منو

علائم خطر دیسک کمر و گردن

بیرون زدگی دیسک به وجود مشکل در یکی از بالشتک های لاستیکی یا دیسک ها اشاره دارد که بین مهره ها قرار گرفته اند و ستون فقرات را تشکیل می دهند. دیسک ستون فقرات یک مرکز ژله مانند و نرم به نام هسته دارد که درون یک پوشش سخت تر خارجی به نام حلقه قرار گرفته است.

بیرون زدگی دیسک که گاهی اوقات، دیسک لغزیده یا پاره شده نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که برخی از هسته های دیسک، از طریق پارگی در ناحیه حلقه بیرون می زنند. بیرون زدگی دیسک که در هر قسمتی از ستون فقرات ممکن است اتفاق بیفتد، اغلب در قسمت پایین کمر رخ می دهد. بیرون زدگی دیسک بسته به محل آن، می تواند موجب درد، بی حسی یا ضعف در پاها یا بازوها شود. 

بسیاری از افراد مبتلا به این شرایط، هیچ گونه علائمی ندارند. افرادی که علائم بیرون زدگی دیسک دارند، معمولاً به مرور زمان بهتر می شوند و برای رفع این مشکل نیازی به جراحی ندارند.

علائم دیسک گردن

علائم بیرون زدگی دیسک 

اکثر موارد بیرون زدگی دیسک در قسمت پایین کمر رخ می دهند، اما در گردن نیز ممکن است اتفاق بیفتند. علائم و نشانه ها به محل دیسک و فشار آن روی عصب ها بستگی دارد. دیسک های بیرون زده معمولاً فقط یک سمت بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. علائم شامل:

۱_ درد دست یا پا

اگر دیسک بیرون زده در پایین کمر شما باشد، علاوه بر درد در این ناحیه، معمولاً موجب درد در باسن، ران و ساق پا نیز می شود. شما ممکن است در قسمت کف پای خود نیز احساس درد کنید. در بیرون زدگی دیسک گردن، شما معمولاً بیشتر در ناحیه شانه و بازوی خود احساس درد می کنید. این درد ممکن است به هنگام سرفه، عطسه و یا انجام بعضی از حرکات خاص به دست یا پای شما کشیده شود و اغلب به صورت درد تیز یا سوزش می باشد. 

۲_ بی حسی یا سوزن سوزن شدن

افرادی که فتق یا بیرون زدگی دیسک دارند، اغلب اوقات در نقاطی از بدن خود که عصب های آن آسیب دیده اند، بی حسی یا گزگز را تجربه می کنند.

۳_ ضعف عضلانی

عضلاتی که عصب های آنها آسیب دیده، معمولاً ضعیف می شوند. این شرایط موجب ضعف عضلات شما می شود و توانایی شما را برای بلند کردن یا گرفتن اشیاء تحت تأثیر قرار می دهد. شما ممکن است بدون هیچ گونه علائمی دچار بیرون زدگی دیسک باشید و ممکن است تا زمانی که تصویربرداری ستون فقرات انجام نداده اید، متوجه فتق دیسک خود نشوید.

چه زمانی باید برای درمان دیسک آسیب دیده به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد کمر یا گردن شما به شانه یا پایتان کشیده شود و یا اگر بی حسی، گزگز یا ضعف دارید، فوراً نزد پزشک بروید.

مواردی که به دیسک گردن و کمر آسیب می رساند؟

بیرون زدگی دیسک که اغلب بر اثر فرسودگی تدریجی ناشی از افزایش سن رخ می دهد، تحلیل دیسک نیز نامیده می شود. با بالارفتن سن، دیسک ها انعطاف خود را از دست می دهند و حتی با یک فشار یا چرخش جزئی، مستعد پارگی می شوند. اکثر افراد، دلیل دقیق بیرون زدگی دیسک خود را نمی دانند. 

گاهی اوقات، استفاده از عضلات کمر به جای عضلات پا و ران برای بلند کردن اجسام سنگین و همچنین چرخش به هنگام بلند کردن می تواند منجر به فتق دیسک شود. در موارد نادر، یک حادثه آسیب زا مانند افتادن به کمر نیز می تواند منجر به این مشکل شود.

عوامل خطر آسیب به دیسک

عواملی که می توانند احتمال بروز فتق دیسک را افزایش دهند، عبارتند از:

عوارض ابتلا به فتق دیسک 

درست در بالای کمر، نخاع ستون فقرات به انتها می رسد. آنچه که از طریق کانال نخاعی ادامه پیدا می کند، گروهی از ریشه های عصبی طولانی است که شبیه به دم اسب هستند. فتق دیسک به ندرت می تواند تمام کانال نخاعی از جمله عصب های طناب نخاعی را تحت تأثیر قرار دهد. در موارد نادر، برای جلوگیری از ضعف یا فلج دائمی، ممکن است به جراحی اورژانسی نیاز باشد. در صورت بروز موارد زیر، باید تحت مراقبت های پزشکی اضطراری قرار بگیرید:

پیشگیری از آسیب به دیسک گردن و کمر 

برای کمک به پیشگیری از فتق دیسک، نکات زیر را رعایت کنید:

دکتر رضا نادری جراح و متخصص ارتوپدی در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گل دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده ۳۳سال دارم باوزن ۶۳قد۱۵۷ طبق ام ار ای مینیسک گرید۲ دارم وخیلی درد دارم میخواستم بدونم بدون جراحی ترمیم میشه واینکه میتونم پیاده روی کنم.
    1. تصویر کاربر گل سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      این هم جواب ام ار ای ای
      d0717811 iy iig yla
      وابسته به
      MRI از زانوی چپ جونت بدون تضاد
      تصویربرداری در اسکنر 1.5 تسلا با استفاده از سیم پیچ زانو پرفروش شد. توالی ها شامل:
      چرخش T2 با وزن TRBO چرخش اکو اشباع شده اشباع شده
      تراکم پروتون تاج و ساژیتال Turbo Spin Echo اشباع اشباع شده
      SAGITTAL TI وزن!
      نتایج:
      SomeJoint Eusion دیده می شود.
      آسیب داخل منیسک درجه دوم در بدن منیسک داخلی مشاهده می شود.
      استخوان های متشکل از مفصل زانو پیکربندی و موقعیت طبیعی را نشان می دهند.
      سیگنال مغز استخوان طبیعی است.
      منیسک جانبی مفصل زانو یک پیکربندی مثلثی طبیعی ارائه می دهد
      و دارای ساختار داخلی همگن با شدت سیگنال کم است.
      رباط صلیبی قدامی و خلفی دست نخورده است و در عرض آن طبیعی است و
      خصوصیات سیگنال.
      رباط های وثیقه ای دست نخورده و از عرض غیر طبیعی هستند.
      بافت های نرم اطراف مفصل زانو و ساختارهای عروقی تصویربرداری هستند
      قابل توجه نیست
      Yosefi M.D
      رادیولژیس
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      نوع درمان بر اساس معاینه و مشاهده تصاویر ام آر آی معلوم می شه و صرف گزارش ام آرآی قابل قضاوت نیست 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Jelveh شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید ،من سال ۸۸مچ پام شکست و به اصطلاح خورد شد که داخل پام پین و پیچ گذاشتند و ۴ماه داخل گچ بود که به مرور تا دوسال و نیم بعد از عمل خارج شدند اوایل برای حرکت مشکل داشتم و به اصطلاح لنگ میزدم .چندساله خیلی درد دارم به ارتوپد مراجعه کردم و گفتند اون نقطه تبدیل به آرتروز شدید شده و باید عمل فیوژن انجام بدم .میخواستم ببینم این عمل رو برام صلاح میدونین ؟چون در موردش مطالعه کردم انگار خیلی مراقبت های بعدی داره و منم شرایط استراحت زیاد رو ندارم و اینکه دکتر گفت بعد از عمل زاویه ی پام در حالت ۹۰درجه میمونه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      متاسفانه رادیوگرافی نفرستادین

  • تصویر کاربر ال چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام،خداقوت،خانمی ۴۶ ساله ام،قد ۱۶۴ وزن ۹۷،رباط ACLو مینیسک داخلی زانوی چپم آسیب دیده(در MRI) درد شدید هنگام خم وراست ویابلندشدن ونشستن دارم،حتی هنگام استراحت هم از روی ران تا ساق ومچ تیر میکشه گاها،ضمنا انحراف ۱۳ درجه پای چپ دارم،پزشکم فعلا ارتروسکوپی توصیه کردند،سوالم اینه اگر استئتومی انجام ندم،دردهام رفع میشه یا باز در درازمدت همین انحراف سبب پارگی رباط وارتروز میشه،ضمنا فیزیوتراپم میگن فقط بالیزر پرتوان وبدون جراحی درد وعاملش برطرف میشه،هفته بعد وقت ارتروسکوپی دارم وبشدت تردید دارم،دوعمل،سه عمل همزمان یاهیچکدام،پیشاپیش ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      فعلا هیچ عملی نکنید و وزن رو کم کنید حتی شده با جراحی معده 

      اگر انحراف زانو قابل توجه باشه و اون رو اصلاح نکنید عمل منیسک منجر به فاجعه می شه

      اگر انحراف زانو زیاد بود و بعد از کاهش وزن خواستید عمل کنید اول منیسک و انحراف زانو رو عمل کنید و در مرحله بعدش رباط صلیبی رو

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر