منو

اقدامات اوليه در صدمات مچ پا

به طور کلی، اقدامات اولیه آسیب مچ پا شامل کاهش درد و تورم می شود. بهتر است برای هرگونه پیچ خوردگی مچ پا (خفیف یا شدید) فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه ی ناحیه ی آسیب دیده می تواند مشکل شما را تشخیص دهد. 

اقدامات اولیه در صدمات مچ پا 

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به اورژانس مراجعه کنید:

اگر مچ پای شما متورم و دردناک شده است، در اولین قدم پابندهای مچ پا یا حلقه های انگشت پای خود را دربیاورید. بعد از آن روش مراقبتی «RICE» را انجام دهید. روش RICE به انگلیسی مخفف «استراحت، یخ، فشرده کردن و بالا بردن» می باشد. توضیحات این روش در زیر آمده است:

چگونه مچ پای آسیب دیده را باندکشی کنم ؟

باند کشی را از بسته خارج کرده و آن را باز کنید. سر باند را دقیقاً زیر انگشتان پای خود قرار دهید و باند را به صورت مارپیچ دور پای خود (به سمت قلب یا بدن خود) بپیچید. هر لایه باید تقریباً نصف عرض لایه ی قبلی را در بر بگیرد. پای خود را آنقدر بپیچید که باند به چند سانتی متر بالاتر از ناحیه ی آسیب دیده برسد و تمامی نواحی آسیب دیده پوشانده شود. اگر همچنان درد و تورم دارید، با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد مصرف مسکن های بدون نسخه با او مشورت کنید.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید. 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر من در تاریخ ۵مهر ۴۰۲دچار شکستکی نازک نی درقسمت مچپا شدم طبق نظر دکترچون استخوانها در یک راستا بودن گچ گرفت ولی بعد یک هفته معاینه کرد و گفت جابجا شده باید جراحی بشه وتاریخ ۱۶هفت رو واسه جراحی تایین کرده اگه امکانش باشه قبل این تاریخ بهم جواب بدین ک باید جراحی کنم یا اگه روش دیگری هست خدمت شما برسم وزن ۷۸ سن ۴۸سال
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      درست ترین کار جراحی بوده 

  • تصویر کاربر راحله دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    اینجانب 40 سال هستم با قد 160 و وزن 78 در خرداد ماه پایم پیچ خورد و در تاریخ 27 خرداد عمل شدم و در پایم پین گذاشته شد و در تاریخ 20 مرداد گچ پایم را باز کردم. دو ده جلسه فیزیوتراپی و لیزر درمانی انجام شد. الان با وجود شش ماه از باز کردن گچ هنوز در پایم احساس خوبی ندارد دردی ندارم ولی احساس سفتی در مج پایم دارم که احساس راحتی در راه رفتن ندارم آیا این طبیعی است هنوز به طور کامل لنگ زدن من خوب نشده است.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      لطفا رادیوگرافی قبل و بعد عمل بفرستید

  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر حدود 15 سال پیش مچ پام پیچ خورد و همون موقع رفتم پیش شکسته بندهای سنتی و پام بعد از مدتی خوب شد ولی یک ورم کوچک بیرن مچ پام به اندازه یک سکه بوجود آمده از اون موقع به بعد هروقت زیاد پیاده روی میکنم پام درد میگیره سالی چند بار هم همون پام پیچ میخوره الانم امروز دوباره پیچ خورده اولش دردش کم بود ولی بعد از گذشت چند ساعت دردش زیاد شده ولی ورم و کبود نیست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      حتما معاينه و بررسى كامل لازمه و متاسفانه نتيجه درمان شكسته بندى سنتى اين هست 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر