منو

شکستگی تنشی (استرسی) استخوان های پا و مچ پا

شکستگی تنشی استخوان یا استرس فراکچر ایجاد نوعی شکستگی یا ترک در استخوان است و زمانی اتفاق می‌افتد که فشار کم یا متوسطی به صورت مکرر و در گذر زمان به استخوان وارد شود. این نوع شکستگی با شکستگی ناشی از تروما متفاوت است. در شکستگی ناشی از تروما (مثل پیچ‌خوردگی شدید مچ پا یا خرد شدن استخوان در اثر تصادف و صدمات) میزان نیروی قابل توجهی به طور ناگهانی به استخوان فشار می‌آورد که می‌تواند منجر به شکستگی حاد این ناحیه شود.

از آنجاییکه با دویدن، راه رفتن، ایستادن و پریدن به صورت مداوم روی این دو ناحیه فشار می‌آوریم بروز شکستگی تنشی یا استرسی استخوان در پا و مچ پا رایج است. در این نوع شکستگی، استخوان شکسته می شود اما جابجا نمی شود.

نیروهایی که باعث ایجاد شکستگی تنشی در استخوان پا یا مچ پا (استرس فراکچر: Stress fracture) می‌شوند همانند نیرویی است که هنگام خم کردن منگنه ی کاغذ ایجاد می‌کنید. اگر منگنه را به آرامی و یک بار ببندید، نمی‌شکند اما اگر چندین بار  و به صورت پی‌درپی این کار را انجام دهید؛ فلز ضعیف خواهد شد و در نهایت خواهد شکست. استخوان‌هایی که تحت فشار مکرر قرار می‌گیرند؛ دچار نوعی فرسودگی می‌شوند که به آن «واکنش استرس» می‌گویند. در نتیجه احتمال این‌که استخوان در نهایت بشکند، بالا می‌رود و بالاخره استخوان دچار شکستگی تنشی می‌شود.

علت شکستگی استرسی استخوان پا یا استرس فراکچر 

معمولا یک یا دو عامل زیر باعث شکستگی تنشی استخوان می‌شوند:

به این نوع شکستگی تنشی استخوان، «شکستگی ناشی از بی کفایتی استخوان» یا به اصطلاح insufficiency fracture هم می‌گویند چون این شکستگی برای استخوانی پیش‌ می‌آید که از لحاظ استحکام یا تراکم «کم توان» باشد و نتواند نیروهای معمول و عادی را تحمل کند. شکستگی ناشی از ناتوانی استخوان می‌تواند برای زنانی که خیلی ورزش می‌کنند، پیش بیاید چون چنین فعالیت‌هایی می‌توانند منجر به نامنظم شدن چرخه قاعدگی شوند (یا این‌که کلا چرخه قاعدگی قطع شود) ودر نتیجه قدرت استخوان هم کم می شود (مانند حالتی که در یائسگی رخ می دهد).

از آن‌جایی که انسان همیشه با استفاده از پاهایش حرکت می‌کند؛ رایج‌ترین نواحی بدن که دچار شکستگی تنشی استخوان می‌شوند، پا و مچ پا هستند. معمولا شکستگی تنشی استخوان زمانی پیش می‌آید که فرد فعالیت جدیدی مانند کوه‌نوردی یا دویدن را آغاز می‌کند که  در آن ها روی پاها فشار وارد می‌شود.

هم‌چنین این نوع شکستگی برای  افرادی که خیلی سریع میزان انجام فعالیتی خاص را افزایش می‌دهند نیز رخ می‌دهد. مثلا هنگامی که شخص به طور معمول دو بار در هفته و هر بار به مدت سی دقیقه می‌دود و ناگهان روند فعالیتی خود را تغییر داده و هفت روز هفته به مدت یک ساعت بدود؛ احتمال پیشامد شکستگی استرسی استخوانی برای او بالا خواهد رفت.

در نهایت افرادی که دچار بدشکلی‌های پا (علت سوار شدن انگشتان پا روی هم) هستند و میزان تحمل بار در آن‌ها با دیگران فرق دارد؛ ممکن است دچار این نوع شکستگی شوند. برای مثال ممکن است در پایی دچار بونیون یا هالوکس والگوس (عمل هالوکس والگوس) است، موقعیت شست تغییر می کند؛ به این ترتیب دیگر این انگشت نمی‌تواند وزن و فشاری که قبلا تحمل می‌کرد را تحمل کند. 

در نتیجه فشار تحمل وزن روی انگشتان دیگر می‌افتد و این موضوع می‌تواند منجر به شکستگی تنشی استخوان در یک یا چند انگشت شود. در چنین حالتی، احتمال شکستگی انگشت دوم (انگشت کنار شست) بیشتر است.

استخوان های مستعد شکستگی تنشی

هر کدام از استخوان‌های ناحیه پایینی ساق پا، مچ پا و پا می‌توانند دچار شکستگی تنشی استخوان شوند. رایج‌ترین استخوان‌های تحت تاثیر عبارت‌اند از:

علائم شکستگی استرسی پا

علامت اصلی شکستگی تنشی استخوان، درد است. بسته به ناحیه‌ای که شکسته شده؛ درد در ناحیه محدود و کوچکی اتفاق می‌افتد و هنگامی که این ناحیه را لمس می‌کنید، استخوان شکسته درد می‌گیرد. اگر به تازگی برنامه تمرینی خود را تغییر داده‌اید یا میزان فعالیت خود را زیاد کرده‌اید و در ناحیه خاصی از مچ پا یا پا احساس درد می‌کنید؛ ممکن است دچار شکستگی تنشی شده باشید. معمولا وقتی زیاد تمرین کنید، درد ایجادشده شدیدتر می‌شود و وقتی استراحت می‌کنید؛ میزان درد کمتر می‌شود.

اگر فکر می کنید دچار شکستگی تنشی در پا یا مچ پا شده اید؛ مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید این است که همه فعالیت‌هایی که باعث احساس درد می‌شوند را متوقف کنید. اگر این گونه شکستگی درمان نشده و بزرگتر شود؛ هنگام انجام فعالیت هایی که روی استخوان شکسته فشار وارد می کند، نسبت به روزهای اول مصدومیت درد سریع‌تر و بیشتری خواهید داشت.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پس از چند روز استراحت هنوز احساس درد داشتید یا اگر دردتان برطرف شده باشد اما پس از چند هفته استراحت، دوباره درد عود کند؛ باید به جراح ارتوپد پا و مچ پا مراجعه کنید.

تشخیص شکستگی تنشی استخوان

پزشک در ابتدا از شما راجع به میزان درد و سطح فعالیت‌هایتان سؤال خواهد کرد تا از این طریق بتواند عوامل خطرسازی که راجع به آن‌ها صحبت کردیم را ارزیابی و بررسی کند.

در مرحله بعدی او از شما می‌خواهد آزمایش‌هایی انجام دهید و از ناحیه‌ای که درد در آن حس می شود، عکس رادیولوژی بگیرید. وقتی استخوان دچار شکستگی تنشی شده باشد، گاهی عکس رادیولوژی، طبیعی به نظر رسیده و هیج‌گونه شکستگی را نشان نمی دهد. این موضوع به این دلیل پیش می‌آید که گاهی استخوان به شکستگی ایجادشده، واکنش نشان می‌دهد و استخوان جدیدی برای ترمیم ترک می‌سازد (البته هم‌چنان احتمال دوباره شکسته شدن استخوان وجود دارد).

مرحله آخری که پس از رشد استخوان نیاز است، رسوب کلسیم روی  آن است. معمولا متخصص رادیولوژی یا متخصص ارتوپدی با بررسی این رسوب کلسیم جدید روی عکس اشعه ایکس تشخیص شکستگی تنشی استخوان را تایید می‌کنند.

احتمال دارد پزشک در مواردی خاص از بیمار بخواهد که اسکن استخوان یاMRI  بگیرد تا بتوان از طریق این آزمایش‌های اطلاعات بیشتری نسبت به عکس اشعه ایکس به دست آورد. البته معمولا انجام این آزمایش‌های گران‌تر برای تشخیص شکستگی تنشی استخوان لازم نیست.

درمان شکستگی تنشی مچ پا

درمان شکستگی تنشی

بیشتر شکستگی‌های تنشی استخوان در صورت کاهش میزان فعالیت و پوشیدن کفش‌های محافظ (برای مدتی) بهبود می‌یابند. همان‌طور که قبلا هم گفتیم اگر فکر می‌کنید در مچ پا یا پای خود دچار شکستگی تنشی شده‌اید؛ اولین و مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید، کاهش میزان فعالیتی است که باعث این مشکل شده است. بهتر است برای مدتی (معمولا برای شش هفته) انجام فعالیت‌های آسیب‌زننده را قطع کنید.

درست پس از احساس درد ناشی از شکستگی تنشی استخوان، پای خود را بالا بگیرید و روی آن یخ قرار دهید. انجام این موارد به کاهش تورم و درد کمک می‌کند. بهتر است که برای کاهش درد به جای مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوبروفن (ادویل) و ناپروکسن (اَلیو)، از قرص استامینوفن (تایلنول) استفاده کنید. به این دلیل این نکته را مطرح می‌کنیم که برخی داده‌ها نشان داده‌اند که مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی، قابلیت بهبود استخوان را کاهش می‌دهد.

هم‌چنین ممکن است متخصص ارتوپد به شما توصیه کند که کفش‌هایی بپوشید که کف سفتی دارند یا از صندل چوبی یا بوت طبی (که قابل درآوردن و پوشیدن باشد) استفاده کنید.

طول درمان شکستگی تنشی استخوان

در بسیاری از موارد شکستگی‌های تنشی استخوان پا یا مچ پا در مدت ۴ تا ۶ هفته بهبود می‌یابند. البته مدت زمان بهبود متفاوت است و به این بستگی دارد که کدام استخوان شکسته است. ممکن است مدت زمان بهبود برخی استخوان‌های پا مانند استخوان‌هایی مانند استخوان متاتارس پنجم یا ناویکولار نسبت به برخی دیگر بیشتر باشد.

پس از هفته‌ها استراحت و به محض از بین رفتن کامل درد می‌توانید به تدریج فعالیت بدنی و ورزشی خود را شروع کنید. این دوره شروع مجدد تدریجی باید حدود ۴ تا ۶ هفته طول بکشد. تا زمان بهبود کامل، ورزش خود را با ورزشی عوض کنید که فشار کمتری روی ساق و مچ پا می‌آورد. نمونه‌هایی از فعالیت‌های کم‌خطرتر شامل موارد زیر هستند:

  • شنا
  • دوچرخه سواری (دوچرخه‌رانی یا شرکت در کلاس‌های اسپینینگ)

بدترین انتخابی که می‌توانید در زمان ریکاوری پا و مچ پای خود داشته باشید این است که بدوید یا حتی روی زمین سفت راه بروید. انجام این کار می‌تواند به راحتی ترک استخوان را دوباره باز کند و مجبور شوید روند ریکاوری و استراحت را دوباره بگذرانید.

در مدت زمان ریکاوری کفش‌های راحت و بدون پاشنه بپوشید. کفشی که می‌پوشید باید سفت نبوده و انعطاف‌پذیر باشد. اگر دونده هستید، پس از گذشت دوره ۴ تا ۶ هفته‌ای که در طی آن فعالیت‌های آرام و بی‌فشار انجام می‌دهید؛ می‌توانید با احتیاط، دویدن را آغاز کنید. به آرامی و با گذشت زمان، مسافت دویدن را افزایش دهید. خیلی زیاد ندوید و خیلی زود هم فعالیت خود را زیاد نکنید.

استرس فراکچر استخوان

آیا به انجام عمل جراحی نیاز است؟

به ندرت به انجام عمل جراحی نیاز است. این روش درمانی تنها زمانی توصیه می‌شود که روش‌های درمانی غیرجراحی برای کاهش درد کارساز نبوده باشد.

پیشگیری از شکستگی تنشی استخوان

با راهکارهای زیر می‌توانید سبک زندگی سالمی داشته باشید و از مشکلات منجر به ایجاد شکستگی تنشی استخوان جلوگیری کنید:

  • غذاهای سرشار از کلسیم بخورید و مطمئن شوید که به میزان کافی ویتامین دی به بدنتان می‌رسد. این عناصر می‌توانند به حفظ تراکم استخوان کمک کنند.
  • کفش مناسب بپوشید. کفش‌های کهنه و فرسوده نپوشید و در عوض کفش‌های راحت بپوشید. معمولا یکی از نکات مفیدی که می‌توانید رعایت کنید این است که کفش مخصوص ورزش خودتان را تهیه کنید (مثل کفش تنیس، کفش دویدن و…). تا حد امکان از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن از بهبودی استخوان جلوگیری می‌کند. درواقع نیکوتین منجر به ایجاد این مشکل می‌شود؛ در نتیجه مصرف آدامس‌های حاوی نیکوتین نیز از بهبود استخوان جلوگیری می‌کند.
  • ورزش‌های فرعی انجام دهید یعنی بهتر است بین فعالیت‌های ورزشی اصلی خود، فعالیت‌های ورزشی دیگری انجام دهید. مثلا می‌توانید به جای آهسته دویدن در طول هفته شنا یا دوچرخه‌سواری نیز انجام دهید.
  • فعالیت‌های ورزشی جدید یا قبلی خود را به آهستگی شروع کنید. مدت زمان، سرعت و مسافت تمرینی خود را به تدریج افزایش دهید. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که در هر هفته میزان فعالیت ورزشی را ده درصد بالا ببرید.

دکتر غلامرضا نادری

متخصص جراحی مچ پا و ارتوپدی

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ناصحی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام مچ پا بر اثر پیچ خوردگی آشیل پاره شد جراحی شد
    بعد از جراحی عفونت کرد دوباره برای رفع عفونت جراحی شد
    در حین جراحی دکتر متوجه پاره گی مجدد آشیل شدند
    و به ما گفتند امکان دوباره پاره شدن آشیل هست و باعث نگرانی شدید شده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      بله عفونت اون قسمت مهمه 

      فعلا باید عفونت کامل برطرف بشه تا بعد بشه در مورد تاندون تصمیم بگیریم

  • تصویر کاربر سمیه دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    باسلام من یک ماه دو ماه قبل تصادف کردم انگشت دستم شکست بعد یک ماه دقیقا همون روز که گچ دستم رو گرفتم مچ دستم پیچ خورد رفتم دکتر گفتن نمیشه باز دست و گچ گرفت رفتم فیزیوتراپی بدتر شد خودم داشتم با دست دیگه ماساز میدادم که مچ دست سالم هم پیچ خورد ام آر آری گرفتم دکتر گفتن کشیدگی کم تانوون، پردنیزول، بتامتازون ال. سلکسیب خوردم دستم تا وقتی کار نمیکردم خوب بود ولی با گوچکترین فشاری دردش زیاد میشد چند بار حواسم نبود دستم رو به مبل تکیه میدادم و بلند شدم از دیشب این درد تا زیر بغل در هر دو دست میاد به شدت پشتم میسوزه و با هیچی آروم نمیشه کلا علائم به طرز وحشتناکی زیاد شده، درد ندارم اصلا سوزش خیلی شدید و انگار به بازوهام و دستم وزنه وصل کردن سنگین میشه، مچ بند آهن دار به هر دو دست بستم تا کمی آروم بشه با توجه به اینکه یه دستم چهل روز قبل و یکی بیست روز قبل پبچ خورد میشه الان گچ گرفت من میخوام ام آر ای با تزریق خودم بگیرم و دکترم رو عوض کنم از شدت غصه نمیدونم چکار کنم تزریق و.. که همه موقت هست. آیا التهاب شدید که گم پاره نباشه رو جراحي میکنن چون اصلا درد ندارم، اگر امکان داره یه شماره بهم بدین که بتونم تلفنی باهاتون صحبت کنم واقعا درمانده شدم با این وضعیت. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      بهتره با اين علايم نوار عصب هم انجام بدين

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۷روز که پامو گچ کردم .چون تنها زندگی میکنم تو کارای اولیه خودم دچار مشکل هستم و خیلی سخته برام میخام بپرسم نمیشه زودتر گچ باز کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      اقلا سه هفته گچ لازمه 

  • تصویر کاربر Farika_7_5 چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام دکتر!
    من، حدود یک ماه و نیم پیش، در حین طناب زدن روی یک پا، در یک لحظه احساس درد شدیدی در ناحیه استخوان نارک نی و مچ پام کردم.
    بعدش چند روز استراحت کردم و انگار که خوب شده باشم، دوباره تمریناتمو از سر گرفتم؛ ولی این دفعه شدت درد بیشتر شد و من دوباره یک هفته استراحت کردم و با شروع دوباره تمرینات، باز هم پام درد گرفت.
    الآن درد در طول استخوان نازک نی ام وجود داره و از قوزک خارجی پا تا زانو، درد میکنه و و موقع نماز و کارهایی که کمی فشار به پا میاره، حسابی دچار درد میشم.
    میخواستم بدونم الآن باید چی کار کنم؟!
    ۴ تا ۶ هفته استراحت؟ یا مراجعه به پزشک؟ یا گچ گرفتن پا؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما مراجعه كنيد و راديوگرافى اقلا لازمه 

  • تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام و درود خسته نباشید.
    بنده تقریبا 5ماه پیش پام پیچ خورد و بلافاصله ورم کرد و بعدش رفتم متخصص گفتن که 3 هفته باید گچ باشه بعد گچ هم 10 جلسه رفتم فیزیوتراپ براحتی میتونم راه برم ولی هنوزم که هنوزه25 درصد ورم تو کل پام مونده هر از گاهی درد بسیار خفیفی داره
    در ضمن اصلا نمیتونم بدوم و واکنش های سریع داشته باشم
    در ضمن ساق و زانوی پام عین مثل دروه آخر فیزیوتراپ هستش اصلا فرقی نکرده و هر از گاهی هم درد میکنن
    جناب دکتر بنظرتون لازمه بازم برم پزشکم یا اینا طبیعی هستن چون فیزیوتراپیست گفته بودن که باید 6 ماه کامل ورزش های دو انجام ندم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مراجعه كنيد و ام آر آى انجام بدين

  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید جناب دکتر .بنده ۲ ماه پیش به علت پریدن های شدید و بدون امادگی بدن دچار درد در مچ پا شدم .به دکتر مراجعه کردم و گفتن چیزی نشده و دچار کشیدگی شده فقط فشار نیار .بعد از ۴ هفته که بهتر نشدم .ام ار ای دادم .و ۴ هفته هم هر دو پا رو گچ گرفتم .الان که گچ رو باز کردم باز هم نمیتونم راه برم .و در ناحیه قوزک و بالای مچ پای راست درد دارم .کمکم کنید دکتر که چکار کنم ،واقعا مستاصل شدم دیگه .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى و مگنت لازمه 

      سى تى اسكن اسپيرال لازمه 

  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    ممنون از راهنماییتون آقای دکتر🙏🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حدود دو ماه طول درمان داره

  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر. آقای دکتر عزیز میخواستم بدونم به نظر شما دوران نقاهت برای شکستگی استرسی چن هفته مناسبه.به نظر شما ۵ هفته برای این بیماری کافیه.اقای دکتر به نظر شما روی گچ راه رفتن عمل مناسبی هستش برای این درمان. به نظر شما در دوران وزن گذاری در داخل پا درد حس میشه به خاطر ثابت بودن پا.با سپاس از راهنماییتون 🙏🙏🙏🙏💙💙💙
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى رو بفرستيد لطفا

  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر. بنده الان به علت شکستگی استرسی مدت ۱۰ روزه پای راستم داخل گچ هستش میخواستم بدونم که بعضی وقتها از ناحیه کف پا یا روی پا احساس کمی درد یا تیر کشیدن میکنم میخواستم بدونم که این دردها در دوران نقاهت طبیعی هستش یا دلیل خاص دیگه ای دارد. آقای دکتر میخواستم بدونم پس از دوران کامل نقاهت از کفش طبی در محیط کارمون استفاده کنیم از اینگونه شکستگی‌ها برامون پیش میاد یا احتمالش کمتره. ممنون میشم به سوالاتم پاسخ بدید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مى تونه طبيعى باشه ولى بايد به مرور درد كمتر بشه 

      استفاده از كفش مناسب بعد از دوره درمان در پيشگيرى مهمه

  • تصویر کاربر سپهر دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من پام یه هفته پیش در فوتبال پیچ خورد و دکتر گفت تاندونم کشیده شده الان بازش کردم ولی وقتی راه میرم کمی درد دارم طبیعی یا هنوز خوب نشده
    1. تصویر کاربر سپهر دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      bqtCd7631
    2. تصویر کاربر سپهر دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقا مهدی فیلم امروز به این ترتیب ترتیب به فروش رفت که به من گفت دارم اگه به یه جایی نفر را به عنوان یکی 4 تا 5 سال آینده را به صورت صورت امکان را می دهد توان به 3
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى انجام بدين و يك ماه بعد بايد مجددا معاينه بشين

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر