دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا
انتشار: مهر 13, 1398
نویسنده دکتر رضا نادری

در این نوشتار به بررسی ۸ تا از رایج ترین بیماری های انگشتان پا و پا از جمله انگشت چکشی، بونیون، انگشت چنگالی، فرو رفتن ناخن در گوشت و … می پردازیم.

مشکلات پا: پای ورزشکار

این حالت توسط قارچ هایی که محیط های گرم، تاریک و مرطوب مانند مناطق بین انگشتان پا یا قسمت انتهای کف پا را دوست دارند، ایجاد می شود. ممکن است بتواند پوست را ملتهب کند و باعث ایجاد بثورات پوستی و پوسته پوسته شدن با زمینه  قرمز شود. هم چنین پای ورزشکار باعث خارش، سوزش، لایه لایه شدن و گاهی اوقات بوی بد پا می شود. عفونت آن می تواند به قسمت های دیگر بدن منتقل شود.

با تمیز نگه داشتن پا و انگشتان پا و تعویض منظم کفش و جوراب می توانید از ابتلا به پای ورزشکار (که به آن تینه آ پدیس نیز گفته می شود) پیشگیری کنید. می توانید از کرم ها و اسپری های ضد قارچ برای درمان پای ورزشکار استفاده کنید.  اگر این روش های درمانی مؤثر نباشند، ممکن است لازم باشد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مشکلات انگشتان پا : انگشت چکشی پا

عبارت است از خم بودن مفصل انگشتان پا (مفصل بین بند ابتدایی و میانی انگشت). انگشت چکشی پا اغلب توسط کفش های نامناسب ایجاد می شود. قسمت پشتی مفصل خم شده بر اثر تماس مداوم با کفش ممکن است پینه بسته و دردناک شود.  در ابتدا، پوشیدن کفی یا پدهای پا می تواند به تغییر مکان انگشتان پا کمک کند، اما اگر خم شدگی ثابت شود، تاثیری نخواهد داشت و ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با بیماری انگشت چکشی پا و راه های درمان آن برروی لینک زیر کلیک کنید.

بیماری انگشتان پا : انحراف شست پا ( بونیون )

بونیون یک زائده استخوانی مانند است که کنار مفصل انگشت بزرگ پا ایجاد می شود و  همراه انحراف انگشت بزرگ پاست. ایجاد آن دلایل مختلفی دارد از جمله ناهنجاری های مادرزادی، آرتروز، تروما، ژنتیک و اختلالاتی نظیر فلج مغزی. پس از درمان های طبی مانند مسکن ها و تغییر کفش، جراحی اغلب برای معالجه بونیون ها توصیه می شود.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با انواع روش های درمان بونیون برروی لینک زیر کلیک کنید.

مشکلات پا: میخچه یا پینه پا ( کورن و کالوس )

این حالت در اثر فشار یا تحریک مداوم بر روی برجستگی های استخوانی انگشتان پا ایجاد می شود. کورن در قسمت روی پا و انگشتان پا و همچنین بین انگشتان پا ظاهر می شود.  کالوس در کف پا بخصوص زیر پاشنه و در طرفین انگشتان پا شکل می گیرد. این ضایعات می توانند سفت و دردناک باشند. کورن های بین انگشتی اغلب نرم هستند. برای تسکین درد، می توانید از پدهایی  روی کورن ها و کالوس ها استفاده کنید.

در صورت وجود کورن و کالوس مقاوم به درمان باید به وجود دفورمیته های استخوانی شک کرد.  سعی نکنید کورن و کالوس های خود را برش داده و از بین ببرید. برای مراقبت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مشکلات انگشتان پا : انگشت چنگالی پا

انگشت چنگالی حالتی است که انگشتان پا در محل مفصل بند ابتدایی و بند میانی به سمت پایین خم می شوند و در مفصل بین انگشتان پا و استخوان های کف پا به سمت بالا انحراف پیدا می کنند.  میخچه پا نیز اغلب در کسانی که انگشت چنگالی دارند ایجاد می شود (در ناحیه ی سینه ی پا). در حالی که کفش های تنگ را می توان برای انگشت چنگالی پا مقصر دانست، اما آسیب دیدگی عصب پا (بیماری دیابت یا سایر شرایط) نیز باعث ضعف عضلات پا می شود.

مشکلات پا: نقرس

نقرس نوعی التهاب مفصل است که در اثر تولید زیاد و غیر قابل کنترل اسید اوریک در بافت و مایع مفصلی ایجاد می شود.  یکی از اولین مکان هایی که مستعد ابتلاست، محل اتصال شست پا به استخوان کف پاست که از نظر درجه حرارت ، سردترین نقاط بدن می باشند و اسید اوریک با تغییر دما متبلور می شود.

هنگام وقوع حمله نقرس اتفاقات زیر می افتد: انگشتان پا گرم ، قرمز و متورم می شوند و حتی کوچکترین لمس دردناک خواهد بود. بهترین راه برای جلوگیری از حمله نقرس، شناسایی محرک ها از جمله غذاهای پورین دار، گوشت قرمز ، غذاهای دریایی و الکل است. استفاده از یخ، نوشیدن مایعات فراوان و استراحت و داروهی ضدالتهاب ممکن است به شما کمک کند.

مشکلات انگشتان پا : فرو رفتن ناخن پا در گوشت

کوتاه کردن ناخن ها برای سلامت پا مهم است.  اگر آنها را مداوم و به درستی کوتاه نکنید، گوشه ها یا پهلوهای ناخن می توانند وارد پوست شوند و رشد کنند. سایر علل ایجاد آن فشار کفش و عفونت قارچی است. هنگامی که ناخن های پا را کوتاه می کنید، از ناخن گیر های بزرگتر استفاده کنید و از زیاد کوتاه شدن ناخن ها خودداری کنید، زیرا این مسئله نیز باعث فرو رفتن ناخن پا در گوشت یا عفونت شود.

بیماری انگشتان پا : قارچ ناخن پا

قارچ ناخن پا می تواند ظاهر ناخوشایند و تغییر شکل یافته ای به ناخن ها بدهد.  این حالت می تواند رنگ ناخن را تغییر داده و در ناخن های دیگر نیز پخش شود . جلوگیری از قارچ ناخن پا دشوار است ، به خصوص  در مناطق مرطوب جایی که مردم تمایل به پابرهنه شدن دارند ، مانند ساحل و استخر . افرادی که دارای بیماریهای مزمن مانند دیابت یا بیماری های نقص ایمنی مانند ایدز هستند ، بسیار آسیب پذیر هستند و بهتر است در این مناطق کفش بپوشند.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ چراجی مچ پا

.