منو

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان، یک بیماری مزمن طولانی مدت است که باعث کم شدن تراکم استخوان ها و شکننده تر شدن آنها می شود. اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید، با یک آسیب خفیف یا افتادن جزئی، احتمال بیشتری وجود دارد که دچار شکستگی استخوان شوید. پوکی استخوان را می توان با دارو برای تقویت استخوان ها و از طریق تغییرات سبک زندگی مانند ورزش و ترک سیگار کنترل کرد.

علائم پوکی استخوان

شایع ترین علامت پوکی استخوان، شکستگی یک استخوان بر اثر یک آسیب خفیف مانند افتادن می باشد. دیگر علائم شامل موارد زیر می شوند:

چه عواملی باعث پوکی استخوان می شوند؟

پوکی استخوان بعلت کاهش در تراکم استخوان ایجاد می شود و باعث می شود استخوان های شما شکننده شوند و به راحتی بشکنند. استخوان های افراد با بالارفتن سن ضعیف تر می شوند، اما در برخی افراد این فرایند سریعتر اتفاق می افتد. اگر شما یکی از عوامل خطر این بیماری را داشته باشید، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارید. 

برخی از عوامل خطر را با تغییر در سبک زندگی یا دارو می توان کاهش داد، اما برخی دیگر مانند سن را نمی توان تغییر داد. عوامل خطری که نمی توان تغییر داد، شامل موارد زیر می شوند:

علت پوکی استخوان

بیماری هایی که باعث ابتلا به پوکی استخوان می شوند؟

داروهایی که باعث پوکی استخوان می شوند؟

پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

پوکی استخوان بر اساس سوابق پزشکی، معاینه ی فیزیکی توسط پزشک و تست تراکم مواد معدنی استخوان تشخیص داده می شود. آزمایش سنجش تراکم استخوان از اشعه ی ایکس مخصوصی برای بررسی نشانه های ضعیف شدن استخوان استفاده می کند و بر اساس نتایج، یک T-score به شما اختصاص می دهد. اگر T-Score ، ۲.۵- یا کمتر باشد، پزشک شما پوکی استخوان شما را تأیید می کند. هرچه T-Score شما بالاتر می باشد، استخوان های شما سالم تر هستند.

پوکی استخوان چگونه درمان یا کنترل می شود؟

هیچ درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد، اما علائم بیماری را می توان با دارو و تغییر در سبک زندگی کنترل کرد. پزشک شما بسته به سن، جنسیت و سوابق پزشکی، درمان های متفاوتی را به شما توصیه می کند. هدف از درمان، تقویت استخوان های شما می باشد به طوری که کمتر دچار شکستگی شوند. افتادن، منبع اصلی آسیب در افراد مسن تر می باشد و پوکی استخوان باعث می شود که این افراد حتی پس از یک افتادن جزئی نیز دچار آسیب هایی جدی شوند.

کنترل پوکی استخوان با تغییر در سبک زندگی

ورزش می تواند استخوان ها و عضلات شما را تقویت کند و خطر افتادن را کاهش دهد. پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک کند که برنامه ی ورزشی ایمنی داشته باشید که مطابق با نیازهای شما باشد و خطر شکستگی استخوان های شما را کاهش دهد. این برنامه ی ورزشی ممکن است شامل تمرینات تقویتی مانند ورزش های وزنه برداری، پیاده روی سریع، دوی آهسته، تنیس یا والیبال باشد. 

ورزش هایی که به بهبود تعادل شما کمک می کنند، برای جلوگیری از افتادن در آینده، مفید هستند. موارد زیر، نمونه هایی از ورزش هایی هستند که به بهبود تعادل بدن کمک می کنند:

حفظ یک وزن سالم نیز می تواند به کنترل پوکی استخوان کمک کند. ترک سیگار و کاهش مصرف سیگار می تواند قدرت استخوان های شما را بهبود بخشد. کاهش احتمال افتادن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. چیدمان خانه و محل کار خود را طوری انجام دهید که احتمال افتادن در آن را کاهش دهید. پوشیدن کفش ها و عینک مناسب نیز در صورت نیاز می تواند به حفظ تعادل شما در حین حرکت کردن کمک کند.

درمان دارویی پوکی استخوان 

اگر شما به پوکی استخوان مبتلا هستید، پزشک برای تقویت استخوان های شما ممکن است داروهایی را تجویز کند. این داروها می توانند از میان موارد زیر باشند:

چگونه می توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟

پوکی استخوان به طور کامل قابل پیشگیری نیست، اما برای کاهش احتمال ابتلا به آن، اقداماتی را می توان انجام داد. مردان بالای ۵۰ سال و زنان یائسه باید در مورد سطوح کلسیم و ویتامین D با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت لزوم کلسیم یا ویتامین D بیشتری برای آنها تجویز کند. پزشک همچنین ممکن است راهکارهای زیر را توصیه کند:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید که در معرض پوکی استخوان قرار دارید یا در حال تجربه آن هستید، باید قرار ملاقاتی را با پزشک تنظیم کنید. با درمان زودهنگام پوکی استخوان، شما شانس بیشتری برای جلوگیری از شکستن استخوان در زمان پیری دارید. پوکی استخوان می تواند در میان اعضای یک خانواده شایع باشد، بنابراین، اگر اعضای نزدیک خانواده شما به این بیماری مبتلا هستند، یا اگر تاکنون بر اثر یک ضربه جزئی دچار شکستگی استخوان شده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاسین شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 121 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید.عکس مچ دست پسرم ضمیمه هست میخاستم ببینم چند سانت دیگه قدش رشد میکنه وچکار کنه برای رشد قدش خیلی روی این قضیه حساس شده وچند وقت دیگه صفحه رشدش بسته میشه آیا داروی خاصی باید بخوره ودر ضمن چندین کیلو اضاف وزن هم داره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      تصویر رادیوگرافی رو نفرستادین 

      در هر حال قابل پیش بینی نیست که کی بسته می شه و چقدر دیگه رشد می کنه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر