منو

درمان انحراف شست پا

انحراف شست پا یا هالوکس والگوس نوعی عارضه استخوانی بوده که در هر فردی با هر سنی ممکن است، رخ دهد. نوزادان تازه متولد شده (بونیون مادرزادی)، نوجوانان (به خصوص دختران) و بزرگسالان همگی می‌توانند به انحراف شست پا دچار شوند. این عارضه با نام‌های دیگری چون هالکوس والگوس و بونیون شناخته می‌شود. 

در انحراف شست پا، مفصل انگشت شست پا، که به پا متصل می‌شود، دچار انحراف به بیرون شده که با برآمدگی در کنار انگشت شست خود را نشان‌ می‌دهد. در این مقاله قصد داریم با درمان انحراف شست پا، علائم و عوامل خطر و… آشنا شویم.

درمان انحراف شست پا

برای درمان انحراف انگشت شست پا انواع روش‌های غیر تهاجمی چون پوشیدن کفش‌های مخصوص، فیزیوتراپی، مصرف دارو‌های ضد درد و ضد التهاب، اسپیلنت، پد گذاری و نوار پیچی و… درمان‌های موثر خواهند بود. 

اما ممکن است هیچ یک از این روش‌های غیر تهاجمی جواب صد‌در‌صد برای درمان انحراف شست پا نباشند که در این صورت جراحی هالوکس والگوس یک روش موثر است که توسط متخصص ارتوپد پیشنهاد خواهد شد.

در جواب این سوال که ضرورت درمان انحراف شست پا برای چه کسانی است، باید بگوییم: تمام افراد مبتلا به این بیماری باید روش‌های درمانی توصیه شده پزشک را دریافت کنند. حتی بیمارانی که عارضه انحراف انگشت شست پا‌ی آن‌ها با درد همراه نیست، باید به درمان بپردازند تا به نوعی از تشدید بیماری در آینده پیشگیری شود. 

در مجموع اگر افراد مبتلا به سندروم انحراف انگشت شست پا با درد شدید و عدم راه رفتن و تکان دادن انگشت خود مواجه هستند، اولویت بیشتری در دریافت درمان‌های موثر خواهند داشت.

عوارض انحراف شست پا

عدم درمان انحراف شست پا می‌تواند در دراز‌ مدت عوارضی را برای بیمار به دنبال داشته باشد. پس پیشنهاد می‌کنیم درمان این عارضه را قبل از تشدید شدن آن دنبال کنید. در صورت عدم درمان انحراف شست پا ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

عوامل تشدید کننده انحراف شصت پا 

با عدم درمان انحراف انگشت شست پا و همچنین با گذشت زمان، امکان تشدید این عارضه استخوانی و مفصلی وجود دارد. به‌طور‌کلی، از جمله عوامل خطر‌زا و به نوعی تشدید‌کننده انحراف انگشت شست پا، می‌توانند، شامل موارد زیر باشند:

علائم انحراف شصت پا 

همان طور که اشاره شده است، مهم‌ترین علائم انحراف شست پا، وجود برآمدگی در مفصل اتصالی انگشت پا به پا است که به صورت انحراف به بیرون قابل مشاهده است. از جمله دیگر علائم عارضه انحراف شست پا به قرار زیر است:

علت ابتلا به انحراف شست پا یا بونیون

به‌طور‌کلی ابتلا به انحراف شست پا ‌می‌تواند، علل مختلفی داشته باشد. طبق نظر پزشکان، بیشترین علت ایجاد این نوع عارضه، عوامل ژنتیکی است. اما عوامل محیطی و بیولوژیکی هم به نوعی در ابتلا به انحراف شست پا نقش دارند. در مجموع، از علل ایجاد انحراف شست پا، شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

انحراف انگشت شست پا که معمولا به عنوان بیماری بونیون شناخته می شود، یک وضعیت بسیار شایع و بالقوه دردناک و ناتوان‌کننده در انگشت شست پا بوده که به صورت انحراف به سمت دیگر انگشتان و برآمدگی در قسمت خارجی انگشت شست دیده می‌شود. 

این بیماری علت نامشخصی داشته اما وراثت و برخی از عوامل بیولوژیک را در ایجاد آن دخیل می‌دانند. انواع شیوه غیر تهاجمی و جراحی برای درمان انحراف انگشت شست پا مطرح است. به عنوان جمع‌بندی باید بگوییم، درمان به موقع سندروم انحراف شست پا، تاثیر بسزایی در پیشگیری از عوارض آن خواهد داشت.

دکتر غلامرضا نادری، جراح و فوق تخصص ارتوپد 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر