منو

ترمیم رباط مچ پا (با یا بدون جراحی)

درمان پارگی رباط مچ پا که تحت عنوان روش بروستروم (Brostrom) نیز شناخته می شود، شامل عمل جراحی برای محکم کردن و فشرده سازی رباط ناحیه خارجی مچ پا می باشد. این جراحی به صورت سرپایی انجام می شود و شما بعد از عمل نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهید داشت.

در عمل ترمیم رباط مچ پا که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، جراح یک برش کوچک در قسمت خارجی مچ پای شما ایجاد کرده و سپس با تکنیک های خاصی رباط های شل شده ی مچ پا را محکم می کند.

مچ پا مانند یک مفصل لولایی عمل کرده و امکان حرکت به سمت بالا و پایین و چپ و راست را فراهم می سازد. کف و مچ پای شما دارای چندین رباط می باشد. رباط ها نوارهای کوتاهی از بافت مقاوم و انعطاف پذیری هستند که به ثابت نگه داشتن استخوان ها در ناحیه ی مفاصل کمک می کنند.

رباط های مچ پای شما ممکن است در اثر مشکلاتی مثل پیچ خوردگی های مکرر و برخی از اختلالات پا ضعیف شوند. آسیب دیدگی رباط مشکلاتی مثل ناپایداری و اختلالات حرکتی پا را در پی خواهد داشت.

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی بدون جراحی

چه کسانی به درمان پارگی رباط مچ پا نیاز دارند؟

اگر یک یا چند رباط در ناحیه خارجی مچ پای شما دچار کشیدگی شده و یا شل شده باشد، احتمالاً به جراحی ترمیم رباط مچ پا نیاز خواهید داشت. کشیدگی یا شل شدن رباط باعث بی ثباتی مزمن یا -به اصطلاح- خالی کردن مچ پا می گردد. علائم بی ثباتی مزمن مچ پا شامل:

  •  درد مزمن
  • رگ به رگ شدن مکرر 
  • پیچ خوردن ناگهانی مچ پا در زمان راه رفتن و یا  فعالیت
 

در ابتدا ممکن است یک پیچ خوردگی ساده در مچ پا سبب کشیده شدن و یا پارگی رباط مچ پای شما شود. همیشه اولین پیچ خوردگی راه را برای تکرار این اتفاق باز می کند. بنابراین، اگر اولین آسیب دیدگی مچ پای خود (اعم از پیچ خوردگی، رگ به رگ شدن و …) را به خوبی درمان نکرده باشید، احتمال آسیب دیدگی و کشیده شدن رباط مچ پای شما افزایش می یابد.

برخی از مشکلات پا نیز می توانند سبب بروز ناپایداری یا خالی کردن مچ پا شوند. این مشکلات عبارتند از:

در اغلب موارد، درمان مچ پای آسیب دیده با کمک فیزیوتراپی و یا لوازم مخصوص اصلاح پا صورت می گیرد. اگر درمان های محافظه کارانه برای ترمیم مچ پای شما جواب نداد، پزشک یا متخصص ممکن است جراحی ترمیم مچ پا را توصیه کند. در هر صورت به ندرت اتفاق می افتد که پزشک بعد از اولین پیچ خوردگی عمل جراحی را پیشنهاد دهد.

آیا درمان پارگی رباط مچ پا عوارضی به همراه دارد؟

همانطور که می دانید، تمامی عمل های جراحی عوارض خاصی بهمراه دارند، که معمولاً پیش از انجام عمل، پزشک در مورد آنها با شما صحبت می کند. برخی از عوارض این جراحی عبارتند از:

بروز عوارضی که به آن اشاره کردیم به میزان زیادی به سن، آناتومی پا و سلامت عمومی شما بستگی دارد. بنابراین بهتر است قبل از عمل، هر گونه نگرانی یا سؤال در مورد عمل جراحی خود را با پزشک مربوطه در میان بگذارید. پزشک، شما را در جریان عوارضی که ممکن است برای شخص شما اتفاق بیفتد، قرار خواهد داد.

آماده سازی قبل از جراحی ترمیم رباط مچ پا 

قبل از عمل، در مورد نحوه ی آمادگی برای جراحی با پزشک خود صحبت کنید:

ممکن است قبل از لازم باشد که تغییراتی در دکوراسیون خانه ی خود ایجاد کنید تا بعد از جراحی راحت تر به کارهای خود برسید. زیرا شما برای مدتی بعد از جراحی، قادر نیستید مثل سابق روی پاهای خود راه بروید.

جراحی ترمیم رباط مچ پا چگونه است؟

چندین روش برای جراحی ترمیم رباط جانبی مچ پا وجود دارد. بهتر است درباره ی جزئیات جراحی خود از پزشک معالج سؤال بپرسید. معمولاً جراحی ترمیم رباط مچ پا توسط جراح ارتوپد انجام می شود. عمل جراحی شما ممکن است ۲ ساعت یا بیشتر به طول بی انجامد. نحوه ی انجام عمل در اغلب موارد به شرح زیر است:

مراقبت های بعد از عمل ترمیم مچ پا چگونه است؟

برای چند ساعت بعد از اتمام جراحی یک پرستار وظیفه ی مراقبت از شما را بر عهده خواهد داشت. پس از عمل، مچ پای شما در آتل خواهد بود. معمولاً عمل ترمیم مچ پا یک عمل سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن می باشد. به این معنا که شما در همان روز انجام عمل به خانه ی خود باز خواهید گشت. بنابراین شما برای رفتن به خانه به یک همراه نیاز دارید.

۱۰ روز بعد از انجام جراحی برای باز کردن بخیه ها و آتل باید مجدداً به پزشک مراجعه کنید. در این مرحله ممکن است جراح شما به عنوان جایگزین آتل، یک کفش یا گچ طبی برای شما در نظر بگیرد. پس از چند هفته، پزشک احتمالاً گچ شما را با یک بریس موقت (که قابل تعویض می باشد) جایگزین خواهد کرد. شما باید برای مدت چند ماه از این بریس پا استفاده کنید.

پزشک شما همچنین به منظور بهبود توانایی مچ پا و عضلات ناحیه ی مربوطه دستورالعمل های خاصی به شما ارائه می دهد، تا در در مراحل توانبخشی از آنها پیروی کنید. شما می توانید برای بازیابی توانایی مچ پای خود از روش های فیزیوتراپی نیز بهره ببرید. این امر به موفقیت جراحی انجام شده کمک زیادی خواهد کرد.

برای ترمیم رباط مچ پا چه بخوریم؟

پارگی رباط می تواند یک آسیب ناتوان کننده باشد که شما را از انجام فعالیت های مورد علاقه خود برای چندین هفته یا ماه باز می دارد. بهبودی از رباط پاره شده به صبر و پشتکار نیاز دارد تا به درستی از بافت بهبودی شما حمایت شود و در عین حال از آسیب بیشتر جلوگیری شود. رژیم غذایی و تغذیه شما نقش مهمی در تضمین بهبود موفقیت آمیز دارد.

۱_ میوه ها و سبزیجات

مقدار زیادی میوه و سبزیجات که سرشار از آنتی اکسیدان هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا آسیب رباط را التیام بخشد. به گفته محققان افراد، دو هفته قبل و سه ماه پس از جراحی مکمل های آنتی اکسیدانی مصرف کردند تا رباط متقاطع قدامی پاره شده، یکی از رباط هایی که زانو را تثبیت می کند، بهبود بخشد.

در مقایسه با گروه کنترل، نتایج نشان داد که در گروهی که آنتی اکسیدان مصرف می‌کردند، سطح مولکول‌های التهابی به نام ایزوپروستن کاهش می‌یابد که به معنی کاهش التهاب و زمان بهبودی است.

۲_ ویتامین سی

غذاهای حاوی ویتامین C را بخشی از رژیم غذایی ترمیم رباط خود قرار دهید. این ویتامین به دلیل نقش آن در تولید کلاژن، پروتئین مهمی که پایه ساختاری تاندون ها و رباط ها را تشکیل می دهد، یک ماده مغذی مفید برای ترمیم تمام بافت های همبند است.

در مطالعه ای، ویتامین C با موفقیت برای جلوگیری از التهاب پس از جراحی ترمیم رباط مورد استفاده قرار گرفت. غذاهای سرشار از ویتامین C عبارتند از فلفل دلمه ای و تند، گیاهان تازه مانند جعفری و آویشن، سبزیجات سبز تیره، مرکبات و توت فرنگی.

۳_ پروتئین

بر اساس مقاله ای در شماره آوریل ۲۰۰۷ “دنیای دونده”، منابع پروتئینی با کیفیت بالا، مانند ماهی آزاد و گوشت بدون چربی، پروتئینی را برای ترمیم بافت استخوان ها، تاندون ها و رباط ها فراهم می کنند. فرآیند بهبود مستلزم ساخت سلول های جدید از ابتدا و مصرف مقدار قابل توجهی از منابع موجود بدن شما است. 

در این دوره زمانی به سلول‌های خود مقادیر کافی پروتئین بدهید تا بازسازی بهینه تاندون را تقویت کنید، ماهیچه‌های خود را قوی و سالم نگه دارید و از تخلیه این مواد و سایر مواد مغذی جلوگیری کنید. اگر ورزشکار هستید، در هر وعده غذایی مقداری پروتئین بخورید. در مجموع چهار تا پنج وعده در روز میل کنید.

۴_ روی و مس

محققان معتقدند، غذاهای حاوی روی ممکن است از ترمیم رباط حمایت کنند. این ماده معدنی از آسیب اکسیداتیو جلوگیری می کند. مس یک ماده معدنی مغذی است که به محافظت از رباط ها کمک می کند و همچنین به مولکول های حامل اکسیژن هموگلوبین در خون و میوگلوبین در عضلات کمک می کند. 

منابع غذایی روی شامل: گوشت گاو، گوشت خوک، بره و قسمت های تیره مرغ است. روی همچنین در آجیل، غلات کامل و حبوبات یافت می شود. مس در صدف ها، غلات کامل، لوبیا، آجیل، سیب زمینی و گوشت اندام، سبزیجات با برگ های تیره، میوه های خشک مانند آلو، کاکائو و فلفل سیاه یافت می شود.

دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من تقریبا 17 روز پیش مچ پام تو فوتبال ضربه خورد (کشیدگی نبود فقط ضربه خورد ) اومدم خونه فردا صبح دیدم ورم کرده .. رفتم عکس گرفتم گفتن شکستگی نداره ولی گفتن رباط اسیب دیده ..ولی نگفتن کش اومده و یا پاره شده.. اتل گچ گرفتن .. دکتر گفت دوهفته تو گچ باشه .. گفتم شما هم نظر بدید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      نهايتا ١٠-١٤ روز آتل  و بعد معاينه مجدد و بعد فيزيوتراپى

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    . باسلام. پاشنه پای چپم موقع بیدار شدن از خواب یا استراحت خیلی درد میکنه عکس هم گرفتم خارپاشنه نداشتم و همچنین ساق پا و زانوی همون پا هر شب درد زیادی داره من باید چکار کنم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      باید معاینه بشین حتما 

  • تصویر کاربر دلشکسته چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر نادری
    بنده از طرف آقای دکتر ابراهیمی تکا مجانی مزاحمتون میشم 12 روز پیش دردی در مچ پا حس کردم که باعث تورم در این ناحیه شد گرافی از مچ پا انجام دادم آقای دکتر ابراهیمی فرمودن که هر چه زودتر شما بنده رو ویزیت کنید ومن موفق نشدم که نوبت بگیرم چون مایلم حضوری مزاحمتون بشم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      شنبه و چهارشنبه ساعت 3-5 بعد از ظهر تشریف بیارید و بفرمایید از طرف آقای دکتر هستین 

      البته این شنبه تعطیله و می تونید دوشنبه تشریف بیارید

  • تصویر کاربر یوسف چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    سلام
    در صورت امکان میخوام زودتر توسط جناب دکتر معاینه بشم تا در صورت تجویز عمل فیوژن زمان عمل رو مشخص کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      به شماره داخل سایت اس ام اس بزنید لطفا

  • تصویر کاربر ازاده چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام
    مادرم ۶۷ سال سن دارد حدود ۲ هقته است که نزدیک قوزک پای راست درد ناک است و زمانی کمی راه می رود شدت پیدادمی کند . به دکتر طب فیزیکی مراجعه کردند با عکس رادیولوژی متوجه تورم‌در این ناحیه شدند و تجویز تزریق ۱ نوبت اوزون کردند .این کار انجام شد ولی متاسفانه هنوز پا درد وجود دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      ازون درمانی کلاهبرداریست

      معاینه و بررسی لازمه

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 722 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر
    اگه لطف کنید نظرتون را درباره این MRI، مخصوصا قسمت مچ پا بفرمایید.
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام جناب آقای دکتر
      همسرم (رضا) 27فروردین پای چپش دچار آسیب شد (داشت با موبایل حرف میزد، ماشین در پارکینگ خونه، تو دنده و ماشینو روشن کرد پای چپش که بیرون ماشین بود بین در ماشین و داخل ماشین موند) سینه پای چپش نزدیک به قوزک سمت راست پاش زخمی شد و از مچ به پایین ورم کرد. همون روز بردیمش دکتر و در عکس رادیولوژی چیزی نشون داده نشد و دکتر فقط ناپروکسن 250 و Cefixime 400 تجویز کردند. بعد از گذشت ۳ ماه، چون درد داشت و پاشو ( از ناحیه مچ به پایین) تا یه حدی بیشتر نمیتونه به پایین خم کنه و زیاد می ایسته سمت چپ مچ پاش یه کم باد میکنه، رفتیم یه دکتر دیگه و برای زخم پا و دردشون داروهای ciprofloxacin 500و celecoxib 100 و پماد تتراسایکلین تجویز کردند و MRI نوشتن، که ریپورتش رو ضمیمه کردم. ( چون کف پاشون۱ الی ۲ سالی هست که گزگز میکنه دکتر MRI کمر هم براشون نوشتن.) میخواستیم نظر شما رو بدونیم مخصوصا درباره مچ پا.
      خیلی ممنون.
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      گزارش MIR:
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      تشخيص بر اساس معاينه خواهد بود 

      اگر  در معاينه مچ پا ناپايدار  باشه ممكنه جراحى بخواد 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده حدود یک ساله پیش مچ پام تو ورزش پیچ خورد،نرفتم پی اش رو بگیرم گفتم خوب میشه خودش،بعد مجددا شروع به ورزش کردن کردم و وقتی می دویدم هیچ دردی احساس نمی‌کردم اما وقتی روی پام می‌چرخیدم یه خورده فشار احساس میکردم،تاوقتی رفتم MRI انداختم وداخلش زده بود پارگی رباط قدامی تالوفیبولار دیده میشود... بعد پیش دو تا دکتر متخصص ارتوپد بردم گفتن رباط مچ پات پاره شده.برام ده جلسه فیزیو تراپی نوشتن و گفتن سه ماه هیچ فعالیتی نکن و فشار روش نیار اگه خوب نشد مچ پات باید عملشه. من الان دو ماهه که هیچ فعالیتی نکردم و از مچ بند طبی دارم استفاده میکنم...آقای دکتر خیلی دلواپسم میگن عملش عوارض داره.اقای دکتر لطفاً راهنماییم کنید..درضمن گفتن یکی از انگشتات یه کیست هم داره اینم یه مشکل دیگه دکتر جان این کیست رو چیکار کنم؟؟؟منتظر راهنماییتون هستم.دکتر عکس ام از ای براتون فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      درود

      معاینه لازمه و فکر کنم عمل می خواد

  • تصویر کاربر جلالی چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    من خانم ۵۸ ساله هستم که۲۴ سلامت بعداز زایمان دوم به دیا بت مبتلا شدم چند سالی است که زخمی در کف پای من ایجاد شده که هر چند وقت یکبار برایم مشکل ساز می‌شود ود هان باز می‌کند با وجود کفش مخصوص که هزینه بسیار هم دارد ولی هیچوقت کاملا خوب نمی‌شود همین الان حدود ۵ ماهه که بعداز عمل من روی دستم راه میروم البته بعداز یک عمل جراحی سه مرحله ای که دکتر انجام داده آیا با مراجعه به شما می‌توانید راه دیگری پیشنهاد کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)

      به هر حال لازمه شما رو معاينه كنم و راديوگرافى رو ببينم 

      ختما سونوگرافى داپلر از شريان ها هم انجام بدين

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر