منو

علت بی حس شدن انگشتان پا

بی حسی انگشتان پا نشان دهنده مشکل سیستم عصبی یا گردش خون در آنان است. علل بی حسی انگشتان پا از پوشیدن کفش های تنگ و قرار گرفتن در معرض سرما تا مشکلی اساسی مانند ام اس را میتواند در بربگیرد. 

بی حسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی از این بی حسی ها خود به خود از بین می روند اما برخی دیگر طولانی تر بوده و یا تکرار می شوند. این احساس ممکن است با توجه به اینکه چه چیزی باعث آن شده متفاوت باشد. زمانی که فرد در انگشتان پایش احساس بی حسی می کند، ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

علل زیادی برای بی حسی انگشتان پا وجود دارد. بعضی از افراد با تعویض کفش یا قرار نگرفتن در هوای سرد متوجه از بین رفتن آن می شوند. در سایر موارد، بی حسی احتمال دارد به دلیل یک وضعیت پزشکی مانند دیابت، بیماری سرخرگ محیطی و ام اس باشد. 

یافتن علت بی حسی انگشتان پا اهمیت دارد و درصورتیکه به پیشنهاد پزشک به درمان نیاز داشتید، حتما آن را انجام دهید. این مقاله نگاهی به دلایل بی حسی انگشتان پا، درمان های احتمالی و زمان مراجعه به پزشک دارد.

علت بی حس شدن انگشت شست پای چپ

علت بی حسی انگشتان پا چیست؟

علل زیادی برای بی حسی انگشتان پا در شدت های کم تا زیاد وجود دارند؛ افراد می توانند در صورتی که بی حسی انگشتان پا از بین نرود یا دلیل واضحی نداشته باشد به پزشک مراجعه کنند. موارد زیر اشاره به دلایلی دارد که فرد در انگشتان پا دچار بی حسی می شود:

۱_ کفش تنگ

پوشیدن کفش تنگ باعث کم شدن گردش خون در پا و بی حسی و گز گز آن می شود. همینطور، گچ گرفتن پا یا محکم بستن آن باعث کاهش گردش خون و بی حسی پا می شود.

بررسی کنید که کفش سایز پاهایتان باشد. اگر فرد مجبور به گچ گرفتن یا بستن پا می شود باید مطمئن شود که هنوز می تواند انگشتان پا را حس و تکان دهد. 

۲_ سندروم رینود

سندروم رینود زمانی اتفاق می افتد که رگ های فرد در معرض بسیار زیاد سرما و استرس قرار گرفته باشند. معمولا این بیماری رگهای خونی انگشتان دست و پا را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بروز موارد زیر می شود:

  • بی حسی
  • مور مور
  • تغییر رنگ (آبی یا بی رنگ شدن)

۳_ انحراف شست پا

انحراف شست پا یک برآمدگی استخوانی است که روی شست پا رشد می کنند. اگر افراد کفش های تنگ و باریکی بپوشند که انگشت شست پا را به داخل فشار دهند احتمال دارد به انحراف شست پا دچار شوند. در طول زمان این فشار باعث تغییر شکل استخوان می شود. 

انحراف شست پا یافتن کفش مناسب را سخت می کند، کفش ها ممکن است در ناحیه پنجه تنگ باشند که باعث بی حسی پا می شوند. افرادی که دچار انحراف شست پا هستند باید به پزشک مراجعه کنند و کفشی با عرض پهن و سایز مناسب بپوشند.

۴_ شکستگی انگشت پا

شکستگی انگشت پا می تواند باعث بی حسی یا گزگز شود. شکستگی انگشتان پا زمانی اتفاق می افتد که فرد تصادف، سقوط یا با جسمی سخت برخورد کند.

در صورت آسیب دیدن پا و بی حسی فرد باید به پزشک مراجعه کند. شکستگی انگشت پا ممکن است نیاز به درمان داشته باشد تا استخوان ترمیم شود. 

۵_ بیماری نوروم مورتون

بیماری نوروم مورتون ضخیم شدن بافت اطراف یکی از اعصاب در پاشنه پا است. این می تواند باعث سوزش و بی حسی در پاها شود. همینطور ممکن است حس کنید که سنگریزه یا شی دیگری در زیر پا وجود دارد. آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا عنوان کرده که ۸۰ درصد مبتلایان به نوروم مورتون با تر کیبی از موارد زیر بهبود یابند:

۶_ بی حسی انگشت شست پا در اثر دیابت

از عوارض دیابت وضعیتی به نام نوروپاتی است. نوروپاتی دیابتی زمانی است که سطح قند خون بالا به اعصاب آسیب می رساند و باعث بی حسی و گزگز در انگشتان پا و پا می شود. افرادی که دیابت دارند باید روزانه پای خود را بررسی کنند؛ و برای کنترل قند خون با پزشک خود همکاری کنند. افراد دیابتی باید از پا برهنه راه رفتن خودداری و کفش مناسب بپوشند. 

۷_ نارسایی شریانی

نارسایی شریانی به عنوان بیماری عروقی یا سفت شدن شریان ها شناخته می شود. به گفته انجمن جراحی عروق، نارسایی شریانی بیش از ۱۰ میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

نارسایی شریانی زمان رخ می دهد که رسوباتی به نام پلاک در شریان ها ایجاد می شوند. تجمع پلاک جریان خون را کاهش و باعث درد، ضعف و بی حسی در پاها می شود. افراد ممکن است به دلیل فشار خون بالا، کلسترول ناسالم و دیابت باعث نارسایی شریانی شوند. پزشکان معمولا ورزش، رژیم غذایی سالم و سیگار نکشیدن را برای کنترل نارسایی شریانی توصیه می کنند. در برخی موارد، افراد به دارو یا جراحی نیاز دارند.

۸_ ام اس

ام اس بیماری مزمنی است که مز و نخاع را تحت تاثیر قرار داده و باعث اختلال در سیگنال های ورودی و خروجی از مغز می شود. ام اس علائمی زیادی به خصوص بی حسی و گزگز در قسمت های مختلف بدن دارد.

همچنین می تواند باعث مشکل در راه رفتن و بینایی، تغییرات ذهنی و بسیاری علائم دیگر شود. اگر فردی فکر می کند که علائم ام اس را دارد، باید برای درمان صحیح به پزشک مراجعه کند.

۹_ آسیب نخاعی

نخاع مسئول ارسال پیام های عصبی از طریق بدن است. آسیب های نخاعی احتمال دارد ناشی از موارد زیر باشد:

۱۰_ کمبود ویتامین b 12

دریافت نکردن ویتامین بی ۱۲ افراد را دچار کم خونی خطرناک می کند. در نتیجه، بدن قادر به ساخت گلبول قرمز کافی نیست. بدون گلبول قرمز کافی فرد احساس ضعف یا خستگی می کند و ممکن است مشکلات عصبی مثل بی حسی داشته باشد. پزشکان کم خونی خطرناک را با تزریق ویتامین بی ۱۲ درمان می کنند. 

غذاهای حیوانی مثل گوشت و لبنیات دارای ویتامین بی ۱۲ هستند. گیاه خواران در معرض کمبود ویتامین بی ۱۲ زیادی هستند، مگر اینکه مصرف مواد مغذی خود را به دقت مدیریت کنند.

۱۱_ سکته

سکته مغزی وقفه ای در خون رسانی به مغز و وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی است. پس از سکته مغزی، ممکن است علائم باقی مانده مثل بی حسی یا ناتوانی در حس سرما یا درد مشاهده شود. این علائم نشان از آسیب عصبی هستند. افراد پس از سکته مغزی اغلب به توانبخشی نیاز دارند تا بتوانند فعالیت و عملکرد طبیعی خود را بازیابند.

۱۲_ واسکولیت (التهاب رگ)

واسکولیت بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به رگ های سالم حمله می کند. چندین بیماری باعث واسکولیت می شوند:

چون واسکولیت می تواند در جریان خون اختلال ایجاد کند، باعث بی حسی و گزگز می شود. درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث این بیماری شده است. گاهی، درمان بیماری که باعث واسکولیت شده به تسکین علائم منجر می شود. گاهی هم پزشکان استروئید و سایر داروها را برای کاهش التهاب رگ ها تجویز می کنند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپد 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر نادری
    با سلام و احترام و عرض ادب خدمت شما

    چندین سوال از خدمتتان داشتم

    - من از اصفهان تماس آنلاین گرفتم اصلا جوابگو نبودند
    - من از اصفهان می خواهم بیایم تا شما جراحی کنید
    - هر دو تا پایم انحراف دارند
    -هزینه عمل هر دو تا پایم چقدر می شه
    - بعد از عمل جراحی چند هفته باید در خانه بمانم و استراحت کنم
    - چطوری می توانم با شما تماس بگیرم برای عمل جراحی و نوبت گرفتن
    -اگه من از اصفهان به تهران بخواهم بیایم شما جراحی را در کدام بیمارستان انجام می دهید ؟ در بیمارستان تریتا یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      به شماره واتساپ داخل وبسایت پیام بدین

  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز لطفا کمک کنید چند دفعه سوال مطرح کردم واتساپ هم پیام دادم ولی موفق نشدم جوابی ازتون بگیرم . مشکل من شکستگی کف پا هست توی فوتسال برام اتفاق افتاده. گزارش mri براتون ارسال کردم.از شهرستان میخوام بیام تهران مجدد عکس ct scan بگیرم لطفا یه وقت بهم بدین ۵ماهه درگیر هستم هیچ دکتری نتونسته کمکی کنه بهم . تلفنی هم تماس گرفتم گفتن تا اخر سال وقت نداریم.خواهشا یه وقتی بهم بدین ۵ ابان نوبت دارم تهران بیام خدمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      آسيب ليسفرانك هست و ممكنه عمل بخواد

    2. تصویر کاربر حسن دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      ممنون از پاسخگویی تون.من عکس mri و ct scan و رادیو گرافی ایستاده مقایسه ی همه رو گرفتم اماده س .امکانش هست یه وقت زودتر بهم بدین مزاحم شم نظرتون بفرمایید که اگر احتیاج به عمل داره زحمتشو بکشین برام. متاسفانه خیلی وقت هست گذشته و کسی نتونسته کمکم کنه مجبور شدم بیام تهران
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      شنبه ساعت 7:30 عصر تشریف بیارید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر