منو

درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

در این مقاله ما به تکنیک های غیر جراحی برای اصلاح و درمان هالوکس والگوس بدون جراحی می پردازیم. اما در ابتدا ببینیم کدام راه مناسب تر است؟

درمان بدون جراحی یا جراحی؟ کدام یک مناسب تر است؟

با وجود اینکه درمان های غیر جراحی متعددی برای اصلاح هالوکس والگوس وجود دارد، اما معمولاً عمل هالوکس والگوس ترجیح داده می شود. زمانی که استفاده از روش های غیر جراحی کارساز نیست، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. متخصص ارتوپد معمولاً بهترین درمان برای رفع مشکل شما را پیشنهاد خواهد کرد.

برخی پزشکان، از جراحی کم تهاجمی برای درمان هالوکس والگوس استفاده می کنند. بر خلاف جراحی باز عادی، در این روش آسیب بسیار کمی به بافت های اطراف ناحیه آسیب دیده وارد می شود. در روش کم تهاجمی، جراح برش کوچکی روی پوست ایجاد کرده و از طریق آن، استخوان آسیب دیده را اصلاح می کند.

مزایای این روش شامل موارد زیر می شود:

پیش از هر گونه اقدامی بهتر است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. پزشک طی یک ویزیت، خطرات و مزایای گزینه های درمانی پیشنهادی را در اختیارتان قرار داده و شما را در جریان نحوه ی عمل قرار خواهد داد.

درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

در این مقاله ما به تکنیک های غیر جراحی برای اصلاح مشکل هالوکس والگوس می پردازیم.

۱_ کفش های ارتوپدی

یکی از بهترین روش های اصلاحی هالوکس والگوس بدون جراحی استفاده از کفش های ارتوپدی می باشد. این کفش ها به گونه ای طراحی شده اند تا از هالوکس والگوس شما بهتر پشتیبانی کرده و از وخیم تر شدن و دردناک شدن آن جلوگیری کنند.

۲_ اسپلینت (آتل) کف پا

اسپلینت های کف پا به منظور صاف کردن و اصلاح هالوکس والگوس بدون جراحی و کند کردن روند پیشرفت بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. دو نوع اسپلینت وجود دارد که با نام اسپلینت های روز و اسپلینت های شب شناخته می شوند. 

پزشک با توجه به آناتومی پا و مشکل شما، مناسب ترین اسپلینت را پیشنهاد خواهد کرد. شما می توانید این اسپلینت ها را از داروخانه ها، تجهیزات پزشکی یا -در برخی موارد- از خود متخصص تهیه کنید.

۳_ اسپلینت های روز

اسپلینت های روز معمولاً شامل اسپلینت های اصلاحی و اسپلینت های محافظ می شوند. اسپلینت های اصلاحی بسیار منعطف و نازک بوده، تا پاهای شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد. این اسپلینت ها نیمی از پا و کل انگشت شست را در بر می گیرند. استفاده از اسپلینت های اصلاحی روزانه باعث می شود که روند تغییر شکل استخوانی ناشی از مشکل هالوکس والگوس متوقف گردد. 

کش فشاری موجود در این اسپلینت ها به صاف کردن متاتارس اول و صاف شدن جلوی پا کمک می کند. از دیگر فواید این نوع اسپلینت ها می توان به کاهش فشار ناشی از هالوکس والگوس و تسکین درد مفاصل کف پا اشاره کرد.

اسپلینت های محافظ از ژل پلیمری یا سیلیکونی ساخته شده اند. این اسپلینت ها با در بر گرفتن هالوکس والگوس، فشار و اصطکاک مفاصل را کاهش داده و از پاها محافظت می کنند. شما می توانید اسپلینت های محافظ با زوایای متناسب با مشکل خود را سفارش دهید. این اسپلینت ها به نحوی طراحی شده اند که با فاصله دادن انگشت شست با انگشت دوم، به مرور زمان ظاهر پاهای شما را نیز بهبود ببخشند.

۴_ اسپلینت های شب

آتل های شب معمولاً متناسب با پاهای خود بیمار قالب گیری شده و دارای مزایای مهمی مثل اصلاح شکل پا و ایجاد راحتی بیمار می باشد. این نوع اسپلینت با چند هدف طراحی شده اند: محافظت از پا در برابر ملحفه و پتو در شب، تسکین درد مفصل، نگه داشتن انگشت شست پا در محور صحیح و اصلاح آناتومی پا.

۵_ اسپلینت های سفارشی

اسپلینت های سفارشی توسط متخصص پا ساخته می شوند. پزشک روی پای شما قالب گیری را انجام داده و به شکل کاملاً شخصی سازی شده این اسپلینت ها را طراحی می کند. در برخی موارد، اسپلینت های سفارشی آنقدر نازک طراحی می شوند که شما می توانید درون کفش نیز از آن استفاده کنید.

۶_ کفی های ارتوپدی

یکی دیگر از روش های مناسب برای درمان هالوکس والگوس بدون جراحی، استفاده از کفی های طبی ارتوپدی می باشد. کفی های ارتوپدی سفارشی نیز در دسترس هستند که دقیقاً بر روی پای شما قالب گیری می شوند. وظیفه ی اصلی این کفی ها محدود کردن فشار ناشی از هالوکس والگوس و تسکین درد آن می باشد که این کار با حمایت انگشت شست پا و کاهش فشار روی آن صورت می گیرد.

دکتر غلامرضا نادری جراح و فوق تخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر