منو

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟

سندرم باند ایلیوتیبیال که به آن سندرم باند IT نیز می گویند، وضعیتی است که منجر به درد، در قسمت خارجی زانو می شود. این بیماری اغلب در ورزشکاران، به ویژه دوندگان استقامت و افرادی که به تازگی شروع به ورزش کرده اند، بروز می یابد.

باند ایلیوتیبیال در کدام قسمت است؟

مفصل زانو شامل استخوان ران (فمور)، استخوان درشت نی (تیبیا) و استخوان کشکک زانو (پاتلا) میباشد. باند ایلیوتیبیال، بافت محکم و ضخیمی است که از قسمت خارجی ران پایین می آید. این باند از استخوان ران تا بالای استخوان ساق پا امتداد می یابد.

سندرم باند ایلیوتیبیال کجاست

وقتی که زانو خم یا صاف می شود، این باند بر روی کناره خارجی استخوان ران حرکت می کند. به دنبال خم شدن و باز کردن مکرر زانو، این حرکت باند ایلیوتیبیال، ممکن است بافت های مجاور را تحریک کرده و منجر به درد شود. سندرم باند ایلیوتیبیال ممکن است در همه افراد بروز پیدا کند اما در دوندگان استقامت شایع تر است.

علت ایجاد سندرم باند ایلیوتیبیال

علت بروز سندرم باند ایلیوتیبیال هنوز به طور دقیق مشخص نیست. با حرکت باند ایلیوتیبیال بر روی کناره خارجی استخوان ران، ممکن است اصطکاک ایجاد شده و منجر به درد شود. این اتفاق همچنین ممکن است باعث ایجاد التهاب در استخوان و تاندون ها شود. همچنین ممکن است باند ایلیوتیبیال بافت زیرین خود را فشرده کرده و درد ایجاد کند. به هر حال، علت بروز این سندرم، خم و باز شدن مکرر زانو می باشد.

چه کسانی به سندرم باند ایلیوتیبیال مبتلا میشوند؟

همانطور که پیشتر ذکر شد، سندرم باند ایلیوتیبیال اغلب در ورزشکاران دو استقامت بروز پیدا می کند. اما ممکن است در ورزش های دیگر از جمله دوچرخه سواری، اسکی، قایقرانی و فوتبال نیز ایجاد شود. موارد زیر می تواند منجر به افزایش احتمال بروز سندرم باند ایلیوتایبیال در دوندگان شود:

❇️ دویدن بر روی زمین های ناهموار یا سراشیبی

❇️ دویدن با کفش های فرسوده

❇️ دویدن مسافت زیادی به طور روزانه

❇️ داشتن پاهایی که از قسمت زانو تا مچ، کمی به سمت داخل متمایل است (پاهای ضربدری)

❇️ دویدن در هوای سرد

علائم سندرم باند ایلیوتیبیال

سندرم باند ایلیوتیبیال که باعث ایجاد درد در قسمت خارجی زانو می شود، ممکن است در یک و یا هر دو زانو ایجاد شود. درد ناشی از آن نوعی احساس سوزش به همراه درد است که گاهی به ران و لگن نیز منتشر می شود و ممکن است فقط در زمان ورزش، به ویژه هنگام دویدن احساس شود. این درد معمولا هنگام برخورد پا با زمین شدیدترین حالت را دارد و ممکن است فقط در انتهای ورزش شروع شود.

علائم سندرم باند ایلیوتیبیال

به دنبال بدتر شدن وضعیت، درد ممکن است زودتر شروع شده و حتی پس از پایان ورزش نیز ادامه داشته باشد. برخی فعالیت ها مانند بالا و پایین رفتن از پله ها نیز ممکن است منجر به بدتر شدن درد شود.

نحوه تشخیص سندرم باند ایلیوتیبیال

پزشک ابتدا سوابق پزشکی فرد را بررسی می کند و در مورد بیماری های دیگر و علائم فعلی بیمار سوالاتی می پرسد. سپس یک معاینه فیزیکی شامل معاینه کامل زانو انجام می دهد. این معاینه شامل بررسی دامنه حرکتی، اسقامت و نواحی دردناک زانو می باشد. پزشک باید علائم سندرم باند ایلیوتیبیال را از سایر علل احتمالی زانو درد تشخیص دهد. این موارد می تواند شامل آرتروز و یا پارگی منیسک زانو باشد.

تشخیص سندرم باند ایلیوتیبیال معمولاً به انجام آزمایش زیادی نیاز ندارد. اگر تشخیص نامعلوم باشد، ممکن است انجام آزمایشات عکسبرداری با اشعه ایکس یا MRI لازم باشد تا علل احتمالی دیگر رد شوند.

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال

پزشک ممکن است روش های درمانی مختلفی را برای بهبود و کاهش علائم بیمار پیشنهاد دهد. این روش های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

✳️ پرهیز از انجام فعالیت هایی که درد زانو را بدتر می کند (مانند دویدن)

✳️ قرار دادن یخ بر روی زانو

✳️ تجویز داروهای مسکن

✳️ تزریق داروهای کورتیکو استروئید برای کاهش التهاب

✳️ ایجاد تغییر در برخی فعالیت ها مانند پایین آوردن صندلی دوچرخه برای دوچرخه سواری یا تغییر فرم دویدن

✳️ انجام برخی تمرینات برای تقویت کشش و استحکام ماهیچه های اطراف لگن و زانو

همچنین مراجعه به یک فیزیوتراپیست نیز ممکن است به درمان کمک کند.

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال با جراحی

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال با جراحی

این تغییرات برای بیشتر مبتلایان به سندرم باند ایلیوتیبیال، می تواند کمک کننده باشد. در صورتی که ۶ ماه پس از شروع درمان، علائم بهبود نیابد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. چندین روش برای عمل جراحی وجود دارد. در یکی از روش ها، پزشک جراح قسمتی از نوار ایلیوتیبیال که بر روی استخوان ران حرکت می کند را بر می دارد.

عمل جراحی آرتروسکوپی برای مشاهده و بررسی التهاب اطراف نوار ایلیوتیبیال و رفع آن کاربرد دارد.

سایر روش های جراحی ممکن است شامل بریدن یک قسمت کوچک مثلثی شکل از باند ایلیوتیبیال، برای بلندتر شدن آن و ایجاد فضای بیشتر برای لغزیدن آن بر روی استخوان می باشد. قبل از عمل جراحی، معمولا سایر علل احتمالی درد زانو نیز در نظر گرفته می شود. این موارد شامل پارگی منیسک زانو و کندرومالاسی (نرمی غضروف کشکک زانو) می باشد.

پیشگیری از سندرم باند ایلیوتیبیال

در برخی موارد، سندرم باند ایلیوتیبیال قابل پیشگیری است. برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، رعایت موارد زیر می تواند موثر باشد:

💢 دویدن بر روی سطوح صاف و هموار

💢 تعویض کفش های دویدن به طور مرتب

💢 انجام تمرینات ورزشی سبک تر

💢 دویدن در هر دو جهت در پیست های دو

💢 بررسی فرم دویدن و یا سایر فعالیت های ورزشی توسط یک مربی یا پزشک متخصص

💢 کشش عضلات خارجی ران و همسترینگ به طور منظم

افرادی که به تازگی شروع به ورزش کرده اند می بایست به تدریج فعالیت بدنی خود را افزایش دهند. برای مشاوره بیشتر می توان به پزشک مراجعه کرد و یا از یک مربی کمک گرفت. در صورتی که علائم چند هفته پس از شروع درمان بهبود نیابد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجه شود. ممکن است مشکل دیگری در زانو وجود داشته باشد.

نکات مهم در رابطه با سندرم باند ایلیوتیبیال

🔻 سندرم باند ایلیوتیبیال منجر به احساس درد در قسمت خارجی زانو می شود.

🔻 این بیماری اغلب در ورزشکاران، به ویژه دوندگان استقامت، بروز پیدا می کند. اما هر کسی می تواند به آن دچار شود.

🔻 استفاده از تجهیزات ورزشی نامناسب و نداشتن فرم صحیح هنگام دویدن می تواند احتمال بروز این بیماری را افزایش دهد.

🔻درمان هایی از جمله مصرف داروهای مسکن، یخ درمانی، انجام حرکات کششی و استقامتی و کاهش فعالیت به طور موقت، در بیشتر افراد موثر واقع می شود.

🔻 برخی افراد ممکن است برای درمان این بیماری به عمل جراحی نیاز داشته باشند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیدا چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نادری چند ماه قبل مچ پام پیچ خورد دکتر تشخیص پارگی رباط والتهاب مفصل دادندومچ بند آتل دار و فیزیوتراپی نوشتند الان بعد ازگذشت50روز درد وورم کمتر شده اما چند شب زانوی چپم قسمت داخلی درد گرفته و گاهی بادردش از خواب بیدار میشم ممکن علتش به درد مچ پام مربوط باشد ممنون از راهنمایی شما.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بعيده مگر هم زمان آسيب به زانو هم وارد شده باشه

    2. تصویر کاربر شیدا چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر نادری در ادامه سوال قبل مینیسک زانوم،چند سال قبل دچار آسیب شده بود آیاممکنه دوباره مشکلی پیش آمده باشد نیازه چه کاری انجام بدهم ممنونم.
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله مال همونه و ام آر آی کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یلدا سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    همسرم ۳۰سالشه .و ۱۱سال پیش تصادف کرد و درناحیه ساق پا تا زانو شکستگی زیادی داشت که باعث شد دکترا براش پلاتین بزارن. از همان موقع که پلاتین گذاشته هرازگاهی دردشدیدی میگیره و دوباره دردش بهترمیشه واقعا موندیم چکارکنیم لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم‌.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى و بررسى مجدد لازمه

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز. چند ماه پیش عضله سرینی کوچیکم در باشگاه دچار کشیدگی شد، همراه با درد بود اما میتونستم هنوز خم راست بشم اما با درد. چهار ماه با مسکن تحمل کردم. وضعیتش بهتر شد اما خوب نشد و ورم داشت. تا اینکه مراجعه کردم و mri گرفتم. دکتر گفت پارگی نداری و کشیدگیه. و برام فیزیوتراپی نوشت. ولی بعد از 20 جلسه درمان با لیزر و تکار و نیدل و شاک ویو هنوز خوب نشدم. عضلم سفت شده و اسپاسم و گرفتگی داره. امکان داره اسپایمش همیشگی بشه و درمان نشه؟ و اینکه امکان داره پارگی وسیع غلاف عضله داشته و خودش در این چند ماه ترمیم شده و در mri که تازه گرفتم نشون داده نشه؟ممنونم که جواب میدید. چون واقعا نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      در موارد نادر نياز به آزاد كردم عضله با جراحى هست

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر روزتون بخیر.برادرم بهمن ماه تصادف کردن و استخون درشت نی و نازک نی پاش دچار شکستگی شدید شد پلاتین گزاشتن و از فروردین ماه عفونت کرد دو دوره داروی چرک خشکن خوراکی خورد برطرف نشد عفونتش دوماهه پیش جراحی شد شستشو دادن محل عفونت‌رو الان دوباره عفونت کرده دوهفته س بستریه هنوزم ترشح میده زخمش بنظرتون درمانش کامله باوجود این همه تکرار عفونت؟چکار باید بکنیم؟الان ونکومایسین تزریقی میگیره ولی دفعه قبل هم همین داروش بود که متاسفانه چند باره عفونت کرده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا بايد وسايل خارج بشن

    2. تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      الان هفت ماهه پلاتین تو پاشه..برای جوش خوردنش مشکلی پیش نمیاد؟اگه جوش خورده باشه با دراوردنش عفونت تموم بشه ماهم ازخدامونه
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      خود عفونت مى تونه مانع جوش خوردن بشه و اولويت كنترل عفونته

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر الهام چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام..وقتی پلاتین رو از پا درمیارن آیا باز پا رو گچ میکنن و عین عمل اول سخت هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نه نبايد گچ بگيرن

  • تصویر کاربر سمیه چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    بنده اوایل خرداد ماه دچار مشکل در مچ پای راست حین کار در بخش شدم متوجه نشدم پیچ خوردگی بوده یا فشار کاری مستمر و سرپا ایستادن طولانی در هر حال سه روز استراحت کردم و آتل کوتاه داشتم از هفته قبل مجدد ناگهانی درد مچ پا با توجه به فشار شیفت کاریم مجدد سراغم آمد مراجعه کردم پزشک فرمودن آسیب درجه ۲ سیندسموس و درجه ۳ AFTL دو روز بعد مجدد درد شدید به طوریکه نمیتوانستم روی پا بایستم که پیشنهاد گچ کوتاه برای ۴ هفته دادند
    می خواستم نظر شما رو با توجه به اینکه تخصص مچ دارید بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      از نظر نقرس و اسيد اوريك آزمايش بدين

  • تصویر کاربر سیمین جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با درود
    سپاس فراوان از پاسخگویی به سوالات بنده
    یکسال و ۸ماه هست که مچ پام رو عمل کردین.رباط و تاندون پارگی داشت.
    حالا کوه اصلا نمیتونم برم فقط سطح مسطح.دوچرخه هم از یکساعت بیشتر نمیتونم بدم.ورزش کششی هم انجام نمیدم حس میکنم بیشتر لغ میشه پام و دیگه ورزشای دیگه نمیتونم انجام بدم.میخواستم سوال کنم این روند عادیه؟اگر نیست چه کار باید انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه 

      در آخرين معاينه لقى نداشته و بايد تمرين كششى انجام بدين 

      وممكنه صرفا حس عمقى خوب بازتوانى نشده باشه و باعث بشه شما اطمينان به مچ نداشته باشيد

      يك ساعت دوچرخه زمان خوبيه و بايد مداوما و به تدريج مدت رو زياد كنيد

  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پسر هستم با 35 سال سن روزی یک پاکت سیگار میکشم و مدت 3 سال هست که میانگین روزی 20 عدد قرص بوپرونورفین یا همون B2 مصرف میکنم، فعالیت ورزشی 5 سالی هست که ندارم و شغلم هم نصب دوربین مداربسته می‌باشد کلا هم زیاد فعالیت سخت بدنی ندارم و قرص هام رو هم معمولاً قبل از خواب مصرف میکنم.
    تقریباً از اوایل مصرف قرص هام موقع بیدار شدن از خواب حدود پنج تا ده دقیقه اول در ناحیه کف پا درد شدیدی رو احساس میکردم و حدود 5 ماهی هست که متوجه لکه های قرمزی رو مچ پای راست زیر قوزک پام
    شدم که شبیه این لکه ها رو روی پای پدرم دیده بودم.
    هر از گاهی مخصوصاً زمان هایی که روزها در خانه میمانم و بیش از حد می‌خوابم سردرد شدیدی میگیرم.
    الان 2 ماهی هست که صبح ها درد پام بیشتر شده و ناحیه ساق پای راستم بیشترین درد رو داره به حدی که راه رفتن هم برام سخته، جفت زانوهایم هم درد داره و همچنین کشاله ران پای چپم.
    تا حالا خون ندادم، حجامت هم دو سالی می‌شود که انجام ندادم و پشت بازوی هر دو دستم هم چند سالی هست که جوش های ریزی موجوده.
    ممنون میشم لطفاً در این خصوص بنده رو راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و بررسى لازمه 

  • تصویر کاربر کمیل جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام
    ۱۸ ساله هستم و در هین بازی فوتبال حرفه ای پای چو من بین دو بازیکن قرار گرفت و خودم به روی زمین افتادم ، مچ پای من ورم کرد و رو به کبودی رفت من به دکتر ارتوپد مراجعه کردم و عکس رادیولوژی گرفتم و فقط پارکی رباط مج پا تشخیص داده شد الان ۱ هفته شده که پای من داخل گچ هستش و دکتر گفته هنگام راه رفتن میتونم کمی فشار بهش وارد کنم ، اما گچ پای من به شدت داره اذیت میکنه و دکتر گفته ۱ ماه باید داخل گچ باشه اما الان ۱ هفته گذشته و گچ پای من به شدت داره اذیت میکنه ، خواستم بدونم مشکلی نداره من گچ رو باز کنم و از مچ بند های مخصوص استفاده کنم و بدون گچ مراقبت کنم و بهش فشار وارد نکنم، مشکلی نداره یا حتما باید ۱ ماه داخل گچ باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آى بايد انجام بدين اگه ورزش حرفه اى مى كنيد 

      بعد براى معاينه تشريف بياريد

  • تصویر کاربر ایرانمنش چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    ببخشید ایا دکتر ارتوپد بدون عکس رادیولوژی میتونه تشخیص بده که کف پا خارپاشنه هست وتزریق کورتن را انجام بده ایا جای خاص از کف پا رو باید تزریق کنه وچه مراقبتی بعد از تزریق باید انجام شه تا چندروز نباید راه برم
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله اصلا هميشه نياز به راديوگرافى نيست 

      در مورد تزريق كورتون مقاله ى مربوط رو در وبسايت مطالعه بفرماييد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر