منو

ورزش برای گردن درد

یکی از راه های مؤثر برای رهایی از گردن درد، استفاده از تمرینات اصلاحی و ورزش است. برای بهبود درد گردن خود، چه حرکاتی را می توانید انجام دهید؟ و مهم تر از آن، چه حرکاتی را نباید انجام دهید؟

چه زمانی باید شروع به ورزش برای درد گردن کرد؟

در صورتی که پزشک پرهیز از ورزش را توصیه نکرده باشد، شما باید برای کمک به کاهش خشکی و درد گردن خود در اسرع وقت ورزش را شروع کنید. استراحت طولی مدت (معمولاً بیش از تنها دو روز) باعث دشواری بیشتر در حرکت گردن خواهد شد.

اگر درد گردن شما بسیار ‌شدید است، یا اگر در دست ها یا پا های خود احساس ضعف می کنید، باید از ورزش های گردن پرهیز کنید. در صورتی که علائم ذکر شده در هنگام ورزش خود را نشان می دهند، بلافاصله ورزش را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

چه ورزش هایی برای درد گردن مناسب است؟

این ورزش های ساده می توانند به کاهش خشکی و درد گردن شما کمک کند:

۱_ خم کردن گردن

در حالت نشسته، گردن خود را رو به جلو خم کرده تا چانه ی شما روی قفسه سینه شما قرار بگیرد. به مدت پنج ثانیه در این حالت مانده و سپس به حالت شروع برگردید. این حرکت را برای پنج بار، به طور متوالی انجام دهید.

۲_ خم کردن گردن رو به پهلوها

بار دیگر از حالت نشسته حرکت را آغاز کرده و این بار سر و گردن خود را به سمت یکی از شانه هایتان خم کنید. به طوری که گوش شما جلو تر از سایر اجزای سر قرار بگیرد. به مدت پنج ثانیه در این حالت مانده و سپس به حالت شروع برگردید. این حرکت را برای پنج بار از هر طرف، به طور متوالی انجام دهید.

ورزش گردن

۳_ چرخش گردن

به طور مستقیم به جلو نگاه کرده و سپس، در حالی که گردن خود را صاف و در ارتفاعی ثابت نگه می دارید، سر خود را به یک سمت بچرخانید. به حالت شروع بازگشته و این حرکت را برای پنج بار از هر طرف، به طور متوالی انجام دهید.

۴_ کشش گ ردن

در حالی که تمام بدن شما صاف در حالت ایستاده قرار گرفته، گردن و چانه ی خود را رو به جلو فشار داده تا کشش را در ناحیه ی گردن خود احساس کنید. پنج ثانیه در این حالت کششی بمانید. از حالت آزاد و صاف ابتدایی، این بار چانه خود را به سمت داخل (عقب) کشیده تا به گردن فشرده ‌شود. پنج ثانیه در این حالت کششی بمانید. هر کدام از این دو حرکت را پنج بار انجام دهید.

چه زمانی درد گردن بهبود می یابد؟

گردن درد یک مشکل رایج است که معمولاً چندان جدی نیست. درد شما طی دو هفته کاهش یافته و بعد از ۴ الی ۶ هفته به طور کامل بهبود می یابد. با بهتر شدن وضعیت گردن، شما می تواند با خیال آسوده به انجام فعالیت های روزمره ی خود ادامه دهید. حتی در صورت خوب شدن گردن درد، توصیه می شود که دوره ی تمرینات خود را به اتمام برسانید.

تا چند هفته باید تمرینات گردن را ادامه دهیم؟

شما باید به مدت ۶ الی ۸ هفته (حتی در صورت بهبودی زود هنگام) به انجام این ورزش ها ادامه دهید. این کار از بازگشت گردن درد پیشگیری می کند.

ورزش برای درد گردن و شانه

چگونه از گردن درد پیشگیری کنیم؟

عضلات گردن نیز مانند سایر عضلات با تمرینات صحیح پیشرفت می کنند. علاوه بر حرکات کششی مؤثر ذکر شده، حرکات ساده تر زیر نیز می توانند با تقویت قدرت و بازه ی حرکتی عضلات گردن، به شما در پیشگیری از این مشکل کمک کنند.

برای هر یک از تمرینات، با ست های پنج حرکتی کار خود را آغاز کرده و در ادامه سعی کنید این تعداد را به ۱۰ حرکت برسانید. پیش از شروع تمرین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

۱_ تمرینات چرخشی

صاف در حالت نشسته و ایستاده حرکت را آغاز کنید. سپس سر خود را تا جایی که برایتان دشوار نباشد به یک سمت چرخانده و ۳۰ ثانیه در این حالت نگه دارید. سپس سر خود را به سمت مخالف چرخانده و به طور مشابه، ۳۰ ثانیه دیگر صبر کنید.

۲_ تمرین دورانی شانه

در حالت ایستاده، شانه هایتان را بالا آورده و در یک جهت در جای خود بچرخانید. سپس شانه هایتان را پایین دهید و چرخش را در خلاف جهت اولیه تکرار کنید.

۳_ تمرینات مقاومتی

در حالت نشسته یا ایستاده، دست چپ خود را بالای گوش چپ روی شقیقه خود به آرامی فشار دهید و با کمک گردن نگذارید سرتان از حالت صاف تکان بخورد. این حرکت را با فشردن دست راست روی شقیقه راست خود تکرار کنید.

۴_ لیفت سر و گردن

به پشت، در حالی که زانو ها خم بوده کف پاها روی زمین قرار بگیرد، روی زمین دراز بکشید. سر و گردن خود را بالا آورده و به آرامی به پایین بر گردانید. حواستان باشد که طی حرکت شانه های شما روی زمین بماند. این حرکت در حالت های دراز کشیده روی شکم و پهلو ها نیز برای تقویت سایر عضلات گردن کاربرد دارد.

سایر ورزش های مؤثر برای گردن درد

ورزش های هسته بدن (شکم، کمر و باسن) می تواند به کاهش گردن درد و پیشگیری از بروز آن کمک کند. اگر هسته بدن شما به اندازه ی کافی قوی باشد، کار گردن برای نگه داشتن وزن سر شما آسان می شود.

دکتر رضا نادری جراح و متخصص ارتوپد در تهران 
فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صدف دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب و احترام
    آقای دکتر من قبلا بهتون پیام داده بودم ولی متاسفانه پاسخ دوم شما که نوبت دهی به من بوده را دیر دیده ام.
    مچ پای راستم یک سال پیش در حین راه رفتن روی سنگ پیچ خورده و درمان های فیزیوتراپی 2 بار هر بار 10 جلسه و همچنین 2 بار تزریق prp انجام داده ام ولی بهبودی رخ نداده است و همچنان درد و التهاب دارم.
    اخیرا دکتر مهدی حق پناه در رشت تزریق کورتون برای درمان مچ پای من را پیشنهاد داده اند به نظر شما برای بهبودی میسر می باشد؟
    لطفا نوبتی جهت ویزیت به من میدهید.نوبت تلفنی من 1 آذر میباشد که با توجه به درد و التهاب پاهام زمان زیادی است و من احساس نگرانی زیادی دارم
    با سپاس فراون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      باید معاینه بشین حتما 

      برای جلو انداختن نوبت با همون شماره هماهنگ بفرمایید

  • تصویر کاربر لارا شنبه ۱۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    با سلام .ببخشید دکتر عمل کوتاه کردن انگشت پا انجام میدن .انگشتان یک پام مشکل دارن .و آیا بعدازعمل انگشتان ازلحاظ حرکتی مشکلی ندارن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      بله انجام می دم 

      ممکنه حرکت از بین نره 

  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۸ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام. من ۵۶ ساله هستم و ۱۷۸ قد و ۹۱ کیلو وزن دارم. تقریبا مرتب تنیس بازی می کنم و در زمستان هن اسکی میروم. پیاده روی هم می کنم.
    از یک هفته قبل از عید با درد زانو در زمان خم شدن زانو مواجه شدم و mri کردم. در جواب آن پارگی افقی منیسک‌ شاخ خلفی و مقداری جمع شدن آب در فضای مفصل درج شده.
    اگر درمانی غیر از جراحی وجود دارد لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۸ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      اگر قفل نمی شه زانوتون فعلا فیزیوتراپی و درمان غیر جراحی توصیه می شه

  • تصویر کاربر Nami شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    با عرض سلام ووقت بخیر من خانم ۵۰ساله هستم که حدود یکسال پیش با دردوتورم درناحیه زانو ومچ پای چپ به روماتولوژیست مراجعه کردم وپس از انجام آزمایشات تشخیص آرتریت روماتویید برام گذاشتند و دارو کورتون وکلر وکین مصرف میکردم تا اینکه حساسیت پوستی گرفتم داروهارا قطع کردم الان حدود دوماه است دچار کیست بیکر هموراژیک در زانوی چپ شدم که دردناک است و همچنین در مفاصل مچ پا ها و دستها وانگشتانم درد دارم میخواستم لطف کنید وراهنمایی بفرمایید من ساکن شاهرود هستم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)

      کیست بیکر معمولا درمان جداگانه لازم نداره 

      باز هم با روماتولوژیست مشورت کنید

  • تصویر کاربر نیکبخت چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر
    درباره غضروف زانو که ایا در ایران امکان
    تعویض غضروف زانو و مینیکس زانو از جسد به فرد دیگر امکان پذیر هست یا نه
    چون من مشکل حاد ساییدگی غضروف زانو دارم و یکی از زانوهام مینیکس هم سالها قبل در اورده شده و انحراف هم پیدا کرده
    اگر امکان جابجایی غضروف و مینیکس هست لطفا بگید کجا انجام میشه من 43 سالم هست و پروتز نمیخوام بزارم دنبال این هستم که فعالیت طبیعی داشته باشم مثل ادم عادی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      این امکان نیست 

      پیوند منیسک به شرط موجود بودن برای کسی هست که آرتروز نداشته باشه

  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام
    من قدم خیلی بلنده
    حتی از شوهرمم بلندترم
    راهی هست قدمو چهار سانت کوتاه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      اصلا چنین نکنید

      بالاخره با همین قد با هم ازدواج کردین

      ایشان حاضرن قدشون رو ده سانت با جراحی بلند کنن؟

  • تصویر کاربر رها چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر من ۳۱سالم هست درد زیادی در ناحیه مچ پا دارم و پنجه پام و انگشتام درد میکنه از کفش طبی و کفی هم استفاده میکنم تاثیری نداره و اینکه میخوام بدونم نیاز به جراحی دارم؟(گزارش دو تا ام ار ای رو واستون فرستادم )و با جراحی مشکل پای بنده خوب میشه مثل حالت قبل میشه؟
    ‌اینکه خونه ما طبقه سوم بدون آسانسور اگه بعد از جراحی و دوره نقاهت نیازه که پله استفاده نشه من جا به جا کنم خونه ام رو؟چون شاغل هم هستم روزی دوبار میام بیرون
    اگه میشه سوالم نمایش داده نشه به بقیه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      بدون معاینه نمی شه فهمید که عمل لازمه یا نه و چه عملی لازمه

  • تصویر کاربر پسر چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام جناب نادری وقت بخیر من پسرم ۱۸ سال و ۲ماه دارم قدم ۱۷۶ هست توی فامیل قد بلند زیاد داریم چند وقت پیش رفتم از زانوم عکس گرفتم برای صفحه رشد قد و علت زانو درد بعد از فوتبال،دکتر گفت صفحه رشدم بسته شده ولی گفت از یک متخصص دیگه هم بپرسم حالا سوالم از شما اینکه صفحات رشدم کامل کامل بسته شده و دیگه هیچ گونه افزایشی در قدم رو نباید شاهد باشم؟ ممکنه شلوار لی باعث دیده نشدن صفحه رشد بشه چون خطوط شلوار لی توی عکسا معلومه،آقای دکتر ممکنه با توجه به سن استخوانی که دارم صفحه رشد مو پا با بالای ران هنوز باز باشه؟
    در مورد افزایش قطر ستون مهره و لگن چی؟اونا هم باعث افزایش قدم نمیشه؟ مهره و لگن هم مثل استخوان دراز صفحه رشد داره اگه نداره چطور رشد میکنه؟ و اینکه آیا زانوم مشکلی داره که هنگام فوتبال یه مختصر درد میگیره ؟
    واینکه مکمل خاصی هست که الان برای رشد قدم مصرف کنم؟از این آمینو اسید هایی که باعث افزایش هورمون رشد میشه یا...؟
    اگه ممکنه وقت بگذارید و جواب بدید خواهشاً بله و خیر نباشه یکم برام توضیح بدید ذهنم درگیره دکتر
    و اینکه قرص های آسنترا و اریپیپرازول ممکنه باعث عدم رشد قد بشه؟ خود ارضایی چی اون باعث تسریع بسته شدن صفحه رشد میشه؟
    اگه ورزش کنم مؤثر هست الان در افزایش قد؟
    من خیلی عذاب وجدان دارم که چرا بیشتر ورزش نکردم
    1. تصویر کاربر پسر چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      آقای دکتر تقریباً یک سال و نیم هست که ریش هام شروع کردن به درآمدن و هنوز هم اصلا کامل نیستن
    2. تصویر کاربر پسر پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      آقای دکتر آگه میشه کامل جواب دهید من درست متوجه بشم ممنونم
    3. تصویر کاربر پسر جمعه ۱ مهر ۱( 1 سال پیش)
      دکتر؟؟؟
    4. تصویر کاربر پسر سه شنبه ۵ مهر ۱( 1 سال پیش)
      و اینکه دکتر برام قرص غضروف ساز نوشتن دلیل این چی بود؟توی رشد قد مؤثر هست ؟
    5. تصویر کاربر پسر پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش)
      دکتر خواهشاً جواب بدید
    6. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      صفحات رشد بسته هستند و رشد چندانی نخواهید داشت

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر