منو

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

اگر به تازگی جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده اید، برای بهبودی سریعتر، پیروی از دستورالعمل های پزشک ضروری است. یکی از روشهای مؤثر برای کمک به فرایند بهبودی بدن، خوابیدن زیاد است. بدن در حین استراحت، برای کار روی بافت ها و بازیابی انرژی زمان کافی دارد و سپس آمادگی لازم را برای فیزیوتراپی به دست می آورد. اما همانطور که میزان خواب مهم است نحوه ی خواب بعد از تعویض مفصل زانو نیز بسیار مهم است.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

در اینجا به چند نکته در مورد نحوه خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو اشاره شده تا بتوانید ریکاوری بهتری را تجربه کنید.

۱_ خوابیدن روی کمر

بهترین روش خوابیدن بعد از عمل جراحی زانو، خوابیدن روی کمر است. در این وضعیت بدنی، شما راحت تر می توانید پاهای خود را به هنگام خوابیدن صاف نگه دارید و جریان خون کافی را به محل جراحی برسانید. همچنین می توانید در حین خوابیدن روی کمر، پاهای خود را با استفاده از بالش بالا نگه دارید. برای اطمینان از اینکه زانوی شما پشتیبانی مورد نیاز را دریافت می کند، بالش را درست در زیر طول زانو و ساق پا قرار دهید تا از خم شدن زانو جلوگیری کنید. 

اگر یک بالش کم باشد، یک یا دو بالش دیگر اضافه کنید. همچنین می توانید از پزشک خود سؤال کنید تا ببینید آیا می توانید از یک بالش گوه ای فومی استفاده کنید. در هر دو صورت، بالا بردن زانوها به هنگام خواب می تواند به صاف نگه داشتن زانو و تسکین درد کمک کند.
خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

۲_ خوابیدن روی پهلو

آیا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می توانید روی پهلوی خود بخوابید؟ بله می توانید، اما حداقل تا چند هفته بعد از جراحی و تا زمانی که بتوانید زانوی خود را خم کنید، این کار عاقلانه نیست.  

مطمئن شوید روی پهلویی می خوابید که زانوی آن عمل نشده است. در حین خوابیدن به این روش، باید اطمینان حاصل کنید روی زانویی که جراحی شده، هیچ فشاری وارد نمی شود. چند بالش بین زانوهای خود قرار دهید تا پشتیبانی و راحتی بیشتری ایجاد کنید. 

نکاتی برای بهتر خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

علاوه بر خوابیدن روی کمر و پهلویی که زانوی آن عمل نشده، این نکات را نیز به خاطر بسپارید تا بتوانید بهترین نتایج ممکن را به دست آورید:

دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    خسته نباشید پسری۲۴ ساله هستم ورزش کشتی و بدنسازی میکنم حدود ده روزی هست که موقع فعالیت بدنی احساس تورم مفاصل و درد میکنم و اخیرا داره درد بیشتر میشه اکثرا موقع کشیدگی اعضای بدنم بیشتر اینطور میشه مثلا موقعی که حریف روی پا کار میکنه و پام کشیده میشه مفصل های پا و زانو بعد چن ثانیه دچار میشن و موقع بارفیکس مفصل های مچ ارنج و شانم اینطور میشن . هیچ ضربه ای نخوردم و اینکه تو ورزش اماتور نیستم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      آزمايش خون از نظر روماتيسم لازمه

  • تصویر کاربر آروین پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    من فوتبال بازی می‌کنم و دیروز بعد تمرین الان میخوام شوت بزنم زانو رو به عقب خم میکنم انگار میگیره سوزن سوزن میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      معاينه لازم داره 

  • تصویر کاربر پرهام چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    من چند روز عصب سمت زانو درد شدید دارم.قبلا سابقه دارم.پام تو گچ بود به خاطر درد.بعد بخاطر این گچ آسیب دید عصب پام.بعد بهتر شد.الان دوباره پام درد ام بیشتر شد.به خاطر چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      معاینه و نوار عصب لازمه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر