منو

جراحی پای پرانتزی و مراقبت های بعد از آن

پای پرانتزی وضعیتی است که در آن پاهای فرد به سمت بیرون خم می ‌شوند؛ یعنی، حتی زمانی که قوزک پاها کنار هم قرار می‌ گیرند، زانوها از هم فاصله دارند. پای پرانتزی گاهی می‌ تواند نشانه ‌ای از بیماری زمینه ‌ای از قبیل بیماری بلانت یا نرمی استخوان باشد و ممکن است منجر به آرتریت زانوها و مفصل لگن (هیپ ) شود. گزینه ‌های درمانی شامل بریس‌ها، قالب‌ها یا جراحی پای پرانتزی به منظور اصلاح این ناهنجاری ‌های استخوانی هستند. 

جراحی پای پرانتزی 

شایعترین نوع جراحی که برای درمان پای پرانتزی (بدون استئوآرتریت)، به ویژه در جوانان استفاده می‌ شود، استئوتومی بالای تیبیا است. در این عمل جراحی، با برش درون استخوان و شکل ‌دهی مجدد به آن، تیبیا هم‌تراز می ‌شود. با این کار، فشار از زانو برداشته می ‌شود. با این حال، اگر پای پرانتزی دارید، جراحی استئوتومی، همچنین می‌ تواند به پیشگیری، یا حداقل به تأخیرانداختن نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو در آینده کمک کند.

پس از عمل استئوتومی بالای تیبیا، قبل از اینکه به فعالیت عادی روزمره خود بازگردید، باید سه تا هشت ماه صبر کنید. همچنین، باید حداقل به مدت یک یا دو ماه از بریس استفاده کنید.

مدت استراحت بعد از عمل پرانتزی پا

در حالت نرمال بعد از عمل، فرد باید تا دو هفته با عصا راه برود، نیازی که گچ گرفتن پا وجود ندارد و بستن زانو بند کفایت میکند. بعد از هفته ی ششم وزن گذاری به تدریج پیشرفت میکند، تا زمانی که جوش خوردن کامل شود که این پروسه دو تا سه ماه بعد از زمان عمل طول می کشد.

علت ابتلا به پای پرانتزی

این بیماری در نوزادان، به علت فضای تنگ درون رحم و حالت جنین، تقریباً شایع است. معمولاً، هیچ درمانی برای نوزادان لازم نیست. زمانی که کودک شروع به راه‌رفتن کند، معمولاً در سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی، پاهایش شروع به صاف‌شدن می‌ کنند. در اغلب موارد، هیچ عارضه بلندمدتی به جا نمی‌ ماند.

۱_ بیماری بلانت

در بیماری بلانت که تیبیا وارا، نیز نام دارد، ساق پای کودک رشدی غیرعادی دارد، به نحوی که از زیر زانوها خم می ‌شود. پس از آنکه کودک شروع به راه‌رفتن می‌ کند، خمیدگی پاها بدتر می ‌شود. این بیماری ممکن است زود آشکار شود، اما در برخی موارد ممکن است تا زمانی که کودک به سن نوجوانی برسد، قابل توجه نباشد. با گذشت زمان، پای پرانتزی می‌ تواند منجر به مشکلات مفصلی در زانوها شود. 

بیماری بلانت در کودکان چاق شایعتر است. کودکانی که زودتر شروع به راه‌رفتن می ‌کنند، در معرض خطر بیشتری هستند. کودک، به طور عادی، در سن ۱۱ تا ۱۴ ماهگی، خودش شروع به راه رفتن می‌ کند. 

۲_ پای پرانتزی در اثر نرمی استخوان

نرمی استخوان ناشی از کمبود طولانی ‌مدت ویتامین D است. در نتیجه، استخوان‌ها نرم و ضعیف و متعاقب آن پاها خم می ‌شوند.

دوره نقاهت جراحی پای پرانتزی

مراقبت ها بعد از جراحی پای پرانتزی 

بیماران بریسی را می‌ پوشند تا از پا محافظت و حمایت کند. واردآوردن فشار بیش از حد و زودهنگام به پا پس از جراحی باعث جابجایی استخوان در محل استئوتومی و در نتیجه از بین‌رفتن هم‌ترازی اصلاح‌شده زانو می ‌شود. بنابراین، بیمار باید دستورالعمل‌های پزشک را به دقت دنبال کند. برخی از بیماران استئوتومی اجازه دارند که مدت کوتاهی پس از جراحی مقداری فشار به پای خود بیاورند. 

بسیاری از بیماران دیگر حداقل ۶ هفته اجازه ندارند که هیچ فشاری به پای خود بیاورند؛ تا زمانی که تصویر اشعه ایکس تأیید کند که استئوتومی به خوبی در حال بهبود است. 

اگر توصیه پزشک به شما وارد نکردن فشار به پای جراحی شده است، باید از عصای زیر بغل استفاده کنید تا پای درمان ‌شده را کاملاً جدا از زمین نگه دارد. زمانی که اجازه واردآوردن فشار اندک به پا داده‌ شد، پزشک یا فیزیوتراپ باید دستورالعمل ‌های لازم را در مورد نحوه استفاده از عصای زیر بغل و انجام تمریناتی بدون واردکردن فشار زیاد به پا به بیمار آموزش دهند.

تقویت انعطاف‌ پذیری و دامنه حرکت بعد از جراحی پای پرانتزی

تشکیل بافت اسکار فیبروز بخشی از فرایند ترمیم است، اما بافت اسکار بیش از حد می‌تواند مانع از صاف‌شدن یا جمع‌شدن کامل زانو شود. همچنین ممکن است بافت اسکار زیر پوست ناخوشایند و برآمده باشد. تمرینات کشش و جمع‌کردن زانو به پیشگیری از تجمع بیش از حد بافت اسکار پس از جراحی کمک می ‌کنند.

عوارض جراحی پای پرانتزی

همچون هر نوع عمل جراحی دیگر، خطراتی در ارتباط با استئوتومی وجود دارد. جراح ارتوپد شما در مورد این عوارض با شما صحبت خواهد کرد و اقداماتی را به منظور اجتناب از این مشکلات بالقوه در نظر خواهد گرفت. هرچند این عوارض شایع نیستند، اما شایعترین آن‌ها عبارت‌اند از: عفونت، لخته‌های خونی، سفتی مفصل زانو، آسیب به عروق و اعصاب و عدم بهبودی. در برخی موارد، به جراحی دوم نیاز است، به خصوص اگر استئوتومی به خوبی بهبود نیابد.

جراحی پای پرانتزی در بزرگسالان

آیا پای پرانتزی دردناک است؟

پای پرانتزی در کودکان کم‌سن‌تر اصلاً دردی ندارد. با رشد کودک، خمیدگی می ‌تواند منجر به ناراحتی در مفاصل لگن، زانوها یا قوزک ‌ها شود؛ زیرا پای خمیده فشار زیادی را به این مفاصل وارد می ‌کند.

تشخیص علائم پای پرانتزی

این وضعیت به راحتی قابل تشخیص است. زمانی که بایستید و قوزک پاهایتان را کنار هم قرار دهید، زانوهایتان یکدیگر را لمس نمی ‌کنند. پاهای پرانتزی متقارن به نظر می ‌رسند.

در کودکان، زمانی که کودک به سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی برسد، پای پرانتزی در اکثر موارد شروع به بهبود می‌کند. اگر پس از سن ۲ سالگی پاهای کودکتان هنوز خمیده است یا اگر وضعیتش بدتر شده‌ است، باید با متخصص ارتوپد، صحبت کنید.

آیا می‌توان از پای پرانتزی پیشگیری کرد؟

هیچ روش پیشگیری شناخته‌شده‌ای برای پای پرانتزی وجود ندارد. در برخی موارد، ممکن است بتوانید از برخی علل پای پرانتزی جلوگیری کنید. برای مثال، با رساندن مقدار کافی ویتامین D به کودک خود، هم از طریق رژیم غذایی و هم از طریق نور آفتاب، می ‌توانید از نرمی استخوان جلوگیری کنید.

فیزیوتراپی پس از استئوتومی زانو

شما باید انتظار مقدار متوسطی درد پس از جراحی داشته باشید. پس از ترخیص، مصرف داروهای مسکن خود را همانطور که توسط پزشک بخش تجویز شده‌است، در منزل ادامه دهید. کنترل درد به منظور انجام کامل تمرینات و راه‌رفتن منظم در طول روز اهمیت دارد. پس از جراحی، استفاده از یک بسته یخ به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، هر دو ساعت، برای کاهش تورم و تسکین موقتی درد می ‌تواند مفید باشد.

قبل از استفاده از یخ، مطمئن شوید که زانو و پایتان کاملاً حس دارد (یعنی بی‌حسی نداشته باشید). بسته یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. آن را درون یک حوله کوچک یا روبالشی بپیچید و سپس روی زانو بگذارید. قبل، در حین و پس از استفاده از بسته یخ پوست خود را چک کنید تا مطمئن شوید که واکنش غیرمنتظره ‌ای رخ نداده باشد. در صورت وجود هر نوع مشکل، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

ورم پس از عمل پای پرانتزی 

وجود ورم در زانو پس از جراحی طبیعی است. ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا به طور کامل رفع شود. با بالاگذاشتن پا (گذاشتن انتهای پا روی بالش یا چارپایه) به نحوی که مچ پا بالاتر از مفصل لگن باشد، می‌توان ورم را کاهش داد. صاف‌کردن کامل زانو در اولین زمان ممکن، مهم است، پس هنگام استراحت، بالش یا اجسام مشابه را زیر زانوی خود قرار ندهید.

فیزیوتراپی پس از عمل پای پرانتزی 

فیزیوتراپی نقش مهمی در بازتوانی دارد. شما باید به توصیه ‌های فیزیوتراپیست خود عمل کنید و تنها تمرین ‌ها و فعالیت ‌هایی که به شما توصیه کرده‌است را انجام دهید. این تمرینات را از همان عصر روز جراحی آغاز کنید. هر تمرین را با ده بار تکرار و حداقل سه بار در روز انجام دهید تا زمانی که فیزیوتراپیست به صورت سرپایی شما را بررسی کند. حفظ کیفیت تمرین مهمتر است؛ بنابراین اگر در حال از دست‌دادن تکنیک یا خسته‌شدن قبل از تکمیل ده بار تکرار هستید، لطفاً تا زمانی که می‌توانید تمرینات را به شکل درست انجام دهید.

دکتر رضا نادری، جراح و فوق تخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داورزنی شنبه ۹ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر جان.من ۱ماه پیش خدمتتون رسیدم یه درد کف پا داشتم که ۶ماه پیش اسیب دیده بود پام.mriوعکس مقایسه ی نشون دادم بهتون گفتین مشکلم بر طرف شده بیشتر به خاطر استرس هست دردم.ده جلسه فیزوتراپی هم برام نوشتین کلینیک استقلال انجام داد دو جلسه هم شاک ویو زدم.کفی طبی مخصوص هم گرفتم.از یک ماه پیش تا الان بهتر شدم ولی فعالیت زیاد میکنم کمی درد برمیگرده.حالا الان میتونم فوتسال بازی کنم یا صبر کنم تا بهبودی کامل .گزارش mriهم ارسال کردم براتون.ممنون از وقتی که میزارین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ دی ۲( 3 ماه پیش)

      خیلی به تدریج و از دویدن شروع کنید . بعد به فوتسال برسین

  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۳ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر خواهرم53ساله هستن بیماری استوروسارکوم داشتن استخوان لگن رو تعویض کردن پروتز گذاشتن نوار عصب و عضله رو ارسال میکنم خدمتتون راه درمانی برای راه رفتنش وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ آبان ۲( 6 ماه پیش)

      نفرمودين چقدر از عمل گذشته 

      بابد معاينه بشن 

      گاه جراحى انتقال تاندون به دردشون مى خوره 

  • تصویر کاربر متین دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام ریاط زانو پاره شده و تورم دارد آیا خون دور زانو باید باسرنگ کشیده شود یا خودش جذب میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      اگر بسیار شدید نباشه نیاز به کشیدن نیست

  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    من عملaclداشتم واز عملم 9ماه گذشته
    ولی موقع صاف کردن کامل پا زانوم صدای تق تق میده
    تمرینات بازتوانیم رو از ماه سوم شروع کردم
    و چهارسر و دوقلو پام هم حجم خوبی دارن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      اگه زانو پایدار و بدون درد هست اون صدا ضرری نداره

  • تصویر کاربر راحله دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام، از اینکه سوالم طولانی است پیشاپیش عذر می‌خواهم. آقای دکتر بنده خانمی 40 ساله با قد 160 و وزن 78 می باشد. خرداد ماه پارسال پایم پیچ خورد و با نظری که از شما و پزشک معالج داشتند پایم را عمل و در آن پین گذاشته شد که عکس آن را برایتان ارسال می‌نمایم. از آخر مرداد ماه 1401 پایم از گچ خارج کردم و شروع به فیزیوتراپی و لیزر درمانی کردم. روند لنگیدن و اینکه راه رفتن به سختی بود چرا که احساس این را داشتم که مثل زنجیر مچ پایم گرفته شده و دور مچ پایم بسبار سفت بود کم کم فکر کنم اسفند ماه علاوه بر این احساس درست روی پایم احساس درد شروع شد که بعضی مواقع فکر می کردم استخوان درشت نی درد میکند با مراجعه به دکتر گفتند که خوب می شوی و زتدگی عادی تو انجام بده. ولی درد به روی مچ پایم انتقال پیدا کرد طوری که راه رفتن خیلی برایم سخت شده درست بین دو قزک پایم که در آن زمان اگر روی پایم درد می‌کرد دیگر مچ پایم نبود اگر مچ پایم بود دیگر روی پایم درد نمی‌کرد. با مراجعه به دکتر دیگر چونکه دکتر معالجه ام نبود بیان نمودند که احتمالا باید ضایعه غضروفی باشد و جز با MRI طور دیگر مشخص نمیشود و باید بعد از این که پین را خارج کردید نظر قطعی داد .
    با مراجعه به پزشک معالج بیان داشتند که احتمالا از کمرتان می‌باشد و MRI نوشتند که عکس آن را هم برایتان ارسال می‌نمایم و گفتند دیسک کمر دارید و درست در همان سمت عمل می باشد (سمت راست) و فیزیوتراپی نوشتند و بیان داشتند که خوب خواهید شد و در رابطه با درآوردن پین گفتند که بهتر است که در نیارید چرا که با این تعداد پیچ پایتان بسیار حساس می شود و خطر شکستن استخوان در حتی پیچ خوردگی ساده وجود دارد و نظر ایشان این بود که پین باشد.
    حالا الان یک هفته ای می شود که درد آن خیلی کمتر شده و راه رفتن بنده بهتر شده ولی هنوز سفتی پا وجود دارد و الان حدود یک هفته است هست که مچ پای چپم که سالم است نیز احساس فشار و گاهی هم درد دارم.
    دکتر بیان داشتند که چرا که کفش بدون ساق نمی پوشی و بنده دو روز پوشیدم ولی با پوشیدن کفش بدون ساق درد در قسمت عمل داشتم شب تا صبح طوریکه اخر مجبور به خوردن پروفن و مالیدن پیروکسیکام شدم انتظار بنده بعد از یک سال عمل خوب شدن و به زندگی عادی برگشتند بود ولی عملاً این اتفاق نیافتاده الان نمیدونم تحمل کنم و به مرور خوب می‌شود یا این که باید حتما پین خارج شود.
    ممنون میشوم که بنده را راهنمایی نمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      باید معاینه بشین و سی تی اسپیرال انجام بشه

  • تصویر کاربر سایه شنبه ۳۱ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    بعد از عمل جراحی شکستگی مچ پای همسرم بعد از یک هفته ورم پا کاملا خوابیده و کبودی پا زیاد شده علتش چی هست و درمانش رو میشه بفرمایید چه مراحلی رو باید طی کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      اون طبیعی هست و زمان می بره

  • تصویر کاربر سمانه چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام شب بخیر دختر من 13سالو4ماه داره یک سال و نیم هست پریود شده قدش 150هست آیا امکان رشد داره طبق عکس که فرستادم سن استخوان 15سال هست آیا با ورزش افزایش قد داره ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      بهتره تصویر رادیوگرافی رو بفرستید نه گزارش اون رو

    2. تصویر کاربر سمانه چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      عکس رادیو گرافی را فرستاده بودم دوباره فرستادم
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      مقدار خیلی زیادی از رشد باقی نمونده و احتمال افزایش قد بیش از 5-7 سانت کم خواهد بود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر