منو

شوک درمانی یا شاک ویو تراپی چیست؟

درمان با امواج شوکی یا شاک ویو درمانی روشی است که در فیزیوتراپی رایج شده است. شاک ویو تراپی یا اکسترا کوپورال شاک ویو تراپی (ESWT) که از انرژی بسیار پایین تر از موارد مورد استفاده در درمان بیماری هایی مانند سنگ شکن کلیه، درمان خارپاشنه و دیگر بیماری های ارتوپدی اسکلتی عضلانی، خصوصاً بافت های همبند مانند رباطها و تاندونها بکار می رود….

موارد کاربرد شاک ویو درمانی

روش شاک ویو تراپی، برای بیماران مبتلا به درد بافت نرم (عضله، تاندون ها و رباط ها)، بیماری های مفصلی و استخوانی مفید است. این درمان می تواند به افرادی که دچار آسیب های ورزشی یا آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد (overuse injuries) هستند، کمک کند و می تواند برای کسانی که تحت فیزیوتراپی قرار می گیرند برای طیف وسیعی از شکایات مفید باشد.

زمینه های اصلی کاربرد شاک ویو درمانی در ارتوپدی، توانبخشی و پزشکی ورزشی است و عموماً این روش برای کمک به درمان شرایط زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

۱_ پا: درمان خار پاشنه، التهاب نیام کف پا، التهاب تاندون آشیل

۲_ آرنج: آرنج تنیس بازان و گلف بازان

۳_شانه: کلسیفیه شدن تاندون های عضلات روتاتور کاف (کلاهک چرخاننده شانه)

۴_زانو: التهاب تاندون پتلار (کشکک)

۵-  مفصل ران: بورسیت

۶_ بخش فوقانی ساق پا: شین اسپیلنت (درد جلوی ساق پا)

۷_ بخش تحتانی ران: سندرم اصطکاک نوار ایلیوتیبیال

۸_ کمردرد: نواحی کمری و گردنی ستون فقرات و درد مزمن عضلانی

۹_ هالوکس ریجیدوس (شست خشک)

۱۰_ استئوآرتریت

شاک ویو تراپی توسط چه کسی انجام میشود؟

شاک ویو تراپی خارپاشنه باید توسط فیزیوتراپیست مجرب انجام شود. این دستگاه از یک دستگیره پنوماتیک استفاده می کند که شاک ویوهای شعاعی ایجاد می کند و از طریق یک ژل رسانا به محل آسیب منتقل می شود.

عملکرد درمان با امواج شوکی

نحوه عملکرد درمان با امواج شوکی چگونه است؟

۱) این درمان پاسخ التهابی ایجاد می کند. بدن با افزایش فعالیت متابولیک در اطراف محل درد واکنش نشان می دهد و این امر موجب تحریک و تسریع روند بهبود می شود.

۲) شاک ویو تراپی موجب تجزیه بافت اسکار و احتمالاً کلسیفیکاسیون می شود

۳) انتقال درد را مسدود می کند

میزان موفقیت شوک درمانی چقدر است؟

تحقیقات حاکی از این است که نتایج کلی، بهبود ۷۷ درصدی بیماری های مزمنی که با سایر روش های درمانی درمان نشده اند را نشان می دهد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ما انتظار داریم پس از درمان شاهد نتایج بالینی مثبتی باشیم، اما این احتمال وجود دارد که این درمان بهبودی در علائم حاصل نکند.

هدف عمدتاً برطرف کردن مشکلات با استفاده از فیزیوتراپی و توانبخشی به عنوان اولین خط درمان است و شاک ویو مکمل این درمان است. برای دستیابی به بهترین نتایج، فیزیوتراپی و درمان توانبخشی نیز باید انجام شود.

همچنین بخوانید:

مزایای درمان با شاک ویو چیست؟

این درمان بدون استفاده از اشعه ایکس یا دارو کار می کند و زمینه فرآیند خود درمانی طبیعی بدن را تحریک می کند. در حقیقت کاهش سریع درد و بهبود سهولت حرکت دیده می شود. عوارض ثانویه جزئی هستند. شاک ویو تراپی ممکن است نیاز به جراحی را نیز برطرف کند. شاک ویو تراپی مزایای بی شماری دارد:

  •  عدم جراحی
  • عدم وجود عوارض جانبی منفی
  •  بهبودی سریع
  • سهولت استفاده
  •  مقرون به صرفه بودن

اثرات مفید شاک ویو تراپی اغلب پس از ۱ یا ۲ درمان دیده می شود. این درمان درد را از بین می برد و تحرک کامل را بازیابی می کند، بنابراین کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

روش درمان شاک ویو تراپی

تعداد جلسات شوک درمانی

جلسه درمان از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پالس شاک ویو در ناحیه آسیب دیده استفاده می کند و تقریباً ۳-۱۰ دقیقه بطول می انجامد. اکثر بیماران بلافاصله پس از درمان متوجه تسکین درد می شوند، در برخی دیگر رسیدن به تسکین قابل توجه ممکن است ۴تا ۵ جلسه زمان ببرد.

عوارض شاک ویو تراپی

به طور معمول این درمان عوارضی در پی ندارد. با خطر اندکی همراه است اما همیشه موفق نیست. شاک ویو تراپی می تواند موجب افزایش درد شود که معمولاً با گذشت زمان بهتر می شود. افرادی که ضعف حسی (نوروپاتی) یا حساسیت مفرط در محل درمان دارند نباید ESWT داشته باشند.

همچنین بخوانید:

عوارض جانبی شوک درمانی

تحقیقات جدید نشان می دهد که این روش می تواند تأثیر مثبتی بر درد حاد داشته باشد. از آنجا که امواج موجب تحریک واکنش التهابی می شوند، ممکن است چند روز پس از درمان احساس درد، حساسیت یا تورم موقت داشته باشید. اما بدن به طور طبیعی بصورت خود به خود بهبود می یابد.

بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که هیچ داروی ضدالتهابی بعد از درمان مصرف نکنید، چراکه ممکن است سرعت نتایج را کند کند. تقریباً بلافاصله پس از اتمام درمان می توانید به اکثر فعالیت های معمول خود بازگردید.

آیا جایگزینی برای این درمان وجود دارد؟

مشکلات تاندون را می توان از طریق فیزیوتراپی با ورزش، اصلاح فعالیت، کفش یا آتل نیز درمان کرد.

مراقبتهای بعد از شاک ویو تراپی

شما می توانید فعالیتهای معمول خود را ادامه دهید اما تا دو روز (۴۸ ساعت) پس از درمان از هرگونه حرکتی که موجب احساس درد شود، اجتناب کنید.

روی محل تحت درمان یخ قرار ندهید، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا دیکلوفناک مصرف نکنید، زیرا این امر موجب متوقف شدن روند التهابی و روند بهبودی شاک ویو تراپی می شود. ممکن است بلافاصله پس از درمان احساس تسکین درد داشته باشید، اما نتایج طولانی مدت معمولاً تا سه ماه همچنان باقی خواهند ماند. مراجعه بعدی به کلینیک سه ماه پس از درمان خواهد بود.

درمان با شاک ویوتراپی

تاثیر شاک ویو تراپی

اگر این روش اثربخشی نداشته باشد، باید با فیزیوتراپ خود در مورد گزینه های جایگزین که در اختیار دارید مشورت کنید.

آیا شاک ویو تراپی درد دارد؟

این روش درمانی می تواند برای بعضی از بیماران معمولا با درد ملایم تا متوسطی همراه باشد. شاک ویو موجب ایجاد واکنش التهابی، که روند طبیعی بهبود بدن است، می شود. به همین دلیل از داروهای ضد التهاب و یخ استفاده نکنید. درد باید طی ۲۴ ساعت کاهش یابد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهمن جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من درسال ۱۴۰۱ تحت عمل جراحی تومور مغزی قرارگرفتم بعد از عمل گردن به پایین لمس بودم که با گذشت یک سال با فیزیو تراپی و کاردرمانی تونستم راه برم ولی الان مشکل در مچ پا وزانو دارم بطوری که افتادگی مچ پا وضعف در پا وزانو دارم چرخش پا و مچ پا به داخل مشکل اصلی بنده میباشدوزن ۹۶کیلو قد ۱۷۸
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      بابد معاينه بشين و ممكنه جراحى انتقال تاندون امكانپذير باشه

  • تصویر کاربر حمیدرضا جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    ضمن عرض ادب و احترام خدمت جناب دکتر
    درد مزمن بالای قوزک خارجی پا متمایل بسمت روی پا و در هر دوپا به مدت تقریبا یک سال و در یک پسر ۱۰ ساله با قد و وزن استاندارد وجود دارد
    صمیمانه تشکر میکنم اگر امکان راهنمایی بنده را داشته باشید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      در اين سن حتما معاينه دقيق و بررسى بيشتروا كه 

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام . آقای دکتر ۶ ماه پیش پام پیچ خورد . هنوز خیلی درد شدید داره . قوزک پام هنوز ورم داره . ام ار آی گرفتم همچی خوبه فقط نوشته سینوس تارسی . انگشتام و کف پام هم میسوزه . و اینکه وقتی پام میچرخونم به نظر استخوان تالوس هست صدا میکنه وسط پا . آقای دکتر صداش خوب میشه خیلی مهم برام؟ باید چیکار کنم خوب بشه صداش.
    1. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سن ۲۷ . وزن ۷۵. آقای دکتر ۲ ماه بعد از پیچ خوردگی رفتم پیش یه نفر میگفت طب فشاری . بالا قوزک پا رو فشار میداد. از اون وقت صدا توی پام ایجاد شد . و سوز انگشتان و کف پا و درد شدید مچ پا . ام ار ای کمر هم گرفتم خوب بود. انگشتای پام هم حالت ناخوشایند داره همش یه چیز داره روی پام و کنار انگشتام راه میره روی پام حالت برق گرفتگی داره . نوار عصب هم گرفتم خوب بود . و انگشت دوم پام وقتی مچ پام میارم بالا تکون میخوره.
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      جواب ندادین
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      بايد معاينه و بررسى بيشتر انجام بشه 

      بعيد مى دونم گزارش ام آر آى شما خيلى درست باشه

      با اين علايم احتمالا نوار عصب هم لازمه 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من یه وقت گرفتم برای تیرماه اینترنتی بود البته متاسفانه گوشیم کلا پاک شده و کد ندارم ازتون ممنون میشم چیکار باید بکنم فقط یادمه برای تیرماه بود و الان بخوام دوباره بگیرم میره برای مهرماه و خیلی دیر میشه برام
    ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار باید بکنم با یکی از این شماره ها ثبت کردم .خیلی خیلی خیلی لطف میکنید
    09192670651
    09353259459
    09351659193
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      لطفا به منشی مطب پیامک بزنید تا راهنمایی کنن

      09129643807

  • تصویر کاربر نسیم چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    به مریض ما همکارهاتون فرمودن مفصل مچ پای راستشون از بین رفته و تنها راه عمل هست که در صورت عمل کردن از مچ پا ،پاشون بی حس میشه و حرکت نمیکنه میخاستیم شما بزرگواری کنین و مارو راهنمایی بفرمایین.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      بله به نظرم درمان همین هست

  • تصویر کاربر لیلی یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    خانم ۴۴ ساله هستم با قد۱۶۲ وزن ۸۲ که از درد زانو به دکتر مراجعه کردم عکس نوشت که گفتند رباط سلیبی جفت پا پاره شده که پا چپ را پرانتزی کرده با تجویز زانو بند وکفی کفش برای پا که گفتند صاف است وتاکید برای کم کردن وزن گفتند ۴ ماه دیگه بیام ولی با رفتن پیش دکتر دیگه وگرفتن کمسیون پزشکی عمل استئومی را پیشنهاد کردند به نظر شما چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش)

      کم کردن وزن واجب هست 

      برای قضاوت در مورد نیاز به جراحی لازمه معاینه بشین و علایمتون رو ببینیم چی هست و در رادیوگرافی میزان انحراف رو ببینیم

  • تصویر کاربر اشکان یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام
    مادر من چند سالی هست خار پاشنه داره، کورتون هم تزریق کرده اما جواب نگرفته، کلی با شیوه های مختلف مرتب ماساژ هم دادیم، اما دردشون کامل رفع نشد.
    میخواستیم جراحی با لیزر رو امتحان کنیم.
    ما چطور می‌تونیم این مشکل مادرم رو حل کنیم؟
    آیا جراحی لیزر موثر هست؟
    و آیا شما جراحی با لیزر هم انجام میدین؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش)

      جراحی با لیزر به معنی دقیق کامه وجود نداره 

      پیشنهاد من شاک ویو هست

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام وقت تون بخیر آقای دکتر من دخترم ۱۱ ساله و ده ماه هست یک سال پیش پریود شده حالا با توجه به عکس میخوام ببینم رشد قدی میکنه یا خیر الان قدش ۱۵۴ هستش
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      بله رشد می کنه ولی جهش رشدی نخواهد بود

  • تصویر کاربر نرگس سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    خانم ۵۸ساله هستم با وزن ۶۵ به علت پوکی استخوان ناحیه کمر آیا استفاده از مگنت تراپی مناسب است؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      بله مفيد هست

      البته تمرين هم لازمه

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    بنده 32 ساله هستم - در 15 سالگی در تمرین فوتبال مچ پای راستم از دوناحیه شکست که پزشکان میگفتند صفحه رشد ساق پا هم آسیب دیده و احتمال کوتاهی پا وجود دارد .
    خوشبختانه عمل کردم و مشکل ایجاد نشد و بعد از عمل تا حدود 2 ماه داخل پام پین بود که بعد از 2 ماه از داخل پا خارج شد .
    علی الرغم توصیه پزشک به فیزیوتراپی این کار را به صورت مداوم انجام ندادم .و به فوتبال بازی کردن ادامه دادم بدون توجه به عوارض آن .
    مشکلی که الان بعد از گذشت چندین سال دارم:
    1- عدم انعطاف و شعاع حرکتی مچ پای مذکور
    2- هرز شدن و شکست و پیچ خوردگی مچ پا در انجام حرکتهای ورزشی و حتی بعضی مواقع حرکتهای بسیار ساده که با کوچکترین موضوعی درگیر این مشکلات میشوم .
    3-به جز موارد مربوط به مچ پا با آزمایشات عمومی که انجام دادم کمبود کلسیم به شد در بدنم موجود میباشد .
    توضیحات : عکس پیوست مربوط به شکستگی 2 سال پیش در هنگام فوتبال بازی کردن میباشد که با برخورد با حریف در موقعیت کاملا مشابه به هم رخ داد این در شرایطی است که حریف اصلا درد کوچکی در ناحیه پا به خود ندید .
    با سپاس از مشاوره و حسن توجه جنابعالی
    خورشیدی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      كيفيت تصوير مناسب نيست

      با اين شرح حال نياز به معاينه دقيق و بررسى بيشتر با ام آر آى هست

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر