منو

علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن

اگر مچ پای شما درد می کند و راه رفتن برایتان دشوار است، احتمالا از پای دیگر خود بیشتر کار می کشید. درد مچ پا دلایل متعددی دارد. اما سعی نکنید که خودتان علت آن را تشخیص دهید و بهتر است به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن

در این مطلب، چهار علت شایع درد مچ پا توضیح داده شده است. پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا درد شما ناشی از این شرایط است یا خیر. سپس یک دوره درمانی را شروع کرده و مشکل شما را برطرف می کند.

۱_ پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن مچ پا

یکی از علل شایع درد مچ پا، پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن است. به طوری که این عارضه در عده زیادی از کودکان و بزرگسالان اتفاق می افتد. رگ به رگ شدن به این معنی است که به رباط ‌های شما آسیب وارد شده است. رباط ها، طناب های بافتی محکمی هستند که به استخوان‌ های مچ پا متصل می ‌شوند.

پیچ خوردگی رباط ها می تواند به راحتی اتفاق بیفتد. وقتی در حال پیاده روی یا دویدن هستید، ممکن است حواس شما پرت شود و متوجه وجود یک فرورفتگی یا چاله در زمین نشوید. سطح ناهموار زمین باعث می شود که پای شما بپیچد و مچ پا با زاویه نامناسبی بچرخد. پوشیدن کفش های پاشنه بلند و ورزش کردن نیز خطر پیچ خوردگی مچ پا را بیشتر می کند.

رگ به رگ شدن مچ پا می تواند خفیف (کشیدگی رباط ها)، متوسط (پارگی جزئی) و یا شدید (پارگی کامل) باشد. پیچ خوردگی های خفیف یا متوسط به ندرت نیاز به جراحی دارند. برای بسیاری از آسیب های مچ پا اقدامات خود مراقبتی می تواند کافی باشد. قبل از مراجعه به پزشک می توانید در منزل از روش RICE استفاده کنید که شامل استراحت، گذاشتن یخ، محکم بستن و بالا نگه داشتن اندام آسیب دیده می باشد.

علت درد قوزک پا

۲_ کشیدگی مچ پا

کشیدگی مچ پا شبیه رگ به رگ شدن مچ پا است، با این تفاوت که در این وضعیت، تاندون یا عضله اطراف مچ پا کشیده و یا پاره شده است. در نتیجه عضله یا تاندون ملتهب می شود. در این وضعیت نیز مانند رگ به رگ شدن مچ پا، درد و تورم در محل آسیب ایجاد می شود و راه رفتن دردناک است.

۳_ آرتریت مچ پا

مفصل مچ پا از سه استخوان تشکیل شده است. هر استخوان دارای غضروفی است که در فضای بین استخوان ‌ها مثل یک تکیه گاه عمل می‌ کند تا استخوان ها به راحتی در کنار هم حرکت کنند. با افزایش سن، غضروف های شما نیز پیر می شوند. در نتیجه ممکن است ساییده و نازک شوند. به طوری که وقتی استخوان ها بر روی هم می لغزند، احساس درد می کنید. در این حالت شما دچار آرتریت مچ پا شده اید.

درد در مچ پا و یا پا می تواند یکی از علائم از آرتریت روماتوئید (یک بیماری خودایمنی مزمن) باشد. این بیماری اغلب مفاصل مشابه را درگیر می کند. اگر بدون این که آسیب خاصی دیده باشید، هر دو مچ پا دردناک هستند، باید بررسی کنید که آیا علت آن آرتریت روماتوئید است یا خیر.

افرادی که قبلا در مچ پای خود دچار یک آسیب دردناک مانند دررفتگی یا شکستگی شده اند، ۷ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به به آرتریت پس از سانحه قرار دارند. این اصل در مورد سایر مفاصل بدن مانند مفصل زانو نیز صدق می کند.

۴_ تاندونیت آشیل

التهاب تاندون آشیل پا یا تاندونیت آشیل، در واقع آسیب ناشی از استفاده بیش از حد از عضلات ساق پا می باشد. اگر دونده هستید یا ورزش هایی مانند تنیس انجام می دهید، درد مچ پای شما ممکن است ناشی از تاندونیت آشیل باشد. تاندون آشیل از ماهیچه های ساق پا تا استخوان پاشنه پا امتداد می یابد. بنابراین این عارض می تواند منجر به درد مچ پا شود. 

در صورت بروز این عارضه، باید فورا به مچ پا استراحت دهید تا از پارگی تاندون جلوگیری کنید. پارگی تاندون ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد. به غیر از این چهار دلیل، چندین علت دیگر نیز برای درد مچ پا وجود دارد. اگر دچار درد مچ پا شده اید، بهتر است فورا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۱۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام،اقای دکتر.یک هفته ای هست مچ پا راستم ضربه خورده،رفتم جا انداختم،ولی ورم داره،دردم داره دو طرفش،چکار کنم زود خوب بشه بتونم برم فوتبال؟ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      برای معاینه به ارتوپد مراجعه کنید نه شکسته بند

      شما قطعا دررفتگی نداشتید

  • تصویر کاربر حیدری چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، عمل جراحی شکستگی قوزک پا داشتم، از هر دو طرف پیچ و پلاتین گذاشتند، 12 هفته گذشته و دیگه بدون عصا می تونم راه برم، اما هم درد دارم هم هنوز مچ پام کامل حرکتش رو به دست نیاورده و در بعضی جهات خشکه، هم اینکه هنوز ورم دارم و جای عمل جراحی داغ میشه. عکس رادیوگرافی مربوط به هفته دهم بعد از عمل و فیزیوتراپی است.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      مقادیری ورم هنوز طبیعیه و به فیزیو ادامه بدین 

      یک سی تی اسپیرال از مچ بگیرید

  • تصویر کاربر a چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر نادری , من مدتی هست در انگشتان پاهایم انحراف به وجود آمده و دفرمه شدند به خصوص در انگشتان دوم و سوم که در عکس ارسالی قابل مشاهده است و دردی ندارد .ممنون میشم راهنمایی کنید چه روش های درمانی میتوان استفاده کرد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      اگر درد و اذیت داره جراحی می خواد

  • تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    ۶سال پيش چندپله افتادم مچ پام شكست جراحي شدم پيج وپين گذاشتن وقتی چیز سنگین بلند میکنم یا طولانی می ایستم مچم درد میگیره ۶۰سال دارم ایا باید پیچ وپین رودربیارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      يك علت درد مى تونه وجود اون وسايل باشه ولى ساير علل مثل آرتروز رو هم بايد مد نظر داشت 

      با معاينه و احتمالا انجام سى تى اسكن و راديوگرافى مى شه علت درد رو ليدا كرد و بعد اقدام نمود  

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر