منو

درمان قطعی افتادگی مچ پا

افتادگی مچ پا وضعیتی است که در آن نمی توانید قسمت جلوی یک یا هر دو پا را بالا بیاورید. این نشانه یک مشکل اساسی مانند اسکلروز یا سکته است. برای درمان افتادگی پا گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که در ادامه مطلب درموردشان صحبت خواهیم کرد.

افتادگی مچ پا چیست؟

افتادگی مچ پا واژه ای کلی است که به دشواری در بلند کردن مچ و انگشتان پا به سمت بالا اشاره دارد. این نوع عارضه منجر به حالتی می شود که در آن مچ پا آویزان بنظر می رسد. اگر افتادگی مچ پا دارید، ممکن است هنگام راه رفتن پایتان روی زمین کشیده شود که در این صورت خطر زمین خوردن بالاست. همچنین ممکن است مجبور شوید هنگام راه رفتن ران خود را بالا بیاورید تا با کمک آن پای خود را روی زمین بکشید.

افتادگی مچ پا چیست؟

بی حسی پوست ساق و پا نیز، یافته شایعی در این عارضه است. بسته به علت عارضه، افتادگی مچ میتواند یک یا هر دو پا را درگیر کند. لازم بذکر است با اینکه افتادگی مچ پا یک بیماری نیست، اما ممکن است حاکی از مشکلی عصبی یا عضلانی باشد. افتادگی مچ پا ممکن است دائمی یا موقتی باشد. خوشبختانه درمان این عارضه امری ممکن است.

علت افتادگی مچ پا

علت اصلی افتادگی پا، ضعف یا آسیب به ماهیچه قدام ساق است که وظیفه حرکت دادن پا به سمت بالا را بر عهده دارند. این عضلات ممکن است در اثر یک آسیب یا یک بیماری زمینه ای نورولوژیک تحت تاثیر قرار بگیرند.

از منظر عصب شناختی، افتادگی مچ پا ممکن است ریشه در آسیب مغزی یا نخاعی داشته باشد. شرایطی مانند سکته مغزی، فلج مغزی و دیستروفی عضلانی همگی می‌توانند منجر به افتادگی پا شوند. با این حال برخی معتقدند آسیب عصبی در خود ساق پا علت عمده این عارضه است.

تشخیص افتادگی مچ پا

افتادگی مچ پا معمولاً در طول معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. پزشک راه رفتن شما را بررسی کرده و عملکرد عضلات پای شما را آزمایش می کند. او همچنین ممکن است ساق پا، روی پا و انگشتان پا را از جهت بی حس بودن معاینه کند.

۱. تست های تصویر برداری

افتادگی مچ پا گاهی اوقات به دلیل تنگی کانال نخاعی یا به دلیل فشار آوردن تومور یا کیست بر روی عصب در زانو یا ستون فقرات رخ می دهد. انواع مدالیته های تصویربرداری می توانند به شناسایی این نوع مشکلات کمک کنند:

  • رادیوگرافی ساده: در این مدالیته از مقدار کمی اشعه برای تصویربرداری از بافت نرم یا ضایعات استخوانی ایجاد کننده عارضه استفاده می شود.
  • اولتراسوند: از این تکنولوژی که از امواج صوتی برای تصویرسازی ارگان های داخلی بدن استفاده میکنند. همچنین میتوان برای بررسی کیست ها یا تومورهایی که روی عصب فشار وارد می کنند بهره برد.

اولتراسوند

  • سی تی: این مدالیته با استفاده از اشعه ایکس تصاویری را که از نماهای مختلف گرفته می شوند ترکیب کرده و تصویری مقطعی از ساختارهای داخلی بدن می دهد.
  • ام آر آی: این روش از امواج رادیویی و نوعی میدان مغناطیسی قوی برای تصویرسازی دقیق بهره می برد. ام آر آی در تصویرسازی ضایعات بافت نرم که به اعصاب فشار وارد می کنند، بسیار کاربردی است.

۲. تست اعصاب

الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی، فعالیت الکتریکی در عضلات و اعصاب را اندازه گیری می کند. این تست ها می توانند ناراحت کننده باشند، اما برای تعیین محل آسیب، در امتداد عصب آسیب دیده مفید هستند.

همچنین بخوانید:

درمان سريع افتادگی مچ پا

درمان افتادگی مچ پا به علت آن بستگی دارد. به همین دلیل مهم است که به محض تشخیص علت افتادگی، درمان شروع شود تا شانس بهبودی افزایش یابد. گزینه های درمان افتادگی پا شامل موارد زیر است:

۱. بریس

در این نوع درمان پزشک شما نوعی بریس را تجویز می کند که پای شما را در زاویه ۹۰ درجه نسبت به ساق قرار داده و بنابراین اجازه می دهد تا پای شما هنگام پیچیدن حالت صاف به خود بگیرد. یک نوع بریس فوق‌العاده به نام Dorsi-Assist وجود دارد که به کشیدن انگشتان پا و مچ پا به سمت بالا کمک کرده و از زمین خوردن افراد جلوگیری می کند. این نوع بریس عملکردی بهتری نسبت به بریس استاندارد دارد.

۲. ارتوز مچ پا

این دستگاه درون کفش جای گرفته و به قرارگیری پا در وضعیتی نرمال کمک می کند.

۳. فیزیوتراپی

این روش درمانی شامل تمرین‌هایی است که به تقویت عضلات، کاهش سفتی مفاصل و افزایش دامنه حرکتی زانو و مچ پا کمک می‌کنند.

۴. تحریک عصبی

در این روش از انرژی الکتریکی برای تحریک عصب ضعیف و بهبود عملکرد آن در حین راه رفتن استفاده می شود.

۵. جراحی

درمان جراحی ممکن است در موارد مختلفی نظیر ترمیم یا آزاد کردن بخش تحت فشار عصب پرونئال در اوایل افتادگی مچ پا، عدم موفقیت درمان های کانزرواتیو و یا انتقال تاندون یا فیوژن مفاصل به منظور قرار دادن دائمی پا در زوایه ای ۹۰ درجه نسبت به ساق برای تسهیل راه رفتن در نظر گرفته شود.

فیزیوتراپی افتادگی مچ پا

فیزیوتراپی افتادگی مچ پا

فیزیوتراپیست شما طی یک برنامه تمرینی مناسب با شما کار خواهد کرد. در این برنامه هدف این خواهد بود که به دنبال تقویت عضلات پا و بازیابی قدرت آن ها، شما بتوانید هنگام راه رفتن پای خود را بلند کنید. توجه به این نکته ضروری است که فیزیوتراپی ممکن است همواره نتیجه بخش نباشد. لذا بهتر است قبل از انجام دوره درمانی با یک فیزیوتراپیست با تجربه در این باره صحبت کرد.

بریس افتادگی مچ پا

این وسیله نام‌های مختلفی دارد، گاهی به آن بریس مچ پا و گاهی نیز آتل پا یا بریس پا گفته می شود. منظور از تمامی این اصطلاحات یک چیز است، بنابراین حواستان باشد انواع مختلف نام ها و اصطلاحات شما را گیج نکند.

از این وسیله پرطرفدار برای درمان افتادگی مچ پا استفاده شده و به بیمار اطمینان لازم را برای فعالیت می دهد. هدف اصلی این درمان جلوگیری از افتادگی پاست. این وسیله درمانی در کنار افزایش قابلیت تحرک بیمار، خطر زمین خوردن او را نیز کاهش می دهد.

بریس افتادگی مچ پا

انواع مختلفی از بریس ها وجود دارند که کمی متفاوت با یکدیگر عمل کرده و بیمار بنا به ترجیحات شخصی خود می تواند از هر کدام از آن ها استفاده کند. توجه داشته باشید که تمامی بریس ها لزوما مفید نیستند. بنابراین باید قبل از خرید با پزشک خود در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب تر است مشورت کنید.

ریکاوری و مدت زمان بهبودی

حین ریکاوری مچ پا در یک آتل قرار می گیرد تا با حفظ موقعیت پا، از تاندون (های) تازه منتقل شده محافظت به عمل آید. در ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از عمل، باید ارتفاع مناسب قرارگیری پا و عدم وارد آمدن وزن اضافی به آن به دقت رعایت شود. بخیه ها در حدود دو هفته پس از جراحی برداشته می شوند و پس از آن پا به مدت حدود شش هفته در گچ قرار می گیرد. پای بیمار در این مدت نباید وزنی را تحمل کند.

پس از برداشتن گچ، بیمار مجاز خواهد بود با یک چکمه مخصوص راه برود. فیزیوتراپی برای حفظ وضعیت تاندون(ها) در موقعیت جدید به مدت ۸ تا ۱۲ هفته ادامه خواهد داشت. برای جلوگیری از کشش زودرس تاندون های جدید، بیمار باید به مدت سه ماه پس از جراحی از اسپلینت شب استفاده کند.

درمان افتادگی مچ پا

با بهبود تدریجی تورم پا، می‌توان به جای واکربوت از نوعی بریس قالب‌گیری شده که درون کفش ورزشی قرار می گیرد، استفاده کرد. با بهبود قدرت و حرکت بیمار در نتیجه فیزیوتراپی، استفاده از بریس نیز به تدریج متوقف می شود. هدف از جراحی این است که بیمار با یک کفش معمولی بدون نیاز به بریس بتواند راه برود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۹ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    بنده از اصفهان مزاحمت می شوم و اگر امکان مشاوره و ویزیت انلاین باشد ممنون می شوم خلاصه پرونده من به شرح زیر است اگر راهنمایی بفرمایید ممنون می شوم،
    جناب دکتر بنده حدود 12 سال پیچ دچار شکستگی در استخوان های تالوس و مدیال مالئوس شدم و اخیرا حدود یکماه پیش دچار ضرب دیدگی و کشیدگی در ناحیه مچ پا جواب MRi اعلام نموده است که :
    1-mild tibiotalar joint effusion is seen
    2- Anterior talofibular ligament sprain grad I is seen
    3- mild fluid within FHL tendon sheath is noted
    4- OS navicular type II and OS perineum are noted
    مابقی موارد را اعلام شده سالم است و اسیب دیدگی ندارد. ممنون از زحمت شما اگر امکان مشاوره می باشد بفرمایید تا هزینه ویزیت را تقدیم نمایم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۹ اسفند ۲( 2 هفته پیش)

      اتکا به گزارش ام آر آی بدون معاینه و شرح حال دقیق . بدون دیدن تصاویر فایده نداره 

  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب اقای دکتر پسر بنده در فروردین ۱۴۰۰ به علت بیماری گیلن باره دچار افتادگی مچ پاشده ‌بنا به گفته دکتر متخصص نوارعصب وعضلشدرصورت عدم بهبودی پشنهاد داده بعد سه سال عمل ترانسفر انجام بشه به نظر حضرت عالی آیا این عمل مفید هست پسرم ۱۵سالش هست وورنشم ۶۵کیلو درراه رفتن یک مقدار غیر طبیعی هست ودر صورت تایید آیا این عمل توسط خودتان انجام میشود ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      بله اگر تاندون قابل انتقالی وجد داشته باشه بسیار موثره

  • تصویر کاربر سارا شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من دو سال پیش به دلیل پیچ خوردگی مکرر مچ پا و پارگی کامل رباط جراحی بازسازی رباط مچ پا انجام دادم و تا حدود 2 ماه قبل هیچ مشکلی نداشتم. اما دو ماه قبل مجدد مچ پا به طور بدی پیچ خورد و پس از انجام ام آر آی و معاینه توسط دکتر ایشان فرمودند که باید جراحی مجدد انجام بشه و از internal brace برای ترمیم استفاده بشه چون پایداری مچ از بین رفته. جواب ام آر آی را خدمتتون ارسال می کنم. ممنون میشم بفرمایید که آیا نیازی به جراحی مجدد هست یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      معاینه لازمه و شاید نیاز به بازسازی با آلوگرفت باشه

  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من براثر مصمومیت الکل مصدوم شدم کلا عشر حرکتی از کار افتاده بود الان چهار ماه با کلی تلاش فیزیوتراپی راه افتادم هنوزم تحت درمان هستم ولی هرجا رفتم گفتن افتادی مچ پا دارم تحت نظر دکتر نورولوژی هستم دارو میخورم دکتر ارتوپدی هم رفتم بخاطر پام نوار عصب ام آرا هم دادم از پاهام آخرش گفتن افتادی مچ پا ولی بازم هنوز تو راه رفتن مشکل دارم بیشتر سمت راست دکتر میگه از لگن به نظرتون من چیکار کنم دکتر میگه اعصب آسیب دیده آیا میشه عمل کنم آقای دکتر تورو خدا راهنمایی کنید جوان هستم غذاب میکشم باشگاه میرم آب درمانی میرم شما نظرتون چیه لطفا کمکم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      باید معاینه بشین در بعضی افراد می شه عمل انتقال تاندون انجام داد

  • تصویر کاربر کاکاوند سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    درود بر شما
    آقای دکتر من بابت مچ پای خودم پارسال خدمتتون رسیدم پسر من 8 سالشه و هرزگاهی از درد ساق و مچ پا شکایت داره چون تو سن 4 سالگی یه بار ساق پاش شکست و طبق پیشنهاد یکی از بستگان که دکتر بودن ایشون رو بردیم پیش دکتر فرهنگ غنی پور مجددا بابت دردامسال مراجعه کردیم و ایشون عکس رادیولوژی 3joint view نوشتن و گرفتیم و ایشون گفتن باید عمل بشه صفحات رشدش میخواستم ببینم شما هم این عمل رو انجام میدید یا خیر و آیا درست هست این عمل یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      خير عمل لازم نداره 

      البته هر سال با همين مدل راديوگرافى بابد كنترل بشه 

      نهايت اقدام مناسب براى الان بريس شبانه هست 

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب
    من ۴۴ سال سن دارم حدود یک سال میشه کف پاهام موقع راه رفتن شدید درد میکنه شب موقع خوابیدن از مچ پا تا کف پاهام سوزش شدید دارن عکس گرفتم خار پاشنه ندارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      نوار عصب و عضله و آزمايشخون كامل انجام بدين

  • تصویر کاربر Aaa دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من حدود یک ماه قبل پام پیچ خورد و به دلیل عدم دسترسی به بیمارستان دکتر نرفتم و با پام راه هم زیاد رفتم بعد از یک هفته عکس برداشتم گفتن متاتارس شکسته و پام گچ گرفتم بعد از سه هفته مجدد عکس گرفتم گفتن جوش خورده و دیروز گچ باز کردم و الان درست نمیتونم راه برم و استخوان پام حالت برآمدگی دارد عکس دیروز براتون ارسال میکنم علت برامدگی چی هست ؟
    1. تصویر کاربر Aaa جمعه ۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام وقت بخیر
      سوال منو دیدین؟
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      فیزیوتراپی براتون مفیده و نگران نباشین 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پژمان دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    من در تاریخ 22 مرداد در فوتبال دچار پیچ خوردگی شدم و دو صدای بلند نیز در همان لحظه شنیدم. به نقل از دو دکتر ارتوپد، کشیدگی یا پارگی تاندون یا رباط دارم. از 23 مرداد تا تاریخ 17 شهریور (25 روز) پای من در گچ بود و بعد از باز کردن گچ و الان بعد از یک هفته از آن، بعضا در حالت راه رفتن آهسته یا برخی زوایای حرکتی دچار درد شدید (تیر کشیدن) در ناحیه پشت قوزک پا هستم، MRI انجام دادم تا مطمن شم پارگی ای در رباط یا تاندون پام وجود نداشته باشه تا بتونم کارهای کششی و فیزیوتراپیو شروع کنم. عکسهای مربوط را که دکتر رادیولوژی تشخیصیشان التهاب تاندون بود را پیوست کردم. خواهشمندم راهنمایی بفرمایید. (لینک کامل در http://xray.saadatmedical.ir/metric/rh/2288835811 )
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      می تونید فیزیوتراپی شروع کنید ولی حتما قبل یا بعد اون باید معاینه بشین

  • تصویر کاربر حسینی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    درود دکتر خسته نباشید
    مادر من ۱۲ ساله به علت پیچ خوردگی مچ پا هرروز درد داره در ناحیه مچ پای چپ
    تاندون هاش آسیب دیدن به سختی راه میره مچ بند می‌بنده پنج ساله
    هر دکتری تا الان رفته توی همدان, گفتن باید مراعات کنید کاری نمیشه انجام داد براش
    بیست جلسه فیزیوتراپی انجام دادن
    شغلش هم کارمندیه مدیر مدرسه هستش نمیتونه کارو تعطیل کنه الآنم تا سرخورده راه میره مچ پاش قفل میکنه
    راه درمانش چیه باید چیکار کنیم می‌خوام از شما وقت ویزیت بگیرم ولی اگر امکانش هست زودتر بیایم چون دردش برای مادرم غیر قابل تحمل شده
    اگه عکسی چیزی لازمه همدان بگیریم بعد بیایم پیش شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      احتمالا جراحی لازمه 

      باید معاینه و بررسی بشن

  • تصویر کاربر منیژه پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    دارای روماتیسم پوست بودم چند سال کورتن استفاده می کردم چند ماه است به صلاحدید پزشکم مصرف نمیکنم ولی در پیج شما اسم بیماری ام را پیدا کردم در انگشت سوم و چهارم پای راستم و سینه پا درد شدیدی احساس می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      معاینه و احتمالا ام آر آی لازمه 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر