منو

جراحی خار پاشنه

درد پاشنه ی پا معمولاً بر اثر جراحت و التهاب بافت های نرم و استخوان های کف پاشنه ی پا ایجاد می شود. علت این درد می تواند مواردی مثل خارپاشنه، التهاب استخوانی با یا بدون خار پاشنه، درگیری اعصاب، یا تمامی این موارد باشد. 

در برخی موارد ممکن است در زمان اعمال فشار (مثلاً وقتی که می ایستید یا صبح ها بعد از بیدار شدن) یک درد تیز و شدید را در ناحیه ی مربوطه تجربه کنید. معمولاً بعد از مدتی این درد به یک درد مبهم و مزمن تبدیل می شود. شما می توانید علائم ایجاد شده را به کمک پزشک ارتوپد با استفاده از روش های معمول مثل شوک درمانی، تزریق و ارتز تحت درمان قرار دهید. 

برای اطلاعات بیشتر در زمینه ی درد پاشنه ی ناشی از خار پاشنه یا التهاب استخوان، در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یک زائده ی استخوانی در ناحیه پاشنه ی پا می باشد که تنها با عکس برداری اشعه ایکس قابل مشاهده است. 

علت بروز خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه زمانی ایجاد می شود که کلسیم در قسمت داخلی زیر استخوان پاشنه ی پا انباشته شود. انباشتگی کلسیم ممکن است به علت فشار مداوم روی ماهیچه ها و تاندون های پا، یا کشیدگی فاسیای کف پا رخ دهد. 

عوامل خطر ابتلا 

از جمله مواردی که می تواند شما را در معرض خطر خار پاشنه قرار دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم خار پاشنه

خار پاشنه زمانی که التهاب به حدی گسترده شود که خار به بافت نرم اطراف خود برخورد کند، می تواند باعث دردهای مقطعی یا مزمن شود. در این زمان، شما ممکن است در حین راه رفتن یا دویدن -مخصوصاً روی سطوح سفت- احساس درد کنید، و یا حتی درد پاشنه پا بعد از خواب…

آیا جراحی خار پاشنه تنها راه درمان است؟

خیر، درمان خار پاشنه می تواند به کمک یک روش، یا ترکیب چند روش مختلف انجام شود. روش های درمانی خار پاشنه عبارتند از:

۱_ درمان خارپاشنه با کفش مناسب

 
این کفش باید دقیقاً سایز پای شما بوده، برای فعالیت های روزانه ی شما مناسب باشد و باعث درد نشود. به منظور محافظت از پا، جلوگیری از ایجاد فشار روی عضلات پا و فاسیای کف پا و همچنین، برای کمک به بهبودی ناحیه آسیب دیده. گاها پزشک ارتز برای کفش شما تجویز میکند، به منظور پشتیبانی، صاف نگه داشتن و ارتقاء عملکرد پاهای شما.

۲_ ورزش برای خار پاشنه

ورزش های کششی مخصوص برای تقویت عضلات ساق پا و فاسیای کف پا.

۳_ داروها

مثل داروهای ضد التهاب به منظور کاهش درد و التهاب ناحیه آسیب دیده و یا داروهای تزریقی، مثل کورتیزون، پرولوتراپی، آمپول PRP برای کمک به کاهش علائم خار پاشنه.
 

۴_ درمان خارپاشنه با جراحی

جراحی تنها زمانی مناسب ترین گزینه ی درمانی محسوب می شود که سایر درمان های ذکر شده کارساز نباشند. جراحی خار پاشنه شامل خارج کردن خار پاشنه از استخوان می باشد؛ هر چند در برخی موارد فاسیای کف پا نیز آزاد می شود.
 

آیا برای درمان خار پاشنه حتما نیاز به جراحی دارم؟

خار پاشنه شما ممکن است به عنوان بخشی از جراحی فاشیای کف پا برداشته شود، اما ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به ندرت جراحی را برای برداشتن خار پاشنه انجام می دهند.
 

آیا خار پاشنه بدون جراحی از بین می رود؟

پس از تشکیل خار پاشنه متاسفانه وجود آن دائمی است. جراحی تنها راه، برداشتن خار پاشنه پا است. از آنجایی که خار پاشنه معمولاً در مراحل اولیه درد ندارد، درمان با جراحی برای مراحلی است که درد پاشنه شما را کلافه کرده و پس از درمان باید درد پاشنه شما از بین برود.
دکتر رضا نادری متخصص و جراح ارتوپد 
فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پروا شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۲۴سالمه و ۱۶۵کیلو وزن با قد ۱۶۸-من هنگامی که یه راه میرم بعد از مدتی و یا می ایستم پاشنه پام درد وحشتناکی میگیره و اصلا نمیتونم پاشنه پامو زمین بزازم از درد و راه رفتن و مشکل میکنه
    1. تصویر کاربر پروا جمعه ۱۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      65کیلو ام اشتباه نوشتم
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش)

      باید معاینه و بررسی بشین 

      ممکنه حتی انجام ام آر آی لازم باشه 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر