منو

علت زانو درد ناگهانی

زانو مفصل بسیار پیچیده ایست که از بخش های متحرک متعددی تشکیل شده است. همین امر باعث شده است که زانو بیشتر از سایر مفاصل، مستعد آسیب دیدگی باشد. با افزایش سن، تنش های ناشی از حرکت های روزانه می تواند سبب زانو درد شود. در مواردی که افراد دچار درد ناگهانی زانو می شوند، دانستن علت درد و اینکه بعد از مواجهه با آن چه کاری باید انجام دهند بسیار دشوار است. 

در برخی موارد، زانو درد ناگهانی یک وضعیت اورژانسی است و بیمار باید خود را سریعاً به یک متخصص برساند. اما در اکثر اوقات، برخی از مشکلات زانو را می توانید در خانه درمان کنید. با این وجود، اگر دائماً دچار درد ناگهانی زانو می شوید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله ما به بررسی دلایل زانو درد ناگهانی می پردازیم. همچنین، راهکارهایی برای مواجهه با این مشکل ارائه خواهیم کرد.

علت زانو درد ناگهانی چیست؟

زانو درد ناگهانی به دلایل گوناگونی اتفاق می افتد. رایج ترین دلایل این مشکل شامل موارد زیر می شود:

۱_ آسیب دیدگی ACL

آسیب های رباط صلیبی قدامی اغلب در ورزش هایی که در آن ها توقف و تغییر جهت ناگهانی وجود دارد رخ می دهد، مانند بسکتبال، فوتبال، تنیس، و والیبال. این آسیب دیدگی معمولاً منجر به مشکل در حفظ تعادل و تحمل کردن وزن توسط زانو می شود.

۲_ آسیب دیدگی PCL

آسیب های رباط صلیبی خلفی معمولاً به دلیل ضربه ی شدید به جلوی زانو رخ می دهد و می تواند سبب زانو درد شدید شود.

۳_ آسیب دیدگی LCL

آسیب های رباط جانبی خارجی زانو اغلب هنگام ورزش های رزمی اتفاق می افتد.

۴_ پارگی مینیسک

مواردی مثل تکل زدن، چرخش ناگهانی، یا نوعی آرتروز می توانند سبب آسیب دیدگی مینیسک زانو شوند. افراد دچار پارگی مینیسک ممکن است احساس قفل شدن زانو را تجربه کنند. همچنین، این مشکل در برخی موارد می تواند باعث احساس ناراحتی در زمان بالا و پایین رفتن از پله ها شود.

۵_ شکستگی زانو

زانو از ۳ استخوان تشکیل می شود. هر کدام از این استخوان ها ممکن است دچار شکستگی شوند. شکستگی زانو بیشتر در ناحیه کشکک اتفاق می افتد.
درمان زانو درد ناگهانی

۶_ در رفتگی زانو

در رفتگی مفصل زانو زمانی اتفاق می افتد که استخوان ران، ساق پا و کشکک به دلیل مشکلات ساختاری یا ضربه ی شدید از جای اصلی خود خارج شوند.

۷_ تاندونیت

به التهاب تاندون های اطراف مفصل تاندونیت گفته می شود. علت اصلی این مشکل کار کردن بیش از حد مفصل مربوطه است. تاندونیت بیشتر در میان ورزشکاران میانسال رایج می باشد.

۸_ بورسیت (التهاب بورس)

حرکات پیاپی زانو مثل دویدن می تواند باعث التهاب، درد و تورم بورس شوند. بورس ها، کیسه‌ های حاوی مایع سینوویال هستند که در اطراف مفاصل وجود دارند و باعث کاهش اصطکاک ساختمان ‌های مجاور خود می ‌شوند

۹_ بیماری ازگود شلاتر (Osgood-Schlatter)

این بیماری یکی از شایع ترین علل درد زانو در ورزشکاران نوجوان است. از علائم ازگود شلاتر می توان به درد در اطراف زانو و درد شدید در هنگام دراز کردن پا اشاره کرد.

۱۰_ آرتروز

درد ناگهانی زانو ممکن است یکی از علائم اولیه ی استئوآرتریت (OA) باشد. OA یکی از انواع رایج آرتروز است که می تواند سبب درد، حساسیت به لمس، تورم، سفتی، کاهش دامنه حرکتی و التهاب زانو شود. با این حال، در این بیماری معمولاً زانو درد به صورت ناگهانی اتفاق نمی افتد. درد ناشی از این بیماری در ابتدا کم بوده و به تدریج افزایش می یابد. آرتروز زمانی ایجاد می شود که غضروف محافظ مفصل از بین رفته و استخوان ها روی یکدیگر ساییده شوند.

۱۱_ سندرم زانوی دونده

این مشکل که با نام سندروم درد پاتلوفمورال (PFPS) نیز شناخته می شود، به صورت دردی در پشت یا اطراف زانو آغاز می گردد. علائم سندرم زانوی دونده عبارتند از: نبض شدید پشت زانو (به خصوص در ناحیه ای که زانو به استخوان ران می رسد، تورم خفیف و احساس سایش یا فرسایش به هنگام خم و صاف کردن زانو.

تشخیص زانو درد ناگهانی

اگر دچار درد ناگهانی زانو شده اید می توانید پیش از مراجعه به پزشک، چند روز صبر کرده و درمان های خانگی را امتحان کنید؛ به جز در مواقعی که زانو درد شما بسیار شدید باشد، یا زانو درد شما به علت تصادف یا آسیب دیدگی اتفاق افتاده باشد.

در این چند روز از هر گونه فعالیتی که باعث ناراحتی و درد زانوی شما می شود بپرهیزید. روش RISE که شامل استراحت کردن، استفاده از کمپرس یخ، سفت بستن، بالا نگه داشتن زانو از سطح بدن و مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) است، می تواند به تسکین درد شما کمک کند.

پزشک ابتدا در مورد سابقه ی کامل سلامتی و فعالیت های شما سؤالاتی را مطرح می کند. سپس، با معاینه ی فیزیکی زانو مواردی مثل درد، حساسیت، تورم و دامنه ی حرکت زانوی شما را بررسی خواهد کرد. در برخی موارد ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق، آزمایش های عکسبرداری مثل اشعه ایکس یا MRI را تجویز کند.

برای تسکین زانو درد ناگهانی چه کاری انجام دهم؟

کارهایی که می توانید برای زانو درد خود انجام دهید تا حدود زیادی به نوع زانو درد و علت آن بستگی دارد. درد شدید و درد مبهم زانو به رویکردهای درمانی متفاوتی نیاز دارند. همچنین، آسیب دیدگی شدید راهکارهای درمانی متفاوتی با آسیب دیدگی های جزئی دارند. در اینجا ما به چند روش درمانی کلی برای تسکین زانو درد اشاره کرده ایم:

اگر زانو درد شما به علت مشکلات جدی اتفاق افتاده باشد، شما ممکن است به روش های درمانی جدی تری نیاز داشته باشید. به عنوان مثال اگر مبتلا به بورسیت هستید، پزشک ممکن است خارج کردن مایع اضافی از بورس را توصیه کند. یا اگر آرتروز دارید، به احتمال زیاد برای کاهش التهاب به تزریق کورتیکو استروئید نیاز خواهید داشت.

نکاتی برای داشتن زانوهای سالم

شما با رعات چند نکته ی زیر می توانید زانوهای سالم تری داشته باشید. تقویت زانو در طولانی مدت به پیشگیری از آسیب دیدگی های رایج زانو کمک می کند.

۱_ ورزش منظم 

ورزش منظم سبب تقویت پاها و زانوهای شما می شود.

۲_ انعظاف پذیری خود را تقویت کنید.

زمانی که ورزش خود را تمام کردید، از حرکات کششی استاتیک برای سرد کردن بدن خود استفاده کنید:

دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام و درود خدا بر شما .
    آقای نادری عزیز من مجرد، ۲۷ ساله هستم .
    من تو رستوران کار میکنم اینجا تقریبا ده تا دوازده تا پله های چوبی دایره ای شکل خیلی کوچیک و غیر استاندارد داره الان چند روزی میشه که گهگاهی یکی از زانو هام و بعضاً هم هر دو موقع پایین و بالا شدن درد خفیفی میگیره .
    که قبلاً هم پیشینه یا سابقه ای ازین نوع درد ها اصلا نداشتم الان به درد زانو مبتلا شدم .
    بنابراین ممنون لطف تون میشم اگر راه حل عالی و نتیجه بخشی برام اعلام بدارد .
    باید اینم اضافه کنم که اصلا هم جای تورم و یا کبودی و یا قرمزی هم دیده نمیشه روی زانو هام فقط درد از داخل احساس میکنم همین و بس .
    منتظر پاسخ تون هستم آقای نادری عزیز .
    یا اگر ممکن بود تماس بگیرید.
    ممنون احسان تون میشم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      بابد يا تمرينات مداوم عضله چهارسر ران رو قوى كنيد و اگه اضافه وزن داريد اون رو كم كنيد

  • تصویر کاربر عیسی جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام خانمی ۲۷ ساله بدون سابقه بیماری ک با شکایت درد مفاصل زانوی چپ و راست تورم گرمی اندام خشک و سفت شدن مفاصل بخصوص در صبح و شب ک توسط متخصص عفونی ویزیت شده و تخشخیص ارتریت ری اکتیو گذاشتن تحت درمان کورتون قرار گرفته ک مدتی بهتر شده همچنان درد و سفتی مفاصل و انتسار ب لگن و کمر شده ازمایش های رماتولوژی هم انجام شده رماتسیم یا موردی نداشته برای بهبود و تسکین درد و محدودیت حرکتی ک دارد چکار باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      بيشتر مربوط به همكاران روماتولوژيست هست با توجه به درد مفاصل متعدد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر