منو

نقرس کاذب چیست؟

نقرس کاذب، نوعی آرتروز است که بر اثر رسوب کریستال های پیروفسفات کلسیم رخ می دهد. اصطلاح پزشکی برای نقرس کاذب، بیماری رسوب کریستال دی هیدرات پیرو فسفات کلسیم یا CPPD می باشد. این بیماری عمدتاً زانوها و مچ دست ها را درگیر می کند.

نقرس کاذب چیست؟

بیماری رسوب کریستال دی هیدرات پیرو فسفات کلسیم (CPPD) نوعی آرتروز است که موجب درد، سفتی، حساسیت به لمس، قرمزی، حرارت و ورم (التهاب) در برخی مفاصل می شود. این بیماری معمولاً در یک مفصل رخ می دهد، اما گاهی اوقات ممکن است چند مفصل را به طور همزمان تحت تأثیر قرار دهد. علائم نقرس کاذب مشابه با علائم بیماری های دیگر به خصوص نقرس می باشد. 

نقرس نوعی آرتروز است که نام قدیم نقرس کاذب می باشد. برخی از علائم نقرس کاذب ممکن است همان علائم روماتیسم مفصلی یا استئوآرتریت باشند. 

این بیماری معمولاً زانو یا مچ دست را درگیر می کند. علائم گاهی اوقات در باسن، شانه ها، آرنج ها، بندانگشتان، انگشتان پا یا مچ پاها رخ می دهد و به ندرت روی گردن تأثیر می گذارد و موجب دردهای گردن، شانه، سردرد و در برخی موارد تب می شود. این بیماری زمانی رخ می دهد که کریستال های کلسیم در اطراف دومین مهره گردن رسوب کنند. این شرایط، سندرم crowned dens نامیده می شود. 

علائم نقرس کاذب

چه کسانی به نقرس کاذب مبتلا می شوند؟

هم مردان و هم زنان می توانند به نقرس کاذب مبتلا شوند. این بیماری بیشتر در افرادی با سن بالای ۶۰ سال رخ می دهد. افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری نقرس کاذب قرار دارند، دارای این مشکلات هستند:

علائم نقرس

علائم نقرس کاذب

علت بیماری نقرس کاذب

این شرایط بر اثر تشکیل غیرطبیعی کریستال های دی هیدرات پیرو فسفات کلسیم در غضروف ها یا مایع مفصلی رخ می دهد و می تواند منجربه حمله ناگهانی آرتروزی شبیه به نقرس شود. علت رسوب غیر طبیعی کریستال ها در غضروف، اغلب ناشناخته است. 

این کریستال ها ممکن است مربوط به نوعی اختلال زمینه ای مانند آسیب به مفصل، هیپرپاراتیروئیدیسم، هیپومنیزیمی، هیپوفسفاتازی، کم کاری تیروئید و هموکروماتوز باشند. تشکیل غیرطبیعی کریستال های کلسیم ممکن است بعلت نوعی بیماری ارثی باشد.

این بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

 

این بیماری به سادگی از طریق آزمایش خون قابل تشخیص نیست و از طریق بررسی مایع سینوویال مفصل ملتهب در زیر میکروسکوپ تشخیص داده می شود. مایع سینوویال از طریق یک سوزن از مفصل ملتهب بیرون کشیده می شود. خارج کردن مایع ممکن است به کاهش فشار در مفصل کمک کند و این کار می تواند درد را کاهش دهد. 

از آنجا که انواع کریستال های مختلف در مفصل می توانند علت انواع دیگری از آرتروز باشند، تشخیص درست از اهمیت زیادی برخوردار است. سپس پزشک می تواند درمان مناسب را با توجه به نوع آرتروز تجویز کند. 

تشخیص نقرس کاذب از طریق آزمایشات تصویربرداری با اشعه ی ایکس یا سی تی اسکن انجام می شود، اما مشاهده ی کریستال های دی هیدرات پیرو فسفات کلسیم در زیر میکروسکوپ نیز منجر به تشخیص دقیق تری می شود. 

درمان نقرس کاذب

درمان این بیماری شبیه به درمان حملات حاد نقرس با داروی ضدالتهابی می باشد. در این شرایط، داروهای پایین آورنده ی اسید اوریک تجویز نمی شوند. در اغلب اوقات، علائم طی ۲۴ ساعت پس از شروع درمان با داروهای ضد التهابی تسکین داده می شوند. هدف از درمان، تسکین درد و التهاب و پیشگیری از حملات مکرری می باشد که می توانند منجر به درد قابل توجه و آسیب مفصلی شوند. 

نوع درمان تجویز شده، به چندین عامل از جمله سن فرد، دیگر داروهای مصرفی، سلامت عمومی، سوابق پزشکی و شدت حمله بستگی دارد. معمولاً داروهای ضدالتهابی را باید تا رفع شدن کامل حملات بیماری ادامه داد. اگر عوارض جانبی ناشی از درمان رخ دهند، درمان را باید با داروی دیگری ادامه داد. پزشک در مورد عوارض جانبی احتمالی باید با شما صحبت کند. 

۱_کلشی سین

معمولاً برای درمان حملات نقرس کاذب، داروی کلشی سین تجویز می شود. این دارو در دوزهای پایین برای کاهش احتمال حملات مکرر نقرس کاذب در طولانی مدت تجویز می شود.


۲_ داروهای ضد التهابی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDها)، مخصوصاً در صورتی که کلشی سین را نمی توان تجویز کرد، برای درمان حملات نقرس استفاده می شوند. بیماران خاصی مانند افراد مبتلا به نارسایی کلیوی، اختلالات خونریزی، بیماری های گوارشی، بیماری های قلبی یا دیگر انواع بیماری ها نمی توانند این داروها را مصرف کنند. انواع NSAID ها شامل آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می شوند.


۳_ استروئید ها

کورتیکواستروئیدها (که استروئید نیز نامیده می شوند) ممکن است برای افرادی تجویز شوند که نمی توانند داروهای غیراستروئیدی یا کلشی سین مصرف کنند. استروئیدها نیز با کاهش التهاب عمل می کنند. استروئیدها را می توان به مفصل درگیر شده تزریق کرد یا به صورت قرص خوراکی مصرف کرد (استروئیدها را در موارد خاص نباید مصرف کرد).

تمام بیماران، عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها را تجربه نمی کنند. دفعات وقوع عوارض جانبی از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. بروز عوارض جانبی به دوز، نوع دارو، طول درمان، بیماری های همزمان و داروهای دیگری که بیمار مصرف می کند، بستگی دارد. برخی از عوارض جانبی، جدی تر از موارد دیگر هستند. پزشک، پیش از تجویز هر گونه دارویی، در مورد تمام مزایا و عوارض جانبی احتمالی آن با شما صحبت می کند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر حدود ۵۰ روز پیش در حین بازی پشت پای راستم صدا داد بعد از چند روز ام ای ار گرفتم گفتن اشیل پارگی داره یکی از متخصصین ارتوپددر شهرستان تجویز گچ گیری دادن منم سه هفته پام رو گچ گرفتم الان هم حدود ۲۰ روزه گچ رو باز کردم ورم خیلی کم داره و تست تامسون هم میگیرم مچم حرکت میکنه ولی دست که اشیل میگیرم انگار سوراخ هستش بعد من فوتبال حرفه ای بازی میکنم میخواستم بدونم باید عمل کنم یا پام رو تقویت کنم میتونم دوباره بازی کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      حتما جراحی لازمه

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۸ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    حدود 4 ماه پیش پس از ورزش کف پای چپ (قسمت سینه پا) حالتی به خود گرفت که به نظر می رسید خشک شده و یا عضله گرفته است، ( لازم به ذکر است کفش مناسب و ورزشی نرم و استاندارد است که دکتر نیز آنرا تایید کرده )
    پس از گذشت حدود 20 روز با رعایت کردن و گرم کردن و ... متاسفانه نتیجه ای حاصل نشد و با حرکات کششی که انجام دادیم پای راست حدود 90 درصد بهبود پیدا کرد اما پای راست درگیر همین قضیه شد.
    با نرمش ها و حرکات کششی نتیجه ای حاصل نشد، سپس به پزشک ارتوپد مراجعه شده و ایشان اشاره کردند که این موضوع مشکل متاتارسالژی است
    با فیزیوتراپی حل نشد، اما زمانیکه داروی ضد التهاب مصرف می شد هیچ دردی احساس نمیشد و پا کاملا حالت عادی پیدا می کرد
    پس از گذشت دو ماه مجددا به دکتر دیگری مراجعه شد که اشاره کردن همین مشکل متاتارسالژی می باشد و با حرکت هایی که داده شد و داروها ، قطعا مشکل برطرف خواهد شد.
    پس از مصرف داروها همان داستان قبلی تکرار شد که با مصرف آن مشکل حل می شود اما پس از اتمام داروها دوباره همان مشکل عینا وجود داشت.
    لازم به ذکر است فیزیوتراپی و طب سوزنی نیز انجام شد ولی هیچ تاثیری نداشت.
    پس از ناامید شدن از پزشک به طب سنتی مراجعه کردیم و زالودرمانی نیز یک جلسه صورت گرفت، پس از آن چند جلسه به استخر مراجعه کرده و از فشار آب در جکوزی نیز استفاده شد، خوشبختانه پس از انجام این مرحله بخش بزرگی از مشکل برطرف شد ولی متوجه نشدیم که زالو درمانی تاثیر داشته یا اب در استخر
    در حال حاضر مقداری ورم در انگشت دوم (کنار انگشت کوچک) در پای راست وجود دارد که با راه رفتن زیاد و یا ورزش مقداری ورم آن افزایش پیدا می کند و با قرار دادن پا در بالای بدن کاهش می یابد.
    و آن خشکی و سفتی سینه پا حدود 90 درصد حل شده است
    مشکل ما همین ورم در همین انشگت است که کمی با درد ( همانند فشار ورم ) وجود دارد ، لازم به ذکر است اگر قرص ضد التهاب مصرف کنم تا 3 روز درد تا حدود زیادی برطرف می شود ولی بایستی هر 3 یا 4 روز می بایست یک قرص استفاده شود
    سوال این است که برطرف کردن این ورم چه راه حلی دارد و کدام تخصص در پزشکی به آن می پردازد تا مشکل حل شود؟
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۸ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      اولین قدم معاینه است 

      بعد احتمالا یک آزمایش خون از نظر بیماری های روماتیسمی و نقرس به همراه ام آر آی

  • تصویر کاربر البرز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر نادری
    من در هنگام سنگ نوردی افتادم و یکی از تاندوندا پاره و استخوان تالوس به تشخیص دکتر شکستگی دارد.۳۶ سال سن و وزنم ۶۰ و قد ۱۷۹ دارم.
    پا گچ گرفته شده.خواستم بدونم ضرورتی در عمل جراحی وجود دارد با توجه به شرایط اولیه یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      شکستگی واضحی ندیدم ولی خوبه که سی تی اسپیرال انجام بدین

  • تصویر کاربر سهیل چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر
    بنده هفته گذشته در بازی بسکتبال دچار درد لحظه ای و احساس ضربه پشت پام کردم که البته با حدس پارگی آشیل بلافاصله بازی رو قطع کردم و پام رو زمین نگذاشتم و به پزشگ متخصص مراجعه کردم ایشان با آزمایش تامپسون تشخیص پارگی دادن و ام آر آی انجام ندادن و پیشنهاد عمل دادن که البته بنده در مورد مداوای غیر جراحی ازشون پرسیدم و ایشون فرمودن تا ۶ هفته باید گچ گرفته بشه و هر ۲ هفته زاویه مچ پا تغییر کنه
    جناب دکتر بنده اکنون پام در گچ تا بالای زاندو هست سوالم اینه که گچ میتونه بهبودی حاصل کنه برام و اینکه چه مدت زمان برای فعالیت عادی لازم هست بعد از پایان درمان وآیا گچ میتواند تا زیر زانو موًثر باشد؟
    با تشکر از محب جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش)

      برای شما جراحی انتخاب بهتری هست

  • تصویر کاربر مهتاب شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر من دوماه پیش عمل هالوکس والگوس انجام دادم ولی راضی نیستم کی میتونم عمل مجدد انجام بدم
    آقای دکتر در شهر ارومیه متخصص ارتوپد میتونید معرفی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ دی ۱( 1 سال پیش)

      بگذارید 3-6 ماه بگذره

      در ارومیه نمی شناسم فرد خاصی رو

  • تصویر کاربر Zahra چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید .. آقای دکتر من تقریبا 20 روز میشه در اثر تصادف ساق پای راستم شکسته شدن .. شدت شکستگی رو نمیدونم چقدره فقط میدونم هر دو استخوان نازک نی و درشت نی شکسته شده و اینکه درشت نی به گفته ی دکتر یک پلاتین و پیچ های زیادی دارد... امروز که برای معاینه پیش دکتر رفتم در جواب عکس برداری گفتند که درشت نی کج شده واحتمال داره بلنگم وهمچنین گفتند که من حتما به پام فشار آوردم ولی من با اطمینان میگم هیچ فشاری به پام وارد نکردم و دراین 20 فقط رو تخت دراز کشدم .. در ضمن من دختری 24ساله با وزن 58 قد 150 هستم .. تورو خدا آقای دکتر راهنمایی کنید که علت اینکه استخوان درشت نی کج شده چیه و آیا جای نگرانی هست و احتمال داره بلنگم ؟؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      تغییری در زاویه درشت نی ایجاد نشده

  • تصویر کاربر صادقی چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    با سلام
    ببخشید همسرم خانم ۵۳ ساله دارای ارتروز زانو برای مدت حدود ده سال است معمولا پیاده روی انجام می‌دهد و در شرایط عادی درد ندارد ولی با کار کمی سنگین پشت زانو و بالای آن درد می‌گیرد.
    اخیرا دکتر قلب بای ایشون تست ورزش تجویز کرده که مجبور خواهد بود چند دقیقه روی ترد میل بدود. آیا این نوع دویدن مضر است ؟ و کلا تست ورزش را نباید انجام دهد؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      در صورت درد زانو دویدن روی ترد میل ممنوعه

  • تصویر کاربر محسن شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    خسته نباشید

    1_ بنده حدود ۴ ماه قبل رباط صلیبی خلفی زانوی راستم رو عمل کردم ( نزد دکتر عابدی شیراز)
    قبل از عمل زانوی من لقی داشت
    الان بعد از گذشت ۴ ماه از عمل هنوز همان لقی قبل از عمل رو داره

    2_هنگام راه رفتن بعضی مواقع درون زانو صدا میده ( صدای تق تق ) انگار یه چیزی گیر میکنه

    3_ وقتی زیاد روی صندلی میشینم
    به هنگام بلند شدن زانوم راست نمیشه و طول میکشه که راست بشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      برای بررسی لقی نیاز به معاینه است 

      توصیه می کنم در شیراز به آقای دکتر تهامی و جراح خودتون مراجعه کنید

  • تصویر کاربر شقایق دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پدر من ۳۰ سال پیش تصادف شدید داشتن و پلاتین داخل ساق پاشون قرار دادن و هنوز هم داخل پاشون هست بتازگی دچار عفونت و چرک شده اما از داخل زخم عفونت به بیرون میزنه و خارج میشه از پا چه کاری الان با گذشت این زمان طولانی درست هست مصرف داروی آنتی بیوتیک یا جراحی؟
    1. تصویر کاربر شقایق یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      به علاوه این عفونت بعد از ضربه ای که به پاشون خورد بوجود اومد جسم سنگینی رو ساق پا افتاد و زخم شد
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      به احتمال زياد لازم باشه علاوه بر مصرف آنتى بيوتيك ، جراحى براى برداشتن پلاك هم انجام بشه 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر