منو

انواع آسیب های تاندون پرونئال چیست و چگونه درمان می شوند؟

تاندون پرونئال، تاندونی نواری از جنس بافت همبند می باشد که عضله را به استخوان متصل می کند. هر دو تاندون پرونئال پا، در پشت استخوان قوزک خارجی پا و در کنار هم قرار گرفته اند. در این مقاله به بررسی آسیب های تاندون پرونئال می پردازیم.

تاندون های پرونئال شامل تاندون پرونئال کوتاه و تاندون پرونئال بلند می شود. پرونئال کوتاه (پرونیوس برویس) به قسمت خارجی میانه پا متصل می شود(متاتارس پنجم)، در حالی که که پرونئال بلند (پرونیوس لونگوس) در زیر پا و نزدیک به قسمت درونی قوس پا قرار دارد. عملکرد اصلی تاندون های پرونئال تثبیت پا و مچ پا و محافظت از آنها در برابر پیچ خوردگی ها می باشد.

علائم آسیب های تاندون پرونئال

آسیب های تاندون پرونئال می توانند حاد (با رخدادی ناگهانی) یا مزمن (در طول زمان) باشند. این آسیب ها بیشتر برای افرادی اتفاق می افتند که در ورزش هایی شامل حرکات مکرر مچ پا شرکت می کنند.

علاوه بر این، افرادی که قوس پای آنها بیش از حد نرمال است ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسیب های تاندون پرونئال هستند. انواع اصلی آسیب های تاندون پرونئال، تاندونیت (التهاب تاندون)، پارگی و ناپایداری تاندون هستند.

۱-تاندونیت

التهاب یکی از تاندون ها یا هر دوی آنها می باشد. التهاب توسط فعالیت هایی ایجاد می شود که شامل استفاده مکرر از تاندون، استفاده بیش از حد از تاندون و آسیب (مانند پیچ خوردگی مچ پا) می شوند. علائم تاندونیت شامل موارد زیر می شوند:

✅ درد

✅ تورم

✅ احساس گرما در هنگام لمس

پیچ خوردگی مچ پا

۲- پارگی تاندون پرونئال

پارگی های شدید توسط فعالیت مکرر یا آسیب ایجاد می شوند. علائم فوری این پارگی های شدید شامل موارد زیر می شوند:

✔درد

✔تورم

✔ضعف یا بی ثباتی پا و مچ پا

با گذشت زمان، این پارگی ها می توانند به یک تغییر در شکل پا منجر شوند که در آن زاویه قوس پا بیشتر (گودتر شدن کف پا) می شود.

آسیب دیدگی مزمن تاندون (تاندینوزیس) معمولا در اثر استفاده بیش از حد و در طول بازه های زمانی طولانی (معمولا چند سال) رخ می دهد.

در پارگی های مزمن، تاندون مانند کشی است که به قدری کشیده می شود تا باریک گشته و درنهایت پاره شود. ابتلا به زاویه بیش از حد قوس پا نیز فرد را در معرض ابتلا به پارگی مزمن تاندون قرار می دهد. علائم پارگی های مزمن تاندون شامل موارد زیر شود:

☑ درد های تکی (گاه به گاه) در قسمت خارجی مچ پا

☑ ضعف یا بی ثباتی در مچ پا

☑ افزایش زاویه قوس پا

دررفتگی تاندون پا

در رفتگی به معنای این است که یکی از تاندون ها یا هر دوی آنها از موقعیت عادی خود خارج شوند. در برخی موارد، در رفتگی در اثر شرایطی مادرزادی است که فرد با یک تغییر در شکل استخوان یا عضله متولد می شود. در دیگر موارد، در رفتگی پس از آسیبی مانند پیچ خوردگی مچ پا به وجود می آید.

آسیب یا صدمه به بافتی (رتیناکولوم) که سبب تثبیت تاندون ها می شود، می تواند به در رفتگی مزمن تاندون منجر شود. علائم در رفتگی شامل موارد زیر شود:

✳ احساس لرزش تاندون در نواحی استخوان مچ پا

✳ درد گاه به گاه در پشت استخوان مچ پا

✳ ضعف یا بی ثباتی مچ پا

از آنجایی که تاندونی که از جای خود خارج شده است بیشتر در معرض شکاف برداشتن و پارگی قرار دارد، درمان زودهنگام در رفتگی حیاتی می باشد. بنابراین اگر این احساس لغزش گفته شده را در پای خود حس کردید، فورا با یک جراح پا و مچ پا مشورت کنید.

تشخیص آسیب تاندون پرونئال

از آنجایی که گاهی اوقات آسیب های تاندون پرونئال به اشتباه تشخیص داده می شوند و وضعیت فرد ممکن است بدون درمان بدتر شود، ارزیابی اولیه توسط یک جراح پا و مچ پا توصیه می شود.

جهت تشخیص یک آسیب تاندون پرونئال، جراح  پا را معاینه کرده به دنبال درد، بی ثباتی، تورم، گرما و ضعف بر روی قسمت خارجی مچ پا خواهد گشت. به علاوه، ممکن است جهت ارزیابی کامل آسیب رادیوگرافی یا دیگر روش های تصویربرداری پیشرفته مورد نیاز باشد.

همچنین، جراح پا و مچ پا به دنبال نشانه های پیچ خوردگی مچ و دیگر آسیب های مربوطه ای خواهد گشت که گاهی اوقات در ارتباط با  آسیب تاندون پرونئال هستند. انجام یک تشخیص صحیح  مهم است، زیرا ناراحتی و درد مچ پا به صورت مداوم پس از یک پیچ خوردگی ساده می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر باشد.

فیزیوتراپی

درمان غیر جراحی

درمان به نوع آسیب رسیده شده به تاندون پرونئال بستگی دارد. گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شوند:

#بی حرکت ساختن

ممکن است جهت بازداشتن مچ پا و پا از حرکت کردن و دادن امکان التیام به آسیب، از آتل یا گچ گیری استفاده شود.

#داروها

داروهای ضد التهاب خوراکی یا تزریقی می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

#فیزیوتراپی

درمان با یخ، گرما یا امواج فراصوت می توانند جهت کاهش تورم و درد استفاده شوند. همگام با بهبود علائم، ممکن است ورزش هایی جهت قوی تر کردن عضلات و افزایش تعادل و محدوده حرکتی اضافه شوند.

#مچ بند

جراح می تواند برای مدتی کوتاه یا در حین فعالیت هایی که نیاز به حرکت مکرر مچ پا دارند، مچ بند را پیشنهاد دهد. هنگامی که بیمار نیازمند جراحی نیست، استفاده از مچ بند می تواند گزینه ای درمانی برای او تلقی شود.

چه زمانی به جراحی تاندون پرونئال نیاز است؟

در برخی موارد، ممکن است جهت ترمیم تاندون یا تاندون ها و احتمالا درمان ناپایداری لیگامانی همراه  به جراحی نیاز باشد. جراح پا و مچ پا نسبت به شرایط بیمار و سبک زندگی او مناسب ترین فرایند درمانی را تعیین می کند. پس از جراحی، فیزیوتراپی بخشی مهم از توانبخشی می باشد.

 

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سبحان شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر تقریبا 1 ماه پیش عمل ترمیم تاندون پا برای پسرم انجام شده (۱۴سالشه) اما همچنان از شدت درد داد و فریاد میکنه احتمال داره عصب پاش آسیب دیده باشه؟! و در چه مدت زمان طول میکشه که دردش رفع بشه و بهبود حاصل بشه؟ چون هر روز دردش بیشتر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      ترمیم کدوم تاندون؟؟؟

      حتما به دکتر خودش نشونش بدین چون این مقدار درد نرمال نیست

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ،من گهگاهی که پامو موقع کوهنوردی روی یه سنگ بی ثبات قرار میدم قسمت بیرون پام زیر قوزک درد میگیره ،دردشم حس میکنم ازاستخوان نیست و رگاشه انگار ،بنظرتون مشکلش چیه ،چون چند ماه یه بار این اتفاق میفته و همیشه هم پای راستمه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      ممكنه تاندون هاى پرونئال باشه 

      لازمه معاينه بشين

  • تصویر کاربر مهدیس شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر من فوتبالیستم وحدود ۳ ، ۴ ماه پیش سرتمرین مچ پام روبه داخل پیج خورد و گفتن که در رفته،جا انداختم اما خوب نشد و دوباره پیش متخصص رفتم و گفتن که تاندون پام کش اومده و به مدت یک ماه توی گچ بود و خیلی دردش خوب شد ،اما الان تقریبا دو ماهه که گچ پامو بازکردم ولی قسمت تاندون پرونئال ورم داره و درد میکنه
    راه درمانش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      ام آر آى كنيد 

      ممكنه عمل هم بخواد

  • تصویر کاربر مهران یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده به مدت ۱۵سال ورزش رزمی کیک بوکسینگ رو دنبال کردم و درد مزمنی در ناحیه خارجی هر دو مچ پا دارم و وقتی مچ پامو تکان میدم صدای تق تق واضح چ شدیدی شنیده میشه و زمان ضربه زدن با پا درد شدیدی در ناحیه استخوان کالکانئوس و قوزک پام حس میشه و مفصل مچ پام پایدار نیست
    لطفا منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      معاينه و بررسى لازمه 

      يك احتمال دررفتگى تاندون هاى پرونئال هم هست

  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام. یک ماه پیش هنگام پیاده شدن از اتوبوس احساس صدا در قوزک خارجی مچ پا کردم. از آنروز مچ پا در هنگام حرکت به سمت پایین احساس درد دارم و چند روزه در هنگام حرکت مچ پا به سمت پایین احساس جابجایی همراه باصدا دارم . میشه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه 

      واحتمال در رفتگى تاندون پرونئال مطرحه 

  • تصویر کاربر بهراد شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    با سلام بنده بعد از تصادف ‌‌یگه نمیتونم مچ پا رو بالاببرم پام به سه سمت حرکت می‌کنه به جز بالا بنده شکستگی لگن داشتم و عمل کردم در ضمن بنده بعد از عمل خیلی لاغر شدم حدودا20کیلو
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      آسيب عصب هست نوار عصب بگيريد و احتمال مچ پا عمل مى خواد

  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    باسلام حدود ۲۰سال پیش عصب برونئال من براثر برگشت زانو آسیب دید وافتادگی مچ وبیحسی روی انگشتان عارض شد وماهیچه های ساق پای آسیب دیده کوچکتراز پای چپ شده آیا درمان وجود دارد؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر بقيه تاندون ها سالم باشند بله ممكنه 

  • تصویر کاربر احسان شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    باسلام به دکتر عزیز:
    حدود 10 روزه که هرروز طناب میزنم ولی دیشب در حین طناب زدن متاسفانه حدود 30 سانت زیر زانو و 15 سانت بالای مچ پای راست از داخل پا درد شدیدی حس کردم ونمیدونم تاندون آسیب دیده یا عضله.
    الان در هنگام راه رفتن درد داره و نمیتونم درست راه برم.
    ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما به ارتوپد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر مهسا سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من تو ورزش پریدم و به طرز فجیعی با مچ پام پایین اومدم و صدایی مثل شکستن چوب شنیدم
    همون شب دکتر رفتم و عکس گرفتم ک مشکل از استخوان مچ پا نبود و پامو آتل کردم قبل از اینکه پامو اتل کنم پام کج شده بود
    حالا امروز بعد از سه روز پام را باز کردم که دبدم خیلی بد پام در محل تاندون پرونئال خون مرده شدم و خیلی زیاد ورم کرده حتی انگشتای پام ورم دارن
    وقتی بش دست میزارم احساس گرما میکنم
    ضمن اینکه اصلا به پام فشار نمیارم و با عصا راه میرم
    آیا تاندون مچ پام پاره شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آى كنيد 

      وخطر آسيب سين دسموز هم هست

  • تصویر کاربر صادق دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز
    بنده یک شب بعلت تاریکی روی پنجه های پا فرود ناگهانی داشتم که صدایی شبیه شکستن چوب شنیدم..بعد از رادیوگرافی متخصص ارتوپد بعلت شکستگی متاتارس پنجم پامو گچ گرفتن..متاسفانه بنده بیست و یک روزه گچ رو باز کردم و الان بعد از شش ماه دوبار حین پیچ خوردگی مچ پا از همون محل دچار شکستگی شدم..بنظرتون چون شکستگی در قسمت توبروزیته متاتارس پنجم هست ،تاندون های متصل به این قسمت دائما حین پیچ خوردگی مچ پا باعث این شکستگی خواهند شد؟البته بعد از حادثه اول احساس کردم مچ پام خیلی راحت دچار پیچ خوردگی میشه در سطوح شیب دار به سمت بیرون.
    ممنون میشم تصاویر رو نگاه کنید و بفرمایید آیا نیاز به عمل هست یا خیر.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اين جراحى لازم داره

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر