منو

علت زانو درد در زنان

هنگامی که صحبت از درد زانو به میان می ‌آید، زنان نسبت به مردان، بیشترین درد را احساس می‌ کنند. گرچه میزان آسیب زانو در زنان، زیاد است، اما درد آن ها می تواند به دلایل مختلفی از جمله هورمون ها و آناتومی کلی آن ها ایجاد شود. این تصور اشتباه است که مردان بیشتر از زنان از زانو درد رنج می‌برند. ممکن است مردان، بیشتر درد خود را به زبان بیاورند، اما به طور کلی، میزان مشکلات مفاصل در زنان، بیشتر است.

علت درد زانو در زنان 

بعضی از دلایل درد، از جمله شرایط وراثتی یا چاقی، می تواند به صورت مستقل از جنسیت رخ دهد. اما دلایل خاص بروز درد زانو در زنان، یکی از دلایل زیر است:

۱_ آناتومی بدن زنان 

زنان، نسبت به مردان باسن پهن‌ تری دارند که سبب اعمال فشار بیشتری بر مفاصل می شود. 

۲_ رباط ‌ها 

رباط زانوی زنان نسبت به مردان، انعطاف بیشتری دارد که سبب افزایش احتمال آسیب و پارگی می شود. 

۳_ هورمون استروژن 

احتمالاً، هورمون‌ های زنانه با ضعف رباط ‌های زانو ارتباط دارد. 

۴_ ماهیچه ها 

ماهیچه های چهار سر در زنان، قوی تر از عضلات دوقلو است که باعث عدم تعادل قدرت می شود.

۵_ پوکی استخوان 

زنان بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند که می تواند منجر به آسیب استخوان های اطراف مفصل زانو شود.

جلوگیری از درد زانو در زنان 

در حالی که زنان نمی توانند ژن ها یا ساختار فیزیکی خود را تغییر دهند، اما راه هایی وجود دارد که آن ها می توانند مشکلات مربوط به زانو را پیش بینی کرده و قبل از وقوع، با آن ها مقابله کنند. به‌رغم تلاش‌های یک زن، آرتریت اتفاق می‌ افتد و متأسفانه، زنان سه برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. 

اما بعضی از تغییرات در سبک زندگی یا عمل کردن به توصیه های پزشک می تواند به خانم ها کمک کند تا از سلامت زانوهای خود محافظت کرده و از بروز درد جلوگیری کنند. برخی از راه هایی که زنان می توانند از زانوهای خود در برابر آسیب یا درد محافظت کنند عبارتند از:

عواملی وجود دارد که باعث درد زانو می شود و چنانچه درمان صورت نگیرد، می تواند با گذشت زمان مشکلات شدیدتری ایجاد کند. در برخی شرایط، درمان زودهنگام می تواند از آسیب طولانی مدت به ساختارهایی که یک مفصل سالم زانو را تشکیل می دهند، جلوگیری کند.

درمان زانو درد در زنان 

از آنجایی که زنان به دلایل زیادی درد زانو را تجربه می کنند، هیچ پاسخ آسانی برای چگونگی از بین بردن آن وجود ندارد. مراجعه به متخصص ارتوپد بهترین راه برای آگاهی از این است که آیا می توان از درمان های خانگی برای برطرف کردن درد استفاده کرد یا نیاز به درمان پزشکی یا جراحی است.

اگر زانو درد ناشی از تشدید آرتروز زانو خفیف یا فشار یا آسیب خفیف به زانو باشد، می توان از درمان های خانگی استفاده کرد. از استراحت، یخ، بانداژ و قرار دادن پا روی سطح بلند استفاده کنید و یا از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. کرم ها یا چسب های بدون نسخه نیز می توانند به صورت موقت التهاب را برطرف کنند.

چنانچه درمان ‌های خانگی موثر نباشند، یا اگر درد، ناشی از یک حادثه باشد، باید در مورد زانو درد با یک پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند برای آرتریت مزمن، از تغییر در سبک زندگی مانند کاهش وزن، داروها و فیزیوتراپی کمک بگیرد. شکستگی های ناشی از پوکی استخوان یا آسیب های ورزشی، بسته به شدت بیماری به روش های مختلفی قابل درمان هستند. و در برخی موارد، می توان برای مشکلات شدیدتر زانو از جراحی استفاده کرد.

زانو درد، چه خفیف و چه مزمن، چیزی نیست که زنان بتوانند به سادگی با آن کنار بیایند. آگاهی از علت و درمان زودهنگام آن می تواند تفاوت بزرگی در پیشگیری یا مدیریت درد در سال های آینده ایجاد کند.

دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عارفه دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من مدت چندین ماه درد در ناحیه خط کشاله ی سمت راست ران داشتم(خط عروسکی) - ام آر آی- رادیوگرافی- آزمایش خون - تست عصب عضله همه را انجام دادم و چیزی نبود- نهایتا پزشک گفت دکتر زنان بروم شاید شروع کنسل تخمدان باشد - دکتر زنان هم برای سه دوره به من قرص مدروکسی پروژسترون داد تا آماده شوم برای کورتاژ تشخیصی - متاسفانه این سه ماه قرص مدروکسی خوردن به شدت وزنم را افزایش داد و در حال حاضل زانوی سمت چپ به شدت خیلی وحشتناک دچار درد شده و هیچ قرض و پمادی هم تاثیر روی آن ندارد؟ آیا ممکن است این درد زانو به مشکلات تخمدان ارتباطی داشته باشد؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      بیشتر مربوط به اضافه وزن هست احتمالا

  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    3 سال پیش داخل سالن فوتسال زانوم آسیب دید و هنوز اذیتم میکنه از اون سال به بعد بیشتر از ده دقیقه نمیتونم بدوم یا داخل سالن و چمن بازی کنم،زانوم خم و راست میکنم اذیت میکنه دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      حتما معاینه لازم هست برای تصمیم گیری

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر