منو

تفاوت های پیچ خوردگی مچ پا و شکستگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا و شکستگی مچ پا می تواند در اثر پیچش یا چرخش در ناحیه ی مچ پا رخ دهد. با وجود اینکه هر دو مشکل شکستگی و پیچ خوردگی مچ پا می توانند باعث بروز درد و بی ثباتی در این ناحیه از بدن شوند، شکستگی مچ پا مشکلی به مراتب جدی تر بوده و به درمان هایی متفاوت با درمان های پیچ خوردگی مچ پا نیاز دارد. 

در این مقاله به تفاوت های پیچ خوردگی مچ پا و شکستگی مچ پا، چگونگی انجام تشخیص و گزینه های درمانی مربوطه می پردازیم.

تفاوت پیچ خوردگی مچ پا و شکستگی آن

علائم مربوط به شکستگی و پیچ خوردگی مچ پا می توانند تا حدودی مشترک باشند. درد و ورم مچ پا از رایج ترین علائم مشترک این دو مشکل محسوب می شوند. شدت بروز علائم در این دو نوع آسيب دیدگی با هم متفاوت بوده و ممکن است، این علائم به گونه های مختلف خود را نشان دهند. 

علائم مختص پیچ خوردگی مچ پا

علائم مختص شکستگی مچ پا

⚠️ علائم مشترک بین آسیب دیدگی های شکستگی مچ پا و پیچ خوردگی مچ پا

علت پیچ خوردگی و شکستگی مچ پا

شکستگی و پیچ خوردگی مچ پا می توانند در اثر عوامل مشابهی ایجاد شوند. البته میزان شدت و جراحت ناشی از این عوامل، بین این دو آسیب دیدگی متفاوت است. آسیب دیدگی های ایجاد شده در اثر ضربات شدید تر عموماً منجر به بروز مشکلات جدی تری مثل شکستگی مچ پا می شوند. 

علت پیچ خوردگی مچ پا 

در حالی که آسیب دیدگی های ایجاد شده در اثر ضربات خفیف تر عموماً پیچ خوردگی مچ پا را در پی خواهند داشت. پیچ خوردگی مچ پا معمولاً در اثر پیچش یا چرخش مچ پا رو به داخل ایجاد می شود. این نوع آسیب دیدگی مچ پا می تواند در موارد زیر رخ دهد:

علل بروز شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا یک آسیب دیدگی جدی تر بوده که در اثر ضربات و آسیب های شدید تر رخ می دهد. شکستگی مچ می تواند در اثر عواملی مشابه با علل پیچ خوردگی مچ پا رخ دهند، اما در اغلب موارد شکستگی مچ پا علت این آسیب دیدگی یکی از موارد زیر است:

تشخیص این عارضه ها به چه صورت است؟

عملیات تشخیص با مراجعه به متخصصین درمان (پزشک یا پرستار) آغاز می شود. پزشک متخصص در رابطه با چگونگی بروز این آسیب دیدگی سؤالاتی را مطرح خواهد کرد و توانایی شما در راه رفتن یا تحمل وزن خود روی مچ پای آسیب دیده را مورد بررسی قرار خواهد داد. 

سپس مچ پای شما را به منظور بررسی هر گونه کبودی یا ورم احتمالی معاینه کرده و سعی می کند با حرکت دادن مچ پا در جهات مختلف دامنه ی حرکتی آن را ارزیابی کند. 

با توجه به علائم شما، پزشک ممکن است یک آزمایش عکس برداری با اشعه ایکس برای مچ پای شما در نظر بگیرد. پزشک در زمان آسیب دیدگی مچ، غالباً از آیین نامه ی مچ پای اوتاوا پیروی می کنند. بر اساس این آیین نامه، زمانی آزمایش عکس برداری با اشعه ایکس از مچ پا باید انجام شود که:

از آنجایی که عکس برداری با اشعه ایکس یک تصویر از استخوان های شما ارائه می دهد، می توان از این آزمایش برای تشخيص شکستی یا عدم شکستگی مچ پا استفاده کرد. پزشک می تواند با داشتن نتیجه ی این آزمایش و تعداد و محل دقیق شکستی های احتمالی، این مشکل را تشخیص دهد. 

در صورت عادی و سالم بودن نتیجه ی آزمایش عکس برداری اشعه ایکس (در صورت وجود درد، ورم یا کبودی در پی آسیب دیدگی این ناحیه) تشخيص پزشک احتمالاً پیچ خوردگی مچ پا خواهد بود. در اکثر موارد برای تشخیص پیچ خوردگی مچ پا به آزمایش های اضافی نیازی نخواهد بود. پزشک عموماً تشخیص خود در رابطه با آسیب دیدگی های این چنینی مچ پا را تنها با داشتن نتیجه ی منفی آزمایش عکس برداری اشعه ایکس از مچ پا و اطلاع از علائم بیمار انجام می دهند. 

در صورتی که ورم و درد مچ پای شما طی هفته ها یا ماه های آتی پس از بروز آسیب دیدگی بهبود نیافت، پزشک شما یک آزمایش اسکن ام آر آی (MRI) از مچ پای دچار علائم برای شما تجویز خواهد کرد. آزمایش عکس برداری MRI با ارزیابی بافت های نرم بدن به پزشک کمک می کند تا احتمال پارگی تاندون ها یا رباط های این ناحیه را مورد بررسی قرار دهد.

درمان شکستگی یا پیچ خوردگی مچ پا

برای انتخاب بهترین گزینه ی درمانی، ابتدا باید نوع دقیق مشکل مچ پای بیمار تشخیص داده شود. برای کاهش درد، افزایش بازه ی حرکتی و افزایش قوا در ناحیه ی مچ پای آسیب دیده ی بیمار از برخی درمان ها می توان استفاده کرد. برای موارد شکستگی به مداخلات و عمل های درمانی بیشتری نیاز خواهد بود. 

درمان پیچ خوردگی مچ پا

معمولاً اولین گزینه ی درمانی برای پیچ خوردگی مچ پا استراحت می باشد. پیچ خوردگی باعث کشیده شدن بیش از حد رباط های ناحیه ی مچ پای شما می شود. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، برای کاهش درد و ناراحتی باید برای مدتی از اعمال فشار روی پای آسیب دیده بپرهیزید. 

قرار دادن یخ روی مچ پا می تواند به کاهش درد و ورم مچ پای شما کمک کند. در صورت نیاز برای کنترل درد می توانید از مسکن های معمول داروخانه ای مثل دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید. 

درد و ورم ناشی از پیچ خوردگی مچ پا ممکن است موجب ایجاد محدودیت های حرکتی در این ناحیه شود. بنابراین، برای بازیابی هر چه زودتر توان حرکتی مچ پای آسیب دیده ی خود باید حرکات کششی مچ پا و تمرین های حرکتی این ناحیه را در دستور کار قرار دهید. 

علاوه بر این، از آنجایی که رباط های مچ پای شما دچار پیچ خوردگی و ضعف شده اند، به منظور افزایش پایداری و ثبات این ناحیه باید با انجام ورزش های مناسب، ماهیچه های پیرامونی مچ پای خود را تقویت کنید.

درمان شکستگی مچ پا

درمان شکستگی مچ پا عموماً با یک دوره استراحت آغاز می شود. زمانی که یکی از استخوان های بدن شما می شکند، این ناحیه باید برای مدتی ثابت بماند. ثابت نگه داشتن شکستگی مچ پا، می تواند شامل گچ گرفتن ناحیه یا پوشیدن بریس های درمانی ویژه باشد. 

با توجه به وخامت شکستگی مچ پا و این که چند استخوان در این ناحیه دچار شکستگی باشد، ممکن است برای تراز کردن مفصل مچ پا، نگه داشتن استخوان ها به وسیله ی پیچ های فلزی و قرار گرفتن در مسیر بهبودی به عمل جراحی نیاز داشته باشید. 

همچنین علاوه بر ثابت نگه داشتن مچ پای دچار شکستگی‌، شما باید طی یک دوره ی ۴ الی ۸ هفته ای هیچ وزن و فشاری روی مچ پای آسیب دیده اعمال نکنید. چنین فشار هایی می توانند باعث تداخل در فرآیند بهبودی شکستگی مچ پا شوند. طی این بازه ی زمانی، شما باید از مواردی مثل عصا، چوب زیر بغل، واکر یا ویلچر برای جلوگیری از اعمال فشار روی شکستگی مچ پا در زمان جا به جایی استفاده کنید. 

طی دوره ی بهبودی شکستگی مچ پا، می توانید از یخ یا دارو های مسکن برای تسکین درد یا کاهش ورم مچ پا استفاده کنید. 

پس از اتمام این دوره، پزشک معمولاً فیزیوتراپی را تجویز کرده و به شما اجازه ی اعمال فشار مجدد روی مچ پای مربوطه را خواهد داد. معمولاً این کار به تدریج و در ابتدا با کمک بریس های محافظ، چوب زیر بغل یا واکر انجام می شود. در ادامه، با بازیابی قدرت و ثبات این ناحیه، استفاده از این ابزار های کمکی به تدریج کنار گذاشته می شود. این مورد باید تحت نظر فیزیوتراپ صورت بگیرد تا در نهایت بتوانید در امنیت و سلامت کامل روی مچ پای خود مثل قبل قدم بردارید. 

فیزیوتراپی مربوط به شکستگی مچ پا عموماً شامل چندین ماه ورزش های کششی، قدرتی و تعادل می شود که طی آن بدن توان حرکتی، ثبات و استقامت سابق خود را به دست خواهد آورد.

دکتر رضا نادری، جراح و فوق تخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نبات شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت تون بخیر.
    چند وقته راه که میرم مچ پای راستم درد میکنه..حس میکنم پشت مچ پا کمی تورم داره..بعد از چندین قدم که بر میدارم یهو درد میکنه که این درد توی ساق پشت پا و باسن حس میکنم...آیا با ماساژ روغن سیاهدانه خوب میشه.!؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      معاینه لازمه ممکنه حتی درد از کمر منشا گرفته باشه

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام من ۵۶ سالمه سه ساله درگیر درد شدید در کف پا وانگشتان هستم که مورتون نوروما وTTSدر هردو پا تشخیص دادند وچهار بار عمل جراحی شدم ولی درد وگزگز شدید تر شد وحتی چند بار در کمرم تزریق کردند برای بلوکه کردن اعصاب سمپاتیک ودر اخر تشخیص RSD دارند واینکه غیر قابل درمان است وتا اخر عمر باید این درد شدید رو تحمل کنم واینکه اعصاب سمپاتیک خوبخود فعال شده ودرمانی ندارد ایا همین طور است ودرمانی ندارد لطفا راهنمایی کنید چون من در استانه خود کشی هستم خانه نشین شدم ودرد مداوم را دیگر تحمل ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      می تونه راه داشته باشه 

      به این نکته مهم توجه کنید که RSD صرفا یک پدیده دردناک ناخوشایند هست و اثر ساختاری مضری بر شما نخواهد داشت 

      بنابراین بدون توجه به وجود و شدت درد صرفا روی پا وزن بگذارید و راه برین 

      مشاوره روانپزشکی و RTMS می تونن کمک کنن

  • تصویر کاربر الناز چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر .ببخشید نوبت دهی فقط انلاین هست .شماره هایی که سرچ کردم هیچکدوم جوابگو نیستن .لطفا بفرمایید چجوری میتونیم نوبت بگیریم .شماره تماس بدین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      شماره ها توی وبسایت هست 

      می تونید بعد نوبت گیری آنلاین برای تغییر وقت پیامک بدین

  • تصویر کاربر شکوفه جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام سه هفته پیش پاهام پیچ خورد، دکتر گفت مچ‌ بند ببندم ، بعد از ۳ هفته هنوز درد کمی داره و با زیاد راه می رم تیر می کشه، طبیعی هست ؟
    1. تصویر کاربر شکوفه پنجشنبه ۲۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      عکس‌پا
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      فيزيوتراپى كنيد و اگه باز هم درد داشتيد معاينه مجدد و ام آر آى لازمه 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Farima سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    وقت به خیر،حدود ۱۸ روز پیش دچار شکستگی استخوان متاتارس پنجم شدم.به دلیل تورم و کبودی برام آتل بستن.بعد از ۱۹ روز مجدد عکس برداری کردم.دکتر گفتن بهبودی نداشته و از اول جراحی نیاز داشته و الان که ۳ هفته گذشته دیگه جراحی نکن و با آتل ادامه بده تا ۶ هفته.نظرتون رو می خواستم بدونم.تصاویر روز اول و ۱۹ رو فرستادم
    1. تصویر کاربر Farima سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      تصاوير
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      تصویر ارسال نشده

    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      تصویر ارسال نشده

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر میری سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    ۱۱ دی سال ۱۴۰۱ پای راستم پیچ خورد و تشخیص کشیدگی تاندون دادن و پام ۳ هفته تو گچ بود بعد از باز کردن هنگام راه رفتن احساس درد در ناحیه قوزک پا و پنجه پا دارم و نمی توانم بدوم و پله را پایین بیایم با پای آسیب دیده ام ام آرای انجام دادم و ۱۲ جلسه فیزیوتراپی انجام دادم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      معاینه لازمه و ممکنه جراحی بخواد

    2. تصویر کاربر میری جمعه ۱۸ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      این جواب آخرین ام آرای که گرفتم
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      باید حتما معاینه بشین 

      به این جواب ام آر آی نمی شه تکیه کرد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسر شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من ۴۰روز پیش عمل تالوس انجام دادم الان که با دو تا چوب راه میرم وپام آویزون میشه خون در قسمت پنجه پام جمع شده وکبود میشه و بادهم میکنه آیا این مشکل خاصی داره، الانم نوبت دکتر داشتم رفتم چون ایام عید هست نبودن لطفا راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      می تونه نرمال باشه 

      از استرس پرهیز کنید

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر