منو

سزاموئیدیت و نقرس چه تفاوت هایی با هم دارند؟

سزاموئیدیت به التهاب استخوان های سزاموئید و تاندون های عضله ی پا (عضله ی کوتاه خم کننده ی شست پا) در قسمت پایینی اولین مفصل شست اطلاق می شود. این عارضه اغلب در اثر کار کشیدن بیش از حد از پا ایجاد می شود و در افرادی که وزن خود را روی سینه ی پاهایشان می اندازند (مانند رقصنده ها و دونده ها) شایع است.

از سوی دیگر، نقرس نوعی آرتریت التهابی است که توسط کریستال های اسید اوریک در مفاصل آسیب دیده ایجاد می شود. نقرس با عوامل خطرساز خاصی مانند ژنتیک، بعضی از بیماری ها و رژیم غذایی سرشار از پورین ارتباط دارد. این بیماری با داروهایی که علائم را در طول حمله ی نقرسی تسکین می دهند و داروهایی برای جلوگیری از حملات بعدی، کنترل می شود.

در این مقاله در مورد تفاوت های بین سزاموئیدیت و نقرس بیشتر صحبت خواهیم کرد. حتماً بایستی برای تشخیص این بیماری ها و درمان مناسب به پزشک مراجعه نمود.

علائم سزاموئیدیت در برابر نقرس

یکی از نشانه های اولیه ی سزاموئیدیت، درد مبهم زیر انگشت شست پا است که هنگام راه رفتن بروز پیدا می کند. نقرس نیز می تواند روی انگشت شست تأثیر بگذارد و درد شدیدی در شست و کف پا ایجاد کند. علائم دیگری نیز وجود دارند که ممکن است سزامویدیت و نقرس در آن ها مشترک باشند، با این حال این دو بیماری بسیار متفاوت هستند.

علائم سزاموئیدیت

علائم نقرس انگشت شست پا

علت ابتلا به سزاموئیدیت

علت اساسی سزاموئیدیت و نقرس تفاوت زیادی با هم دارند. سزاموئیدیت در اثر استفاده ی بیش از حد ایجاد می شود و گاهی اوقات می تواند به صورت حاد (ناگهانی) بروز کند اما نقرس با عوامل خطر خود مانند ژنتیک و رژیم غذایی مرتبط است.

سزاموئیدیت در اثر استفاده بیش از حد از تاندون های استخوان سزاموئید ایجاد می شود. تاندون ها همچنین می توانند در اثر ضربه های مکرر مانند پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا کفش هایی که مناسب نیستند، ملتهب شوند.

ورزش هایی که فشار زیادی به سینه ی پا وارد می کنند، فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سزاموئیدیت قرار می دهند. برای مثال، دو و میدانی و فوتبال ورزش ‌هایی هستند که معمولاً به دلیل پرونیشن بیش از حد، با سیسموئیدیت همراه هستند.

پرونیشن بیش از حد

پرونیشن به زمانی اطلاق می شود که پا به طور طبیعی در حین دویدن یا رقصیدن، پهلو به پهلو حرکت کند و بچرخد. در صورتی که پرونیشن شدید (پرونیشن بیش از حد) رخ دهد، قوس پا بیش از حد معمول صاف می شود و قوزک میانی با هر قدمی که برداشته شود، به زمین نزدیک تر خواهد شد. در این حالت، فشار و استرس بیشتری روی پاها وجود دارد که منجر به التهاب و درد می شود.

گودی زیاد کف پا نیز می تواند زمینه ی ایجاد سزاموئیدیت و شکستگی استخوان سزاموئید را برای شخص مهیا می کند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که به علت نحوه ی جذب نیرو توسط کف پای گود هنگام فعالیت کردن، بار (وزن) زیادی روی پایین پا وجود خواهد داشت.

علت ابتلا به نقرس

نقرس در اثر کریستال های اوریک اسید که راه خود را به مفاصل باز کرده اند، به وجود می آید. این کریستال ها زمانی رشد می کنند که اسید اوریک (محصولی زائد) در بدن ایجاد می شود.

اسید اوریک زمانی ایجاد می ‌شود که بدن پورین‌ های موجود در رژیم غذایی را تجزیه کرده و یا سلول ‌های پیر یا آسیب ‌دیده را بازیافت می ‌کند. هنگامی که کلیه ‌ها اسید اوریک را به اندازه ی کافی تصفیه نمی‌کنند یا به دلیل رژیم غذایی یا تجزیه ی سلول ‌ها میزان زیادی از اسید اوریک تولید شده است، آن ها در بدن انباشته شده و تبدیل به کریستال های ریز خواهند شد.

کریستال های اسید اوریک می توانند در داخل و اطراف مفاصل تشکیل شوند. اگر کریستال ها در فضاهای بین مفاصل یا بافت نرم اطراف مفاصل قرار گیرند، می توانند التهابی دردناک ایجاد کنند.
عوامل خطر مرتبط با نقرس عبارتند از:

درمان سزاموئیدیت برابر نقرس

سزاموئیدیت و نقرس می توانند درمان های شبیه به هم داشته باشند. علاوه بر آن، برای نقرس داروهایی به منظور جلوگیری از عودهای بعدی بیماری نیز استفاده می شود. سزاموئیدیت نوعی آسیب فشار تکراری است و به همین دلیل درمان آن با استراحت و محدودیت در کار و فعالیت آغاز می شود

برای کاهش فشار روی پا می توان یک پد بالشتک نمدی در کفش خود قرار داد. همچنین چسباندن نوار مخصوص و برداشتن وزن بار از روی پا، پوشیدن قوزک بند طبی یا بریس موقت پا توصیه می شوند. یخ گذاشتن، بالا نگه داشتن پا و مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID ها) باعث کم شدن التهاب و کاهش درد خواهند شد.

ممکن است پزشک فیزیوتراپی یا درمان با بافت نرم را تجویز نماید. فیزیوتراپی می تواند به بازیابی حرکت در نواحی آسیب دیده ی پا کمک کند. درمان با اولتراسوند (بافت نرم) نیز از گرما یا ماساژ بافت نرم برای بازسازی بافت های آسیب دیده استفاده می کند.

گاهی برای تسکین درد و التهاب سزاموئیدیت شدید، مستقیماً در بافت آسیب دیده استروئید تزریق می کنند. در موارد نادری که سزاموئیدیت مزمن است، احتمالاً نیاز به انجام جراحی داشته باشد. در این جراحی برای تسکین علائم، استخوان ‌های سزاموئید را می تراشند یا کلاً بر می دارند.

درمان نقرس 

درمان نقرس بر تسکین درد و علائم و جلوگیری از حملات نقرس در آینده متمرکز است. داروهایی که درد و علائم را در طول عود کردن و شعله ور شدن نقرس بهبود می بخشند شامل NSAID ها، کورتیکواستروئیدها (خوراکی یا تزریقی)، و کلشی سین هستند.

داروهایی که میزان اسید اوریک را کاهش می دهند می توانند از حملات نقرس در آینده جلوگیری کنند که عبارتند از: 

  • زیلوپریم خوراکی (آلوپورینول).
  • پروبالان (پروبنسید). 
  • یا اولوریک (فبوکسوستات). 
  • تزریق داخل وریدی کریستکسا (پگلوتیکاز) برای درگیری مفاصل متعدد و کنترل و از بین بردن توفی استفاده می شود.
  •  نقرس با کاهش وزن، فیزیوتراپی و تغییر رژیم غذایی نیز قابل کنترل است.
 
دکتر رضا نادری، جراح و فوق تخصص ارتوپد در تهران 
فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جاوید شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من حدود ده روزه که در قسمت مفصل کوچکترین انگشت پای چپ خودم درد دارم.
    البته تنها زمانی که راه می رم و وزن روی اون مفصل می افته درد می کنه. زمانی که دراز کشیدم یا نشستم درد ندارم.
    کمی ورم روی آن نواحی پام دارم.
    عکس رادیولوژی رو براتون ارسال کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      در رادیوگرافی شما شکستگی و دررفتگی و ضایعه ای ندیدم 

      اگه درد از بین نرفته باید معاینه بشین

  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب جناب دکتر خسته نباشید دختر ۲۵ ساله ای هستم که اکثر اوقات از زمان نوجوانی به زانو درد و درد در ساق پا و حتی گاهی ناحیه کمر مواجه هستم علت این درد هارو نمیدونم گاهی اوقات هست گاهی اوقات هم برطرف میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      باید معاینه و بررسی و حتی آزمایش خون انجام بشه

  • تصویر کاربر جهاد شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام شکستگی یکی از استخوان های ساعد آیا با توجه تصویر با یک اتل میتوانم اکتقا کنم ومراقبت ویژه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      تصاویر ارسالی زیادی کوچک هستن و غیر قابل رویت

  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    آیا با بیمه های نيروی مسلح قرداد داری و هزینه چقدر هست . تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      خیر

      بسته به مورد هزینه متفاوته

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر