درمان آرنج تنیس بازان از استراحت تا جراحی

آرنج تنیس بازان (Tennis Elbow) ممکن است بر اثر آسیب دیدن آرنج و یا فشار مکرر روی تاندون های آرنج (مثلاً از طریق ورزش کردن یا استفاده از ابزارهای خاصی) ایجاد شود. علائم آرنج تنیس بازان می تواند شامل این موارد باشد:

• احساس درد یا ضعف هنگام در دست گرفتن اشیاء
  • درد و تیر کشیدن ناحیه ی آرنج

در ادامه علائم بیشتری را بیان کرده ایم.

آرنج تنیس بازان چیست؟

اپی کندیلیت جانبی (Lateral epicondylitis) که معمولاً به آن آرنج تنیس بازان می گویند، به التهاب تاندون هایی گفته می شود که به دور و خم کردن مچ از کف دست کمک می کنند. تاندون (زردپی) بافت رشته ای محکمی است که ماهیچه را به استخوان وصل می کند.

به احتمال زیاد تاندونی که در عارضه ی آرنج تنیس بازان درگیر می شود، تاندون عضله ی اکستنسور کارپی رادیالیس برویس است. این عارضه معمولاً در زنان و مردان بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال تشخیص داده می شود.

درمان آرنج تنیس بازان

در وهله ی اول خودداری از انجام کاری که در ابتدا باعث ایجاد این آسیب شد، امری ضروری است. روش های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علت بروز آرنج تنیس بازان

آرنج تنیس بازان همان طور که از نامش مشخص است، اغلب در اثر ضربه ی شدید با پشت راکت تنیس (ضربه ی بک هند) به توپ ایجاد می شود. ماهیچه های ساعد که به قسمت بیرونی آرنج متصل می شوند ممکن است به علت کشیدگی بیش از حد، بسیار دردناک و حساس شوند.

هنگام اجرای یک ضربه ی بک هند در تنیس، ممکن است تاندون هایی که به آرنج اجازه ی حرکت محوری می دهند، آسیب ببینند. آرنج تنیس بازان می تواند به علت موارد زیر رخ دهد:

با این حال، بسیاری از افرادی که از آرنج تنیس بازان رنج می برند اصلاً تنیس بازی نمی کنند. این مشکل می تواند ناشی از هر گونه حرکت تکرار شونده باشد. سایر دلایل ایجاد آرنج تنیس بازان عبارتند از:

علت درد آرنج

علائم آرنج تنیس بازان چیست؟

در ابتدا احتمال دارد در قسمت خارجی ساعد یا آرنج خود؛ احساس درد، سوزش یا تیر کشیدن داشته باشید که با گذشت زمان این درد بدتر نیز می شود. اگر فعالیتی را که موجب این عارضه شده است ادامه دهید، ممکن است حتی موقع استراحت نیز درد تا مچ دست شما گسترش پیدا کند.

در صورتی که بازو و کف دست خود را روی میز قرار داده و سپس سعی نمایید بر وزن دستتان غلبه کرده و بدون تکیه گاه آن را بلند کنید، ممکن است باز هم درد ادامه داشته باشد. همچنین امکان دارد هنگام تلاش برای بلند کردن و گرفتن اشیایی کوچک مانند فنجان قهوه احساس درد کنید. ضعیف شدن زور پنجه (قابلیت محکم گرفتن چیزی با دست) یکی دیگر از علائم آرنج تنیس بازان است.

ممکن است علائم آرنج تنیس بازان شبیه عارضه یا بیماری های دیگری باشد، در نتیجه همیشه برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.

تشخیص آرنج تنیس بازان

معمولاً پزشک می تواند این عارضه را با معاینه ی بدنی تشخیص دهد. در برخی موارد، ممکن است آزمایشات خاصی مانند موارد زیر نیز انجام شود:

برای پیشگیری از آرنج تنیس بازان چه کاری می توان انجام داد؟

درمان درد آرنج

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

• زمانی که درد یا مشکل در حرکت بر فعالیت های منظم روزانه اثر بگذارد.
  • زمانی که درد بهتر نشده یا حتی بعد از درمان بدتر شود.
  • زمانی که یک برآمدگی روی بازو مشاهده شود.

دکتر رضا نادری جراح و متخصص ارتوپد در تهران