منو

علت درد و روش های درمان قوس کف پا

گودی و قوس کف پا یا همان pes cavus در برخی از افراد مشکلاتی را به وجود می آورد که با عنوان کف پای گود شناخته می شود. در این حالت قوس میان پا بسیار زیاد بوده و این ناحیه در حین ایستادن با زمین در تماس نیست. در نتیجه فشار زیادی بر روی پاشنه و سینه پا وجود خواهد داشت و باعث احساس درد قوس کف پا  خواهد شد. بنابراین باید در جهت درمان قوس کف پا اقدام کرد.

مشکل گودی زیاد کف پا ممکن است بنا به دلایل ژنتیکی و محیطی به وجود آید. بدین معنا که برخی افراد با این مشکل به دنیا می آیند و برخی دیگر به مرور زمان با آن مواجه می شوند.

شما میتوانید دیگر دلایل علت درد کف پا ی خود را در لینک زیر مطالعه کنید:
علت درد کف پا

علت قوس کف پا

دو دلیل اصلی برای مشکل قوس و گودی کف پا وجود دارد:

۱_گودی زیاد ذاتی در کف پا

در این شرایط مشکل مذکور در برخی خانواده ها به شکل ارثی وجود دارد.

۲_ علل عصبی و عضلانی

در این حالت مشکل قوس کف پا در اثر مشکلات اعصاب از قبیل بیماری شارکو ماری توث به وجود می آید.

بیشتر افرادی که با مشکل قوس و گودی کف پا دست و پنجه نرم می کنند ، با این شرایط به دنیا آمده اند:

تشخیص گودی کف پا

عوارض گودی کف پا

درد ناشی از وجود چنین مشکلی در بدن می تواند در زمان ایستادن ، راه رفتن و یا دویدن فرد خود را نشان دهد. معمولا در این شرایط میزان فشار بر روی استخوان های داخلی پای شما بیشتر می شود چرا که وزن بدن شما فقط بر روی پاشنه پا است. از جمله دیگر مشکلات مربوط به گودی کف پا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. به وجود آمدن کورن و کالوس (سوار شدن انگشتان پا روی هم) در پاشنه پا یا سینه پا
  2. عدم انعطاف پذیری و سختی قوس پا
  3. سفتی عضلات ساق پا

در مقابل این مشکل، بیماری کف پای صاف وجود دارد که به خصوص در کودکان می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. برای اطلاع بیشتر از این بیماری مطلب زیر را بخوانید:

اصلاح کف پای صاف در کودکان

انواع قوس کف پا

علت درد قوس کف پا چیست؟

معمولا ارتفاع زیاد قوس پا نمی تواند به تنهایی عامل درد در این ناحیه از بدن فرد باشد. اما مشکل پروناسیون فشار زیادی را بر روی مفاصل و عضلات پا ، مچ پا و ساق وارد می کند.

درد زیاد در ناحیه کف پا می تواند از علائم مربوط به مشکل پروناسیون باشد. از جمله مشکلات همراه با پروناسیون می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • درد نوار ایلیوتیبیال (IT) در قسمت خارج ران و زانو
  • زانو درد
  • تاندونیت آشیل
  • فاشئیت پلانتار 

کسانی که مشکل پروناسیون در آن ها شدید است معمولا مستعد بروز مواردی همچون درد مچ پا ، پاشنه پا و همچنین شکستگی های ناشی از فشار (stress fractures) هستند. با این که پروناسیون با مشکل گودی و قوس زیاد پا تفاوت دارد، اما به عنوان یکی از مشکلات رایج مرتبط با گودی زیاد پا شناخته می شود.

 

چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟

درمان درد قوس کف پا

گودی کف پا معمولا منجر به بروز مشکل خاصی نمی شود اما گاهی اوقات منبع اصلی درد در افراد همین مورد است. راه های درمانی مختلفی وجود دارند که تسکین درد افراد خواهند بود. معمولا استفاده از کفش های طبی مخصوص می تواند به شما کمک شایانی کند.

این پشتیبانی می تواند فشار بر روی نواحی خاصی از پا در حین راه رفتن یا دویدن را کاهش دهد. یک راه دیگر جهت مدیریت درد در پا ایجاد تغییراتی در فعالیت ها و فشار بیش از حد بر روی این ناحیه از بدن است. به عنوان مثال اگر پیاده روی های طولانی مدت انجام می دهید بهتر است این کار را متوقف کرده و یا مسافت را کاهش دهید.

تعریف کف پای گود

کف پای گود به حالتی گفته می شود که گودی پا حتی اگر فرد ایستاده باشد به خوبی دیده می شود. علاوه بر این ، یک یا چند مورد از علائم زیر در فرد ظاهر می شوند:

  • درد در حین راه رفتن یا ایستادن
  • پای ناپایدار و سست به خاطر کج شدن پاشنه به سمت داخل که در نهایت منجر به بروز مشکلاتی در مچ پا می شود.
  • کالوس ها در ناحیه پا و اطراف آن و همچنین پاشنه پا
  • خم شدن انگشت های پا و یا جمع شدن آن ها مثل یک مشت (claw toes)

از جمله دیگر اتفاقاتی که احتمال دارد در افراد رخ دهند می توان به ضعف عضلات پا و همچنین افتادگی پا اشاره کرد. مشکل افتادگی پا معمولا نشانه یک مشکل عصبی در بدن فرد است.

تشخیص کف پای گود

تشخیص گودی پا شامل بررسی تاریخچه سلامت خانواده فرد می شود. جراح یا متخصص به خوبی پا را معاینه می کند تا علائم احتمالی و مرتبط با این مشکل را پیدا کند.

سپس پا در زمینه قدرت عضلانی آزمایش می شود و همچنین الگوی راه رفتن فرد و نحوه هماهنگی اعضای بدن وی تحت نظر خواهد بود. اگر مشکل عصبی باشد شاید پزشک بخواهد معاینات خود را به شکل گسترده تری دنبال کند. همچنین برخی پزشکان جراح الگوی ساییدگی در کفش های بیمار را بررسی می کنند.

گاهی اوقات به جهت داشتن ارزیابی دقیق و بیشتر از تصاویر رادیوگرافی استفاده می شود. ممکن است پزشک جراح بخواهد بیمار را به یک متخصص اعصاب معرفی کند تا ارزیابی سیستم عصبی به شکل کامل انجام شود.

راه های درمان کف پای گود

درمان گودی کف پا به درمان های جراحی و غیر جراحی تقسیم می شود:

درمان غیر جراحی قوس کف پا

درمان مشگل گودی قوس پا ممکن است شامل یک یا چند مورد از آیتم هایی که در ادامه با هم مرور می کنیم باشد:

  • ارتوزها: ارتوز(کفی) را می توان در داخل کفش قرار داد تا یک پشتیبان خوب برای ناحیه قوس و گودی پا باشد و فشار را از نواحی دیگر کم کند.
  • ایجاد تغییرات در کفش ها: کفش های طبی پشتیبان خوبی برای قوزک پا هستند و همچنین پهن بودن پاشنه کفش ها می تواند پایداری بهتری به پای فرد بدهد.

عمل جراحی قوس کف پا

اگر درمان های غیر جراحی نتوانند به خوبی درد فرد را تسکین داده و مشکل ناپایداری پای وی را حل کنند ، به عمل جراحی برای کاهش درد و بهبود وضعیت پا نیاز خواهد بود تا ضعف پای فرد جبران شود.

پزشکان جراح بر اساس وضعیت ویژه هر بیمار ، پروسه درمانی مناسب وی را انتخاب می کنند. ممکن است از یک عمل جراحی خاص و یا ترکیبی از چند مورد استفاده شود.

در برخی موارد که مشکل اصلی فرد در سیستم عصبی باشد ، گاهی در آینده نیز به عمل جراحی نیاز است چرا که مشکل افراد در این شرایط معمولا با گذر زمان پیشرفت می کند.

کفش مناسب برای کف پای گود

پوشیدن کفش هایی که راحت باشند برای افرادی که مشکل گودی کف پا دارند بسیار ضروری است. کفش هایی تهیه کنید که پشتیبانی مناسبی را با کمک پد طبی خود برای پا به همراه داشته باشند.

کفش مناسب برای کف پای گود

از کفش هایی با پاشنه کوتاه استفاده کنید و همچنین ناحیه جلوی کفش باید به خوبی اندازه پای شما باشد و از جمع شدن انگشتان پا جلوگیری شود.

پوشیدن کفش های پاشنه بلند عموما گزینه مناسبی به حساب نمی آیند اما گاهی اوقات این کفش ها در پای بانوانی که مشکل گودی کف پا دارند حس خوبی را به وجود می آورند.

دکتر رضا نادری، جراح و متخصص ارتوپد 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    دخترم 8ساله است و مدتی بود از درد پای شبانه شکایت می کرد با مراجعه بە پزشک ارتوپد متوجە شدیم کف هر دو پا کاملا صافه و پاتلا بە سمت داخل متمایل است.کفی تجویز کردند و گفتند تا 12 سالگی صبر کنید بعد بیاریدش برای جراحی. آیا در این مدت وضعیت پاها بدتر نمیشە؟ و آیا جراحی ضروری هست و در حال حاضر نیاز بە فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی ندارە؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      ممکنه بدتر بشه یا خوب بشه و زمان نشون می ده 

      فیزیو و حرکت درمانی در کاهش درد اثر دارن ولی در اصلاح شکل خیر

       

  • تصویر کاربر طاهرزاده چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام.کف پام خیلی قوس داره و داغ میشه و کناره پاهام بخصوص پای راست و زیر انگشتان کوچکم دردی همراه با سوزش داره،ژنتیکی مشکل گودی کف پا داریم ولی یکی دوساله خیلی درد دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نوار عصب و عضله بگيريد

      احتمالا جراحى لازم داره 

  • تصویر کاربر خوزستان پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    پسری 13 ساله دارم
    صافی کف پا داره
    برای جلوگیری از اثرات صافی کف پا در آینده، میخوام بررسی بشه ایا امکان داره با عمل جراحی مشکل صافی برطرف بشه؟
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله جراحى مى خواد

  • تصویر کاربر مهرداد یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من رفتم برای استخدامی نظام دکتر ارتوپد بهم گفتن یکم قوص کف پا دارم چطوری میتونم همین یکم قوص رو برطرف کنم لطفا اگه روش ورشی خوب میدونین بهم بگید لطفا ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مقدار كم درمان نمى خواد 

      ومقدار زياد عمل مى خواد

  • تصویر کاربر محیا سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه دختر ۱۱ساله دارم گودی کف پا داره هم عقب رفتگی زانو لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه توسط ارتوپد اطفال لازمه 

  • تصویر کاربر saber دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز و گرانقدر.بنده گودی شدید در هردو کف پا دارم و بطوریکه پاشنه ها رو به داره انحراف پیدا کرده.هشت سال پیش رفتم دکتر نوار عصبی گرفتن دکتر بهک گفت اعصاب پاهایت ضعیف هست نمیشه عمل کرد.میشه راهنمایی کنین مشکل پاهایم رو چجوری میشه رفع کرد.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      جراحى لازمه

  • تصویر کاربر Ali دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    آقای دکتر خسته نباشید من قوس پاهام خیلی زیاده وکف پاهام خیلی گودی داره باید چیکار کنم و من فوتبالیستم تو روند بازیم افت داشته تروخدا کمکم کنید 😔
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نوار عصب و عضله انجام بدين

  • تصویر کاربر امیرحسین سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان تورابه خدابرای پسرم برای تاریخ۲۵مهریاقبل ویابعدش نوبت دهیدچون دراین تاریخ ازشهرستان اهوازبایدبیام تهران خداانشالله خیردنیاوآخرت بهتون عتافرمایدممنون خیلی واجبه دردداره پاهای پسرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      روى واتساپ ٠٩١٢٩٦٤٣٨٠٧ با منشى من در تماس باشيد

  • تصویر کاربر نصیرعظیمی سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام وعرض خسته نباشی خدمت دکترمحترم من اسم نصیرعظیمی هست 29ساله من پای چپم زانوم ازمادرزاده گی کجه وکف پاهام گوده وقتی راه میرم زانوپای چپم کج میشه به داخل ویه وری میشم .حالارفتم پیش دکتراززانوعکس گرفتم میخوام اگه خدابخاد عمل کنم شمامیگیدزانوموعمل کنم یاکف پاموکه خالیه.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ممكنه مجبور بشين هر دو رو عمل كنيد البته يكى يكى

  • تصویر کاربر عرفان سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام من یک پسر دوازده ساله دارم که موقع فعالیت های ورزشی دوچار درد شدید در قسمت پاشنه ی پای چپ می شود اما در زمان عادی یا فعالیت های سبک هیچ دردی ندارد و تا بحال هم دوچار آسیب دیدگی در پا نشده می خواستم علت را بپرسم واینکه چه کاری باید انجام دهم ؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اين درد عموما به دليل صفحه نشد هست و تا سن ١٣-١٤ سالگى خودبخود بهبود پيدا مى كنه و بدون عوارض هست

      در زمان تشديد درد استراحت و مسكن و گاه فيزيوتراپى توصيه مى شه 

      تسم اين مشكل هست Sever’s disease

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اين درد عموما به دليل صفحه نشد هست و تا سن ١٣-١٤ سالگى خودبخود بهبود پيدا مى كنه و بدون عوارض هست

      در زمان تشديد درد استراحت و مسكن و گاه فيزيوتراپى توصيه مى شه 

      اسم اين مشكل هست Sever’s disease

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر