منو

سایز مناسب کوله پشتی در کودکان

چطور سایز مناسب کوله پشتی در کودکان را تشخیص دهیم؟ اگر تابه‌حال در ساعات آغاز به کار و تعطیلی مدارس به معابر اطراف خود دقت کرده باشید، تعدادی کوله‌پشتی بزرگ خواهید دید که دانش‌آموزان آن را به‌سختی حمل می‌کنند. در نگاه اول بسیاری به این موضوع به طنز نگاه می‌کنند که کودکی ریزنقش کیفی بسیار بزرگ‌تر از خود را می‌برد.

باید توجه داشته باشید این کوله‌پشتی‌های بزرگ نه‌تنها خنده‌دار نیستند بلکه مبدأ و مرجع بسیاری از مشکلات کمر، گردن، آسیب‌های ستون فقرات در سال‌های بعدی رشد کودک و حتی بزرگسالی هستند. کودکان در انتخاب لوازم مربوط به خودشان بیشتر به‌ظاهر آن توجه می‌کنند و این وظیفه والدین است تا حتی در کوچک‌ترین موارد سلامت و ایمنی فرزندشان را در نظر بگیرند. 

در ادامه این مقاله به چگونگی انتخاب سایز مناسب کوله‌پشتی در کودکان می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم تا همیشه بهترین انتخاب را داشته باشید.

عوارض کوله پشتی نامناسب بر کودک

عوارض انتخاب کوله پشتی نامناسب برای کودکان موضوع ساده‌ای نیست و نباید از آن سرسری عبور کرد. این تاثیرات را می‌توان در چنین عارضه‌هایی دید:

راهنمای کامل انتخاب کوله پشتی

عوامل تعیین کننده سایز مناسب کوله پشتی 

قد و وزن تعیین‌کننده کوله‌پشتی مناسب کودکان هستند:

۱_ قد 

کوله‌پشتی بعد از آویزان کردن از شانه‌ها باید پایین‌تر از اولین و برجسته‌ترین استخوان ستون فقرات هنگام خم کردن گردن به جلو (مهره C7) و حداقل ۳ سانت بالاتر از استخوان لگن (Iliac crest) قرار بگیرد. 

همچنین عرض کوله نباید از عرض شانه کودک تجاوز کند. به این صورت که وقتی از روبه‌رو به کودک نگاه می‌کنید محفظه کوله‌پشتی دیده نشود.

۲_ وزن 

شما باید توجه داشته باشید که وزن یک کوله‌پشتی، همراه با محتویات آن محاسبه می‌شود. ۱۰ درصد از وزن هر کودک، وزنی است که بدن او می‌تواند بدون آسیب‌دیدگی آن را حمل کند. این عدد در دانش‌آموزان دبیرستانی تا ۱۵ درصد نیز افزایش می‌یابد

۳_ بند کوله پشتی 

بند مناسب، وزن کمتری را تحمیل می‌کند. دو بند یا تک‌بند؟ قطعاً توصیه ما خرید کوله‌پشتی با دوبند است؛ چرا که وزن را بر روی هر دو شانه یکسان پخش می‌کند. مهم‌ترین دلیل افتادگی شانه در نوجوانان استفاده کوله‌های تک‌بند در سال‌های ابتدایی مدرسه است. بندهای کوله را بررسی کنید. باید حدود ۵ سانتی‌متر پهنا داشته باشند تا دردی به شانه‌ها وارد نکنند.

بندها باید روی هر دو شانه، در حدفاصل گردن و مفصل شانه قرار بگیرند. مهم است که هر دو بند با اندازه و ارتفاع یکسان تنظیم شوند تا از فشار بیشتر به یک شانه جلوگیری شود.

برخی کوله‌پشتی‌ها بند روی سینه و کمر دارند و مناسب‌تر هستند. چرا که وزن را روی بدن تعدیل کرده و از آسیب به یک سمت بدن جلوگیری می‌کنند. بهتر است بندها دارای پد تکیه‌گاه و سگک تنظیم ارتفاع باشند.

۴_ جنس باکیفیت بخرید

کتان و جین وزن زیادی دارند. سعی کنید کوله‌پشتی‌های پارچه‌ای یا برزنتی تهیه شود. همچنین کیف‌های چرمی و پلاستیکی در فصل تابستان باعث تعریق در ناحیه پشت کمر می‌شوند. کیفیت و دوخت آن را به‌خوبی بررسی کنید. چرا که بچه‌ها وسایل زیادی را به‌صورت نامرتب در آن قرار می‌دهند. یک کوله مناسب با وجود وسایل داخلی شکل خود را از دست نداده و به پشت کودک فشار وارد نمی‌کند.

برخی از پارچه‌های منعکس‌کننده نور، بازتابنده یا انعکاسی در دوخت کوله‌پشتی‌ها استفاده می‌کنند. این پارچه‌ها حتی در شب هم به‌راحتی دیده می‌شوند و خطر تصادف با عابر پیاده را کاهش می‌دهند. همچنین به تعداد جیب‌ها و زیپ‌های کوله دقت کنید. تقسیم‌بندی مناسب فضا باعث حفظ سلامت وسایل و طولانی‌تر شدن عمر کوله‌پشتی می‌شود.

مقدار زمان استفاده از کوله‌پشتی در کودکان

استفاده طولانی‌مدت از کوله‌پشتی به بدن کودک آسیب‌زده و او را خسته می‌کند. حداکثر زمان استفاده مداوم از آن چیزی در حدود سی دقیقه و هرچقدر کمتر باشد بهتر است. توجه داشته باشید که حمل هر باری توسط خردسالان در سربالایی و پله‌ها نیازمند توان بیشتر و برای ایشان، مشکل‌تر از پیاده‌روی بر سطح صاف است.

نحوه صحیح استفاده از کوله‌پشتی

کوله‌پشتی باید دقیقاً به بدن چسبیده باشد. درصورتی‌که در حین راه‌رفتن کوله تکان می‌خورد و به این‌طرف و آن طرف بدن پرتاب شود؛ دچار مشکل است و به بدن آسیب می‌زند. (بندهای کمری و سینه از این مشکل جلوگیری می‌کنند)

درصورتی‌که شانه‌ها گرد شده و کودک بدن خود را به سمت جلو خم می‌کند، این کوله‌پشتی مناسب نیست. برخی زمان سوارشدن به ماشین، کوله را از دوش خود بیرون نمی‌آورند و همان‌طور بر روی صندلی می‌نشینند. این حالت هم برای کمر و ستون فقرات بسیار مضر است.

اگر راه‌رفتن شخص با استفاده از کوله دچار تغییر شده سریعاً وزن و نوع آن را تغییر دهید.

در پایان باید بدانیم

در این مقاله اساسی‌ترین اصول برای انتخاب سایز مناسب کوله پشتی در کودکان را بررسی کردیم. در پایان ذکر این نکته مهم است که اگرچه بعضی از وسایل ما زیباتر هستند و از طراحی شکیل‌تری بهره برده‌، یا آنکه قیمت مناسب‌تری دارند، اما لازم است همه‌ی آنها را از نظر سلامت بررسی و بهترین‌ها را انتخاب کنیم. 

مطمئن باشید هیچ‌چیز بیش‌تر از سلامتی اهمیت ندارد. آسیب‌هایی که در کودکی روی استخوان‌ها ایجاد می‌شود همیشگی است و رفع آنها اگر ممکن باشد، نیازمند هزینه و زمان بسیاری است.

دکتر غلامرضا نادری بورد تخصصی ارتوپدی، آرتروسکوپی و آرتروپلاستی، فلوشیپ جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر