از شهر قزوین هستم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      از طريق همين وبسايت نوبت بگيريد 

  • تصویر کاربر کیوان جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ببخشید پاشنه‌ی پای برادرم در تصادف آسسب دید و قسمتی از استخوان کالکانه ی پاشنه که طبیعتاً نقطه‌ی اتصال تاندون آشیل هم شامل آن بود کنده شد و طی عمل گفتن برای جلوگیری از عفونت اون قسمت از استخوان کالکانه رو دور انداختن، آیا بعد از گذاشتن و پیوند استخوان جایگزین برای کالکانه (یا هر روش احتمالی ديگه‌ای که بنده دانشی ندارم و خودتون میدونید) تاندون آشیل هم قابل وصل کردن به اون پاشنه هست تا برادرم بتونه عادی راه بره در آینده؟؟؟
    لطف بفرمایید پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      بعد از بهبود زخم و شكستگى مى شه براى اتصال مجدد تاندون آشيل يا انتقال تاندون اقدام كرد 

  • تصویر کاربر جمالی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    با سلام. بنده بدلیل بیماری فلج اطفال؛ عظه دو پایم بسیار ضعیف است به حدی که گویا تاندو در مچ پا ندارم لذا نمی توانم روی پنجه خود را بلند کنم. به این ترتیب فشاری که به پای سالم وارد میشه بسیار زیاد بوده و پای سالمم را بیمار کرده. . تقاضای راهنمایی می کنم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      باید معاینه بشین 

      خوب می دونید که حجم اون عضله هرگز نرمال نمی شه 

  • تصویر کاربر داورزنی پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده ۴ماه پیش تو فوتبال ضربه وارد شد به کف پام .بعد از چند هفته گچ گرفتم ۲هفته و باز کردم ولی درد داشتم رفتم mri گرفتم پیش ۲تا دکتر متخصص رفتم گفتن فقط استراحت کنید یک ماه خوب میشین وای الان ۲ماهه گذشته هنوز درد کف پا دارم بعد از چند دقیقه راه رفتن. لطفا راهنمایی بفرمایید گزارش mri هم فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      رادیوگرافی ایستاده انجام بدین و حتما باید معاینه بشین 

  • تصویر کاربر Shafiee دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده چند ماه‌ پیش خدمت آقای دکتر رسیدم و شرایط پا و مج پا توسط دکتر بررسی شد و دکتر گفتن مج پا باید عمل بشه (فکر می‌کنم اینجوری گفتن که نوعی مهره داخل مج پا گذاشته شده و پا اصلاح می‌شود بعد از یک ماه و نیم درصورت جوش خوردن استخوان این مهره برداشته میشه)
    حالا میخواستم ببینم اگر همین الان اقدام کنم برای رزرو وقت عمل کی نوبت ام میشه؟
    خواهشا شرایط ام رو در نظر بگیرین که دانشجو هستم و باید از مهر برم دانشگاه بنابراین میخواستم اگر امکانش هست وقت جراحی حدالامکان در اولین فرصت باشه.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      لطفا با منشی من هماهنگ کنید

  • تصویر کاربر میثم شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام
    آرنج دست مادر شکست
    دکتر عمل کردن پلاتین گزاشتن
    الان بعد ۵۰ روز نوک پلاتین زده بیرون و دورش زخم هستش
    چکار باید کردن
    آیا خیلی بحرانیه این قضیه
    یا نیاز به جراحی مجدد داره
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      احتمالا لازمه وسیله خارج بشه و بله مهم هست

  • تصویر کاربر فرشته شنبه ۳ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر ،من خانمی ۴۳ ساله هستم قد ۱۵۳،وزن ۶۰،حدود یکماه پیش پسرم روی مچ پام افتاد و مچ پام قفل کرد و متورم و دردناک شد به دکتر مراجعه کردم گفتن مو برداشته و گچ گرفتن بعد از دو هفته که گچ و باز کردم بهتر شده بود ولی باز درد داشتم به دکتر دیگری مراجعه کردم گفتن غضروف از بین رفته و باید جراحی بشه وگفتن mri بگیرم وبعد از mri دکتر ژل تزریق کردن و فیزیوتراپی دادن وبرای ۶ ماه بعد دوباره mri نوشتن که در صورت بدتر شدن عمل بشم تصاویر رادیوگرافی وmriو میفرستم ممنون میشم نظرتون و بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      با درمان پيشنهاد شده به شما موافقم 

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب ،اقای دکتر برادر من 16سالشه وما خانوادگی قدکوتاهی داریم ،بردیمش دکتر و از زانوش عکس گرفته بهش گفتن ک صفحه ی رشدت بسته شده و دیگ قد نمی‌کشی بهش گفتن بلوغ زودرس داری ،موهای ضاعد بدنش هم به نسبت هم سناش زیادی رشد کرده ،چه کاری میتونیم براش انجام بدیم خیلی حالش بده لطفا راهنمایمون کنین،اگر ممکنه بشه کمکش کرد بگین که ما ازتون وقت بگیریم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      اگر خانوادگى كوتاه قد هستيد احتمال كوتاه قد مانده ايشان هم زياده

      البته هنوز هم ممكنه ٤-٦ سانت رشد كنند 

  • تصویر کاربر معصومه یکشنبه ۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    خواهر من تقریبا سه سال پیش مچ پاش پیچ میخوره ولی به پزشک مراجعه نمی کنه بعد از سه سال به علت سوزش و کج شدن مچ پا به پزشک مراجعه کرده و گفتن که پا باید شکسته بشه و جراحی و پیچ و مهره بشه و دیگه قادر نخواهد بود مچ پا رو تکان بدهد. میخواستم بپرسم. کار دیگه ای میشه کرد که حداقل مچ پا حرکت داشته باشه ؟در ضمن خواهرم ۵۲ساله هست و ۹۴کیلو وزن داره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      باید معاینه بشن و رادیوگرافی انجام بشه 

       

  • تصویر کاربر امیری شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید..
    من سه سال باشگاه بدنسازی کار میکردم همان زمان بیش از حد حرکت ساق پا انجام میدادم و ماهیچه پشت ساق پاهام زیاد درگیر بودن..شش سالی هست دیگه تمرین نمیکنم...

    این ۶سال اخیر ماهیچه های پشت ساق پاهام اذیتم میکنه ماهیچه های پشت ساقم حس میکنم تحت فشار شدیدی و متراکم شدن

    این درد ماهیچه ها اکثرا در این شش سال میزانش ثابت بوده و کم و زیاد نمیشه(فقط زمانیکه حرکات کششی ساق پا انجام میدم ماهیچه پشت ساق پام ب ارامش میرسن ولی فقط برای چند دقیقه ، همچنین زمانیکه عصبی بشم یکم فشردگی و مور مور شدن ماهیچه ها بیشتر حس میکنم ) ولی در حالت عادی و کارای روزمره میزان فشردگی یکسان و بدون تغییر بوده..
    لطفا منو راهنمایی کنید

    بنده از بوشهر مزاحم میشم
    باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      برای شروع بررسی یک نوار عصب و عضله انجام بدین و آزمایش کامل خون شامل منیزیم و ویتامین دی 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر