منو

آیا پیاده روی برای زانو درد ضرر دارد؟

با توجه به اینکه پیاده‌روی فواید متعددی برای سلامتی دارد و موجب بهبود وضعیت سیستم قلب و عروق می‌شود برای اغلب افراد این سوال ایجاد می‌شود که تاثیر پیاده‌روی روی زانو درد چیست و کسانی که درگیر این درد هستند چه مدتی زمانی از شبانه‌روز می‌توانند پیاده‌روی کنند. قطعا در مواردی که درد خفیف است و فرد شرایط لازم برای پیاده‌روی را رعایت می‌کند، درد زانو تسکین پیدا می‌کند. اما در صورت داشتن بیماری خاصی مانند ارتروز یا یا ساییدگی مفصل و … قطعا نظر پزشک متخصص شما الویت است. 

آیا با وجود زانو درد می توان پیاده روی کرد؟

برای اینکه به طور دقیق با تاثیر پیاده‌روی روی زانو درد آشنا شویم و بدانیم آیا امکان پیاده‌روی با زانو درد فراهم است یا نه لازم است پزشک وضعیت بدن بیمار را به طور دقیق بررسی کند و از بیمار بخواهد در شرایط مناسبی پیاده‌روی کند. موارد زیر مهم‌ترین نکات برای پیاده‌روی است که بیماران مبتلا به زانو درد باید رعایت کنند.

۱_ میزان درد و آسیب زانو در افراد مختلف

وضعیت زانوی بیماران مختلف با هم متفاوت است. در برخی از افراد میزان آرتروز زانو خفیف است در حالی‌که شدت آرتروز در برخی افراد دیگر زیاد است و پیاده‌روی برایشان مضر است. پس اولین نکته‌ای که پزشک به آن توجه دارد، میزان درد زانو یا شدت آرتروز است.

۲_ صاف یا شیبدار بودن سطوح

نکته مهم دیگری که برای آشنایی با تاثیر پیاد‌ه‌روی روی زانو درد باید بدانیم، صاف یا شیبدار بودن سطح است. ممکن است برخی از افراد به صاف یا هموار بودن سطحی که پیاده‌روی می‌کنند توجه نکنند. در حالی که پزشکان توصیه اکید دارند کسانی که زانو درد دارند حتما روی سطح صاف و بدون شیب ورزش کنند. زیرا راه رفتن روی سطوح شیب‌دار میزان آسیب مفصل زانو را بیشتر می‌کند.

۳_ سرعت پیاده‌روی

سومین نکته مهمی که درباره تاثیر پیاده‌روی روی زانو درد لازم است بدانید سرعت راه‌رفتن است. سرعت پیاده‌روی باید در حدی باشد که فشاری به زانوهای فرد وارد نشود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که پزشکان دویدن با سرعت بالا را برای کسانی که زانو درد دارند مضر می‌داند. زیرا دویدن باعث می‌شود فشار زیادی به مفصل زانو وارد شود و درد و ناراحتی مفصل زانو تشدید شود.

۴_ مدت زمان پیاده‌روی

نکته دیگری که برای بهره‌مندی از تاثیر پیاده‌روی روی زانو درد باید بدانید مدت زمان پیاده‌روی است. پیاده‌روی طولانی بیشتر از ۴۵ تا ۶۰ دقیقه برای کسی که زانو درد دارد، مضر است و درد و ناراحتی را بیشتر می‌کند. مگر اینکه زمانی برای استراحت در نظر گرفته شود.

۵_ استفاده از کفش مناسب پیاده‌روی

در نهایت باید به این نکته توجه داشته باشید وقتی زانو درد دارید و می‌خواهید ورزش کنید حتما از کفش مناسب پیاده‌روی استفاده کنید. زیرا در صورتی که کفش پیاده‌روی نامناسب باشد، پیاده‌روی نه تنها برای شما مفید نیست بلکه مضر هم هست و به زانوهای شما آسیب می‌زند و درد را تشدید می‌کند.

تاثیر پیاده روی بر آرتروز زانو 

آرتروز زانو یک بیماری شایع است که موجب تخریب مفصل زانو می‌شود و زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند. این عارضه اغلب بعد از ۴۰ سالگی ایجاد می‌شود و موجب ناتوانی فرد می‌شود. درمان قطعی آرتروز زانو با ورزش خوشبختانه امکان پذیر است، اما پیاده روی چه تاثیری بر آن دارد؟ 

کسانی که درگیر آرتروز هستند می‌توانند پیاده‌روزی روزانه یا چند مرتبه در هفته را به روتین فعالیت‌های خود اضافه کنند. در صورتی که پیاده‌روی روی سطح صاف انجام شود و فرد به آرامی قدم بردارد، بعد از مدتی با تاثیر مثبت پیاده‌روی روی زانو درد مواجه می‌شود.

پیاده‌روی و ساییدگی مفصل زانو

ساییدگی مفصل زانو یا آرتروز مشکلی‌ست که باعث می‌شود غضروف‌های زانو از بین بروند و فرد درگیر التهاب، ورم و درد شود. اما تاثیر پیاده‌روی روی زانو درد به این صورت است که عضلات، مفاصل و ماهیچه‌ها با تحرک و پیاده‌روی تقویت می‌شوند. 

در واقع با افزایش انعطاف‌پذیری عضلات، میزان پشتیبانی از زانو هم افزایش پیدا می‌کند و فشار کمتری به مفصل زانو وارد می‌شود و میزان درد و ناراحتی کمتر می‌شود. بنابراین در مراحل اولیه آرتروز با پیاده‌روی و تقویت مفاصل می‌توان عضلات و مفاصل را تقویت کرد تا درد زانو کمتر شود.

پیاده روی برای ارتروز خوب است

چرا بعد از پیاد روی زانو ورم می کند؟

مفصل زانو از ماهیچه، تاندون، رباط و استخوان تشکیل شده است که باعث می‌شود دامنه حرکتی مفصل زانو گسترده شود. یکی از آسیب‌های شایعی که بعد از ورزش و پیاده‌روی ایجاد می‌شود ورم زانو است. ورم زانو یک علت مشخص ندارد؛ دلایل مختلفی برای ورم زانو وجود دارد. 

به طور مثال وقتی ورم زانو موقتی است و بعد از مدتی کوتاه از بین می‌رود عواملی مثل آلودگی محیطی باعث ورم زانو می‌شود. اما در مواردی که ورم زانو خیلی شدید می‌شود ممکن است دلیل تورم، التهاب زانو، نقرس یا آرتریت روماتوئید باشد. به‌هر حال لازم است برای بهره‌مندی از تاثیر پیاده‌روی روی زانو درد ابتدا تشخیص علت درد را به پزشک بسپارید.

 درد زانو بعد از پیاده روی نشانه چیست؟

همانطور که ورم زانو بعد از پیاده‌روی دلیل مشخصی ندارد، درد زانو هم یک علت مشخص ندارد و به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. نکته مهم این است که بعد از شروع درد زانو، پیاده‌روی را متوقف کنید و چند ساعت تا چند روز استراحت کنید. البته اقدامات خانگی نظیر استفاده از داروهای مسکن، پمادهای ضد درد و کمپرس سرد هم به تسکین درد و ناراحتی کمک می‌کند.

دکتر غلامرضا نادری جراح و متخصص ارتوپد در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر