منو

جراحی رباط صلیبی

عمل بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL) یا جراحی رباط صلیبی، نوعی جراحی زانو است که یکی از رباط های اصلی زانو را تعویض می کند. اگر رباط صلیبی قدامی شما دچار آسیب شده باشد، ممکن است این جراحی به شما پیشنهاد شود. این جراحی به زانوی شما کمک می کند تا دوباره عملکرد صحیح خود را به دست آورد.

جراحی  رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی، استخوان ران شما را به استخوان ساق پا متصل می کند و به ثابت نگه داشتن زانو کمک می کند. اگر رباط صلیبی قدامی شما پاره یا رگ به رگ شده است، عمل بازسازی رباط صلیبی قدامی می تواند رباط آسیب دیده را با یک بافت پیوندی جایگزین کند. 

این تاندون جایگزین، از بخش دیگری از زانو می باشد. به این عمل، جراحی سوراخ کلید یا جراحی کم تهاجمی نیز می گویند. یعنی جراح، به جای یک برش بزرگ، با ایجاد کردن چند حفره ریز در پوست شما، عمل را انجام می دهد. تمام افراد مبتلا به آسیب رباط صلیبی قدامی نیاز به جراحی ندارند. اما پزشک ممکن است در موارد زیر، جراحی را توصیه کند:

مراقبت بعد از جراحی رباط صلیبی

چه اتفاقی در طول جراحی رباط صلیبی اتفاق می افتد؟

عمل بازسازی رباط صلیبی قدامی معمولاً با روش جراحی سوراخ کلید (آرتروسکوپی) انجام می شود. یعنی با استفاده از ابزارهای مخصوص چندین برش کوچک در زانوی شما ایجاد می شود. جراح از یک آرتروسکوپ برای مشاهده ی داخل زانوی شما استفاده می کند. 

آرتروسکوپ، یک لوله ی نازک انعطاف پذیر است که یک چراغ قوه و دوربین در انتهای خود دارد. جراح پس از بررسی داخل زانو، بخشی از تاندون را به عنوان یک بافت پیوندی جدا می کند. بافت پیوندی معمولاً تکه ای از تاندون دیگر قسمت زانو می باشد.

فکر کردن در مورد خطرات و مزایای جراحی و صحبت کردن با جراح در مورد آن بسیار مهم است. او در مورد تمام گزینه های درمانی با شما صحبت می کند و به شما کمک می کند تا بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. جراح همچنین برای شما توضیح می دهد که دقیقاً چه چیزی قبل، حین و بعد از عمل جراحی باید انتظار داشته باشید و خطرات احتمالی را برای شما شرح می دهد. 

قبل از تصمیم گیری وقت بگذارید و اگر هر سؤالی دارید، از جراح خود بپرسید. اگر تصمیم به انجام این عمل گرفتید، باید رضایتنامه را امضا کنید. به همین دلیل آگاهی کامل در مورد این عمل جراحی از اهمیت زیادی برخوردار است.

بهبودی و مراقبت بعد از جراحی رباط صلیبی قدامی

معمولاً ۶ ماه تا یک سال طول می کشد تا از عمل بازسازی رباط صلیبی قدامی به بهبودی کامل دست یابید. شما چند روز پس جراحی، باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. آنها به شما برنامه توانبخشی با ورزش های مخصوص ارائه می دهند. این کار به شما کمک می کند تا قدرت و دامنه حرکتی کامل را به زانوی خود بازگردانید. 

شما معمولاً مجموعه ای از اهداف دارید که باید در راستای آنها عمل کنید. این برنامه می تواند مختص شما باشد، اما جدول زمانی معمول برای ریکاوری از عمل بازیابی رباط صلیبی قدامی شبیه به موارد زیر می باشد:

مدت زمان دقیق بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به مسائل زیادی دارد. این موارد شامل ورزشی که بازی می کنید، شدت آسیب، پیوند مورد استفاده و میزان بهبودی شما می شود. فیزیوتراپیست از شما می خواهد مجموعه ی آزمایشات کاملی را انجام دهید تا ببیند آیا آماده برگشت به ورزش هستید یا خیر. 

آنها همچنین بررسی می کنند که آیا از نظر روحی نیز آماده از سر گرفتن ورزش مورد علاقه خود هستید. در طول دوره ریکاوری، شما می توانید به مصرف مکمل های بدون نسخه مانند پاراستامول یا داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن ادامه دهید. از خواندن اطلاعات بیمار روی برچسب دارو اطمینان حاصل کنید و اگر سؤالی دارید، با داروساز خود برای توصیه های بیشتر صحبت کنید. 

شما همچنین می توانید از کیسه آب یخ (یا نخود یخ زده پیچیده شده در یک حوله) روی زانوی خود استفاده کنید تا به کاهش درد و التهاب کمک کنید. از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید، زیرا یخ می تواند به پوست شما آسیب برساند. جراح شما در مورد زمان برگشت به محل کار، رانندگی و سایر فعالیت‌های روزانه، توصیه های لازم را انجام می دهد.

آمادگی برای جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

جراح تا زمانی که تورم زانوی شما کاهش پیدا نکند و محدوده حرکتی زانوی شما برنگردد، بعید است عمل بازسازی رباط صلیبی را انجام دهد. این دوره ممکن است چند هفته بعد از آسیب طول بکشد، اما در بین افراد مختلف متفاوت است. پزشک معمولاً از شما می خواهد در این مدت زمان اقدامات توانبخشی پیش از عمل جراحی زانو را دنبال کنید. این اقدامات شامل موارد زیر می شوند:

۱_ آمادگی قبل از عمل

جراح اقدامات لازم جهت آمادگی پیش از جراحی را برای شما توضیح می دهد. برای مثال، اگر سیگاری هستید، از شما می خواهد سیگار را ترک کنید. زیرا سیگار کشیدن احتمال عفونت قفسه سینه یا زخم را افزایش می دهد و روند بهبودی را کُند می کند. این جراحی، معمولاً یک عمل یک روزه است، یعنی شما نیازی نیست شب در بیمارستان بمانید. 

این عمل تحت جراحی عمومی یا بی حسی ستون فقرات انجام می شود. اگر شما تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید، یعنی در طول عمل خواب خواهید بود. اگر بی حسی ستون فقرات دریافت کنید، شما در طول عمل بیدار خواهید بود، اما قسمت پایین تنه ی شما بی حس خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد برای کمک به آرامش بیشتر، در کنار بی حسی موضعی آرامبخش مصرف کنید. 

این روش ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود، بنابراین ممکن است چیز زیادی در مورد عمل به خاطر نیاورید. شما باید با شخصی هماهنگ کنید تا شما را بخانه برساند و در طول شب در کنار شما بماند. معمولاً شما برای مدت کوتاهی قبل از عمل جراحی نباید چیزی بخورید و بنوشید. توصیه های پزشک خود را دنبال کنید و اگرسؤالی دارید از او بپرسید.

۲_ مراقبت در بیمارستان

در روز عمل، جراح از شما دیدن می کند تا وضعیت سلامتی شما را بررسی کند. تیم پزشکی شما، بررسی های نهایی را انجام می دهد و آماده جراحی می شوید. آنها ممکن است از شما بخواهند جوراب های فشاری بپوشید یا برای جلوگیری از ترومبوز رگ عمیق (DVT) تزریق انجام دهید. 

۳_ پس از جراحی بازسازی رباط صلیبی 

پس از جراحی، شما باید تا از بین رفتن اثرات بیهوشی، استراحت کنید. شما ممکن است با رفع شدن بی حسی، مقداری درد، سفتی و ناراحتی احساس کنید، اما می توانید در صورت لزوم مسکن مصرف کنید. شما باید در اسرع وقت بلند شوید، در اطراف حرکت کنید و وزن بدن خود را روی پاهایتان قرار دهید. 

ممکن است برای کمک به پشتیبانی از زانوی شما، به شما زانو بند و عصا داده شود. زخمهای اطراف زانوی شما پانسمان می شوند. معمولاً زمانی که اثرات بی حسی از بین می روند، شما می توانید به خانه بروید. اما در این زمان شما باید فردی را به همراه داشته باشید تا شما را به خانه برساند و در طول شب در کنار شما بماند.

دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صحرا یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من حدود یکسال و سه ماه میشه که مچ پام از ناحیه قوزک پا دچار شکستگی شده گچ گرفتن فیزیوتراپی انجام دادم بعد از یکسال MRIبرام نوشتن که تو عکس نشون داد که استخوان اضافه در مچ پا در اومده جراحم گفته که بعد از شش ماه از بین میره چن استخوان کوچک هست آیا بدون درمان امکان از بین رفتن هست یا باید ارتروسکوپی انجام بدم دچار محدودیت حرکت در مچ پا هستم فقط نمیتونم بشینم قوزک پام ورم تخم مرغی داره راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      حتما معاينه  لازمه و با اين تصاوير نمى تونم به يقين بكم كه آيا آرتروسكوپى كمك خواهد كرد يا ممكنه حتى بدترتون كنه 

  • تصویر کاربر حسینی یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر و تشکر از پاسخگویی شما.چند روز هست که درد در ناحیه غوزک و روی پا دارم. دو سال پیش همین ناحیه شکسته و گچ گرفته شد. چند روز پیش صبح از خواب بیدار شدم و در این ناحیه درد داشتم و تا ظهر بدتر شد. عکس گرفتم و به دکتر مراجعه کردم گفتن شکستگی وجود ندارد.اما درد هنوز دارم و راه نمیتونم برم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      آزمایش اسید اوریک بدین اگه نرمال بود ام آر آی کنید

  • تصویر کاربر غزل شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید من دختر 15 سالمه و قدم 150 هست و وزنم 39.600 و دکتر گفته صفحه رشد بسته شده آیا دیگه رشد نمیکنم یا راهی نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      ممکنه 2-5 سانت رشد کنید

  • تصویر کاربر Md شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر من خانم هستم و ۲۵سالمه قدم ۱۶۶ هست میخوام حدود ۴،۵ سانت افزایش قد داشته باشم میتونم جراحی کنم؟ یا عوارضش خطرناکه و تو راه رفتنم مشکل ایجاد میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      می تونه عارضه داشته باشه 

      بله جراحی امکان پذیر هست

  • تصویر کاربر رزیتا شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    دکتر جان سلام وقت بخیر اول ازتون تشکر و قدردانی میکنم مچ پای منو عمل کردید و خداروشکر عالی هستم .یه سوالی بابت مادرم داشتم از حضورتون :مادرم شهریور 1401 تعویض مفصل زانو چپ انحام دادن البته برای بار دوم که این سری پروتز بلند گذاشتن هم از ران پا هم از پایین زانو پروتز بلند هست و اسفند ماه تعویض مفضل زانو راست انجام دادن به شدت استرس داره از بابت اینکه زانوی چپش از داخل صدا میده موقع خم و راست و این صدا براش وحشته اما خالی و قفل نمیکنه خواستم نظر با ارزش شما رو بدونم صدای مفصل نگران کنندس ؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      به نظر من جای نگرانی نیست اصلا

  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    الان ۱۰روزسیاتیک پای چپم زمین گیرم کرده ازپشت باسنم سمت چپ شروع شده میزنه به ساق پام انگشت سوم پام سرشده باوقسمتی ازروی پام بی حس شده وقسمتی از روی پام بی حسه ورفتم دکتر ۲تاامپولزدم پیرکس کام و متوکاربامول ولی متاسفانه خوب نشدم راه نمیتونم برم چیکار کنم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      ممکنه جراحی بخواد 

      هر چه زودتر به جراح ستون فقرات مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام من کد رهگیری را ثبت نکردم دوقلو دختر دارمسن13 ونیم دوسال هست پریود میشن قد145 وزن42 وعکس مچ دست صفحه در حال بسته شدن الان کلسیوم وإرجنین ولیتراکس وپروپرانول تجویز کردن ایا امیدی هست قدشون به 150 برسد لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      درود 

      بله ممکنه

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    من ۵۴ سالمه دو ساله نورمای مورتون دارم تزرییق کردم یک پا رو جراحی کردن prp شده ولی اینقدر دردم زیاده قادر به راه رفتن نیستم پایی که جراحی شده غده چربی خارج شده عصب هم تمیز کردن به گفته دکتر ارتوپد در کرج ولی درد بیشتر شده وضمنا از زیر انگشت جراحی کردن خواهش میکنم راهنمایی کنید دیگه تحمل ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      معاينه دقيق لازمه و اگه جواب پاتولوژى چربى بوده يعنى مورتون نوروما خارج نشده

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر