منو

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی، نوعی آرتریت ثانویه است که به علت عفونت رخ می دهد. آرتریت زمانی ایجاد می شود که مفاصل ملتهب و دردناک شده باشند. آرتریت واکنشی، مُسری نیست و در بین مردان نسبت به زنان شایع تر است. این بیماری اغلب اوقات بین سنین ۲۰ و ۵۰ سالگی رخ می دهد.

علت ابتلا به آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی، قابل سرایت نیست، اما بر اثر عفونت های مُسری ایجاد می شود. عفونت هایی که اغلب باعث ابتلا به این بیماری می شوند، از طریق تماس جنسی و توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس منتشر می شوند. این باکتری، عامل ایجاد عفونت در مثانه، پیشابراه، آلت تناسلی یا واژن است. عفونت های دیگری نیز وجود دارند که باعث آلوده شدن روده می شوند. 

یکی از اصلی ترین علت های مسمومیت غذایی، سالمونلا می باشد. این عفونت می تواند ناشی از خوردن غذای آلوده یا لمس اشیای حاوی باکتری باشد. آرتریت واکنشی، همچنین ممکن است یک عارضه ژنتیکی باشد. افراد مبتلا به آرتریت واکنشی، اغلب دارای ژن  HLA-B27 هستند. اما بسیاری از افراد دارای این ژن هستند، بدون اینکه به آرتریت واکنشی مبتلا شوند. 

چه کسانی در معرض آرتریت واکنشی قرار دارند؟

عوامل خطر برای ابتلا عبارتند از:

علائم ابتلا به آرتریت واکنشی 

علائم و نشانه های آرتریت واکنشی، معمولاً یک تا چهار هفته پس از قرار گرفتن در معرض عفونت شروع می شوند. این علائم عبارتند از:

علائم آرتریت واکنشی

درمان آرتریت واکنشی (ری اکتیو)

هدف درمان، کنترل علائم و درمان عفونتی می باشد که هنوز از بین نرفته است.

۱_ دارو درمانی 

اگر آرتریت واکنشی بر اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد شود، پزشک، ممکن است در صورت وجود عفونت، آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک مناسب برای شما، بستگی به نوع باکتری دارد. داروهایی دیگری که ممکن است برای شما تجویز شوند، عبارتند از:

۲_ درمان آرتریت واکنشی با فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست برای بهبود مفاصل و عضلات، تمرینات هدفمندی را با شما کار می کند. این تمرینات، عضلات اطراف مفاصل درگیر را تقویت می کنند و موجب حمایت بیشتر از مفاصل درگیر می شوند. تمرینات محدوده حرکتی می توانند انعطاف پذیری مفاصل را افزایش و سفتی عضلات را کاهش دهند.

۳_ استراحت و ورزش

در کنار درمان های تجویز شده، راهکارهای دیگری را می توانید انجام دهید. زمانی که مفاصل شما ملتهب و دردناک شده اند، شما احساس خستگی و کسالت می کنید. خستگی، نقش مهمی در آتریت واکنشی دارد و روی جنبه های مختلف زندگی تأثیر زیادی خواهد گذاشت. آگاهی از این موضوع و همچنین تحرک کافی داشتن، از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

سعی کنید در استخر آب گرم شنا کنید. با وجود جاذبه کمتر و حمایت از وزن بدن توسط آب، راحت تر می توانید حرکات ورزشی انجام دهید. ورزش های کششی – عضلات و تاندون هایی را که از مفاصل حمایت می کنند، تقویت کنید. از انجام فعالیت هایی که مستلزم حرکات سخت هستند، خودداری کنید. محل کار خود را مطابق با شرایط خود تنظیم کنید.

نکاتی برای کاهش احتمال خطر عفونت و ابتلا به آرتریت واکنشی 

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فوق تخصص مچ پا و پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    ایا ارتریت واکنشی درمان قطعی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      آرتريت واكنشى در اكثر مواقع با گذشت زمان بهبود پيدا مى كنه خواهدبا درمان دارويى خواه با گذر زمان

  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    درود وقت بخیر بعد عفونت مجاری ادرار هم خودم هم همسرم دچار درد شدیم که کف پا و مچ دست و زانو درگیر هست میشه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      آزمايش خون لازمه 

      يك علت مى تونه آرتريت واكنشى باشه

  • تصویر کاربر ثابت چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    بنده حدود ۵ماه هست که بدلایل نامعلوم دچار درد شدید در مفاصل علی الخصوص مچ و کف پا هستم
    توسط متخصص روماتولوژی ویزیت و آزمایش دادم که علایم قطعی روماتیسم را نداشتم ولی با این حال این درد همچنان باقی هست و‌ جدیدا انگشت دستم هم درگیر شده است. آیا این درد ممکن است نشانه آرتریت باشد؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      به احتمال زياد روماتيسم هست 

  • تصویر کاربر یاس دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    پسری 22 ساله دارم که چند بار دچار آرتریت واکنشی هیپ شده. الان هیچ مشکلی نداره بجز اینکه می لنگه. انگار چیزی در کشاله ران مزاحم راه رفتنه.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى انجام بدن حتما

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر